Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pikkauksesta
1
Kasperi Tervonen
06.03.2015 13:57:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rupesin pohtimaan asiaa ja päätin uteliaisuuteni ajamana kysyä näkemystä mnetin viisailta:
 
Onks teillä pikkauskäsi "kiinni" vai "auki"? Eli toisin sanoen käsi ikäänkuin nyrkissä, vai silleen et sormet sojottaa vähän minne sattuu. Ja miksi, vai ootteko koskaan ees miettiny asiaa?
 
Tuntuu, että käsi kiinni välttää sen ettei pikkauskäden sormet jännity niin helposti, mutta toisaalta esim. rokkia/metallia soittaessa kielien demppaaminen palm mutella on ehkä iisimpää käsi auki. Esimerkiksi metalliukoilla tuntuu olevan suurimmalla osan olevan käsi auki, kun taas jazzareilla sun muilla Äetsän sävelkulkulaitokselta tulleilla modulaatiosukilla näkee ehkä enemmän sitä, että käsi on nyrkissä (tämä siis allekirjoittaneen mututuntuma).
 
Vai onks täl ees paskan välii kunhan ranne pysyy rentona? Kertokaas valistuneet näkemyksenne. Tai trollatkaa ja tylyttäkää, miten vaan.
 
"Järki on nimittäin siinä, ettei ole mitään järkeä siinä, että tulee hulluksi, kun yrittää olla tulematta hulluksi. Sitä voi yhtä hyvin antaa periksi ja säästää järkeään." - Douglas Adams (Linnunradan käsikirja liftareille)
hallu
06.03.2015 14:19:51 (muokattu 06.03.2015 14:20:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mulla käsi on yleensä auki jo siksikin, että käytän pikatessa myös sormiani varsinkin rytmikitaraa soittaessa olen omaksunut luonnollisen tavan pikata punottuja kieliä plektralla ja punomattomia sormien kynsillä tai näpätä niitä sormilla. Melodiaa soittaessa ole kokeillut omaksua tapaa pitää kättä nyrkissä, mutta ei se tunnu luontevalta aina ja lisäksi käytän myös melodiassa ja sooloilussa usein plektran lisäksi myös sormiani joten ei niitä parane rullata nyrkkiin.
 
Olisipa jo kevät
Arkka
06.03.2015 15:45:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makuasia pitkälti. Mulla on yleensä sillai puoliksi auki, ei ok-merkki mut ei nyrkkikään. Suljetussa on se hyvä, että plektraote on jämäkämpi kun etusormi on tuettu, ja auki taas plektran asento on vapaammin säädeltävissä ja muilla sormilla voi soitella, ankkuroida ja dempata. Kovia pikkaajia löytyy molemmista leireistä.
 
Äetsän sävelkulkulaitoksella mulle muuten opettaja vinkkasi, että voisin soittaa sormet auki ja se toimii mulle.
 
Ianuarius
06.03.2015 16:11:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki paikat mahollisimman rentona aina. Ei ainakaan itellä tuo sormien asento vaikuta rentouteen mitenkään, eli vähän niinku ihan sama. :)
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
pappasfin
07.03.2015 00:07:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkaus, plekuote Peukalo-Etusormi ja loput auki, aukinaisilla voi vetää sitten plekun kanssa yhtäaikaa näppäily muille kielille.
 
Aukinaisilla näköjään aika useasti tuen kitaran bodyyn kielien alapuolella jos en niillä näppäile.
 
Jokainen vähän vetää sillä omalla tyylillään :D
 
PappaSFin
Krice
07.03.2015 00:30:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kasperi Tervonen: Esimerkiksi metalliukoilla tuntuu olevan suurimmalla osan olevan käsi auki, kun taas jazzareilla sun muilla Äetsän sävelkulkulaitokselta tulleilla modulaatiosukilla näkee ehkä enemmän sitä, että käsi on nyrkissä
 
Hevarit joutuu sammuttamaan kielten ääniä enemmän kun särökitara soi niin helposti ja lisäksi tietty palm muting -riffittely. Jazz-kitaristit taas joutuu viuhtomaan raivokkaasti nyrkki kiinni kieliä huonosti soivista kitaroistaan ja tunkkaisista vahvistimistaan johtuen.
 
Thubby
07.03.2015 12:16:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan alusta asti ku kitaraa oon rimputellu, eikä kukaan oo neuvonu tyyliä, nii "avonaisella" tyylillä vetäny. Minun mielestä se on se luonnollisin, koska sillon voit ottaa pikkusormella tukea kitarasta soittaessa nii tullee jämptimpi soittotuntuma ja asento. Ja sitten niiku edellä oli mainittu, voit niillä ylimääräsillä soittokäden sormilla pikkailla sointuja tarvittaessa sieltä ylimmiltä kieliltä. Toki onhan sitä kovia nyrkki soittajiakin, mutta on se jotenkin jäykän näkönen tyyli.
 
Over thinking, over analyzing separates the body from the mind.
Ianuarius
07.03.2015 17:24:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thubby: koska sillon voit ottaa pikkusormella tukea kitarasta soittaessa nii tullee jämptimpi soittotuntuma ja asento.
 
Tuosta käden auki/nyrkissä pitämisestä ei ole mitään sanottavaa, mutta tuo tuen ottaminen kitarasta on aivan äärimmäisen huono tapa. Kaikki, jotka ovat pitkään soittaneet noin, ovat sanoneet, että jos opettelis soittamaan kitaraa uudestaan, niin jättäis sen pois (mm. Steve Morse).
 
Tuen ottaminen, tai "ankkurointi", aiheuttaa ylimääräistä jännitystä kädessä ja johtaa kaikenlaisiin mielenkiintoisiin käsivaivoihin mm. jännetuppitulehdukseen. Jos pystyy, niin suosittelen jättämään pois. Ei soittotuntuman ja asennon pitäis vaatia mitään ylimääräistä "jämptiyttä".
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Decadetroll
07.03.2015 19:34:04 (muokattu 07.03.2015 19:35:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsi auki. Saa näppäiltyä tarvittaessa muilla sormilla kieliä plekun lisänä, helpompaa dempata ja tarvittaessa saa käden ankkuroitua näpsäkkäästi johonkin tiettyyn kohtaan jos siltä tuntuu.
 
Ja tuohon ankkuroitumiseen sen verran, etten ole kyllä itselläni ikinä huomannut mitään huonoja puolia tuossa (en tokikaan ankkuroi jatkuvasti kättäni kitaran runkoon kiinni), ainoastaan jossain kohtaa on helpompaa soittaa jokin juttu jos ankkuroi hetkeksi tumppunsa yhteen kohaan.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Arkka
07.03.2015 23:02:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä ankkuroinnin haittavaikutuksista käteen, mutta tuli mieleen, että bluegrass-banjoilussahan ankkurointi on se "oikea" tapa. Mutta voi se toki olla haitallisempi.
 
Thubby
08.03.2015 01:06:06 (muokattu 08.03.2015 01:11:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ois pitäny varmaan tarkentaa, että en koko ajan ota tukea soittaessa. Tietyissä kohin vaan, missä se tuntuu luonnolliselta. Ei ole mitään onkelmia ollut sen kanssa.
 
Eli yhdyn Decadetrollin sanoihin täysin.
 
Over thinking, over analyzing separates the body from the mind.
sustain65
08.03.2015 16:02:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on nykyisin komppiriffejä soitellessa käsi auki, jotta pystyy demppaamaan ja sitten taas joitakin harvoja lyhyitä soolonpätkiä soitellessa olen nyt pitänyt käden kiinni nyrkissä, nopeahkot vuoropikkaukset tuntuisivat menevän sujuvammin niin.
 
Minun mielestäni sormen ankkurointi on huono juttu, mutta kukin toki soittakoon tyylillään, siten kuin homma parhaiten sujuu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «