Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 538 39 40 41 42139 140 141 142 143
mpekkanen
28.02.2015 23:39:29
Generalissimo: Mitenhän tuo vaikuttaneeko soundiin jos noin blokkaa ja ottaa jouset pois? Muistelen, että Claptoni ei tykännyt oikeista hardtaileista vaan piti nimenomaan olla tremoloversio jousilla joka blokattiin, ihan soundisyistä siis.

Jokohan näitä tremolon blokkaus puita myydään erikseen jossain. Ei sillä, että sellaiselle olisi itsellä tarvetta, mutta tuli vaan mieleen.
Voisi hyvin kuvitella firman joka möisi samanlaista palikkaa kuin Eric Clapton käyttää omassa mallissaan ja sitten olisi saatavilla myös muita "hieman" kalliimpia palikoita kaikenlaisista eksoottisista puista.
Eri palikoita voisi sitten useat kitaristit ja muut kehua, miten hyvin ne soundaa ja mikä palikka käy mihinkäkin soittoon ja kitaraan. Palikoita voisi olla myynnissä myös erilaisille talloille ja mitoille, että tulisi varmasti kaikille vaikutelma täydellisestä Custom Shop pajasta :D

Oikeasti kaikki voivat laittaa kyllä rahansa mihin haluavat ja soittoharrastus ei ole edes kovinkaan kallista, moneen muuhun harastukseen verrattuna. Sen kyllä saa sellaiseksi, mutta halvemmallakin kyllä pääsee.
Itseä ei käy kateeksi muiden laitteet ja toivoisin että moni löytäisi edes jonkinlaisen mielenrauhan omien soittokamojensa kanssa. Kaikki soittimet ja soittokamat ovat kuitenkin aina jossain määrin kompromissejä. Täydellisyyttä voi tavoitella vaikka maailman loppuun asti, mutta todennäköisesti aina tulee olemaan jotain joka voisi olla paremmin.
Strato on kylläkin siinä hyvä, että se mahdollistaa aika monenlaista modausta. Mikkejä, kytkentöjä ja pleksejä voi vaihtaa ilman että kitaraan tarvitsee tehdä mitään peruuttamattomia muutoksia. Jos kitaran haluaa joskus vielä alkuperäiseen asuunsa.

Olen jo monesti aikaisemminkin kirjoittanut, että niiden soittimien kanssa olisi hyvä oppia elämään ja soittaa niitä. Jos jatkuvasti vaihtaa mikkejä, vahvaria, OD/fuzzeja&muita efektejä, kaappeja tai kitaraa niin silloin voi käydä niin ettei niistä omista kamoista edes löydetä sitä kaikkea hyvää mitä niillä saa aikaiseksi.
Sitten kun on vaikka kitaran mikit vaihdettu, niin voi olla että seuraavaksi ei sitten joku soundi joka ennen toimi olekkaan enää niin hyvä. Tästä tulee helposti kierre johon ratkaisuksi haetaan uusien ja "parempien" kamojen hommaamista. Joskus se voi olla toki ihan oikeakin ratkaisu, mutta ei aina.
Enkä tosiaan kirjoita tätä, että kävisi kateeksi joidenkin kamat. Parempi on vaihtaa vaikka joka kuukausi mikit stratoonsa kuin ryypätä nekin rahat. Joskus kuitenkin tulee vastaan tilanne, jossa on tehtävä jonkinlainen ratkaisu mikkien tai jonkun muun kitarakaman suhteen.
Kaikki kitarat yleensä paranevat vanhetessa ja kun niitä soitetaan aktiivisesti ja pidetään huolta niistä. Siksipä joskus tulee väkisin rajat vastaan sillä mitä kaikkea tarvitsee ja millä tulee soitettua.
Itsellä on ainakin ihan liikaa soittimia siihen nähden mitä ehdin soittamaan ja minusta se on harmi.
mopar
01.03.2015 00:32:11

Mihin tarvitaan tremolon blokkaus puita? En oo ikänä ymmärtäny tätä. Eikö riitä että kiristää jousikäpälän piukkaan ja vähän yli jolloin talla on niin kiinni bodyssä ettei liiku mihenkään?
blues guitar
01.03.2015 07:27:51

mopar: Mihin tarvitaan tremolon blokkaus puita? En oo ikänä ymmärtäny tätä. Eikö riitä että kiristää jousikäpälän piukkaan ja vähän yli jolloin talla on niin kiinni bodyssä ettei liiku mihenkään?

Jep. Itsellänikin 5 jousta tiukalla, eikä liiku mihinkään.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
klobasa
01.03.2015 08:19:57
mopar: Mihin tarvitaan tremolon blokkaus puita? En oo ikänä ymmärtäny tätä. Eikö riitä että kiristää jousikäpälän piukkaan ja vähän yli jolloin talla on niin kiinni bodyssä ettei liiku mihenkään?

Tallan pysymiseen kiinni kitaran kannessahan toki riittää 4-5 jousta, mutta just oikeaan mittaan tehdyllä puupalikalla ja tunkemalla sen blokin ja rungon väliin + sen jälkeen kiristämällä tallan kiinnitysruuvit kunnolla (jolloin blokki itseasiassa kiristyy/kallistuu juurikin sitä puupalikkaa vasten, koska tallan kiinnitysruuvien pohjassa on se viiste) pinta-ala millä talla on tiukassa kontaktissa kitaraan on yli tuplasti isompi kuin pelkästään jousiruuveja kiristämällä. En yhtään ihmettelisi jos se vaikuttaisi soundiinkin.
Krice
01.03.2015 10:40:21 (muokattu 01.03.2015 10:41:06)

Gabe: Jos ei ole kriisiä tai kateutta niin mikä ihmeen tarve tällaiselle ihmiselle tulee käydä arvostelemaan toista tai toisen valintoja?

Enhän minä ole arvostellut kenenkään valintoja. Puhun vain omasta puolestani eli jos ajattelen vaikka omaa 50's Classic Playeria niin en ihan heti keksi miksi pitäisi ostaa parempi strato. Sillä saa hyvän stratomaisen soundin ja teknisesti kitara on kohtalaisen hyvä. Minulla ongelmat liittyvät pikemminkin soittamiseen, koska en ole harjoitellut tarpeeksi ahkerasti ja tarvitsen soittotaitoa nauhoitushommissa. En siis ajattele niin, että hitto sentään, pitäisi saada Custom Shop strato, että voisi tehdä näitä juttuja. Classic Player on tarpeeksi hyvä, siinä ei ole mitään moitittavaa soundin suhteen esimerkiksi. Kaikki siihen liittyvät asiat on soittajan käsissä.
hallu
01.03.2015 11:19:44 (muokattu 01.03.2015 22:55:25)
Krice: Enhän minä ole arvostellut kenenkään valintoja. Puhun vain omasta puolestani eli jos ajattelen vaikka omaa 50's Classic Playeria niin en ihan heti keksi miksi pitäisi ostaa parempi strato. Sillä saa hyvän stratomaisen soundin ja teknisesti kitara on kohtalaisen hyvä. Minulla ongelmat liittyvät pikemminkin soittamiseen, koska en ole harjoitellut tarpeeksi ahkerasti ja tarvitsen soittotaitoa nauhoitushommissa. En siis ajattele niin, että hitto sentään, pitäisi saada Custom Shop strato, että voisi tehdä näitä juttuja. Classic Player on tarpeeksi hyvä, siinä ei ole mitään moitittavaa soundin suhteen esimerkiksi. Kaikki siihen liittyvät asiat on soittajan käsissä.

Jäbä puhuu asiaa.

E: Olen huomannut itse olevani signaaliketjuni heikoin lenkki:-). Ei ole kamoista kiinni kenelläkään varmaan nykyisin enää tämä homma.
Olisipa jo kevät
Gabe
01.03.2015 12:33:13
Krice: Enhän minä ole arvostellut kenenkään valintoja. Puhun vain omasta puolestani eli jos ajattelen vaikka omaa 50's Classic Playeria niin en ihan heti keksi miksi pitäisi ostaa parempi strato. Sillä saa hyvän stratomaisen soundin ja teknisesti kitara on kohtalaisen hyvä. Minulla ongelmat liittyvät pikemminkin soittamiseen, koska en ole harjoitellut tarpeeksi ahkerasti ja tarvitsen soittotaitoa nauhoitushommissa. En siis ajattele niin, että hitto sentään, pitäisi saada Custom Shop strato, että voisi tehdä näitä juttuja. Classic Player on tarpeeksi hyvä, siinä ei ole mitään moitittavaa soundin suhteen esimerkiksi. Kaikki siihen liittyvät asiat on soittajan käsissä.

No tämä on täyttä totta. Näinhän se menee, soittotaitoa ei saa F-Musiikin hyllyltä. Valitettavasti. :) Itsekin gasittelen soitonopettajan heti kun on enemmän vapaata aikaa käytössä, tai ylipäätään vapaata aikaa.
Laulava Kylätohtori
03.03.2015 20:38:20 (muokattu 03.03.2015 20:41:40)

No sehän se pointti on, että jokainen ostaa itselleen sopivan straton. Toisille riittää Squier Affinity, sulle riittää 50's CP ja toiset tahtoo Ruokankaan Customin. Eikö kaikki ole ihan yhtä oikein. Sehän on vaan hienoa, että jokaiselle on tarjolla itselle sopivia kitaroita eri hintaluokissa. Asia, jossa ei sinänsä ole edes mitään keskustelua, ellei ala omien harhaisten, kuviteltujen motiivien kautta arvostelemaan toisten valintoja ja niiden syitä. Se oma mielipide on vain oma mielipide, vaikka totuudelta omassa päässä tuntuukin (kts. allekirjoitus)...

Samoin on näitä tekniikkahörhöjä, joita kiinnostaa ne laitteet ja niiden testailua soittoa enemmän. Eivät edes halua miksikään uusiksi Van Haleneiksi tai Hendrixeiksi. Eikö se ole silloin aika mautonta tulla vittuilemaan näille kavereille, että harrastavat väärin ja pitäisi tehdä ihan jotain muuta kuin haluaa.

Itse olen tilanteessa, että soundia saisin parhaiten parannettua opettelemalla soittoa. Siksipä meninkin kitaratunneille, enkä jaksa enää sitä loputonta kamarumbaa. Ehkä muuten jaksaisikin, mutta torin tilanne on sellainen, että en osta enää mitään, vaan tutustun näihin nykyisiin. Tuo torin tilanne ei välttämättä ole ainoastaan huono juttu, kun sitä oikein tarkkaan ajattelee... :)

Gabe: Tämähän vaatii testiä! Lyöt sen Tokain blokin johonkin toiseen stratoosi kiinni, onko Tokain taika sittenkin siinä? :D

Joo, aika hassua, jos se "The Soundi" löytyykin originaalista tinatallasta. :D

Ja myös se, että originaalitallasysteemillä ei tarvittu bufferia, mutta nyt vaikuttaisi, että Callahamilla tarvitaan...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
mpekkanen
03.03.2015 23:07:15
Laulava Kylätohtori:
Samoin on näitä tekniikkahörhöjä, joita kiinnostaa ne laitteet ja niiden testailua soittoa enemmän. Eivät edes halua miksikään uusiksi Van Haleneiksi tai Hendrixeiksi. Eikö se ole silloin aika mautonta tulla vittuilemaan näille kavereille, että harrastavat väärin ja pitäisi tehdä ihan jotain muuta kuin haluaa.

90-luvun alussa ostin keltaisen pörssin ilmoituksella eräältä kaverilta kitaran käytettynä. Soitin oli todella hyvä hintaansa nähden ja siitä kaupasta ei jäänyt mitään pahaa sanottavaa.
Kuitenkin juttelimme aika paljonkin kitaroista ja soittamisesta niin tuli kyllä, minusta, hieman outoja juttuja esille.
Kaveri tykkäsi kovasti Mr. Big kitaristi Paul Gilbert:iä. Itse en sellaista muusiikkia kuunnellut silloin enkä hänen soittoaan vieläkään, mutta tiedän kyllä olevan melkoinen tiluttelija. Kaveri kysyi olisiko minulla tarvetta 12 tuumaisille ämyreille ja siitä tämä juttu sitten oikeastaan alkoikin.
Kaveri oli hommannut niin kotiin kuin treenikämpälle neljä 4x12 Marshall kaappia joihin oli idollinsa mukaan vaihtanut jotkut toiset Celestionit. Hänellä oli siis 32 kpl 12 tuuman ämyreitä kaupan, itsellä ei ollut kautenkaan tarvetta näille kajareille. Eikä tässäkään vielä kaikki. Hänellä oli niin kotona kuin treenikämpällä täysin samat vahvarit(etuasteet+päättäri) ja efektit, kitarat ja jopa kielet& plekutkin samat kuin idollillaan. Gilbert käytti silloin jotain räkkivermeitä ja en enää muista mitä kaikkia siinä oli, mutta ihan mikään parin unitin korkuinen se ei kuitenkaan ollut.
Kaveri oli katsonut kaikki säädöt jostain Guitar Player lehden sivuilta, miten esikuvansa on kaikista nappulat kääntänyt.
Sitten hän ihmetteli kun hänen kitarasoundinsa ei ollut kuulemma lähellekkään sitä oikeaa Gilbert soundia. En tiedä olisi pitänyt itkeä vai nauraa, varsinkin kun kaveri oli vielä sosiaalitoimistossa töissä. Tietenkin omalla palkallaan saa ostaa mitä haluaa, mutta tästä nyt tuli väkisin niin kaikkea muutakin mieleen(siis, mistähän ne rahat on saatu) :D
Kaverilla oli palanut rahaa reilusti yli 100 000 markkaa näihin vehkeisiin ja haluttua soundia ei siltikään ollut löytynyt. Tämä tekee tästä vieläkin kummallisemman, että hänellä oli niitä settejä kuitenkin kaksi. Ilmeisesti hän asui omakotitalossa, mutta nuo vehkeet ovat ihan liian suuret moniin ulkoilmatapahtumiinkin. En siis ymmärrä, miksi kotiinkin oli pitänyt hommata samanlainen arsenaali kuin treenikämpälle.

Itseä ei toki haittaa, vaikka kukakin käyttää omat rahansa ihan haluamallaan tavalla. En myöskään omasta mielestäni kettuile kenellekkään.

Kirjoitin tämän tarinan kuitenkin siksi, että lähes joka pitäjässä on kavereita joiden idolli on Hendrix, SRV, EVH ja moni muu joiden käyttämistä laitteista(tai samoilla spekseillä tehdyistä) ollaan valmiita maksamaan lähes mitä tahansa.
En tiedä oliko tuo myyjän kertoma tarina edes totta, kun en häntä koskaan nähnyt. Jos hän kuitenkin itse itsestään tällaisen tarinan keksi, niin ei kyllä kauhean älykästä kuvaa antanut itsestään. Minä en ainakaan kehtaisi noin huonoa tarinaa itse edes myöntää jos noin typerästi olisin toiminut. Jos taas pitäisi valehdella niin tuntuisi keksivän järkevämpiäkin juttuja, mutta näin tämä tarina kuitenkin meni. Kaverilla oli myös jatkuvasti paljon myynti-imoituksia jossa hän sitten myi tavaroitaan aina kun Gilbert itse muutti kamojaan ja hän päivitti omiaan "paremmiksi".

Siis kyllä saa harrastaa miten haluaa, mutta joskus voi olla että jollain toisella saattaa olla ihan hyväkin ajatus tai neuvo. Ei suinkaan siksi, että olisi kateellinen tai yrittäisi jotenkin jonkun harrastusta jarruttaa.
Silloin ei vielä ollut nettiä ja porukka osti paljon Guitar Player ja Guitar World lehtien puolimainos juttujen perusteella kamaa. Nykyään on tilanne paremmin tässä asiassa, mutta yllättävän moni vieläkin hommaa siltikin aivan turhaa kamaa vaikka siitä kyllä olisikin joku kertomassa, ettei se homma ole pelkästään siitä laitteesta kiinni.
mpekkanen
03.03.2015 23:58:54
Laulava Kylätohtori: Onhan niitä aina kaikenlaisia kylähulluja. Itse olen fanaattinen Hendrix-fani, mutta en ole koskaan yrittänyt herrasmiehen soundia matkia. Itse uskon, että Hendrixin, SRV:n ym. soundi on niin paljon näpeistä kiinni, että se on ihan turha yrittää päästä samaan pelkillä vehkeillä.

Jep. Ei ole soundit pelkästään kamoista kiinni.

Itse olen kyllä kanssa kokeillut aikoinaan todella monenlaisia vehkeitä ja etsinyt sitä omaa soundia(ja välillä monen muunkin). Varmaan jokainen tulee tavalla tai toisella maksamaan oppirahansa ja löytää ne omat vehkeet yrityksen ja erehdyksen kautta.

Itse vaihtelin kamoja varmaan sillon eniten kun soittotaito oli vielä niin surkea, ettei mitkään laitteet olisi paljoa siihen auttaneet :D
Kamojen vaihtaminen piti kuitenkin harrastusta yllä ja myöhemmin oli kyllä ihan oikeasti hyötyä siitä, että oli monenlaisen kitararoinan kanssa painiskellut.
Nykyään on paljon helpompi, kun tietää mitä tarvitsee ja mitä ei.
madu
04.03.2015 08:27:46 (muokattu 04.03.2015 08:39:58)
Kitarapajalla kävin testailemassa Eric Johnson stratoa ja vaikka kuinka olen aina vannonut ohuempien kaulaprofiilien nimeen niin voi helvetti että oli hyvä kitara...

Painoa 3.17kg ja sitä tuli vertailtua samalla muihin kaupan stratoihin ja rohkeasti sekä ennakkoluulottomasti myös meksikolaisiin (50's, Road Worn stratoon ja Jimmie Vaughan) niin ei voi muuta kuin sanoa että aivan helvetin loistava soitin ja aivan eri planeetalta kuin muut testaamani. Ainoa mitä tuolle pitäisi tehdä olisi teräsvillan näyttäminen kaulalle, koska ehkä hiukan liian tahmainen lakka siinä on ainakin omaan käteen. Kertokaas hintatietoiset mihin hintaan noita EJ stratoja on liikkunut ja mikä sellaisen käypä hinta on? Mun mielestä tuo Kitarapajan 1500e oli hieman suolainen hinta ottaen huomioon että jenkkilästä noita saa jo uutena alle 1700e hintaan.

Ei olisi pitänyt käydä testaamassa :)
Gabe
04.03.2015 09:59:57
madu: Kitarapajalla kävin testailemassa Eric Johnson stratoa ja vaikka kuinka olen aina vannonut ohuempien kaulaprofiilien nimeen niin voi helvetti että oli hyvä kitara...

Ei olisi pitänyt käydä testaamassa :)

Kaikki tietää miten tämä päättyy. :)
antnis
04.03.2015 10:15:55
Vaughanin ja Road Wornin kaulat on kyllä hitosti mukavammat soittaa kuin EJ:n että siinä mielessä eri planeetalta.
madu
04.03.2015 11:22:03 (muokattu 04.03.2015 11:33:32)
antnis: Vaughanin ja Road Wornin kaulat on kyllä hitosti mukavammat soittaa kuin EJ:n että siinä mielessä eri planeetalta.

Jimmy Vaughan straton kaula oli kyllä tuntumaltaan tosi jees satiinilakattu soft V eikä yhtään nihkeä, mutta muuten ainakaan tuo Kitarapajan yksilö ei ollut lähelläkään EJ stratoa. EJ straton keveys, sustain ja mikit oli jotenkin juuri omaan mieleen ja se 12" radius tuntuu omaan näppiin tosi mukavalta. Muutenkin se riisuttu yksinkertaisuus ilman kieliohjaimia jne kiehtoi. Mulla on G&L Tribute Rampage Jerry Cantrell signature, jossa myös suht flätti 12" radius yhdistettynä aika perinteiseen C kaulaan ja se sopii kouraan ihan täydellisesti ja tuntuu hyvältä soittaa.

Gabe: Kaikki tietää miten tämä päättyy. :)

Katsotaan vielä rauhassa. Nyt kun vielä pääsisi Nash S-57:n testaamaan jonnekkin kun niitä saa C profiililla... :)
edenbeast
04.03.2015 11:57:29
Kysynpä tässä kun tuo toinen ketju on pelkkää tappelua. Mikä olisi suositeltava strato n. 500-700e hintaluokassa? Omat kokemukset stratomallisista rajoittuvat vain halpiksiin mallia Musima, Marina yms.
kojones
04.03.2015 11:59:25
edenbeast: Kysynpä tässä kun tuo toinen ketju on pelkkää tappelua. Mikä olisi suositeltava strato n. 500-700e hintaluokassa? Omat kokemukset stratomallisista rajoittuvat vain halpiksiin mallia Musima, Marina yms.

Warmothiin osuis oma valinta.
Tsugu Way
04.03.2015 12:01:10
edenbeast: Mikä olisi suositeltava strato n. 500-700e hintaluokassa?.

M.netin Torilta Japanin Fender.
Blues is allright!
Celeb
04.03.2015 12:21:38
edenbeast: Kysynpä tässä kun tuo toinen ketju on pelkkää tappelua. Mikä olisi suositeltava strato n. 500-700e hintaluokassa? Omat kokemukset stratomallisista rajoittuvat vain halpiksiin mallia Musima, Marina yms.

Tokain MIJ stratot. Mahtuu hintaluokkaan uutena, käytettynä menee jopa alle.
Laulava Kylätohtori
04.03.2015 12:42:06
Japanilainen Tokai tai Fender ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja. Mulla on molemmat ja yhtä hyviä ne varmaan ovat, vaikka Tokai on oma henkilökohtainen suosikki. Ja samalta tehtaaltahan nuo tulivat viime (vai edellis-) vuoteen asti. Ja kyllä ne vähän siltä näyttävät, että samalta linjalta ovat tulleet...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)