trapdoorinthesun 27.05.2004 00:20:47 | |
---|
Kuulo on musiikkia harrastavan tärkein aisti.. Mut kuinka moni teistä harjoittelee kipaleita korvakuulolta?? ilman nuotteja tai tabulatuureja.. Itse harjoittelen korvakuulolt aika paljon, jos jotain ei opi korvakuulolt ni sit yritän kaivaa puuttuvat osat nuoteista jos niit on suinkin saatavissa.. Tabulatuureja yritän karttaa kuin ruttoa et oppis nuotit.. "Free your mind and your ass will follow !"- George Clinton |
agentti 27.05.2004 00:47:56 (muokattu 27.05.2004 01:03:29) | |
---|
kyllähän niitä jotain biisejä tulee haeskeltua jonkun verran kuulon perusteella. Mutta jos mulla on nuotit jossain käden ulottuvilla niin harvemmin rupean ite hakemaan, mutta itse tekemällä saa mieleiset. "Tällä naamalla voi vain kusta muuntajaan" -Metallityöläinen
| MEKKALA #7
Kyllä Esa osaa. |
JCM 27.05.2004 00:48:08 | |
---|
Suurin osa tulee opeteltua korvakuulolta, tosin nykyään ei tule hirveästi opeteltua muiden tekemiä biisejä kun omissakin on tarpeeksi tekemistä. Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
Torniojaws 27.05.2004 01:04:10 | |
---|
Jep, kaikki biisit opettelen korvakuulolta. Soitan riffien mukana kunnes loksahtaa ja sitten kasaan pikkuhiljaa biisin päässä. Sitten se onkin siinä ja uuden kimppuun. Tiettyjen levyjen opettelu on myös samalla kertaa helppoa, koska valtaosa biiseistä menee yleensä samassa asteikossa, josta on sitten helppo improvisoida ja saa nopeammin biisin opittua. A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old. |
Eemil 27.05.2004 01:09:33 | |
---|
Täysin korvakuulolta mäkin blokkailen juttuja mitä mieli tekee blokkailla. |
Jucciz 27.05.2004 03:16:45 | |
---|
yli 99,5% biiseistä, jotka osaan, olen harjoitellut korvakuulolta, sillä luen nuotteja todella surkeasti enkä tahdo kusettaa itseäni tabulatuureillakaan. Olen kyllä erityisen kiitollinen korvistani. Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin. |
vaurio 27.05.2004 05:02:44 | |
---|
yli 99,5% biiseistä, jotka osaan, olen harjoitellut korvakuulolta näin voisin sanoa myös. harvemmin tulee tarvetta tabulatuureille.
päästäkää minut pois m-netistä! MEKKALA #2 |
Lord of the strings 27.05.2004 08:41:53 | |
---|
Pääosin korvakuulolta, mutta jos joku kohta ei ota onnistuakseen niin otan tablat avuksi. "Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| |
Santtu_123 27.05.2004 09:12:54 (muokattu 27.05.2004 09:13:37) | |
---|
Moi, silloin "vanhaan hyvään aikaan", siis aika ennen internettiä (muistaako kukaan :) ? ) opettelin melkein kaikki biisit korvakuulolta, paitsi mitä kaverit joskus näytti. Tuli opeteltua Metsäliitot, Maidenit, Klamydiat (no eipä tossa paljo opettelua ollut:) ) ym. En tiedä johtuko se tosta opettelutavasta vai mistä, mutta otin taas treeniin pari Maidenin biisiä jotka korvakuulolta joskus silloin opettelin, vaikka on vuosia ellei jopa kymmenen siitä kun viimex niitä on soittanut, niin tuntui jotenkin tulevan takaraivosta ja ihmeellisen helposti meni riffit...Tuli mukava fiilis :) Nykyään olen netin suurkuluttaja joten tabulatuureista opettelen, laiskaksi kun vanhemmiten olen tullut. |
Pande 27.05.2004 09:13:02 | |
---|
Korvakuulolta soitan paljonkin, mutta tablatuureista myös. Modernin kitaristin on kyllä vaikea oppia perinteinen nuottikirjoitus kun niitä ei tosiaankaan juuri missään tarvitse. Se mihin nuottilukutaitoa olen tarvinut on ollut yrittäessäni opetella/tutkia jotain Paganinin tai Chopinin juttuja viulu/pianonuoteista (ja joitain muita satunnaisia pikkujuttuja joskus, kuitenkin vain häviävän pieni osa kaikesta opettelemastani materiaalista). Nuotinlukutaidon opetteleminen tuntuu tosi väkinäiseltä (ja tarkoitan nyt lähinnä sävelkorkeuden lukemista ja muuta ei-rytmillistä lukemista). Rytmin lukeminen oikein ja hyvin on superhypertärkeää, varsinkin jos rytmi on todella monimutkainen. If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit. |
Keppi 27.05.2004 09:47:48 | |
---|
Korvakuulolta oon aina opetellu lähestulkoon kaiken. Ennen varsinkin sitä tuli harrastettua jatkuvasti. Kieltämättä tänäpäivänä tulee "sorruttua" enenpi nuottien käyttöön sellaisissa hankalissa tapauksissa. Niitä alkaa olla vaan liiankin hyvin tarjolla nykyään;) En saa kuitenkaan samanlaista "tyydytystä" niistä opettelemalla, kun ett opettelisin korvalla. Opettelen kuteskin yleensä korvalla, vaikka ois nuotitkin tarjolla. Biisi on paljon helpompi muistaa ulkoa, kun sen on kuuntelemalla opetellut ja muutenkin lopputulos on parempi. ...no ei vaineskaan;) |
Pande 27.05.2004 10:07:12 | |
---|
If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit. |
superfly 27.05.2004 10:31:38 | |
---|
Aina korvalla. Ja en ole ymmärtänyt edelleenkään, että mitä järkeä on sooloja blokata nuotti nuotilta. Mitä hyötyä/järkeä? Harppu on alaston piano |
Pande 27.05.2004 10:40:45 | |
---|
Ja en ole ymmärtänyt edelleenkään, että mitä järkeä on sooloja blokata nuotti nuotilta. Mitä hyötyä/järkeä? Ymmärrän ettet ymmärrä, makuja ja tapoja on monenlaisia. Jos haluaa todella oppia jotain jonkun toisen kitaristin tyylistä niin sinnepäin sohien samojen sointujen päälle ei todellakaan saa mistään minkäänlaista käsitystä eikä juuri mitään oppimista/kehitystä tapahdu. Yleensä jos vaivaudun opettelemaan jonkun soolon seon mielestäni yksinkertaisesti hyvän kuuloinen sellaisenaan ja haluan osata soittaa sen juuri siten. Ajattelen soolot pieninä kappaleina, ja jos ko. pieni kappale miellyttää niin haluan oppia sen "oikein". Jos haluaa hutaroida niin saman epätarkkuusperiaatteenhan voi soveltaa laajempaankin kontekstiin -- miksi opettelisit mitään biisiä sointu soinnulta, voithan soittaa vain vähän sinnepäin fiiliksen mukaan. Jos biisissä on vaikkapa Em11 jota seuraa Bmadd9 niin soitat siihen Em ja Bm, niin onko se enää sama asia? If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit. |
Eemil 27.05.2004 10:41:19 | |
---|
"Blokatkaas" joku tämä soolo: http://www.cc.jyu.fi/~mkkoykka/rcsolo.mp3 Ja nuotit jakoon :) Joo, noi on noita kaikkein ärsyttävimpiä nuo nopsakat kulitukset. Kyllä tuon saisi mutta aikaa menisi ja hermot monta kertaa. Tuota pidempiin tilutuksiin täytyy jo varautua siksarilla tai mäyräkoiralla. |
Pande 27.05.2004 10:51:34 | |
---|
Kyllä tuon saisi mutta aikaa menisi ja hermot monta kertaa. No sentakiahan mä en tätä itse teekään :P If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit. |
superfly 27.05.2004 10:56:04 | |
---|
Jos haluaa hutaroida niin saman epätarkkuusperiaatteenhan voi soveltaa laajempaankin kontekstiin -- miksi opettelisit mitään biisiä sointu soinnulta, voithan soittaa vain vähän sinnepäin fiiliksen mukaan. Jos biisissä on vaikkapa Em11 jota seuraa Bmadd9 niin soitat siihen Em ja Bm, niin onko se enää sama asia? Ei ole ihan sama asia, mutta ymmärrän kyllä pointtisi. Itse yritän kehittää omaa tyyliäni ja jos en pysty blokkaamaan jotain sooloa, niin vetelen sinne päin. Tässä ei kuitenkaan nyt ole kyse epätarkkuudesta.
Harppu on alaston piano |
sarkjan 27.05.2004 11:15:36 | |
---|
Ymmärrän ettet ymmärrä, makuja ja tapoja on monenlaisia. Jos haluaa todella oppia jotain jonkun toisen kitaristin tyylistä niin sinnepäin sohien samojen sointujen päälle ei todellakaan saa mistään minkäänlaista käsitystä eikä juuri mitään oppimista/kehitystä tapahdu. Yleensä jos vaivaudun opettelemaan jonkun soolon seon mielestäni yksinkertaisesti hyvän kuuloinen sellaisenaan ja haluan osata soittaa sen juuri siten. Ajattelen soolot pieninä kappaleina, ja jos ko. pieni kappale miellyttää niin haluan oppia sen "oikein". Jos haluaa hutaroida niin saman epätarkkuusperiaatteenhan voi soveltaa laajempaankin kontekstiin -- miksi opettelisit mitään biisiä sointu soinnulta, voithan soittaa vain vähän sinnepäin fiiliksen mukaan. Jos biisissä on vaikkapa Em11 jota seuraa Bmadd9 niin soitat siihen Em ja Bm, niin onko se enää sama asia? Näin juuri. Kyllä ne hyvät soolot (makuasia tietenkin) pyritään opettelemaan tasan tarkkaan nuotilleen. rc soolo vaikutti todella 'energiseltä' väännöltä. Ehkä jos aikaa olis saattais irrota jotain tuosta.. c|-õ-õ| |
Lennu 27.05.2004 19:25:51 | |
---|
Ei ole ihan sama asia, mutta ymmärrän kyllä pointtisi. Itse yritän kehittää omaa tyyliäni ja jos en pysty blokkaamaan jotain sooloa, niin vetelen sinne päin. Tässä ei kuitenkaan nyt ole kyse epätarkkuudesta. Joo, blokkailu on sen verran verissä, että niin tulee tehtyä. Sen sijaan, on joitain biisejä, joiden soolot pitää vetää yksi yhteen. Muuten putoaa vähän pohjaa koko hommasta. Varsinkin näin koveripuolella. Omaan tatsiin ne voi toki vetästä, mutta onko esimerkiksi Agentsit tai Final Countdown enää omanlaisiaan, jos niiden soolot vetää ihan hihasta? Sen sijaan muut ylikuluneet klassikot ei tarvii ku sointu/rakennelapun ja ne vedetään ihan sillä fiiliksellä mikä sattuu olemaan. Vaikka bolerona. Ne laputkin vaan ajan säästämiseksi. Kuka niitä jaksaa treenata? |
en tee mitään korvakuulolta kun ei onnistu No comments. |