Aihe: CTS-potikat
1 2 3
Metalkallo
01.03.2015 00:58:55 (muokattu 01.03.2015 01:47:31)
Vilpur1: Kiitos vastauksista. 500k itsekkin aavistelin mutta en ole ehtinyt mittaamaan. Osaatteko kertoa mikä voi olla syy että volumeen laitetaan lineaarinen ja toneen logaritminen?

Itse en osaa sanoa mitään noista syistä kun en tiedä, mutta mitä itse olen testannut logaritmista(A) ja lineaarista(B) volumena niin tykkään enempi lineaarista volana. Jotenkin logaritmisen soundista puuttui jotain ainakin omaan makuun.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Vilpur1
01.03.2015 12:11:49
Metalkallo: Itse en osaa sanoa mitään noista syistä kun en tiedä, mutta mitä itse olen testannut logaritmista(A) ja lineaarista(B) volumena niin tykkään enempi lineaarista volana. Jotenkin logaritmisen soundista puuttui jotain ainakin omaan makuun.

Ite taas oon kokenut ettei noita lineaarisia potikoita sovi käyttää kumpaankaan tarkoitukseen :) Mun kokemuksen mukaan lineaarinen volume potikka ei toimi kunnolla vaan toiminta alue on loppualuella. Jos käyttää potikkaa soiton lomassa pudotus esim 10:stä 8:aan on jo raju liike. Logaritminen taas toimii tasaisemmin koko matkalla.
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
Metalkallo
01.03.2015 14:12:24
Vilpur1: Ite taas oon kokenut ettei noita lineaarisia potikoita sovi käyttää kumpaankaan tarkoitukseen :) Mun kokemuksen mukaan lineaarinen volume potikka ei toimi kunnolla vaan toiminta alue on loppualuella. Jos käyttää potikkaa soiton lomassa pudotus esim 10:stä 8:aan on jo raju liike. Logaritminen taas toimii tasaisemmin koko matkalla.

Mun mielestä lineaarinen volume toimii mukavemmin kuin logaritminen, mutta on vain mun oma mielipide ja kokemus.

Kun mulla oli logaritminen volumena oli sen äänentason vaihtelut tosiaan tasaisempia kuin lineaarisen, mutta samalla jotenkin myös liian jyrkkiä omaan makuun, ja jotenkin soundista vain puuttui mojoa tai jotakin verrattuna lineaariseen. Aivan kuin logaritmisella ääni olisi ollut hieman tukossa tai jotain? Kyseessä oli juuri CTS- logaritminen potikka.
Metalkallo
01.03.2015 16:26:45 (muokattu 01.03.2015 16:27:43)
Myrkky Nuoli: Logaritminen potikka on sähköisesti 100% samanlainen kuin lineaarinen ja kuulostaa auki ollessaan 100% samalta. Tuo on ollut kuviteltua tuo ero. CTS:ssä ei kuitenkaan niin isot toleranssit ole, että maksimi vastusarvojen ero ois voinut kuulua tukkoisuutena. Ja jos olisikin, se ei liittyisi mitenkään potikan logaritmisuuteen. Ainut ero niissä on se missä suhteessa hiiliradan vastus muuttuu kun potikkaa kierretään. Lineaarisessa se muuttuu koko ajan tasaisesti kun logaritmisessa ensin hitaasti ja loppupäässä jyrkästi.

Logaritmisella volumetaper on tasaisempi, mutta se on fuzzien putsailussa taas aivan liian jyrkkä. Sen takia mulla on Lineaariset kaikissa kitaroissa. Tonessa taas lineaarisen käytölle en keksi mitään perusteita.

En tiedä siitä sitten, mutta logaritminen vain kuulosti oikeasti tukkoisemmalta ja tummemmalta kuin lineaarinen omassa kitarassa kun vertasi molemmat täysin auki sekä samalla mikillä. Hoscon lineaarinen 500k B kuulostaa avoimemmalta ja kirkkaammalta jostain syytä. Mutta kuten sanoin, tuo on vain oma mielipiteeni ja kokemukseni. Onko sitten eri firman potikan soundi ero tai jotain, mutta eron huomasin kuitenkin näiden kesken samassa kitarassa.
Myrkky Nuoli
01.03.2015 19:56:57
Metalkallo: En tiedä siitä sitten, mutta logaritminen vain kuulosti oikeasti tukkoisemmalta ja tummemmalta kuin lineaarinen omassa kitarassa kun vertasi molemmat täysin auki sekä samalla mikillä. Hoscon lineaarinen 500k B kuulostaa avoimemmalta ja kirkkaammalta jostain syytä. Mutta kuten sanoin, tuo on vain oma mielipiteeni ja kokemukseni. Onko sitten eri firman potikan soundi ero tai jotain, mutta eron huomasin kuitenkin näiden kesken samassa kitarassa.

Huono juotos vois olla yks mahis. Potikoissa on ainoastaan vastusarvo, eikä mitään muita saundiin vaikuttavia muuttujia. Molempien valmistajien ollessa hyvää kamaa toleranssit ei oo niin isot, että se kuuluis saundissa yksilöiden välillä.
More Nintendo, less Marshall.
Vilpur1
02.03.2015 06:44:33
Myrkky Nuoli: Logaritmisella volumetaper on tasaisempi, mutta se on fuzzien putsailussa taas aivan liian jyrkkä. Sen takia mulla on Lineaariset kaikissa kitaroissa. Tonessa taas lineaarisen käytölle en keksi mitään perusteita.

Tämä olikin uusi tieto, ja oikeastaan ensimmäinen hyvä perustelu lineaarisen potikan käytöstä. Fuzzeja en käytä joten ei sillä itselleni ole juuri merkitystä joskin hankintalistalla joku perus Germanium olisi. No katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan...
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)