Aihe: Mexico vs. USA Fenderit
1 2 3 4 533 34 35 36 3780 81 82 83 84
naavanka_
06.03.2015 16:25:28
JuSu: Entäs sillä, mitä puuta korvat on?

JuSu

Riippuu ihan korvista.
blues guitar
06.03.2015 16:29:16

naavanka_: Riippuu ihan korvista.

Älä nyt vaan väitä, että sun korvat on parempaa puuta kun mun. :D
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
naavanka_
06.03.2015 16:41:24
blues guitar: Älä nyt vaan väitä, että sun korvat on parempaa puuta kun mun. :D

Savolaista sianpaskapuuta.
blues guitar
06.03.2015 16:55:50

naavanka_: Savolaista sianpaskapuuta.

Itsekin olen melkein savolainen (Etelä-Savolainen) ja muistaakseni jäsen BigPapallakin on savolaisia juuria?

http://youtu.be/3CMoSTVgMNw
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
naavanka_
06.03.2015 17:03:10
blues guitar: Itsekin olen melkein savolainen (Etelä-Savolainen) ja muistaakseni jäsen BigPapallakin on savolaisia juuria?

http://youtu.be/3CMoSTVgMNw

Tässä pitää tietää että ei ole muita Savoja kuin Pohjois-
mattim
06.03.2015 17:28:53

BurningSensation: Teoriassahan erilaiset puut imevät itseensä kielten värähtelyenergiaa tallan ja satulan kautta erilailla eri taajuuksilla. Lisäksi osa puiden värähtelystä voi siirtyä takaisin kieliin juuri sopivassa vaiheessa, jolloin kieli saa osan jo menetetystä energiastaan takaisin. Puulajillakin voi olla pieni merkitys tässä värähtelysysteemissä, mutta rungon muoto, paksuus, kaulaliitos yms. sekat vaikuttavat huomattavasti enemmän. Aihehan on mielenkiintoinen, mutta aikamoiseksi jankutukseksi homma meni.

Tässä oli nyt sentään jotain järkeä jonka arkikokemuskin vahvistaa.
.
blues guitar
06.03.2015 18:14:42

naavanka_: Tässä pitää tietää että ei ole muita Savoja kuin Pohjois-

Tässäkään asiassa ei sallita vääräuskoisuutta. "On vain yksi Savo. Älä pidä muita Savoja".
naavanka_
06.03.2015 18:17:55
blues guitar: Tässäkään asiassa ei sallita vääräuskoisuutta. "On vain yksi Savo. Älä pidä muita Savoja".

Kuinkas muutenkaan.
Ziggy Bubba
06.03.2015 18:21:51

naavanka_: Mietihän ensin kuinka kovaa ainetta grafiitti tai luu on, ja sitten jotta kuinka suuren voiman se vaatisi että niin satulan saa näkyvästi liikkumaan.

Mitä sulla on palanut piipussa? :D

Ei nappaa piippu.

Jotenkin se kaulan resonanssitaajuus sinne kieliin pääsee takasin, vai mistä näitä dead spotteja tulikaan?
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
FensonGibder
06.03.2015 20:40:12 (muokattu 06.03.2015 20:40:53)
Ziggy Bubba: Ei nappaa piippu.

Jotenkin se kaulan resonanssitaajuus sinne kieliin pääsee takasin, vai mistä näitä dead spotteja tulikaan?

Dead spotteihin oli linkki mulla aikaisemmin.

Ei se kaulan resonanssitaajuus pääse mihinkään takaisin jos se on eri kerrannainen kuin satulalla ja kielellä. Johtuvat energiat takaisinpäin on niin pieni, ettei se näy tai kuulu. Toledo, toledo, toledo..
Riffi, nyt.
blues guitar
06.03.2015 20:40:36 (muokattu 06.03.2015 20:43:29)

FensonGibder: Juu hallu kirjoitti paljon järkevää siinä. Toisin kuin sinä. Yllä olevassa lainauksessa annat ilmi, ettet ymmärrä edes että energian imeytyminen runkoon vaikuttaa vain soinnin pituuden lyhenemiseen. Älä intä epäfaktoja nettiä täyteen. En ole kääntänyt takkia, vaan sinä et ymmärtänyt mistä oli kyse.

Sen sijaan se hallun kirjoituksen kohta kuullosti hyvinkin järkevältä:

Siis puut vaikuttavat soundiin vain negatiivisessa mielessä?

Yritä nyt jo päättää vaikuttavatko ne puut sähköiseen soundiin.
FensonGibder
06.03.2015 20:45:17
blues guitar: Siis puut vaikuttavat soundiin vain negatiivisessa mielessä? Sä oot kyllä nyt ihan sekaisin?
Siltä se susta varmaan vaikuttaa.

Musta se lähinnä tuntuu niinkuin yrittäisi kertoa Suomeksi jollekin kiinalaiselle.

Vastaukset on tsing-tsong..ka-poonng!
Riffi, nyt.
FensonGibder
06.03.2015 20:49:40
blues guitar:
Yritä nyt jo päättää vaikuttavatko ne puut sähköiseen soundiin.

Sama vastaus kuin ennenkin: Ei kuultavasti.

Sä et vaan ymmärtänyt että hallun teksti ei sisältänyt mitään sähköiseen saundiin liittyvää, vaan siinä puhuttiin energian siirroista runkoon ja vaimenemisesta. Siihen suuntaan mennyt energia ei vaikuta sähköiseen saundiin mitenkään. Kyse oli siis sustainista.
Riffi, nyt.
blues guitar
06.03.2015 20:50:57

FensonGibder: Vastaukset on tsing-tsong..ka-poonng!

Vastaisitko vielä suomeksi, että onko niillä puilla merkitystä. Kyllä vai Ei?
blues guitar
06.03.2015 20:53:31 (muokattu 06.03.2015 21:14:42)

FensonGibder: Sama vastaus kuin ennenkin: Ei kuultavasti.

Sä et vaan ymmärtänyt että hallun teksti ei sisältänyt mitään sähköiseen saundiin liittyvää, vaan siinä puhuttiin energian siirroista runkoon ja vaimenemisesta. Siihen suuntaan mennyt energia ei vaikuta sähköiseen saundiin mitenkään. Kyse oli siis sustainista.

Joo en ymmärtänyt. Siis jos kielestä siirtyy liike -energiaa puuhun ja siitä huolimatta kieli ei menetä energiaansa? Eikö tämä ole fysiikan lakien vastaista?

Jos kerta kielestä siirtyy energiaa puuhun, niin siirtyykö toiseen puuhun enemmän kuin toiseen? Jos näin on niin sehän todistaa sen, että puilla on merkitystä sähköiseen soundiin. Ottaen huomioon, että kitaran mikrofoni reagoi ainoastaan kielen värähtelyyn, niin silloinhan liike-energian siirtyminen kielestä puuhun tarkoittaa kielen värähtelyn vähenemistä joka taas vaikuttaa sähköiseen soundiin.
Ziggy Bubba
06.03.2015 20:55:58

FensonGibder: Sä et vaan ymmärtänyt että hallun teksti ei sisältänyt mitään sähköiseen saundiin liittyvää, vaan siinä puhuttiin energian siirroista runkoon ja vaimenemisesta. Siihen suuntaan mennyt energia ei vaikuta sähköiseen saundiin mitenkään. Kyse oli siis sustainista.

Ehkä tää on hiusten halkomista, mutta mun nähdäkseni se sustain on iso osa myös sitä sähköistä soundia. Etenkin kun vaikka juurinuotin taajuuden leikkautuminen vaikuttaa hyvin vahvasti siihen soundiin myös taajuuskäyrissä. Tai jos se leikkaus tapahtuu kerrannaisissa, väriä tulee puista sähkötettyyn ääneen.
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
mpekkanen
06.03.2015 21:03:15
FensonGibder:Älä intä epäfaktoja nettiä täyteen.

Tässäpä onkin tiivistetty tämä koko MIM vs. MIA keskustelu.
Tosin on täällä monella ollut ihan hyviäkin huomioita, mutta pääosin koko ketjulla ja kirjoituksilla ei ole juurikaan tekemistä itse aiheen kanssa. Monella ei varmaan ole Fenderiä ollut, minkäänlaista, koskaan näpeissä ja silti on joka sivulla ihan älytöntä tekstiä.

Jokainen voi kirjoittaa ja tutkia mitä haluaa, mutta totuuden kanssa näillä asioilla ei tarvitse olla mitään tekemistä.

Ei näitä minunkaan kirjoituksia tarvitse kenenkään uskoa jos ei halua. Itse olen soittanut yli 30 vuotta kitaraa ja kirjoitan huomioita joita olen itse havainnut. Niin omissa soittimissa kuin muissakin joita olen kokeillut.

Olisikin mukavaa kun kirjoitettaisiin välillä, vaikka ihan aiheesta. Tai sitten lukkoon koko ketju ja hävitetään täysin hyödyttömänä.
GiovanniDiRondo
06.03.2015 21:08:55

https://m.youtube.com/watch?v=_bTO4lT0Zwg

Tässä videossa kuvataan, miten rungon värähtely kuuluu sähköisesti vahvistettuna.
FensonGibder
06.03.2015 21:22:00
blues guitar: Joo en ymmärtänyt. Siis jos kielestä siirtyy energiaa puuhun, niin siitä huolimatta kieli värähtelee yhtä paljon? Eikö tämä ole fysiikan lakien vastaista?

On. Siksi se ei mene niin. Olet ymmärtämässä.. mutta et ihan.

Se energia joka siirtyy puuhun on pois kielen energiasta.

Mutta jos alkaa sekoilemaan, että se runko pystyisi siirtämään energiaa takaisin kieleen merkittäviä määriä, niin siinä menee metsään.

Talla on liian massiivinen ja kova kappale siihen - runko ei saa tallaa värisemään. Kieli saa, koska se on osa harmonisen värähtelijän järjestelmää (kielen kiinnityspiste). Sama pätee satulaan, mutta se on vain vähemmän massiivinen.
Riffi, nyt.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)