BigPapa 06.03.2015 22:36:16 (muokattu 06.03.2015 22:37:05) | |
---|
|
Ziggy Bubba 06.03.2015 22:39:59 (muokattu 06.03.2015 22:43:29) | |
---|
GiovanniDiRondo: No kyllähän kitara voi olla huono monella tavalla. Jos nauhat on huonosti kiinni otelaudassa tai jos satula on huono. Paras tapa sössiä kitara on laittaa siihen jostain kovin notkeasta puusta ohut kaula. Kaulan varsinkin pitää olla jäykkä, se on kitarassa yksi tärkeimpiä asioita. Jos puu on ihan sutta, niin se vaan imee kaiken energian kielistä. Tallan materiaali, jne. Yleensä nämä kaikki kertautuu. Sä puhut ihan samaa kieltä kuin minäkin, kokemuksen kautta. Lähinnä kaipasin tieteellistä selitystä muutamalta jäseneltä. E: Ton kaulan notkeuden takia SG slim taperillä on aina kyseenalainen idea. Kaulaliitos on ihan eri paikassa kuin vaikka LP:ssä, se vaikuttaa. E: SG:ssä se ohut kaula tekee myös sen, että kaula elää tosi paljon ihan asennosta riippuen. |
FensonGibder 06.03.2015 22:46:12 | |
---|
Ziggy Bubba: Koko tämän keskustelun ajan yksi kysymys on mun päätä vaivannut. Miksi jotkut kitarat soivat akustisesti ja sähköillä ihan moposti ja tuhnusti joka taajuudella? Onko talla, nauhat tai satula väärää materiaalia? Tämä on sitä sustainia vielä, mutta mikä ton tekee? Se ei kuitenkaan ole pelkkä dead spot ja vain yksi ominaistaajuus joka kusee. Toiset kitarat vaan soi tosi huonosti. Ja toiset erityisen hyvin. Akustisesti huonosti soivaan varmaan joku osaa vastata paremmin, mutta sähkiksessä tuo johtunee joko siitä että kielen energia vuotaa tavallista selvästi nopeammin runkoon (ja ehkä myös kaulaan) tai sitten mikit tai potikat ovat vain niin huonoja. Ehkä molemmat? Riffi, nyt. |
blaekie 06.03.2015 22:49:21 | |
---|
BigPapa: I mounted a neck to a 4x4 piece of wood, and it sounded as good as that railroad piece. It sounded absolutely great. Lespan lähtökohta ? ;-) Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon. |
BigPapa 06.03.2015 22:51:01 (muokattu 06.03.2015 22:54:30) | |
---|
blaekie: Lespan lähtökohta ? ;-) Jep jep. Puusta tehty - Les Paul. Vai sanoisko puista. Kansi vaahteraa kun halutaan vähän maustetta mahongin soundiin. Puu vaikuttaa soundiin. |
blues guitar 06.03.2015 22:53:23 (muokattu 06.03.2015 22:56:14) | |
---|
GiovanniDiRondo:...Jos puu on ihan sutta, niin se vaan imee kaiken energian kielistä. Ja tappaa sustainin. Ok. Tähän vastaukseen olen tyytyväinen, joten unohdan sen soundin ja korvaan sanalla sointi. Puut vaikuttavat sähkökitarassa sähköiseen sointiin. Nyt nukun yöni rauhassa. Hyvää Viikonloppua kaikilla keskusteluun osallistuneille. :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Ziggy Bubba 06.03.2015 22:57:22 (muokattu 06.03.2015 23:03:31) | |
---|
FensonGibder: Akustisesti huonosti soivaan varmaan joku osaa vastata paremmin, mutta sähkiksessä tuo johtunee joko siitä että kielen energia vuotaa tavallista selvästi nopeammin runkoon (ja ehkä myös kaulaan) tai sitten mikit tai potikat ovat vain niin huonoja. Ehkä molemmat? No eihän se nyt potikat ole mistä puhun. Oot varmasti itekin törmännyt huonosti soivaan kitaraan, joka ei vaan herää vaikka kuin runnoo tai laittaa sähköihin. Hyvin soivan kitaran bongaan ite siitä, että se syttyy jo herkästä näppäilystä, myös sähköillä. En usko että kukaan tässä keskustelussa miettii uutta ostaessa, että huonosti akustisesti soiva kitara on "ihan sama" sen sähkösoundin kantilta - vähintään toi sustain-kysymys tulee eteen. Vuotaako se soundi satulasta vai mistä? Korjaantuuko suorilta jos vaihtaa satulan ja vaikka tallan päälle? Moisesta moposta ei saa soittopeliä ellei vaihda (ainakin kaulan) puita. Tässä mun mutut. E: Tästä keskustelusta saisi kitaroista mitään tajuamaton sen idean, että kaikki kitarat soivat sähköillä samalla tavalla, kunhan on sama mikki kiinni. Mutta eihän se ny himskutti noin mene :) |
blaekie 06.03.2015 23:05:37 | |
---|
blues guitar: ...Puut vaikuttavat sähkökitarassa sähköiseen sointiin... Amen :D ! Eikä pelkästään sähkömagneettisesti. Itse kävin juuri magneettikuvauksessa, ja mielestäni en ole yhtään käämitty ja/tai rautainen. Silti ne sai kuvat otettua ;-) Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon. |
edenbeast 06.03.2015 23:05:59 | |
---|
Puut eivät vaikuta vahvistettuun soundiin. Tämän todistan minä! Puut vaikuttavat vahvistettuun soundiin. Tämänkin todistan minä! Nyt kaikki ovat oikeassa ja voivat nukkua yönsä rauhassa :) |
blues guitar 06.03.2015 23:13:47 | |
---|
edenbeast: Puut eivät vaikuta vahvistettuun soundiin. Tämän todistan minä! Puut vaikuttavat vahvistettuun sointiin Tämänkin todistan minä! Nyt kaikki ovat oikeassa ja voivat nukkua yönsä rauhassa :) Sorry! Pieni korjaus :) ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Ziggy Bubba 06.03.2015 23:19:04 | |
---|
Huonosti akustisesti soiva kitara on muuten huono myös siinä mielessä, että se ei tuota vahvaa - fiiliksiä nostavaa - värinää kaulaan tai runkoon. Saati jos koskaan soittaa kitaraa ilman sähköjä, tahi pienellä volyymillä. Siinä se paska sointi kyllä tuntuu ja kuuluu. |
pappasfin 06.03.2015 23:22:30 (muokattu 06.03.2015 23:32:42) | |
---|
Jos rungosta ei väreilyt ym. mene tallan kautta kieliin ja sitä kautta mikkiin niin miksi ihmeessä esim. kun kitara on vahvarissa ja volumet päällä ja laittaa lukkohihnan kiinni kitaraan niin se kuuluu vahvarissa? vai onko tossa jokin yliluonnollinen hyppy hihntatapista tallaan suoraan ohittaen rungon ;D Edelleen olen sitä mieltä, että rungon värähtelyt vaikuttavat äänen väriin /sustainiin ja rungosta välittyy kieliin värinät ja tärinät, koputtelut ym. hihnatappien kitinät jne. Puilla on väliä. Ja edelleen voi jokainen valita oman totuuden kahdesta a) puut vaikuttaa b) puut ei vaikuta Edit: Kokeilkaas sellainen juttu, että laitatte vaikka sähköhammasharjan kitaran bodyn alapään hihnatapin lähelle ja käynnistäkää ja kuunnelkaa kuuluuko sen vaikutus sieltä vahvistetusta äänestä ---> se kuuluu ja ei se kyseinen ääni ja värinä ilmateitse sinne mikkiin mene vaan rungon kautta tallaan - kieliin - ja siitä mikkiin ja vahvistettuun ääneen. (vai onko tähänkin jollain jokin selitys, että pyhähenki vie sen äänen vahvistettuun ääneen). PappaSFin |
Ziggy Bubba 06.03.2015 23:28:39 (muokattu 06.03.2015 23:29:34) | |
---|
pappasfin: Jos rungosta ei väreilyt ym. mene tallan kautta kieliin ja sitä kautta mikkiin niin miksi ihmeessä esim. kun kitara on vahvarissa ja volumet päällä ja laittaa lukkohihnan kiinni kitaraan niin se kuuluu vahvarissa? vai onko tossa jokin yliluonnollinen hyppy hihntatapista tallaan suoraan ohittaen rungon ;D Tossa on yksi vaihtoehto se, että se lukkohihnan kolahdus siirtyy kielien kautta mikkeihin. Tätä veikkaan ite. E: Kitaran mikit ei ota talteen kitaran rungon väreilyä, ainakaan suoraan. Se mikki on magneettinen, erilainen siis kuin tavan mikki. |
pappasfin 06.03.2015 23:34:57 | |
---|
Ziggy Bubba: Tossa on yksi vaihtoehto se, että se lukkohihnan kolahdus siirtyy kielien kautta mikkeihin. Tätä veikkaan ite. E: Kitaran mikit ei ota talteen kitaran rungon väreilyä, ainakaan suoraan. Se mikki on magneettinen, erilainen siis kuin tavan mikki. Juuh, mutta rungosta tallan ja kaulasatulan kautta kieliin ja siitä mikkiin. PappaSFin |
Master Of The Universe 06.03.2015 23:38:13 | |
---|
Meksikaanit samaa paskaa kuin punaniskojenkin Fenkut. Jos haluu hyvän niin MIJ. En tiedä mitään niin tyhmää kuin maksaa yli 1500 € (paitsi mä) pulttikaula lankusta, kusta IMO. All guitars are gold tops, the rest are just mistakes. |
blues guitar 06.03.2015 23:38:38 | |
---|
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Ziggy Bubba 06.03.2015 23:40:35 | |
---|
pappasfin: Juuh, mutta rungosta tallan ja kaulasatulan kautta kieliin ja siitä mikkiin. Kyllä, nehän ne on normisti ainoat jotka kieltä koskevat. Isolla säröllä kun naputtelee kitaran runkoa, soundi on kuin helvetin porteilla :) Kaulasatula on muuten nimeltään satula, kun sähkökitaroista puhutaan. |
pappasfin 06.03.2015 23:42:38 (muokattu 07.03.2015 00:10:58) | |
---|
Täältä löytyy yksi MIM ja paskaksi sitä ei voi sanoa mitenkään, ihan hyvä skitta vaikka onkin reilusti alle tonnin eli maksoi n. 560 - 650 (en muista tota hintaa tuon tarkemmin). On ollut myös Fenderin American Deluxe HHS FMT mikä oli varsin mainio kitara ja hinnaltaan ns. kallis luokkaan kuuluva ja sekin oli hyvä ja parempi kuin tuo MIM. Jokaisessa merkissä on niitä huonoja joukossa. (tai no ehkä ei ihan kaikissa, en ole kuullut koskaan mitään huonoa noista Ruokankaan kitaroista eli niissä taitaa laatu olla aina erinomaista ;D ) PappaSFin |
Ziggy Bubba: Huonosti akustisesti soiva kitara on muuten huono myös siinä mielessä, että se ei tuota vahvaa - fiiliksiä nostavaa - värinää kaulaan tai runkoon. Saati jos koskaan soittaa kitaraa ilman sähköjä, tahi pienellä volyymillä. Siinä se paska sointi kyllä tuntuu ja kuuluu. Erittäin hyvin sanottu. Omalla kohdalla kaikki kitaran soittoon liittyvä perustuu fiilikseen. Hyvin soiva ja oikealla tavalla resonoiva kitara tuntuu ja kuuluu omiin korviin hyvältä. Subjektiivisia juttajahan nää pitkälti on. Mielenkiintoinen keskustelu. Komppikitaristi |
pappasfin 06.03.2015 23:48:15 | |
---|
PappaSFin |