Aihe: Mexico vs. USA Fenderit
1 2 3 4 557 58 59 60 6180 81 82 83 84
Karvamammutti
12.03.2015 11:15:06
Noniin puupäät ja muut soitinharrastajat. Äänitin neljä ääninäytettä samaan signaaliketjuun. Jokaisessa näytteessä käytin eri kitaraa. Kaikki tallamikillä, jokainen suhteellisen voimakas humbucker. Nyt kun joku kultakorva kertoo mitä puuta mikin kitara on ja tarkoitan kaikkia kitarassa käytettyjä puita, niin karkkipussi tulee postissa.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14743242/puuhommat/x-hibitA.mp3

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14743242/puuhommat/x-hibitB.mp3

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14743242/puuhommat/x-hibitC.mp3

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14743242/puuhommat/x-hibitD.mp3
And if you break my will, I will come back again to destroy everything you stand for.
MikaHekkanen
12.03.2015 11:21:08
pappasfin: Kandee edelleen luottaa omiin korviinsa ja kokemukseensa ja mennä sen mukaan.

Ja edelleen arvostan ja luotan enempi kitaroita valmistavan mestarin käsityksiin soitin puista ja näiden ominaisuuksista ja vaikutuksista ääneen (myös sähköiseen ääneen). Pari käppyrää tai Youtubessa alatyyliin esiintyvät kiroilevat "asiantuntijat" ei tätä käsitystä muuta.

Alla erään mestarin eli Ruokankaan kirjoitusta soittimen puista, varmaankin tuttua useammalle mutta laitetaan nyt kumminkin vielä lainattuna tuohon alle.

Miksi soitinrakentaja Ruokankaan selitys asiasta kelpaa sinulle, mutta soitinrakentaja William Gelvinin (= WillsEasyGuitar) selitys ei?
http://www.gelvinguitars.com/index.html
FensonGibder
12.03.2015 11:23:08
pappasfin: Kandee edelleen luottaa omiin korviinsa ja kokemukseensa ja mennä sen mukaan.

Ja edelleen arvostan ja luotan enempi kitaroita valmistavan mestarin käsityksiin soitin puista ja näiden ominaisuuksista ja vaikutuksista ääneen (myös sähköiseen ääneen). Pari käppyrää tai Youtubessa alatyyliin esiintyvät kiroilevat "asiantuntijat" ei tätä käsitystä muuta.

Alla erään mestarin eli Ruokankaan kirjoitusta soittimen puista, varmaankin tuttua useammalle mutta laitetaan nyt kumminkin vielä lainattuna tuohon alle.

"Soitinpuut

Juha sanoo törmänneensä soitinrakennusta opiskellessaan usein ongelmiin, jotka liittyivät käytettävissä oleviin puihin: Ensiluokkaisia perinteisiä soitinpuita, erityisesti mahonkia, oli vaikeaa tai suorastaan mahdotonta löytää. Nykypäivänä saatavilla oleva mahonki on painavaa ja soundiltaan aivan erilaista kuin esimerkiksi 1950-luvulla saatavilla ollut mahonki. Tämän johdosta Juha oli alkanut miettiä vaihtoehtoisia puulaatuja, joilla olisi samat ominaisuudet kuin vanhalla mahongilla. Asiaa tutkiessaan hän tutustui Espanjan seetriin. Kukaan ei ollut aiemmin tehnyt sähkökitaroita seetristä, joten kyseessä oli hyppy tuntemattomaan, pois vanhasta ja totutusta.

Seetriin keskittyminen osoittautui erittäin onnistuneeksi. Seetrin valinta sai vielä kokonaan uuden käänteen Unicorn-mallia työstettäessä. Les Paulista inspiraationsa saanutta mallia suunnitellessaan Juha pääsi tutustumaan vuoden 1959 Gibson Les Pauliin, ja huomasi sen soundaavan aivan erilaiselta kuin nykyiset reissuet. Vanhan LP:n soundi oli samettinen ja pehmeä, re-issueiden tumma ja karkea. Seetrin avulla päästiin huomattavan lähelle aitoa 1950-luvun Les Paul -soundia. Vaikka puulaatu on eri, ovat niiden ominaisuudet ja sointi erittäin lähellä toisiaan.

Seetrin lisäksi Ruokangas käyttää myös muita perinteisestä poikkeavia kitarapuita, joista yksi on koivu. Mielestäni koivu toimii seetrin kanssa yhdessä paremmin kuin vaahtera. Lisäksi saamme käyttämämme koivun ekologisesti ja logistisesti järkevästi koto-Suomesta, sanoo Juha.

Lämpökäsittely

Ruokangas Guitars on hyödyntänyt lämpökäsittelyä 1990-luvun lopulta saakka, aiemmin kuin kukaan muu kitaravalmistaja maailmassa. Mitä lämpökäsittely on ja miten se vaikuttaa puihin?

Lämpökäsittely keksittiin Suomessa 1990-luvulla rakennusteollisuuden tarpeisiin. Lämpökäsittelyssä puuta lämmitetään usean vuorokauden ajan ja vähitellen lasketaan takaisin normaalilämpötilaan.

Lämpökäsittelyn johdosta puista tulee vakaampia ja ne vaativat vähemmän huomiota myöhemmin, kun niistä on tehty esimerkiksi kitaran kauloja. Puu kuivuu, ja sen sisältämä hartsi hajoaa ja kristallisoituu käsittelyn aikana, mikä saa puun resonoimaan paremmin.

Kun lämpökäsittely tehdään soitinrakennuksen näkökulmasta oikein, puu ei tummene. Jos puu tummuu, on tämä merkki siitä että puun solukko on rikkoontunut. Miedompi käsittely, jota me käytämme, on parempi paitsi soundillisesti, myös kestävyyden kannalta. Meille lämpökäsittelyn hoitaa suomalainen alihankkija, joka todella tietää asiansa ja meidän vaatimuksemme. Lämpökäsittely ei tee huonosta puusta hyvää, mutta auttaa saamaan puun parhaat puolet esiin, hän valaisee prosessia.

Huomio yksityiskohtiin

Ruokangas-kitaroissa kaikki pienimmätkin detaljit otetaan huomioon. Suomalaiset materiaalit tulevat kuvioihin myös tässä kohtaa: Olemme kokeilleet kaikkia saatavilla olevia satulamateriaaleja, ja olemme todenneet hirven sääriluun parhaaksi vaihtoehdoksi. Siinä on paras soundi, se pitää vireen parhaiten ja katkoo vähiten kieliä.

Juha kertoo yksityiskohtia myös osassa Mojo ja VSOP -malleja käyttämästään nitrolakasta: Nitrolakan toimittaa meille suomalainen valmistaja, jonka kanssa olemme suunnitelleet täydellisen lakan meidän käyttöömme. Tästä lakasta on jätetty pois muovikomponentteja, joita on lisätty moderneihin nitrolakkoihin. Muovikomponentit tekevät moderneihin nitrokitaroihin tahmean tuntuman, koska ne estävät lakan kuivumista. Meidän käyttämässämme nitrossa tätä ongelmaa ei ole, ja lisäksi kitarat ikääntyvät samalla tavoin kuin 1950 ja 1960 -lukujen nitrolakatut kitarat.

Polyuretaanilakkauksesta Juhalla on seuraavanlaisia ajatuksia: "Kitaroissa käytetään paljon myös modernia polyuretaanipintakäsittelyä, joka ohuesti annosteltuna on sekin saundillisesti erinomainen ja varmaankin se vaihtoehto jonka Leo Fender olisi kiljuen valinnut, jos 50-luvulla noin laadukkaita pintakäsittelyaineita olisi ollut tarjolla. Kannattaa nimittäin muistaa, että Leo ja kumppanit käyttivät nitroa siksi, koska se oli parasta mitä maali- ja lakkateollisuudella oli tuolloin tarjota. Leo itse ei ollut innoissaan siitä kun näki tummaksi kulahtaneita Fender-kitaroiden vaahteraotelautoja. Tämän vuoksi Fender alun perin vaihtoi otelaudat ruusupuuhun: koska se ei näytä kuluessaan niin rumalta."

Eikä tässäkään mainita m i t ä ä n puiden vaikutuksesta sähköiseen saundiin. Puhutaan vaan saundista, joka lakimiesten ilmaantuessa voidaan selittää akustiseksi, ilmavälitteiseksi saundiksi.

Missä on lause: puut vaikuttavat selkeästi sähkökitaran sähköiseen sointiin?

Anyone?

Ja lopuksi: lähdekritiikki.

Niinkuin DKGcustomin perustaja sanoi, "ainoat jotka esittelevät perusteita tonewoodille on kitarakauppiaat."
Riffi, nyt.
FensonGibder
12.03.2015 11:26:11
MikaHekkanen: Miksi soitinrakentaja Ruokankaan selitys asiasta kelpaa sinulle, mutta soitinrakentaja William Gelvinin (= WillsEasyGuitar) selitys ei?

Tai DKGcustomin omistajan?

Hekin haluavat myydä kitaroita, mutta eivät hyväksikäyttämällä retoriikkaa.
Riffi, nyt.
FensonGibder
12.03.2015 11:32:54
Karvamammutti: Noniin puupäät ja muut soitinharrastajat. Äänitin neljä ääninäytettä samaan signaaliketjuun. Jokaisessa näytteessä käytin eri kitaraa. Kaikki tallamikillä, jokainen suhteellisen voimakas humbucker. Nyt kun joku kultakorva kertoo mitä puuta mikin kitara on ja tarkoitan kaikkia kitarassa käytettyjä puita, niin karkkipussi tulee postissa.

Mä en ainakaan.

Jotain eroja oli, mutta lienee erot mikeissä, mikkisijainneissa, kielten massassa, yms. JOKA OIKEASTI VAIKUTTAA siihen kuultavaan signaaliin.
Riffi, nyt.
Karvamammutti
12.03.2015 11:33:44
FensonGibder: Mä en ainakaan.

Jotain eroja oli, mutta lienee erot mikeissä, mikkisijainneissa, kielten massassa, yms. JOKA OIKEASTI VAIKUTTAA siihen kuultavaan signaaliin.

Kielet oli samanlaiset yhtä kitaraa lukuunottamatta.
And if you break my will, I will come back again to destroy everything you stand for.
Laulava Kylätohtori
12.03.2015 11:34:00
FensonGibder: Tai DKGcustomin omistajan?

Hekin haluavat myydä kitaroita, mutta eivät hyväksikäyttämällä retoriikkaa.

No se 'tonewoodia ei ole' on juuri heidän retoriikkaansa ja markkinointikeino. Yhtälailla siis Willin ym. höpinät ovat myynninedistämispuheita kuin Ruokankaallakin. Strategia eri, tarkoitus ja uskottavuus sama...

R: "Meillä on parhaat tonewoodit, osta meiltä."
Will: "Minä kerron totuuden. Tonewoodia ei ole, älä siis osta sitä. Sen sijaan osta kitara meiltä."

Samaa suttua, mutta eri paketissa. Hassua, miten kitaranvalmistajan puheet kelpaavat todisteeksi silloin, kun se tukee omia kuvitelmia.... :D
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Ruutukunkku
12.03.2015 11:34:54
FensonGibder: Ei yhtenä värähtele ei, kun välissä oleva talla ja satula suodattavat lähes kaiken rungosta tulevan värähtelyn pois. Kieli ei tiedä miten runko siellä tallan takana värähtelee..

Mulla ei nyt tämä logiikka oikeen mene läpi. Kyllähän runko ja kaula alkavat värähdellä kun rämpäytät kieliä kitarassa. Miksei tämänsuuntainen - kielistä runkoon - värähtely sitten suodatu pois tallassa ja satulassa?
You are number six
pappasfin
12.03.2015 11:37:40 (muokattu 12.03.2015 11:50:13)
MikaHekkanen: Miksi soitinrakentaja Ruokankaan selitys asiasta kelpaa sinulle, mutta soitinrakentaja William Gelvinin (= WillsEasyGuitar) selitys ei?

Homma perustuu siihen mitä olen mm. omilla korvilla kuullut käytännössä kuten kaverin kitarakokeilut, joissa sama mikki laitellaan toiseen kitaraan etc, olen myös soittanyt käytännössä kahta täysin identtistä sähkistä joissa erona olivat vaan puut (kuten esim. herrat Chapman ja kumppani), olen sen verran käpistellyt kitaroita samoilla asetuksilla ja jopa täysin identtisillä specseillä esim. Gibsonin sama mallisto joka säädetty samalla tavalla ja niissäkin on puiden suhteen eroja.

Mulle on aivan turha tulla todistamaan käppyröillä yhtään mitään ja olen Juhan kanssa samaa miletä ja hänen ajatus tukee omaa ajatustani ja siksi luotan Juhan näkökantaan.

Eli homma perustuu omin korvin tapahtuneisiin eri yhteyksissä todettuihin havaintoihin + sitä tukee tietenkin ne herrat ja mestarit, joiden käsitys asiasta on samanlainen kuin itelläni kokemuksiin perustuva.

Mulle ei paljoa teidän todistus parista käppyrästä hetkauta kun ne ei vastaa sitä mitä oimin korvin kuulen ja tähän mennessä ei mulla kuulossa ole vikaa ollut.

Tämä taisi varmaan olla selkeä vastaus miksi ajattelen ja olen asiasta omaa mieltä.
Olen edelleen sitä mieltä, että jokainen uskoo siihen minkä katsoo olevan oikea ja niin minäkin teen.

Mielipiteet ja ajatukset on niin pitkällä meillä, että ei ole hedelmällistä vääntää asiasta kun mun päätäni on aivan turha yrittää asiassa kääntää.

Edelleen pätee se a ja b vaihtoehto, josta jokainen voi valikoida sen omansa ;D
PappaSFin
pappasfin
12.03.2015 11:46:31
FensonGibder: Eikä tässäkään mainita m i t ä ä n puiden vaikutuksesta sähköiseen saundiin. Puhutaan vaan saundista, joka lakimiesten ilmaantuessa voidaan selittää akustiseksi, ilmavälitteiseksi saundiksi.

Missä on lause: puut vaikuttavat selkeästi sähkökitaran sähköiseen sointiin?

Anyone?

Ja lopuksi: lähdekritiikki.

Niinkuin DKGcustomin perustaja sanoi, "ainoat jotka esittelevät perusteita tonewoodille on kitarakauppiaat."

Sulla on ihme tapa vääntää asiat omalle mallille, toki teet sen kun uskot asiaasi ei siinä mitään mutta mietippä vähän nyt alla olevaa kohtaa:

- sanoit tuossa ylempänä "Missä lause: puut vaikuttavat selkeästi sähkökitaran sähköiseen sointiin?"

Vastaus: Mitäköhän kitaroita Ruokangas valmistaa? annas kun arvaan 99.9% on niitä sähkökitaroita ja miten niillä soitetaan? no vahvistettuna tietysti.
Luuletko oikeasti, että Juha Ruokangas valmistaessaan 99.9 % sähkökitaroita puhuu vain niiden vahvistamattomasta soundista eikä ollenkaan sähköisestä soundista kun puiden soinnista puhutaan?!

Toki saat uskoa mihin lystäät.
Edelleen olen eri mieltä kuin sinä asiasta.
PappaSFin
FensonGibder
12.03.2015 11:46:31
Ruutukunkku: Mulla ei nyt tämä logiikka oikeen mene läpi. Kyllähän runko ja kaula alkavat värähdellä kun rämpäytät kieliä kitarassa. Miksei tämänsuuntainen - kielistä runkoon - värähtely sitten suodatu pois tallassa ja satulassa?

Se on selitetty siinä taajuuksiin keskittyvällä videolla, johon oli linkki kolme neljä sivua sitten.

Ne on tosiaan hyvä katsoa, niin ymmärtää mihin minä p e r u s t e l e n väitteitäni.
Riffi, nyt.
FensonGibder
12.03.2015 11:48:01 (muokattu 12.03.2015 11:50:54)
pappasfin: Sulla on ihme tapa vääntää asiat omalle mallille, toki teet sen kun uskot asiaasi ei siinä mitään mutta mietippä vähän nyt alla olevaa kohtaa:

- sanoit tuossa ylempänä "Missä lause: puut vaikuttavat selkeästi sähkökitaran sähköiseen sointiin?"

Vastaus: Mitäköhän kitaroita Ruokangas valmistaa? annas kun arvaan 99.9% on niitä sähkökitaroita ja miten niillä soitetaan? no vahvistettuna tietysti.
Luuletko oikeasti, että Juha Ruokangas valmistaessaan 99.9 % sähkökitaroita puhuu vain niiden vahvistamattomasta soundista eikä ollenkaan sähköisestä soundista kun puiden soinnista puhutaan?!

Toki saat uskoa mihin lystäät.
Edelleen olen eri mieltä kuin sinä asiasta.

Todista sitten että olen väärässä. Et pysty.

Teet taas vain omia päätelmiä, vaikka logiikkasi tukena ei ole mitään kausaliteettia.

Edit*Ruokangas valmistanee myös puoliakustisia ja akustisia kitaroita, joten hän ei valehtele myyntitekstissään.
Riffi, nyt.
Gary Enfield
12.03.2015 11:54:49
http://www.nome.fi/Products/Ominaistaajuusmittaus_Nome.pdf

Nyt joku mesenoimaan niin otetaan selvää mikä erityyppisten tallojen ja satuloiden ominaistaajuus tapaa olla. Toivottavasti niillä on kokoluokkaan soveltuvat iskuvasarat.
hallu
12.03.2015 12:01:12
Karvamammutti: Noniin puupäät ja muut soitinharrastajat. Äänitin neljä ääninäytettä samaan signaaliketjuun. Jokaisessa näytteessä käytin eri kitaraa. Kaikki tallamikillä, jokainen suhteellisen voimakas humbucker. Nyt kun joku kultakorva kertoo mitä puuta mikin kitara on ja tarkoitan kaikkia kitarassa käytettyjä puita, niin karkkipussi tulee postissa.

Minä en huomannut noissa mitään muuta eroa kuin, että ne säröytyi hiukan enemmän tai vähemmän. Ekassa näytteessä se säröytyi enemmän joten sen mikki saattoi olla kuumempi tai hiukan lähempänä kieliä tai jotain. Lopuissa ero säröytymisessä oli vähäisempää. Tonessa tai atakissa en huomannut eroa en ainakaan mainittavaa.

Kitaran toneahan voi säätää tone säätimellä ja jos se ei riitä, niin säätää varitonesäätimellä ja vahvistimesta löytyy lisää eq:a ja jos ei riitä niin ostaa kaupasta lisää. Kitaran atakki syntyy soittajan sormissa eli soittaako sormin vai plektralla niin se vaikuttaa atakan pyöreyteen ja plektrojakin on erilaisia ja sitten kieltä voi näpätä hyvin monella tavalla ja saman äänen voi näpätä yleensä muutamalla erilaisella soivalla kielenpituudella. Vaikea kuvitella että rakenteelliseseti voitaisiin paljoa tehdä sellaista mitä ei soittotatsilla kompensoitaisi jopa huomaamatta.

No ei nämä minun sentit taida tässä ketjussa paljoa painaa, varsinkaan kun en asetu ketään vastaan enkä soimaa ketään vääristä mielipiteistä.
Olisipa jo kevät
pappasfin
12.03.2015 12:05:09 (muokattu 12.03.2015 12:06:17)
FensonGibder: Todista sitten että olen väärässä. Et pysty.

Teet taas vain omia päätelmiä, vaikka logiikkasi tukena ei ole mitään kausaliteettia.

Edit*Ruokangas valmistanee myös puoliakustisia ja akustisia kitaroita, joten hän ei valehtele myyntitekstissään.

Ei mun tarvi mitään todistaa, mä olen tätä mieltä ja luotan korviini enkä käppyörihin.

Toki Ruokangas on jopa valmistanut puoliakustisia mutta jos epäilet, että puiden soinnista puhuessaan hän ei ole tarkoittanut myös sähköisesti vahvistettua soundia niin sun varmaan pitää itse vaikka Juhalta kysyä, nythän sä vaan tulkitset asiaa oman näkökantasi mukaisesti.

Me ollaan niin pitkällä toistemme näkökannoista että tämä on ihan turhaa, sinä et muuta enkä minä taatusti muuta käsityksiä sun käppyröittesi tulkinnan mukaan.
PappaSFin
Karvamammutti
12.03.2015 12:10:41
Mikäli Ruokangas tätä ketjua lukee, lienee hän salkovarastolla ettimässä kymmenjalkaista salkoa millä voi olla koskematta.

Niin minä ainakin olisin.
BigPapa
12.03.2015 12:16:49

Kantaa ottamatta sen kummemmin.

lämpökäsitelty leppä vs. Espanjan Seetri

Teksti: Jarmo Hynninen

Oma suosikkini näista oli ihan perusmalli Blues, jonka soundi miellytti minua aavistuksen enemmän sähköisesti.

MOJO BLUES
kaula lämpökäsiteltyä vaahteraa, ruuviliitos, profiili kapea D (muita profiileja lisämaksutta)
otelauta ruusupuuta, 21 medium-jumbonauhaa, 12 radius
runko lämpökäsiteltyä leppää, kahdesta palasta
satula hirvenluuta
Ruokangas Mojoblues (talla) ja SingleSonic (kaula) -mikrofonit
yksi volume- ja yksi tone-säädin
3-asentoinen mikrofoninvalitsin
Kluson-tyyliset virittimet (Gotoh)
Wilkinson WT3 -talla (hienovire säädettävissä kielikohtaisesti, kääntyvät tallapalat)

MOJO GRANDE
kaula lämpökäsiteltyä vaahteraa, ruuviliitos, profiili kapea D (muita profiileja lisämaksutta)
otelauta ruusupuuta, 21 medium-jumbo_ nauhaa, 12 radius
runko Espanjan Seetriä, kahdesta palasta, osittain ontto
kansi suomalaista loimukoivua
satula hirvenluuta
Ruokangas Mojoblues (talla) ja SingleSonic (kaula) -mikrofonit
yksi volume- ja yksi tone-säädin
-3-asentoinen mikrofoninvalitsin
Kluson-tyyliset virittimet (Gotoh)
Wilkinson WT3 -talla (hienovire säädettävissä kielikohtaisesti, kääntyvät tallapalat)
Gary Enfield
12.03.2015 12:19:21
Ruokankaalla saattaapi olla jopa töitä.
FensonGibder
12.03.2015 12:19:32
pappasfin: Ei mun tarvi mitään todistaa, mä olen tätä mieltä ja luotan korviini enkä käppyörihin.

sun varmaan pitää itse vaikka Juhalta kysyä, nythän sä vaan tulkitset asiaa oman näkökantasi mukaisesti.

Sun korvista kasvaa niin pitkät karvat, ettet näe totuutta.

Mun ei tarvitse kysyä Juhalta, koska ymmärrän fysiikan perusteista. Olen varma, että Juhalla on tuossa ihan rehellisesti kirjoitettu juttu, mutta tarkoittaa akustista sointia (kitaramallista riippumatta), eikä vahvistetun äänen muutoksia.

Jos Juha haluaa tänne kommentoida, niin olemme varmaan kaikki kiinnostuneita?
Riffi, nyt.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)