Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran kaulan lakka (tahmaisuus?)
1 2
Tsugu Way
01.03.2015 09:41:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt vallattoman kamarunkkauksen aikana etsinyt ja listannut tulevaan unelmakitaraani sisältyviä specsejä. Nyt olen vertaillut kitaran kaulan lakkausta ja sitä, että millainen minun käteeni sopii. En vain ole koskaan aiemmin prehtynyt termeihin tai lakkatyyppeihin. Ainoastaan käsituntumalla pelannut. Mutta jos tilaa kitaran kokeilematta, niin tietysti olisi hyvä tietää mitä tarkoittaa esim. nitroselluloosalakka tahmaisuuden osalta.
 
Tuossa mun CS Robin Trowerissa ollaan siinä rajoilla, että onko liian tahmainen. Kyllä sillä ehkä pärjää. tarkistin just specseistä, että neck finish on Gloss Urethane. Mitäs siitä sanotte?
 
Sitte tuossa mun Amfissa on aivan täydellinen satiinimainen pinta. Suorastaan nautintoa sitä käpelöidä. Specseissä sanotaan, että Sanded satin neck. Mitäs siitä tuumaatte?
 
Meinasin hankkia yhden AVRI-straton. Siinä oli kuitenkin aivan järkyttävän tahmea kaula minun makuuni. Käsi ei liukunut lainkaan pintaa pitkin. Myyjä tuumasi, että siinä on juuri nitrolakka. Mitäs sanotte?
 
Blues is allright!
JaaGeRMaisTeR
01.03.2015 09:51:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hirveästi paineita, kun kaikkeen pitää sanoa ja tuumata jotain.
Kannattaa jatkaa silti sitä näppituntumalla testaamista. Valmistajanohtaisia erojakin löytyy melko paljon.
 
Tsugu Way
01.03.2015 09:54:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Hirveästi paineita, kun kaikkeen pitää sanoa ja tuumata jotain.

 
Ei kannata mun höpinöistä kyllä pyhäpäivänä paineita ottaa hirveästi ;-)
 
Blues is allright!
JaaGeRMaisTeR
01.03.2015 10:03:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: Ei kannata mun höpinöistä kyllä pyhäpäivänä paineita ottaa hirveästi ;-)
 
Ei se passaa ei :)
Mutta siis. Tuo lakan tahmaisuus on tosiaan kiinni monesta asiasta. Omaan käteen miellyttää eniten ohut nitro. Vähän sama, kun olisi lakkaa ollenkaan. Tuollainen halppis Gibson lakka siis.
 
Laulava Kylätohtori
01.03.2015 10:05:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hassua, että tämä aloitus juuri nyt, kun eilen pistin AVRIn iskuun ja totesin saman asian. :)
 
Tuo tahmaisuus siis lienee nitron ominaisuus? Eiköhän se siitä vähän asetu, kun uutuuden karheus katoaa.
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
blues guitar
01.03.2015 10:07:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on parhaiten toimineet kokonaan ilman lakkaa olevat kaulat.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
edenbeast
01.03.2015 10:07:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän auttaa vesihiomapaperi kämmeneen ja veivaamaan :)
 
antnis
01.03.2015 10:27:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on myöls Warmothissa gloss finish kaulassa ja joskus se tuntuu liian tahmalta, ei kuitenkaan aina. Ja se näyttää hyvältä joten en ole tehnyt sille mitään. Toisaalta mulla oli G&L:ssä satiini ja tais olla Vaughan Stratossakin ja ne olivat kyllä hyvän tuntuisia. Mutta suurempi ongelma mielestäni kuitenkin olisi otelaudan glossy vimeistely, onneksi siitä ei ole huolta ruusupuuotelaudan tapauksessa.
 
iec
01.03.2015 10:36:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Amfisoundin kevyesti hiotut kaulat ovat kyllä uskomattoman hyvän tuntuisia. Omassa sähkiksessä on kaula hiottu myös vesihioma paperilla, ja viimeksi kun oli Amfilla huollossa/satulan vaihdossa Amfin äijät pyyhkäisivät kaulan ilmeisesti samalla menetelmällä kuin mitä käyttävät omissa kitaroissaan. Ja hyvä tuli :)
 
Pyyhkäisin itse myös omasta Yamahan LJ-16 teräskielisestä akustisesta vesihiomapaperilla kaulaa liukkaammaksi ja siitäkin tuli alkuperäiseen verrattuna hyvä. Nyt ei haittaa vaikka oma räpylä hieman hikoaakin soiton aikana. Ei tule sitä fiilistä, että kuka laittoi liisteriä kitaran kaulaan ;)
 
Kitarapajalla tuossa viime viikolla testasin yhtä Fenderin Jaguaria ja siinä oli kyllä mun makuun aivan liian tahmea kaula. Vastaavasti kaikissa testaamissani liikkeen PRS:issä oli todella liukkaat kaulat.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
iec
01.03.2015 10:41:11 (muokattu 01.03.2015 10:42:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Hassua, että tämä aloitus juuri nyt, kun eilen pistin AVRIn iskuun ja totesin saman asian. :)
 
Tuo tahmaisuus siis lienee nitron ominaisuus? Eiköhän se siitä vähän asetu, kun uutuuden karheus katoaa.

 
Päinvastoin, eli jos karheus katoaa, tulee siitä tahmeampi. Noin käy ajan myötä kevyesti hiotulle kaulalle. Joutuu siis aina joskus pyyhkäisemään vesihiomapaperilla kiillottuneisuus pois.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
2randpo
01.03.2015 10:49:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

v. 2012 julkaistussa Fenderin AVRI-sarjan soittimissa on erilainen nitrolakka kuin aiemmissa. Mun mielestä se ei ole tahmainen, paitsi ihan uutena hieman. Juuri ilmestyneessä AVRI '70s stratossa taas on polylakka esikuvansa mukaisesti, mutta muuten se ei spekseiltään seuraa originaalia perioid-correctimaisesti kuten '12 ilmestynyt sarja pyrkii tekemään.
 
Insanely happy
askomiko
01.03.2015 11:04:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hionut kaikista kitaroistani kaulan lakat mataksi, paitsi niistä joissa se on jo valmiiksi. Kaikissa muissa se sujui hyvin, paitsi Fender Strat plus 80-luvun lopusta jäi silti tahmeaksi, jotenkin se vaan haluaa olla tahmea vaikka pinta onkin samea. Hyvä ja ilmainen modaus.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
hallu
01.03.2015 11:14:34 (muokattu 01.03.2015 11:17:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en ole onnistunut löytämään omaa suosikkiani eri pintamateriaaleista. Polyuretaanista tykkään yleisesti sen vuoksi kun se on tasainen ja kestävä eikä ihan pienistä kolhuista piittaa. Satiinilakkaa vierastin aluksi eniten, mutta sekin on lopulta ihan jees. Mitä kaulan tahmaisuuteen tulee, niin en ole kokenut mitään kaulaa tai pintamateriaalia tahmaiseksi. Tahmeuden tunteeseen auttaa kun pesee kädet ja pyyhkii kaulan puhtaaksi, mutta ikinä ei ole tullut mieleen että käsi jotenkin takeltelisi kaulalla se varmaan riippuu kuinka kovaa puristaa ja pitäähän kaulan tarjota toisaalta tukea otteelle.
 
Sinuna ottaisin kaulan pinnoituksen ihan fiilispohjalta eli ota se mikä tuntuu mukavalta ja jos asialla ei ole sinulle väliä, niin heitä arpaa:-). Sitä paitsi eikös sen customin pitäisi tulla omien toiveidesi eikä foorumin toiveiden mukaan?
 
E: taisinkin tulkita avauksen väärin, luulin sinun olevan hankkimassa mittatilauskitaraa. Öööö.... no "unelmien" kitaraa speksatessasi niin päätä ensin, että kenen unelmien sinun vai foorumin kamarunkkujen?
 
Olisipa jo kevät
Gabe
01.03.2015 13:29:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: Olen nyt vallattoman kamarunkkauksen aikana etsinyt ja listannut tulevaan unelmakitaraani sisältyviä specsejä. Nyt olen vertaillut kitaran kaulan lakkausta ja sitä, että millainen minun käteeni sopii. En vain ole koskaan aiemmin prehtynyt termeihin tai lakkatyyppeihin. Ainoastaan käsituntumalla pelannut. Mutta jos tilaa kitaran kokeilematta, niin tietysti olisi hyvä tietää mitä tarkoittaa esim. nitroselluloosalakka tahmaisuuden osalta.
 
Tuossa mun CS Robin Trowerissa ollaan siinä rajoilla, että onko liian tahmainen. Kyllä sillä ehkä pärjää. tarkistin just specseistä, että neck finish on Gloss Urethane. Mitäs siitä sanotte?
 
Sitte tuossa mun Amfissa on aivan täydellinen satiinimainen pinta. Suorastaan nautintoa sitä käpelöidä. Specseissä sanotaan, että Sanded satin neck. Mitäs siitä tuumaatte?
 
Meinasin hankkia yhden AVRI-straton. Siinä oli kuitenkin aivan järkyttävän tahmea kaula minun makuuni. Käsi ei liukunut lainkaan pintaa pitkin. Myyjä tuumasi, että siinä on juuri nitrolakka. Mitäs sanotte?

 
Gloss on paksu ja kiilloitettu, eli se kaikkein tahmein pintakäsittely lakalle. Gloss nitro on uutena varmaan se kaikkein tahmein vaihtoehto, mutta kun se lakka kuluu ja ohenee kohtalaisen nopeaa niin ongelma helpottaa. Gloss poly on oma henkilökohtainen inhokkini. Minun tulevaan kitaraan tulee Sanded Satin nitro, tämä valkattiin kun toivoin vähiten tahmeaa. Minusta tähän ei kuitenkaan kannata kiinnittää liikaa huomiota kitaraa ostaessa. Asia on kuitenkin aika simppeli hoitaa soitinrakentajalla. :)
 
Jos aletaan oikein tarkasti miettimään itselle sitä unelmakitaraa niin et ole harkinnut oman customin teettämistä?
Tsugu Way
01.03.2015 13:32:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
 
Sinuna ottaisin kaulan pinnoituksen ihan fiilispohjalta eli ota se mikä tuntuu mukavalta ja jos asialla ei ole sinulle väliä, niin heitä arpaa:-). Sitä paitsi eikös sen customin pitäisi tulla omien toiveidesi eikä foorumin toiveiden mukaan?
 
E: taisinkin tulkita avauksen väärin, luulin sinun olevan hankkimassa mittatilauskitaraa. Öööö.... no "unelmien" kitaraa speksatessasi niin päätä ensin, että kenen unelmien sinun vai foorumin kamarunkkujen?

 
Juu, tottakai näin. Viime kädessä se om käsi kertoo totuuden, että mikä juuri itselle sopii. Näistä on vaan niin mukava täällä höpistä. Aina yleensä saa hyviä vinkkejä ja oma tietoisuus myös laajenee..
 
Mutta tuota kaulan hiontaa kyllä mietin joo... En taida ehkä ihan heti tohtia ottaa toiseen kouraan hiomapaperia ja toiseen parin tonnin Fenkku ;-)
Mitenhän muuten jälleenmyyntiarvollekin käy, jos "pitopeli" ei enää vuoden päästä miellytäkään?
Toisaalta joku tuossa viittas, että sen vois teettää ammattilaisella, esim Amfilla.. hmm...
 
Blues is allright!
Tsugu Way
01.03.2015 13:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe:
 
Jos aletaan oikein tarkasti miettimään itselle sitä unelmakitaraa niin et ole harkinnut oman customin teettämistä?

 
No olen miettinyt :-)
 
Tasamerkkivuosi alkaa jo lähitulevaisuudessa häämöttää. Sen kunniaksi vois hankkia tai teettää "sen lopullisen unelmakitaran" ;-)
 
Oikeastaan vähän sitäkin silmälläpitäen tarkkailen jo nyt tolkuttomasti kaikkien käteeni tai kotiini päätyvien kitaroiden specsejä, että mitkä ominaisuudet ovat juuri omaan käteeni ne passelit (radius, nauhat, lakkaus, mikit, kitaran malli, väri jne...)
 
Blues is allright!
Myrkky Nuoli
01.03.2015 13:39:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fendereissä nitro on yleensä tahmea, Gibsoneissa en oo huomannut samaa. Kädet kun hikoilee niin tämä korostuu. Siinä ei kuitenkaan kauaa menee kun se tahmaisuus lähtee, valitettavasti. Ite tykkäsin stratoni lähmäsestä kaulasta älyttömästi, se narske on tosi miellyttävä mikä lähtee kun hinkuttaa paineella kädellä sitä. Mattapinnoista en perusta yhtään. Elikkäs siis tuota, en olisi huolissani minkään pinnan fiiliksestä. Jos sä mattapintaan oot ihastunut niin osta mattalakattu - tai hio itse mikä vaan lakkaus mataksi. En olisi kuitenkaan huolissaan minkään pinnan tahmaisuudesta, varsinkaan nitron. Jos aktiivisesti soitat niin ei se ota kuin pari viikkoa niin se on jo kiillottunut pois ja tuntuu ihan "normaalilta."
 
More Nintendo, less Marshall.
2randpo
01.03.2015 13:48:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tahmeuden tunteeseen auttaa kun pesee kädet ja pyyhkii kaulan puhtaaksi,
 
No tämä, eli niin Fenderin kuin Gibsoninkin nykyiset nitrolakat ovat kyllä itsessään tahmattomia, mutta vaativat ehdottomasti puhtaana pitämistä.
 
Insanely happy
Myrkky Nuoli
01.03.2015 13:58:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2randpo: No tämä, eli niin Fenderin kuin Gibsoninkin nykyiset nitrolakat ovat kyllä itsessään tahmattomia, mutta vaativat ehdottomasti puhtaana pitämistä.
 
Mun stratossa oli ainakin ihan törkeen tahmanen kaula. Se oikein narskui kun pyöritti kädessä. Luultavasti nitro ei ollut ihan täysin vielä kuivunut. Enemmänkin tuntuu, että mitä enemmän se paskaantu, sitä vähemmän se tahmasi käsissä.
 
More Nintendo, less Marshall.
2randpo
01.03.2015 14:03:55 (muokattu 01.03.2015 14:04:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Mun stratossa oli ainakin ihan törkeen tahmanen kaula. Se oikein narskui kun pyöritti kädessä. Luultavasti nitro ei ollut ihan täysin vielä kuivunut. Enemmänkin tuntuu, että mitä enemmän se paskaantu, sitä vähemmän se tahmasi käsissä.
 
Oliks se tällä uudella "flash coatilla" vedetty. Eli toi mitä sanoin koskee vaan Fendän uusinta AVRIA (ehkä myös CS) sekä Gibson LP Traditional '14-skebaa. En tiedä muista Gibsoneista, mutta tossa em. on tahmaton, samantyyppinen lakka kuin uusimmissa Fendän AVRI:eissa.
 
Insanely happy
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «