Aihe: Mikä on hyvä kitaristi? Mitä on hyvä kitaran soitto?
1 2 3 4 5 6 7 8
Y3J
21.01.2015 15:10:44
Hyvä kitaristi ei ole kitaristi, vaan muusikko.
Da Make
22.01.2015 23:33:23
Mulle iskee aitous, inhimillisyys, tunne ja tatsi sekä jonkinlainen tunnistettavuus eli persoonallisuus.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
mpekkanen
23.01.2015 00:43:04
Kieltämättä se tunnistettavuus on kyllä yksi hyvän kitaristin määritelmä.
B.B.King kun vetää yhden sävelen, niin sen tunnistaa jo siitä.
Riippuu kuitenkin niin tyylilajista, että on vaikea määrittää sellaisia seikkoja jotka olisi täysin absoluuttisia. Jotkut soittajat ovat selkeästi tietyn genren soittajia ja sitten on sellaisia joilta taittuu monenkinlaisia juttuja.

Hyvä kitaristi osaa soittaa monenlaista ja soitto näyttää helpolta ja kuulostaa hyvältä. Vaikka olisikin todella vaikeaa teknisesti.
Hyvä kitaristi osaa myös kuunnella muita, eikä ole itse kokoajan pääosissa vaan antaa muillekkin tilaa.
Hyvä kitaristi myös tajuaa, että kaikki sävelet ja tauot ovat tärkeitä ja musiikki svengaa.
Hyvä kitaristi uskaltaa kokeilla uutta ja tekee sitä mielellään.
Hyvä kitaristi tietää, että myös kitara on rytmisoitin ja monesti "vähemmän on enemmän"

Parhaimmillaan hyvä soittaja saa sellaisenkin ihmisen naamalle hymyn, joka ei tykkää vaikka esimerkiksi country-musasta.
Nixzar
24.01.2015 14:25:27
Rytmitaju, omaleimaisuus ja hyvä soundi minun mielestäni.
Toimin asianajajajannenanne
Euphonium
24.01.2015 21:07:04
Tuosta väitteestä "hyvä kitaristi osaa soittaa monenlaista" olen eri mieltä. Olen digannut 70-luvulta asti Wilko Johnsonin soittoa, eikä hän todellakaan ole mikään monipuolinen muusikko. Hänellä on oma tunnistettava tapansa soittaa ja se uppoaa minuun. Muita diggaamiani kitaristeja on Mick Green, Chuck Berry, Hubert Sumlin ja suomalaisista Dave Lindholm ja Arto Hämäläinen. Monista kehutuista kitaristeista en saa irti mitään. Esimerkiksi Eric Claptonin soittoa en ole koskaan tykännyt kuunnella.
hallu
24.01.2015 22:13:37
Euphonium: Tuosta väitteestä "hyvä kitaristi osaa soittaa monenlaista" olen eri mieltä. Olen digannut 70-luvulta asti Wilko Johnsonin soittoa, eikä hän todellakaan ole mikään monipuolinen muusikko. Hänellä on oma tunnistettava tapansa soittaa ja se uppoaa minuun. Muita diggaamiani kitaristeja on Mick Green, Chuck Berry, Hubert Sumlin ja suomalaisista Dave Lindholm ja Arto Hämäläinen. Monista kehutuista kitaristeista en saa irti mitään. Esimerkiksi Eric Claptonin soittoa en ole koskaan tykännyt kuunnella.

No voisikohan tähän todeta sitten, että jos onnistut liikuttamaan yhtäkin ihmistä soitollasi, niin olet aika hyvä kitaristi. Minusta sekin on ihan hyvä määritelmä:-).
Olisipa jo kevät
Dexma
26.01.2015 22:48:12
Tottakai se tunnelma jonka kitaristi luo niin soittamisellaan kuin soundilla.

Oikeastaan nykyään oon alkanut enemmän arvostaan yksinkertaisempaa soittamista noin teoreettisesti. Jazz diggarina, sumuisen jazzin tunnelman ei tartte olla sitä monimutkaisinta ja teknisintä soittamista (vaik taitoa toki vaatii älyttömästi).

Mut joo.
Soundi
oma tyyli, mutta silti uskollinen jollekkin vanhalle. Kehittnyt tyyli tai jotain...

Hyvästä kitaristista kuulee heti kuka soittaa. Zappa, Wes Montgomery, Al Di Meola, Django on omia lemppareita.
a.poddikti
11.02.2015 00:23:08
Terve!
Liityimpä juuri tälle sivustolle ja toistaiseksi vaikuttaa omituisen hyvälle.

Mielestäni hyvä kitaristi on monipuolinen ja kontroilloi soittamistaan. Myöskin sellainen kitaristi joka saa revittyä huonosta kitarasta ja vahvistimesta kaiken hyvän pihalle on mielestäni taitava ja kekseliäs.

Olen soittanut n.16 vuotta, enkä osaa nuotteja, enkä yhtään kappaletta nuotilleen, mutta korvakuulolla ja katsomalla miten muut soittavat. Lähinnä kaikki mitä ulos lähtee on improvisaatiota.
Tykkään kuunnella ja soittaa kaikkea mahdollista. Autotallibändin kanssa soitamme kaikkea srv:stä agentsiin. Myöskin Daft Punkkia ja hyvää heviä.

Mikä on hyvä kitaristi? - No Marzi on ehdottomasti hyvä. Lahjakas kaveri joka soittaa kaikkea ja aina hieman erilaisesti.
Funkånaut
11.02.2015 00:24:12

Hyvä kitaristi soittaa musiikkia kitaran sijaan.
"The gunk keeps the funk" - James Jamerson Elämän tarkoitus
Generalissimo
11.02.2015 05:24:30
Hyvä kitaristi tietää, milloin ei ainakaan soita vaan osaa jättää muillekin tilaa.
Gary Enfield
11.02.2015 08:19:18
Hyvä kitaristi on rehellinen eikä varasta.
Kampela77
11.02.2015 20:01:26
Funkånaut: Hyvä kitaristi soittaa musiikkia kitaran sijaan.

Nyt sulla menee muusikko ja kitaristi sekaisin. Hyvä kitaristi on semmoinen, joka teknisellä pätevyydellään loksauttaa jonnejen leuat alas youtube-videoillaan. Kuulostaa usein erehdyttävästi porakoneelta.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
macchiavelli
28.02.2015 16:09:58
Varmaan hyvällä kitaristilla löyty potkua tekniikkaan ,luovaa puolta unohtamatta..
Sellaiset huiput kun ,matthias jabbs, stevie ray vaughan,mark knopfler,eric clapton,,keith richards,
Lykkäävät draivin just niiku tuntuu.,antaa tiedemiesten indikoida kuin paljon siin on luovuutta ja kuin paljon tekniikkaa.
Nixon09
12.03.2015 11:52:04
Hyvän kitaristin esimerkkejä voi ainakin iästä riippumatta tulla katsomaan. Tässä ainakin omasta mielestä varsin loistavia esimerkkejä hyvistä kitaristeista.Nosturille
http://elmu.fi/keikat/gtr-guitar-tour-10-vuotisjuhlakiertue
Arkka
16.03.2015 11:31:54 (muokattu 16.03.2015 11:33:36)

Attribuutteja on mahdoton luetella kun eri korvalla tulee kaikkia kuunneltua. Kuulijan vastuullahan se on mistä jutusta milloinkin haluaa tykätä. Ja ne voi olla ihan vastakkaisia asioita - jonkun kohdalla saatan pitää samaistuttavuudesta, toisen kohdalla erilaisuudesta jne.
Krice
16.03.2015 16:44:19

Sellainen miltä meinaa lähteä kitara alta eläytymisen vuoksi, mutta joka kuitenkin onnistuu pitämään soiton kasassa.

https://www.youtube.com/watch?v=4guKNqkoufM
hallu
16.03.2015 18:12:15 (muokattu 16.03.2015 18:15:49)
Krice: Sellainen miltä meinaa lähteä kitara alta eläytymisen vuoksi, mutta joka kuitenkin onnistuu pitämään soiton kasassa.

https://www.youtube.com/watch?v=4guKNqkoufM

Olen samaa mieltä. Sitähän kutsutaan myös jazziksi;-)

E: tässäpä linkki toiseen hyvään esimerkkiin tuota lajia.
https://www.youtube.com/watch?v=ler4KKEcHDY
Olisipa jo kevät
Ianuarius
19.03.2015 09:31:28

Tiedän, että monet on eri mieltä, mutta kyllä hyvä kitaristi on sellanen, joka on tyytyväinen omaan soittoon.

Hyvä kitaran soitto sitten taas... on sellaista josta joku tykkää. Vaikka sen kitaristin äiti. Jos siitä ei tykkää kukaan, niin se on huonoa.
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
hallu
19.03.2015 10:24:05
Ianuarius: Tiedän, että monet on eri mieltä, mutta kyllä hyvä kitaristi on sellanen, joka on tyytyväinen omaan soittoon.

Hyvä kitaran soitto sitten taas... on sellaista josta joku tykkää. Vaikka sen kitaristin äiti. Jos siitä ei tykkää kukaan, niin se on huonoa.

Plussaa. Kyllä olen kanssasi täysin samaa mieltä. Tuo tyytyväisyysaspekti on tärkeä huomio. Monihan ajattelee, että tyytymättömyys on bensa, joka pitää muutoksen moottoria käynnissä. Jokainen ihminen tarvitsee kuitenkin hetkiä tai jopa aikoja olla tyytyväinen, muuten tulee maksakirroosi:-).
Olisipa jo kevät
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)