Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten ikä: 1. Kitara laukussa 2. Kitara seinällä/telineessä
1 2
Timo JM
04.03.2015 23:58:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään vertailukokemusta siitä kuinka kielet säilyvät soittokelpoisina näissä kahdessa vaihtoehdossa? Itsellä on sellainen mutu, että kielet säilyvät paremmin, kun kitara on laukussa. Eli kannattaako kitaroita säilyttää kotona seinällä tai telineessä?
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
benny
05.03.2015 00:06:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Onko kenelläkään vertailukokemusta siitä kuinka kielet säilyvät soittokelpoisina näissä kahdessa vaihtoehdossa? Itsellä on sellainen mutu, että kielet säilyvät paremmin, kun kitara on laukussa. Eli kannattaako kitaroita säilyttää kotona seinällä tai telineessä?
 
Kitaran hihna yleensä laukussa asetellaan kitaran kielten päälle. Tällöin esim. soittamisen jälkeen hihnassa saattaa olla kosteutta, mutta ainakin hieman likaa ja muuta sellaista josta seuraa kielten kulumista.
 
Itselläni on telineissä.
 
shitfuck inc.
Timo JM
05.03.2015 00:14:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

benny: Kitaran hihna yleensä laukussa asetellaan kitaran kielten päälle.
 
Yleensä? En ole kyllä koskaan laittanut hihnaa kielten päälle.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
benny
05.03.2015 00:21:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Yleensä? En ole kyllä koskaan laittanut hihnaa kielten päälle.
 
Se on oikein se.
En kyllä usko että sillä on kielten ikään muuten mitään vaikutusta missä sitä säilyttää, paitsi että laukusta en itse ottaisi niin usein kitaraa käteen, kuin mitä otan sitä telineeltä.
 
shitfuck inc.
mitja
05.03.2015 00:57:25 (muokattu 05.03.2015 00:58:05)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ken tätä joutuu pohtimaan, on joko totaalinen pilkunnu....a tai soittaa aivan liian vähän!
 
Metalkallo
05.03.2015 01:16:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä veikkaan kyllä että kielet säilyy parhaiten kitarassa kun kitara on laukussa koska sinne laukkuunhan ei pääse mitään jos sitä ei pidä auki. Ulkopuolella telineessä tai seinällähän ne kieletkin kuin myös kitara jää olosuhteiden armoille ja asiat saattaa muuttua.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Kefiiri
05.03.2015 01:42:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laukussa säilyttäminen on kielten kannalta parempi tapa, koska sillä tavoin kitaraa tulee soitettua harvemmin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Timo JM
05.03.2015 01:54:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hehee! Ilmeisesti humoristit omistavat vain yhden kepin.
 
Lähtökohta on kuitenkin se, että kun omistaa useamman skitan, niin jotkut saattavat seisoa pidemmänkin aikaa soittamatta. Itse olen säilyttänyt tähän saakka skittoja laukuissaan ja pitänyt vain muutamaa esillä.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
WanhaWetäjä
05.03.2015 02:01:02 (muokattu 05.03.2015 02:16:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitja: Ken tätä joutuu pohtimaan, on joko totaalinen pilkunnu....a tai soittaa aivan liian vähän!
 
No just noin...prkl ja eihän niitä laukkuja jaksaisi kukaan availla tämän tästä! Ja missä niitä säilyttää? Jos sulla on vaikka 5 kitaraa niin onhan ne helposti otettavissa kun ne on siististi rivissä telineessä vs jokainen omassa laukussa ties missä...
 
Tää on taas näitä sarjassamme "eikö ole tosiaankaan mitään tärkeämpää pohdittavaa" kuten kitaran puiden vaikutus sointiin TAI pitkääkö kitara täristää Toneritella tms...
Ei ..ttu, hulluksi tällä palstalla tulisi jos jokaista "ongelmaa" alkaisi tosissaan pohtimaan. Ja niitä tuntuu piisaaavan.
 
Ite en ole ns kamarunkkari laisinkaan, soundi/soitto/musikaalisuus lähtee tunnetusti soittajan sormista ja kaalista, kamat ovat vain PIENI osa kokonaisuutta, voisin tähän väliin soveltaa kommenttia ihan oikealta keikalta kun solisti äityi selittämään/puhumaan liian pitkään, yksi asiakas eli topi eli turakainen totesi tähän vihaisesti "puhu vähemmän,laula enemmän" tämä soveltaen kitarapalstalle yleisesti "soita enemmän, mieti jonninjoutavuuksia vähemmän" ;-)
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Krice
05.03.2015 02:05:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielet pois kitarasta niin säilyy tuhat vuotta kun voi laittaa uudet kielet sitten jos kitaraa tarvitsee. Kaularautaan kannattaa jättää jännite, että kaula pysyy kunnossa.
 
WanhaWetäjä
05.03.2015 02:15:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Hehee! Ilmeisesti humoristit omistavat vain yhden kepin.
Yksi keppi, parempi soitto? No mulla on 2 kitaraa, halpis Yamaha Pacifica ja "les paulin tappaja" Yamaha SG 2000. Amerikan Sraton myin pois koska ei se nimi lavassa takaa yhtään mitään...
Ts ja tällä kohtaa soitan keikat 200€ maksavalla kitaralla, no joo laitatin uudet mikit ja häriönsuojauksen, joten se on nyt lähes 500€..
Lähtökohta on kuitenkin se, että kun omistaa useamman skitan, niin jotkut saattavat seisoa pidemmänkin aikaa soittamatta.
Pakastus? Tai riihikuivaus? Myynti?
 
Itse olen säilyttänyt tähän saakka skittoja laukuissaan ja pitänyt vain muutamaa esillä.
Sulla on siis kymmenittäin kitaroita? Soitatko näillä lukuisilla peleilläsi julkisesti jossain koskaan?
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Timo JM
05.03.2015 02:56:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joillakin on selvästi paha olo.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
AngieRainbow
05.03.2015 03:12:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: tällä kohtaa soitan keikat 200€ maksavalla kitaralla
 
So? Pitäisikö tästä antaa sulle joku palkinto? Onko se kovin jätkä joka soittaa halvimmalla kitaralla?
 
Timo JM: Joillakin on selvästi paha olo.
 
Tätä se on :) Tervetuloa muusikoiden.netin todellisuuteen.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
TTV
05.03.2015 06:50:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielten ikään ja soittokuntoon tuo laukussa tai telineessä säilyttäminen tuskin vaikuttaa muuten, kuin pölyn ja muun ilmassa olevan pikkupaskan aiheuttama soinnin huononemisen muodossa. Pöly näkyy kyllä huomattavasti ikävämmin silmään kitaran muilta pinnoilta kuin kieliltä. Tämän perusteella soittamattomat kitarat olisi ehkä fiksua pitää laukuissaan.
 
Mutta mutta, kitarathan ovat myös sisustuselementtejä, joten niiden paikka on näkyvillä telineessä/seinällä/... Itselle ei tulisi kuuloonkaan pistää kitaroita piiloon, vaan niitä on kiva silmäillä vaikkei just kaikilla soittaisikaan. Samalla se näkyvä pöly motivoi huoltamaan ja hellimään pienokaisia säännöllisin väliajoin, jolloin myös korvakuulon perusteella ne kieletkin tulee vaihdettua. Kielethän ei maksa juuri mitään, joten harvoin soitettavan kitaran kielten vaihto vain ajanpatinan takia ei tee kukkaroon lovea. Kielet sotkeentuu pahiten sormien hiestä ja ihonöyhtästä, jota soitettaessa aina kieliin jää.
 
Todella harvoin käytettyyn kitaraan tulee vaihdettua kielet harvemmin ja vähemmän soiton välein, usein soitetulla useammin ja tiheämmällä välillä. Pidän koko ajan noita vakiovahvuuksien kielisettejä useampia jemmassa, joten vaihtaminen onnistuu aina kun huvittaa.
 
Omasta soittohistoriasta voin todeta, että silloin kun asuin periferiassa, missä ei ollut mitään mahdollisuuksia kielten ostoon (aikaa ennen internettiä, Thomann tietoisuutta, ymmärrystä eri vireistä,...), niin samoilla kielillä soitettiin niin kauan kuin ne eivät katkenneet. Paskaa saundia kompensoitiin nostamalla volumea. Ja kaikki tämä singlecoilin kohinalla maksimisäröillä :-)
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
teukka
05.03.2015 08:31:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei niitä laukuissa pidetä. Ja ne kestää kyllä seinällä roikkuessaankin. Jossain vaiheessa joku kieli napsahtaa kohtuu vanhana tai alkaa kuulostaa kuolleelta. Siinä vaiheessa itselläni setti menee vasta vaihtoon.
TAi sitten jos on vanhahkot kielet vaihdan ne ennen keikkaa varuiksi napsahtaminen välttämiseksi.
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
Laulava Kylätohtori
05.03.2015 09:00:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vitun huono meininki Mnetissä nykyään, kun tällaisestakin kysymyksestä pitää aloittaa vittuilu ja joku outo itsensä korostus siitä, kuinka kova jätkä on, kun soittaa halvalla kitaralla...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
benny
05.03.2015 09:12:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Vitun huono meininki Mnetissä nykyään, kun tällaisestakin kysymyksestä pitää aloittaa vittuilu ja joku outo itsensä korostus siitä, kuinka kova jätkä on, kun soittaa halvalla kitaralla...
 
Onko täällä joskus ollut hyväkin meininki?
 
shitfuck inc.
aWalker
05.03.2015 09:12:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä pidän kitaroita laukuissa, kun täällä asuu myös lapsia ja muita kotieläimiä niin pelkkä teline ei tunnu niin turvallliselta. Emäntäkin harjoittaa viikottain jotakin "siivousta" ja siinä siirtelee tavaroita reippaanpuoleisesti ympäriinsä.
Mulla on kuivat kädet enkä yleensä joka soittokerran jälkeen ole pyyhkinyt kitaraa ja varsinkaan kieliä, mutta jokunen vuosi sitten huomasin että puoliakkarin (jota nykyään soitan vähiten kitaroistani, ehkä 1-2 kertaa kuussa) kielet olivat ruostuneet laukussa. Muissa kitaroissa en ole tätä huomannut, ehkä laukku on erilainen kuin muissa, tiiviimpi tai jotain. Sen jälkeen olen kyseisen kitaran kuivannut soittamisen jälkeen ja ilmiö ei ole toistunut.
 
"Real guitars are for old people" - Stan Marsh
Muovinen
05.03.2015 09:16:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne mun kokemuksen mukaan laukussa säilyy paremmin, mutta silti pidän useampaa kitaraa kätten ulottuvilla telineissään. Sen lisäksi että on kätevää napata se, joka sinä hetkenä tuntuu kivalta niin ne myös näyttää seinällä pirun komeilta ;) Yhdessä kämpässä multa mätäni teräskielisen akustisen kielet parissa viikossa, kun roikotin kitaraa seinällä. Se olikin kunnan kämppä...
teukka
05.03.2015 09:23:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esillä tosiaan ja seinällä. Koska ei ole tilaa neljälle KingV:lle lattioilla. Laukut on piilossa,jolloin kepit ei olisi käsillä. Menee hiton komeina sisustuselementteinäkin samalla.
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «