Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Loop-ohjaimet
1 2
JohnJ
11.03.2015 16:49:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elämäni ensimmäisen pedaalilaudan rakennus olisi edessä. Olen aiemmin soittanut mallintavilla, joten olen päässyt tottumaan siihen että soundin vaihto onnistuu pääsääntöisesti yhdellä polkaisulla. Tämän takia en haluaisi lautaakaan rakentaa ilman loop switcheriä. Nyt vain olisi sopiva sellainen hakusessa.
 
Vaatimukset:
- vähintään 4 tai 5 looppia efekteille käytössä
- vahvistimen kanavien ohjaus 1/4-liitännöillä
- polkimella valittavat presetit, joihin saa samanaikaisesti ohjelmoitua minkä tahansa loopeista päälle/pois sekä minkä tahansa kanavan vahvistimesta
- kompakti koko (tarkkoja mittoja ei ole tiedossa koska en ole vielä lautaakaan valinnut)
 
Optiot joista plussaa:
- MIDI-ohjaus olisi hyvä tulevaisuuden varalta, mutta ei pakollinen
- virransyöttö pedaaleille
 
Nuppina mulla on Laney Ironheart, jossa ei MIDI-ohjausta ole, joten kanavanvaihto tapahtuu plugiliitäntöjen kautta. Ohjausliitäntöjä on kaksi, joten myös switcherin päästä pitäisi pystyä hallitsemaan kahta erillistä ohjauskäskyä.
 
Budjettia en ole lukkoon lyönyt, mutta olisihan se kiva ettei kaikki fyrkat menisi switcheriin, kun niitä spedujakin pitäisi sitten vielä hankkia :)
 
Tällaisia vaihtoehtoja olen tähän mennessä löytänyt, ja jos tiedätte että jokin näissä ei täsmää vaatimusteni kanssa niin korjatkaa käsitykseni:
 
G-Lab GSC-2 / GSC-3
390/455 €
 
Carl Martin Octa-Switch MKII
299 €
 
Musicom Lab EFX Lite 6M (ilmeisesti tässä jää vain 4 looppia efekteille jos kaksi niistä menee vahvistimen ohjaukseen?)
299 €
 
Musicom Lab EFX Lite 8L (8 looppia mutta ei MIDI:ä kuten 6M:ssä)
299 €
 
Musicom Lab EFX Mk IV (todennäköisesti turhan "raskas" vaihtoehto mulle joten maksaisin ominaisuuksista joita en ehkä koskaan tarvitse)
595 €
 
Lisäksi Bossilta on tulossa ES-8, hinta ei vielä tiedossa mutta varmasti menee yli 500:n.
 
Mitä ohjainta suosittelette (saa toki ehdottaa listan ulkopuoleltakin), ja onko noissa jotain tiedossa olevia ongelmia joita kannattaa yrittää välttää?
 
Metal meets the bone!
M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1
hannlain
11.03.2015 22:46:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JohnJ:
Vaatimukset:
- vähintään 4 tai 5 looppia efekteille käytössä
- vahvistimen kanavien ohjaus 1/4-liitännöillä
- polkimella valittavat presetit, joihin saa samanaikaisesti ohjelmoitua minkä tahansa loopeista päälle/pois sekä minkä tahansa kanavan vahvistimesta
- kompakti koko (tarkkoja mittoja ei ole tiedossa koska en ole vielä lautaakaan valinnut)
- MIDI-ohjaus olisi hyvä tulevaisuuden varalta, mutta ei pakollinen
- virransyöttö pedaaleille

 
Mainitsemasi G-Labin GSC-2/3 hoitaa mallikkaasti kaikki nuo sun vaatimukset. Midikin löytyy. Mulla ollut kolmen tai neljän vahvistimen kanssa käytössä ja suosittelen. Torilta kyttäämällä 250€:lla tai jopa allekin käytettynä voi saada tuon kakkosen.
 
Old is not 0xdead.
Shredator
12.03.2015 08:40:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

G-Labista en itse pitänyt, mutta tuo Musicomin MKIV on mielestäni paras markkinoilla olevista laitteista. Helppo, kompakti ja sillä hoituu kaikki tarvittava. Ohjailen yhdellä polkasulla vahvarin kanavia, pedaalilooppeja ja midi-efektejä.
 
Jos et soita taimissa, olet liian hidas.
Genitalripper
12.03.2015 09:49:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: G-Labista en itse pitänyt, mutta tuo Musicomin MKIV on mielestäni paras markkinoilla olevista laitteista. Helppo, kompakti ja sillä hoituu kaikki tarvittava. Ohjailen yhdellä polkasulla vahvarin kanavia, pedaalilooppeja ja midi-efektejä.
 
Mulla on aloittajan kanssa suhteellisen sama tilanne päällä, ja samoja vaihtoehtojakin olen pyöritellyt. Pystytkö yhtään avaamaan, että mikä G-labissa tökkäsi? Tuo MKIV on ominaisuuksiltaan omaan käyttöön aivan ylimitoitettu, ja tuo musicomin EFX Lite 6M taas ainakin paperilla häviää GSC-1:lle, tästä en tosin kovin syvällistä analyysiä ole tehnyt eli jos löytyy hyviä perusteluja miksi ei niin antaa kuulua. Jos jollain on kokemuksia jakaa tuosta G-labin GSC-1 laitteesta niin siitäkin voisi laittaa juttua, mulle nimittäin saattaisi sekin riittää.
 
Shredator
12.03.2015 09:55:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Genitalripper: Mulla on aloittajan kanssa suhteellisen sama tilanne päällä, ja samoja vaihtoehtojakin olen pyöritellyt. Pystytkö yhtään avaamaan, että mikä G-labissa tökkäsi?
 
Lähinnä suuri koko, polkimien sijoittelu ja käyttöliittymä. Musicomissa nämä asiat on kunnossa. Molemmathan toki hoitavat samat asiat, jos niin haluaa. Ainut miinuspuoli MK IV:ssä on noiden midi-CC -käskyjen huono käytettävyys, mutta luulen että siihenkin tulee jossain vaiheessa korjaavia päivityksiä. Toisaalta olen järjestänyt asiat siten, ettei minun tarvitse niitä edes käyttää :)
 
Jos et soita taimissa, olet liian hidas.
Genitalripper
12.03.2015 10:05:50 (muokattu 12.03.2015 10:31:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Lähinnä suuri koko, polkimien sijoittelu ja käyttöliittymä. Musicomissa nämä asiat on kunnossa. Molemmathan toki hoitavat samat asiat, jos niin haluaa. Ainut miinuspuoli MK IV:ssä on noiden midi-CC -käskyjen huono käytettävyys, mutta luulen että siihenkin tulee jossain vaiheessa korjaavia päivityksiä. Toisaalta olen järjestänyt asiat siten, ettei minun tarvitse niitä edes käyttää :)
 
Tuo leveys on itseasiassa mietityttänyt itseänikin. GSC-1 ja 2/3 kyllä menevät kaikki pedaltrain juniorille (2/3 ovat sentin leveämpiä kuin lauta), Musicomin viereen sopisi vielä expressionpedaali. Juuri nyt ei sille ole käyttöä, mutta yleensähän näissä hommissa kannattaa varautua siihen, että juuri se juttu mistä nipisti tulee myöhemmin ihan oleelliseksi osaksi.
 
E: Kyllähän tuo leveysongelmakin ratkeaisi kun vaihtaisi laudan pedaltrain 1:seen sitten jos tarve vaatii.
 
Mandarax
12.03.2015 11:17:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GSC-2:sta kokemuksia ja omasta mielestäni hoiti homman oikein hyvin. Käyttiksessäkään ei ollut valittamista, kohtuu simppelisti toimi presettien ohjelmointi - tosin itselläni ei ollut mitään MIDI-härveleitä seassa, ihan vaan kasa purkkeja ja vahvistimen kanavanvaihdot.
Ne valkoiset napit on rumat mutta toimivat :D
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Genitalripper
12.03.2015 11:28:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mandarax: GSC-2:sta kokemuksia ja omasta mielestäni hoiti homman oikein hyvin. Käyttiksessäkään ei ollut valittamista, kohtuu simppelisti toimi presettien ohjelmointi - tosin itselläni ei ollut mitään MIDI-härveleitä seassa, ihan vaan kasa purkkeja ja vahvistimen kanavanvaihdot.
Ne valkoiset napit on rumat mutta toimivat :D

 
Nyt kun taas aloin pyörittelemään noita vaihtoehtoja päässä, niin kerros saiko tuossa määritellä pankkien toiminnan silleen, että esim pankki 1 painikkeilla pystyy valitsemaan yksittäisiä looppeja tai efektejä ja sitten pankki 2 olisi presettejä? Tarkoituksena siis, että pankki 1 olis jamittelupankki jossa efektejä on helppo sekoitella ja noihin muihin pankkeihin voisi asettaa presetit valmiita biisejä varten.
 
VIPMetal
12.03.2015 11:31:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites Rocktron Patchmate Loop8 floor versio? Ainaki itellä räkkimalli toiminu hienosti...
 
https://m.thomann.de/fi/rocktron_patchmate_loop_8_floor.htm
 
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
Genitalripper
12.03.2015 11:33:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Mites Rocktron Patchmate Loop8 floor versio? Ainaki itellä räkkimalli toiminu hienosti...
 
https://m.thomann.de/fi/rocktron_patchmate_loop_8_floor.htm

 
Mä ymmärsin että tuossa ei pysty pankkia vaihtamaan ilman ylimääräisiä laitteita.
 
VIPMetal
12.03.2015 11:38:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Genitalripper: Mä ymmärsin että tuossa ei pysty pankkia vaihtamaan ilman ylimääräisiä laitteita.
 
Joo niin se taitanee olla. Aloittajalle toki riittäisi tuokin...
 
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
JohnJ
12.03.2015 11:43:29 (muokattu 12.03.2015 11:47:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Mites Rocktron Patchmate Loop8 floor versio? Ainaki itellä räkkimalli toiminu hienosti...
 
https://m.thomann.de/fi/rocktron_patchmate_loop_8_floor.htm

 
Tämäkin voisi olla vaihtoehto, tosin jos manuaalia oikein ymmärsin niin tuohon ei saa kuin 8 presettiä, eli mitään muistipankkitoimintoa ei ole. Tosin se ei ehkä ole itselleni ihan ehdotonkaan, ja saattaisin pärjätä noilla kahdeksallakin.
 
EDIT: Genitalripper ehtikin jo mainita saman, mutta tavallaanhan tuo toimisi juuri kuten kuvailit:
pankki 1 painikkeilla pystyy valitsemaan yksittäisiä looppeja tai efektejä ja sitten pankki 2 olisi presettejä?
 
Rocktronissahan on juuri kaksi moodia joista toinen on yksittäisten looppien valinta kytkimillä ("jammailumoodi") ja toinen moodi on presetit. Niitä presettejä vain on ainoastaan se 8 kpl käytössä ilman ulkoisia laitteita.
 
Metal meets the bone!
M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1
tinde
12.03.2015 12:49:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Mä hommasin vähän aikaa sitten tämän:
 
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … -PXL8-FX-Loop-efektikytkin-matriisi
 
Toistaiseksi pelannut hyvin, ei pahemmin napsu presettien vaihdon yhteydessä, eikä ole mahdottoman isokokoinen.
 
Tässä vielä Youtube- video vermeestä:
 
https://www.youtube.com/watch?v=rvXAPTFZ3iw
 
JohnJ
12.03.2015 13:27:58 (muokattu 12.03.2015 13:34:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tinde:
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … -PXL8-FX-Loop-efektikytkin-matriisi
 
Toistaiseksi pelannut hyvin, ei pahemmin napsu presettien vaihdon yhteydessä, eikä ole mahdottoman isokokoinen.

 
Ei taida vahvistimen kanavien vaihto onnistua tuolla. Samalla valmistajalla on Pro-malli, millä ilmeisesti onnistuu sekin, mutta tuolla käsittääkseni ei.
 
Verkkokauppa.comilla näyttää olevan tuo Boss ES-8:kin valikoimissa:
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … witching-System#product-description
 
Hintaa 639,90 ja tuotekuvaus tuossa on kyllä melko koominen...
 
ES-8 Effects Switching System lähtee liikkeelle selkeällä ja kirkkaalla missiolla tarjota valveutuneille ja pro-soittajille viileä ja luova työväline.
 
Uusi ja innovatiivinen ES-8 on laite, joka edustaa jättiharppausta ulos-laatikosta ajattelevissa efektipedaalikontrollereissa. Se on kokonaan uusi tapa tarjota ennennäkemättömät mahdollisuudet äänenlaatua uhraamatta. ES-8 yhdistää pitkäkantoisen joustavuuden totaaliseen luovuuden vapauteen. Kaikki tämä yhdessä viileässä laitteessa. Tämä ei ole vain yksi apuväline lisää - ES-8 avaa oven rajattomiin mahdollisuuksiin musiikillisen ekspression maailmankaikkeudessa. Tästä päivästä eteenpäin pedaalien käyttö ei enää palaa ennalleen. BOSS:n edistynyttä teknologiaa käyttävä ES-8 on suunniteltu spontaaniin esityskäyttöön.
 
Joten siitä vaan ulos laatikosta! Heittäydy täysin uuteen musiikkillisen luovuuden maailmaan. Juhlitaan yhdessä BOSS:n kanssa nerokasta uutuutta ES-8 Effects Switching System. Se on täysin pelin muuttava laite, joka vie sinut paikkoihin, joihin kukaan soittaja ei ole vielä päässyt.

 
Kyllä, nyt tiedän kaiken kyseisestä laitteesta.
 
Metal meets the bone!
M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1
Mandarax
12.03.2015 13:35:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Genitalripper: Nyt kun taas aloin pyörittelemään noita vaihtoehtoja päässä, niin kerros saiko tuossa määritellä pankkien toiminnan silleen, että esim pankki 1 painikkeilla pystyy valitsemaan yksittäisiä looppeja tai efektejä ja sitten pankki 2 olisi presettejä? Tarkoituksena siis, että pankki 1 olis jamittelupankki jossa efektejä on helppo sekoitella ja noihin muihin pankkeihin voisi asettaa presetit valmiita biisejä varten.
 
Pitää kyllä sanoa että en muista oliko tuota "jammailumoodia" laudassa, jokunen vuosi tuosta aikaa ja käytin itse vain preseteillä...
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Genitalripper
12.03.2015 13:37:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mandarax: Pitää kyllä sanoa että en muista oliko tuota "jammailumoodia" laudassa, jokunen vuosi tuosta aikaa ja käytin itse vain preseteillä...
 
Okei, manuaali kertoi että molemmat tavat on käytettävissä, mutta en osannut siitä ottaa selvää, että voiko tyylin valita pankkikohtaisesti vai onko tuo globaali asetus.
 
tinde
12.03.2015 13:50:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JohnJ: Ei taida vahvistimen kanavien vaihto onnistua tuolla.
 
Kiitokset korjauksesta - tuon kohdan missasin alkuperäisen kirjoittajan spekseistä.
 
Kanavanvaihto ei siis onnistu PXL8:lla.
 
Genitalripper
12.03.2015 13:59:51 (muokattu 12.03.2015 14:13:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja muistui taas yksi juttu. Nimittäin nuo G-labin virtajakit, tietääkö kukaan mikä hökötys tuo on, ja saako mistään adapteria että tuolle saisi syötettyä virtaa virtalähteen 2,1 mm:n lähdöstä (manuaalin mukaan laitteen oma virtalähde on 12V 400mA)? Mukana tuleva adapteri kertoo olevansa 3,5m johdolla, joka on liian lyhyt eikä tuon takia kiinnostaisi alkaa virittelemään jatkojohtoa laudan alle, kun pedaaleille syöttäisin virran mieluummin virtalähteen eristetyistä lähdöistä. Pistin viestiä suoraan G-labille aiheesta mutta ainakaan vielä ei ole vastausta tullut.
 
mopar
12.03.2015 14:09:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tinde: Kiitokset korjauksesta - tuon kohdan missasin alkuperäisen kirjoittajan spekseistä.
 
Kanavanvaihto ei siis onnistu PXL8:lla.

 
Jossain aiemmissa keskusteluissa vaihtoivat vahvistimen kanavat myös tällä värkillä. Mulla ei faktatietoa, mutta näin muistelisin....
 
Tomi_R
12.03.2015 16:37:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loopperia etsiessä kannatta myös pitää mielessä se, että jos haluat käyttää esim. modulaatioefektejä vahvistimen efektiloopissa, niin tämä voi tuottaa ongelmia monien loopperien kanssa.
 
Tällöin vahvistin joudutaan pistämään yhteen pedaaleille tarkoitetuista loopeista, jonka ansiosta voidaan saada aikaan melkoinen maalenkki ja kohina.
 
Musicomlabin EFX MKIV:ssa, One Controllin Crocodile Tail Loopissa ainakin on mahdollisuus käyttää loopperia neljän kaapelin metodilla, koska ko. vempeleissä on erilliset osiot ja ulostulot vahvistimen eteen ja efektilooppiin tuleville pedaaleilla. G-Labilla tämä taisi onnistua... oliko se nyt GSC-4:lla, jolloin tähän pitää uhrata yksi loop.
G-Labilla muistaakseni suositellaan ostamaan neljän loopin midiohjattu lisäosa, jos haluat käyttää efektejä vahvistimen efektilenkissä.
 
Korjatkaa tietenkin jos olen väärässä! Ja täältähän niitä vaihtoehtoja sitten löytyy: http://www.loopersparadise.de
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «