Aihe: Mexico vs. USA Fenderit
1 2 3 4 523 24 25 26 2780 81 82 83 84
BigPapa
05.03.2015 15:12:01

J.Nikkanen
05.03.2015 15:12:29
Karvamammutti: Puut - uhka vai mahdollisuus?

riäkkylä. &#032 &#032
mpekkanen
05.03.2015 15:12:38
FensonGibder: Sustainiin vaikuttaa kaula paljonkin. Vahvistettuun saundiin ei kuitenkaan.

Les Paul kitaroihinhan alkujaan laitettiin paksu vaahterakansi kun niihin haluttiin sustainia lisää.
Kyllähän se sustain kuuluu myös siinä sähköisessä soundissa ja myöskin jos sitä ei ole.
Sarko
05.03.2015 15:13:21
J.Nikkanen: riäkkylä.

Tajuathan sie että tää on vain mainos?
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
hallu
05.03.2015 15:14:31
BigPapa: Eroja on.

http://youtu.be/0Y_tyUjkkhA

No nuo erot pystyin minäkin kuulemaan, mutta en kyllä noiden perusteella osisi kitaraani valita;-).
Olisipa jo kevät
FensonGibder
05.03.2015 15:14:54 (muokattu 05.03.2015 16:05:39)
mpekkanen: Se on kyllä Steinberger, mutta eipä sillä niin väliä.
Tähän väittämään, että kitarasta voi sahat pois 70% ei ole tullut edelleenkään vastausta. Itsellä on kuitenkin omakohtaisia kokemuksia, siitä että bodyn muokkauksella on merkitystä sähköiseen soundiin.

Et muuten tiedä, minkälainen olohuone minulla on. Väittäisin, että ei sinun LP kitarasi kuitenkaan ihan sen kokoinen kuitenkaan :D

Mjoo, mun lapsuudenkodissa oli 80 neliön olkkari ja melkein 300 neliötä muita huoneita. Mut mitäpä noista.. Nyt on vähän pienempi :)

70% pois -kommentti oli minun oma heittoni - miksi minun pitäisi kirjoittaa se uudestaan? Mut kokeile ja hämmästy.

Jos omakohtaisia kokemuksia pidät 'oikeina' niin maa on kai sitten litteä, sehän on 7 miljardille potentiaaliselle ToneWood-kitaran ostajalle selvä.
Riffi, nyt.
sjs1000
05.03.2015 15:17:11
https://www.youtube.com/watch?v=1mH5hwLkxCI&spfreload=10

Tuossa verrataan pöytälevyä ja oikeaa puuta samoilla osilla
Juzpe
05.03.2015 15:17:36

Gabe: Alkoi vain kiinnostamaan että mitenköhän radikaaleja ratkaisuja tällaisen käsityksen omaava henkilö on omistukseensa haalinut. :) Tuskin on tuhlannut ropojaan ainakaan mihinkään Fenderiin tai Gibsoniin jos kerran puilla ei ole mitään väliä.

Mua alko jo noin 15 sivua sitten kiinnostaan, että kuinka HELVETIN KOVIA soittajia täällä onkaan, kun tälläsellä asialla on jollekin oikeesti merkitystä ja kaivellaan toinen toistaan väsyneempiä kanditöitä esille. Mä oon yleensä tutkinu asiaa henk koht tasolla siten, että oon ottanu skitan käteen, soittanu sillä viikon ja kelaillu sen jälkeen että onko soittotatsi ja soundi sitä miltä mä haluun kuulostaa.
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa
BigPapa
05.03.2015 15:17:51

hallu: No nuo erot pystyin minäkin kuulemaan, mutta en kyllä noiden perusteella osisi kitaraani valita;-).

Eipä tuossa varmaan kitaranvalintapäätöksiin pyrittykään vaikuttamaan. Tuotiin vain esille niitä eri puulajien sointieroja.
Gabe
05.03.2015 15:17:55
FensonGibder: Tzzzzzt..

Kun ei ole mitään eroa, niin miksi tutkia eri puita...

Tzzzzzt..

Tätähän me emme ainakaan toledon tutkimuksen perusteella osaa sanoa.

Jos kerran lähdetään tekemään tutkimusta niin miksi sitä ei voisi sitten tehdä kunnolla?
Gabe
05.03.2015 15:22:43
Juzpe: Mua alko jo noin 15 sivua sitten kiinnostaan, että kuinka HELVETIN KOVIA soittajia täällä onkaan, kun tälläsellä asialla on jollekin oikeesti merkitystä ja kaivellaan toinen toistaan väsyneempiä kanditöitä esille. Mä oon yleensä tutkinu asiaa henk koht tasolla siten, että oon ottanu skitan käteen, soittanu sillä viikon ja kelaillu sen jälkeen että onko soittotatsi ja soundi sitä miltä mä haluun kuulostaa.

No älä muuta sano. Näin minäkin toimin, mutta se ei kuulemma ole oikea tapa lähestyä asiaa. Pitää olla vähintään Toledon ylipiston mittaustulokset ennen kuin lähtee kitaraa hankkimaan, tai ainakin kopio kandintyön etusivusta.
Numb
05.03.2015 15:23:25

Tässä ketjussa ei vain ole tarpeeksi riäkkylä!:ää.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
hallu
05.03.2015 15:25:53
sjs1000: https://www.youtube.com/watch?v=1mH5hwLkxCI&spfreload=10

Tuossa verrataan pöytälevyä ja oikeaa puuta samoilla osilla

Tuossahan oli jo järkeäkin:-) ensinnäkin tuli pöytälevystä ihan tyylikäs strato ja eikös se Queenin kitaristi rakentanut kitaransa myös jostakin huonekalupuusta? jos en väärin muista:-). Noissa en myöskään pystynyt kuulemaan eroa.
Olisipa jo kevät
Juzpe
05.03.2015 15:26:17 (muokattu 05.03.2015 15:29:26)

Gabe: No älä muuta sano. Näin minäkin toimin, mutta se ei kuulemma ole oikea tapa lähestyä asiaa. Pitää olla vähintään Toledon ylipiston mittaustulokset ennen kuin lähtee kitaraa hankkimaan, tai ainakin kopio kandintyön etusivusta.

Vastauksena kysymykseen, millä kitaroilla mä vedän:

- Gibson LP Deluxe (made in ameriikan yhdyntävallat)
- Halla Custom LP (tehty Vehmaisten kaupunginosassa Tampereella)
- Tapitettu Tokai ATE 70 (made in japani)
- Gibson J-100 (made in ameriikan yhdyntävallat)

Kaikki toimis jos ois taidot riittäs. Alkuperäisen kysymyksen takia panin valmistusmaat/ paikat.
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa
hallu
05.03.2015 15:29:18
Gabe: No älä muuta sano. Näin minäkin toimin, mutta se ei kuulemma ole oikea tapa lähestyä asiaa. Pitää olla vähintään Toledon ylipiston mittaustulokset ennen kuin lähtee kitaraa hankkimaan, tai ainakin kopio kandintyön etusivusta.

Nyt kannattaa muistaa, että tässähän ei ole kukaan väittänyt ettei puilla olisi merkitystä, vaan että se puu ei kuulu sähköisessä soundissa. Kyllä puilla on merkitystä hyvinkin monessa mielessä kuten itsekin hyvin tiedät. Miksi sillä, kuuluuko puu sähköisessä soundissa vai ei, on mielestäsi mitään merkitystä? maailmahan ei ole tässä välissä mihinkään muuttunut ja kitaramme kuulostavat siltä kuten ennenkin kuului se puu tai ei.
Olisipa jo kevät
BigPapa
05.03.2015 15:30:54 (muokattu 05.03.2015 15:34:27)

Halla Customit kannattaakin myydä pikimmiten pois, mikäli on sitä mieltä, etteivät puut vaikuta kitaran sointiin.

http://shl.fi/2013/07/24/kitara-liekeissa/

"Kop kop kop, rystyset koputtelevat lautaa. Soitinrakentaja Ville Mattila pyöräyttää käsiinsä toisen kappaleen samaa puulajia, ja ääni muuttuu. KOP KOP KOP. Maallikkokin tunnistaa, että sointi muuttuu.

Eron kuulee. Tämä soi luonnostaan. Toinen puu kelpaa askarteluun tai menee polttopuuksi, Mattila huokaa lautakasan luona.

Kitaran valmistaminen lähtee liikkeelle raaka-aineiden valinnasta, tai tarkemmin ottaen siitä, millaisen soinnin soittaja haluaa. Mattila kuvaa esimerkiksi lepän sointia avoimeksi, vaahtera taas antaa tiukemman jazzkitaraan sopivan soundin. Joka puulla on oma luonteensa, eikä jokaisesta laudasta tai lankusta saa hyvää soitinpuuta. Soivuuden lisäksi puun täytyy olla oksatonta. Suorat syyt ehkäisevät vääntymistä ja keveys lisää soittomukavuutta. Puutavaraliikkeissä ei varsinaisesti rakasteta erikoispuuseppiä.

Hain kerran amerikanleppää Lahdesta. Tultiin komeasti kuorma-autolla pihaan. Kävimme läpi kymmenen kuutiota puuta, joista hyväksyimme kolme lankkua kyytiin. Sellainen ottaa myyjiä päähän, Mattila toteaa."
mpekkanen
05.03.2015 15:31:21
FensonGibder:
70% pois -kommentti oli minun oma heittoni - miksi minun pitäisi kirjoittaa se uudestaan? Mut kokeile ja hämmästy.

Jos omakohtaisia kokemuksia pidät 'oikeina' niin maa on kai sitten litteä, sehän on selvä 7 miljardille potentiaaliselle ToneWood-kitaran ostajalle selvä.

Niin, kun alkuun esitit täällä tieteellisiä tutkimuksia niin silloin on varmaan sinulla se todistustaakka. Jos siis väitä ettei puusta tehdyssä kitarassa ole sähköisen soundin kannalta väliä, vaikka 70% bodysta sahaa pois.

Itse kirjoitin omaakohtaisen kokemuksen mihinkä johti porakoneen käyttö eräässä kitarassa ja varsinkin mitä se vaikutti soundiin. Se on vain minun ja kaverini havaitsemaa, mutta ei sitä ole kenenkään pakko uskoa totuutena jos ei halua. Se kitara meni kyllä pilalle, mutta kokeen voi jokainen tehdä ihan itse jos haluaa omakohtaista kokemusta asiasta.

Omakohtaiset kokemukset ovat ainakin itselle tärkeitä ja varmaan monelle muullekkin. Suosittelen myöskin kokeilemaan ihan itse kaikkia soittimia, jotta saa selville mistä tykkää ja mistä taas ei. Olipa kyse sitten MIM tai MIA Fendereistä tai jostain muusta.
Maata en ole koskaan litteäksi väittänyt, vaikka en ole avaruudessa käynytkään.
Gabe
05.03.2015 15:34:39 (muokattu 05.03.2015 15:37:01)
Juzpe: Vastauksena kysymykseen, millä kitaroilla mä vedän:

- Gibson LP Deluxe (made in ameriikan yhdyntävallat)
- Halla Custom LP (tehty Vehmaisten kaupunginosassa Tampereella)
- Tapitettu Tokai ATE 70 (made in japani)
- Gibson J-100 (made in ameriikan yhdyntävallat)

Ai sulla on halla, mitä mieltä pajasta? Varmasti hyvä kitara. Osaava rakentaja tietää mitkä puut valita: http://shl.fi/2013/07/24/kitara-liekeissa/

Kaikki toimis jos ois taidot riittäs. Alkuperäisen kysymyksen takia panin valmistusmaat/ paikat.

Niinpä niin. Minä taidan jättää teidät nyt jatkamaan tätä eeppistä tonewood taistoa ja menen SOITTAMAAN sitä kitaraa. :) Vaikka onkin vanhanaikaisesti puusta eikä ämpärimuovista veistetty niin yllättävän mukava sillä on ollut soittaa.
J.Hollström
05.03.2015 15:35:06
Jopa basistit ovat kuulleet eroja eri puiden välillä ja jopa tunnistaneet eri puulajit.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=198690&o=0
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)