Aihe: Kotisivut
1 2 3
qfleax
26.05.2004 13:36:41 (muokattu 26.05.2004 13:38:28)
Omalta yahoo kotisivultani sain seuraavanlaista tilastoa:

Explorer 6,0 = 80,73%
Explorer 5.0 = 6,61%
Explorer 5.5 = 4,49%
Netscape/7.1 = 3,86%
Mozilla/1.6 = 2,40%
Netscape 4.75 = 1,91%

tästä 64.08% on m.nettiläisiä, elikkä kuvaa hyvin myös meikäläisiä ja suomen standardeja.

Niin, tosin ainakin lähes kaikki meikäläisen selaimet on asetettu appear as Explorer x.x.
Siis esim. Opera on monesti säädetty näin.

EDIT:
ja niin.. alt tagi on todella huono paikka laittaa infoa soittajista. Suosittelen ehdottomasti oikean tekstin sijoittamista sivuille. Toki alt-tagit kuvilla on silti syytä olla, mutta niitä kannattaa käyttää varsinaisen tarkoituksen mukaisesti.
Kukko
26.05.2004 14:40:02

Hyvää,asiallista palautetta. Tosin voisitte kyllä laittaa pikaviestinä, niin ei häiritse muita..
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
krushing
26.05.2004 15:10:11

Tuskimpa se ketään häiritsee kun tää ketju kuitenkin noista sivuista oli...
Fortune
26.05.2004 16:55:44
Hyvää,asiallista palautetta. Tosin voisitte kyllä laittaa pikaviestinä, niin ei häiritse muita..

Ehei, tästähän voi moni muukin sivuntekijä saada asiallisia vinkkejä.

Jos muistamme vain olla tappelemati :)
Kukko
26.05.2004 22:15:41

Palautetta kaipailit...
Virhe:
Unohtakaa nyt kaikki jo toi cjb.net -osote! Käyttäjät vittuuntuu noihin popup ikkunoihin alta aikayksikön, ja auta armias jos joku urmas menee painamaan "yes" sen Gator Corporationin (tai mikä milloinkin) esittämässä kyselyssä... paskaa sataa koneelle.

Korjausehdotus:
www.dot.tk -saat sivuillesi esim. www.reissarit.tk osoitteen ilmaiseksi, ilman mainoksia, ilman bannereita, ilman spywarea ja päälle vielä 5kpl joku@jotain.tk sähköposteja, sekä tarkat statsit sivuillasi käyneistä. .

Mahtavaa, Thanks. Nyt osoite www.reissarit.tk Yeeeee!!

Mainosbanneri tosin on oletusarvoisesti päällä, mutta sen saa poistettua

miten?
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
Gypsy
27.05.2004 02:03:01
fortune: Ei siis toimi oikeilla selaimilla.

Kun täällä taas on uskovaiset koolla, niin kerrompa oman kokemuksen selaimista. Kokemusta netin käytöstä mulla on vähän reilu vuosi, siitä 99% on ollu käytössä Internet Explorer. En _kertaakaan, yhtä ainoota kertaa onnistunu meneen millekkään sivulle, missä olis ollu Internet explorerin kanssa minkäänlaisia ongelmia.

No, nyt olen _joutunu_ IE:n vian takia kokeileen uusimman mozillan ja operan. Paskoja. Ihan sillä perusteella, että vaikka olen niitä käyttäny sadasosan siitä, mitä IE:tä, niin oonkin käyny jo vaikka kuinka helvetin monella sivulla, mitkä ei toimi niinkun kuuluu tai ne näkyy muuten vaan vituilleen. Nyt uskovaiset tulee varmaan kertoon mulle html koodeista, standardeista, kusipäisistä koodaajista ynnämuusta paskasta mikä ei kiinnosta normaalia käyttäjää hevon vitun vertaa. Mua kiinnostaa ainoostaan se, mikä selain toimii ja mikä ei, ja niinkun olen todennu, IE tuntuu toimivan.

Ja kyllä mä uskon, että noi poppamiehen prosentit on ainakin pitkälle suuntaa antavia siitä, kuinka paljon IE:tä käytetään. Ihan sillä perusteella, että tavallisia käyttäjiä on enemmän kun nörttejä, ja kun tavallinen käyttäjä käy ostaan sen tietokoneen kaupasta missä on windows ja Internet explorer, niin ei varmasti tuu ensimmäisenä mieleen ruveta vaihteleen jotain selaimia, ja varsinkaan kun se IE ei anna siihen mitään syytä.
rebb
27.05.2004 02:44:30 (muokattu 27.05.2004 02:45:53)
En _kertaakaan, yhtä ainoota kertaa onnistunu meneen millekkään sivulle, missä olis ollu Internet explorerin kanssa minkäänlaisia ongelmia.

Onneksi olkoon! Seuraavan kerran kun Ie:n lämpöön palaat niin kokeile pitää useampaa sivua auki, tästä syystä vaihdoin itse selainta.

No, nyt olen _joutunu_ IE:n vian takia kokeileen uusimman mozillan ja operan. Paskoja.
Mua kiinnostaa ainoostaan se, mikä selain toimii ja mikä ei, ja niinkun olen todennu, IE tuntuu toimivan.

Onko tässä nyt joku ristiriita? Mikään pakko ei ole Operaa, Mozillaa tai muita selaimia käyttää.

Ja kyllä mä uskon, että noi poppamiehen prosentit on ainakin pitkälle suuntaa antavia siitä, kuinka paljon IE:tä käytetään.

Prosentit on toki suuntaa antavia, mutta vääriä ;)
Tässä erään toisen Suomalaisen musiikkiforumin "tilastoa"

Internet Explorer 50% ( 86 )
Netscape Navigator or Communicator 5% ( 9 )
Opera 25% ( 44 )
Mozilla 15% ( 27 )
other... 2% ( 5 )
Total Votes : 171

Totuus on luultavasti näiden kahden otannan välimaastossa.
IE on suosituin mutta muitakin selaimia on jo sen verran käytössä, että ne kannattaa huomioida sivuja tehdessä.
Gypsy
27.05.2004 03:39:28 (muokattu 27.05.2004 03:51:30)
Onneksi olkoon! Seuraavan kerran kun Ie:n lämpöön palaat niin kokeile pitää useampaa sivua auki, tästä syystä vaihdoin itse selainta.

Auki miten? On mulla IE:llä ollu tossa alareunassa auki ~kymmenen sivua kerralla vaikka kuinka monta kertaa. En tiedä mikä se ongelma on.

Onko tässä nyt joku ristiriita? Mikään pakko ei ole Operaa, Mozillaa tai muita selaimia käyttää.

Ristiriita missä? Selaimeen tuli vika, laitoin toisen selaimen tilalle. Ite varmaan oon vian aiheuttanu kun oon tainnu saada koko koneen muutenkin solmuun. Ei tietenkään operaa ja mozillaa oo pakko käyttää eikä mitään muutakaan. Helposti voi olla käyttämättä koko konetta, mutta tottakai niin kauan on pakko (jos nettiin haluaa) käyttää tätä tai jotain muuta selainta, kunhan jaksaa pistää IE:n kuntoon, jos jaksaa.

IE on suosituin mutta muitakin selaimia on jo sen verran käytössä, että ne kannattaa huomioida sivuja tehdessä.

Niinno tottakai olis hyvä, että sivut tehtäis niin, että ne näkyis ja toimis hyvin kaikilla selaimilla. Mä puhuinkin nyt käyttäjän näkökulmasta enkä sivujentekijän. Käyttäjän näkökulmasta IE tuntuu olevan tällähetkellä paras, millään muulla ei oo käyttäjälle merkitystä.

Täällä on jatkuvasti näitä juttuja "oikeista selaimista" ja muusta. Kyllä IE mun mielestä on ihan oikee selain, jos se näyttä kaikista parhaiten sivut, ainakin vielä tällähetkellä.

Lisäys: Tosta ristiriitahommasta vielä:

Mua kiinnostaa ainoostaan se, mikä selain toimii ja mikä ei

Kyllä siinä on ristiriita jos niin haluaa ajatella. Mutta tässä kuitenkin tällä: mikä selain toimii tarkotin sitä, että millä selaimella sivut parhaiten toimii enkä ite selaimen toimintaa, eikä toiminnassakaan vikaa ollu ennenkö hajotin sen.
rebb
27.05.2004 06:38:04
Auki miten? On mulla IE:llä ollu tossa alareunassa auki ~kymmenen sivua kerralla vaikka kuinka monta kertaa. En tiedä mikä se ongelma on.

Ongelma on juuri tämä, että sivut aukeavat tuonne alas, ikäänkuin omiksi "ohjelmikseen" eikä Operan tyylin ylös. Tämä haittaa useampien sivujen selaamista, koska uuden sivun joutuu aina kaivamaan alhaalta esiin. Varsinkin jos käynnistä valikko on siirretty tai poistettu vallan käytöstä tämä haittaa merkittävästi.

Lisäys: Tosta ristiriitahommasta vielä:
Kyllä siinä on ristiriita jos niin haluaa ajatella. Mutta tässä kuitenkin tällä: tarkotin sitä, että millä selaimella sivut parhaiten toimii enkä ite selaimen toimintaa, eikä toiminnassakaan vikaa ollu ennenkö hajotin sen.

Juuri näin. Sivut näkyy parhaiten IE:llä se on totta. Käyttöliittymältään Opera on mielestäni IE:tä huomattavasti parempi, tämä on minulle tärkeämpää kuin kaikkien sivujen näkyminen oikein. Eikä ohjelmaa tarvitse joka viikko päivittää, kun uusia tietoturva-aukkoja löytyy.
poppamies
27.05.2004 06:47:01 (muokattu 27.05.2004 06:52:11)

Prosentit on toki suuntaa antavia, mutta vääriä ;)
Tässä erään toisen Suomalaisen musiikkiforumin "tilastoa"

Internet Explorer 50% ( 86 )
Netscape Navigator or Communicator 5% ( 9 )
Opera 25% ( 44 )
Mozilla 15% ( 27 )
other... 2% ( 5 )
Total Votes : 171

Oliko se Mark Twain joka totesi että on olemassa "Lies, damnd lies and statistics"
Mitäköhän tuo "total votes" tarkoittaa. Eikai tuo otanta ole noin pieni. Tuossa omassa tilastossani oli vajaasta 2000 käynnistä kyse.
Kyllä minä luulen että turhaan haukutte Pillu Gates'ä tässä asiassa. Tapa totuttaa ihmisiä Exploderiin saattaa olla vaikka kuinka väärä mutta ei systeemissä ole mitään ylipääsemättömiä ongelmia. Kyllä minä ainakin olen kohdannut paljon suurempia m.m Netscape'n kanssa. Muutoin en ole kokeillut kun Operaa.
"G-strings are for strippers"
rebb
27.05.2004 07:02:10
Oliko se Mark Twain joka totesi että on olemassa "Lies, damnd lies and statistics"
Mitäköhän tuo "total votes" tarkoittaa. Eikai tuo otanta ole noin pieni. Tuossa omassa tilastossani oli vajaasta 2000 käynnistä kyse.

Tilastot on mitä on, tiedetään ;) Otanta on tosiaan noin pieni, kyseessä on erään foorumin "mitä selainta käytät" threadi.

Moni ei IE selain on asetettu näkymään IE:nä kuten minullakin on. Bill Gates on perseestä, silti en hauku esim. XP:tä koska se mielestäni on hyvä käyttöjärjestelmä. IE:stä en pidä siksi, koska se ei ole hyvä selain :)
JeeVes
27.05.2004 09:16:37
Ihan paskat. Ei ees koko sivut toiminut kun painoin tosta linkistä.
Aika on rahaa, eikä minulla ole kumpaakaan.
freeBird
27.05.2004 09:50:26
Pitää kai minunkin kantaa kommenttini kekoon tästä aiheesta...

Ensinnäkin: IExplorer on kaikkien Windows-koneiden oletusselain kunnes käyttäjä näkee sen vaivan, että asentaa koneeseen jonkin muun surffilaudan.

Toiseksi: IExplorer pystyy näyttämään lähes kaikki sivut ainakin jotenkin, sillä se ei välitä html-standardista tuon taivaallista. Itse asiassa vaikka sivut olisi tehty täysin päin pe**että, IE näyttää iloisesti.

Seuraus: Koska suurin osa netin käyttäjistä käyttää IE:tä, myös (liian) suuri osa (harrastuksekseen) sivuja väsäävistä testaa sivunsa vain IE:llä, jolloin pahatkin virheet saattavat jäädä huomaamatta. Tästä seuraa se, että vaikka itse käytänkin Mozillaa normaalisti, on IE:n pakko olla myös päivitettynä ja iskussa, sillä aina joskus eteen tulee sivu, joka ei vain aukea muulla kuin IE:llä. Ja yleensä syy on täysin epästandardissa koodissa.

Ja vielä: Eniten ahistaa se, että kun sivut tehdään täysin standardilla koodilla ne näkyvät Mozillassa, NScapessa ja Operassa jne. täysin oikein, mutta IExploreria varten pitää sitten alkaa rukkaamaan kummallisia puukotuksia ja omia tyylitiedostoja. Että yhden ohjelman takia tuplavaiva. Ei nappaa...
Mikseri on lyömäsoitin ja siinä pitää olla v**usti säröä!!!
poppamies
27.05.2004 10:06:33

Ihan paskat. Ei ees koko sivut toiminut kun painoin tosta linkistä.

No nyt on joko huono päivä tai väärä selain...
"G-strings are for strippers"
Kukko
27.05.2004 11:15:43

No nyt on joko huono päivä tai väärä selain...

Mulla oli vielä hetken aikaa se .cjb-osoite,joka on nyt poistettu osoite on siis:www.reissarit.tk
-JiiTee-
27.05.2004 14:17:25
Sen mainosbannerin saa pois kun loggaat sisään osotteessa www.dot.tk ja sieltä muistaakseni modify my domain tai jotain vastaavaa. Jossain siellä on ruksittava kohta jossa viitataan siihen banneriin. Se ei siis vaadi mitään maksuja tms. ainoastaan sen että löytää sen kohdan...
Pikkujättiläinen
27.05.2004 19:47:39

Taas, perkele. Klikkasin siitä etusivulta "sisään"-linkkiä ja IE on tehnyt laittoman toiminnon. Sen jälkeen tulee "sisäinen virhe" -laatikko. Siihen OK ja kaikki ikkunat sulkeutuu. Sama juttu tapahtuu joskus muillakin sivuilla, mitä pitäisi tehdä? Oon aika avuton koneenkäyttäjä..
7 Fitter happier
d-iivil
27.05.2004 21:32:40
Taas, perkele. Klikkasin siitä etusivulta "sisään"-linkkiä ja IE on tehnyt laittoman toiminnon. Sen jälkeen tulee "sisäinen virhe" -laatikko. Siihen OK ja kaikki ikkunat sulkeutuu. Sama juttu tapahtuu joskus muillakin sivuilla, mitä pitäisi tehdä? Oon aika avuton koneenkäyttäjä..

http://www.mozilla.org/products/firefox ja loppuu se kaatuilu ;)
Fortune
29.05.2004 20:53:18
Explorerissa ei tuon typerän ikkunasysteemin lisäksi houkuta yhtään se, että esim. evästeiden hallinta on todella hankalaa ellei mahdotonta tai ainakin hyvin piilotettu, ettei käyttäjä vahingossakaan saisi päättää, mitä jäljityspaskaa koneelle pesii.

Ei tuommoinen ole hyvän selaimen merkki.

Ja sivujen näkymisestä oikein, sehän on vain nettisivuntekijöiden tolloutta ja tyhmyyttä, että sivustoa ei voi testata kuin IE:lla ja sitten elää siinä uskossa, että ne toimivat muillakin. Validin html:n idea on se, että kaikki selaimet näyttävät sivut samalla tavalla. MS ei halua sitoutua moiseen ja sooloilee, josta ajan mittaan syntyy helvetillinen sotku eikä ole enää mahdollista tehdä kaikilla selaimilla toimivaa sivustoa.

Ei IE:ssa ole periaatteessa mitään vikaa, jos se vain tehtäisiin samojen standardien mukaan kuin muutkin. Sehän palvelisi kaikkia osapuolia, että käyttäjä voisi ihan huoletta valita selaimensa miettimättä, toimivatko kaikki sivut sillä (tokihan se sotii MS:n periaatetta, eli totaalista maailmanvalloitusta vastaan). Nythän kaikki muut pyrkivät tähän paitsi MS.

Vähän niinkuin yksi autotehdas tekisi helvetin kapeita autoja ja lobbaisi Tiehallinnon kaventamaan maantiet siten, ettei niitä pitkin pysty normaaleilla autoilla edes ajamaan.

Tokihan tämän kapoisen automerkin käyttäjät ajaisivat tyytyväisenä pitkin teitä eivätkä ymmärrä, miksi muiden merkkien kuskit valittavat. Vaihtaisivat autoa niin kaikki olisi hyvin :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)