Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 537 38 39 40 41139 140 141 142 143
73nd3r
28.02.2015 16:18:42
"Itsensä hemmottelua", lausuttuna kehnolla jormauotinencristalsnow-imitaatioäänellä?
klobasa
28.02.2015 16:28:35
"Te harrastatte kitaransoittoa väärin!"

Jos palsta on "kitarakamat" ja ketjun nimi "Fender Stratocaster", niin mielestäni on aika pöljää mennä sinne kehoittamaan ihmisiä kitaraspeksailun sijaan keskittymään soittamiseen. Yleensä tollaisia kommentteja heittävät (ja niitä komppaavat) itsekin soittelee sellaisilla kamoilla ettei ne kamat ihan sattumalta ole haltuun tulleet.

Huvikseni laskeskelen paljonko mulla on tällä viikolla ollu virallisen tekemisten jälkeen aikaa ns. omille jutuille per päivä. Aikaa on jäänyt harrastella n. 5 tuntia / vrk. Kitaroiden parissa on mennyt varmaan 2-3 tuntia per päivä. Itse ainakin menettäisin mielenkiintoni kitaroihin kokonaan jos käyttäisin joka päivä tuon 2-3 tuntia pelkästään soittamiseen. Kyllä mulle riittää ihan hyvin, että soitan vaikka tunnin tai pari joka päivä. Ja loppuajan speksaan, kolvaan, jyrsin, suunnittelen, modaan, vaihdan nauhat ihan huvikseni jne. Muussa tapauksessa olisin lopettanut kitaransoiton jo vuonna 1998.
Krice
28.02.2015 17:47:59

klobasa: Jos palsta on "kitarakamat" ja ketjun nimi "Fender Stratocaster", niin mielestäni on aika pöljää mennä sinne kehoittamaan ihmisiä kitaraspeksailun sijaan keskittymään soittamiseen.

Enpä tiedä, minusta on jotenkin huvittavaa, että joidenkin ihmisten mielestä vasta Custom Shop Fender on hyvä kitara. Erityisesti Fenderin tapauksessa. Kyllä siinä on vähän unohdettu se pääasia mielestäni.
Gabe
28.02.2015 18:04:35
klobasa: Yleensä tollaisia kommentteja heittävät (ja niitä komppaavat) itsekin soittelee sellaisilla kamoilla ettei ne kamat ihan sattumalta ole haltuun tulleet.

Tässäpä se tulikin. Alkuperäisen heiton tehneellä Maddmattillakin on käsittääkseni useampikin Custom Shop Strato nurkissa pyörimässä. :D Korjaa toki jos olen väärässä. Ei sillä, hyvin se sulla näpeissä pysyy ja soundit on todellakin kohdillaan.

Krice: Enpä tiedä, minusta on jotenkin huvittavaa, että joidenkin ihmisten mielestä vasta Custom Shop Fender on hyvä kitara. Erityisesti Fenderin tapauksessa. Kyllä siinä on vähän unohdettu se pääasia mielestäni.

Missä on sanottu että vasta Custom Shop Fender on hyvä kitara? :) Pointti tässä oli se että koska kyseessä on rakas harrastus ja intohimo eikä elinkeino, niin tietynlainen korkinhaistelu kuuluu asiaan. Itse en etsi parasta hinta-laatusuhdetta (eikä sillä ole mitään väliä) vaan parasta laatu-laatu suhdetta. Nykyään saa jo todella hyviä kitaroita edullisesti. Alta tonnilla löytäisin helposti niin hyvän kitaran ettei tarvitsisi laadun puolesta harmitella yhtään.

Menkää töihin niin ei tarvitse harmistua toisten kamoista...
Vesa423
28.02.2015 18:16:11
Stratohan on omiaan myös matalan budjetin kitarakamaharrasteluun. Eri kytkentöjen testailut ei maksa kuin vaivan, eikä toki ainakaan torilta hankittuna moni muukaan osanvaihto paljoa kustanna jos itse tekee.

Omassa Deluxe Player's Mexico stratossani modauksena nimenomaan kytkentäpuolella mahdollisuus laittaa tallamikki sarjaan keski, kaula,tai keski/kaula-väliasennon kanssa. Toi lähes nollabudjetilla (k.o. mallissa ylimääräinen kytkin valmiina, alkuperäiskytkennällä ei tullut koskaan käytettyä) käyttökepoisia, humbucker-tyylisiä soundivaihtoehtoja. Monesti tulee etenkin talla+keski sarjaankytkentäasennolla rock-henkisempiä juttuja soiteltua. Ja talla+kaula sarjassa muistuttaa vähän kaulahumbucker-soundia.
MadMatt
28.02.2015 18:33:46

Gabe: Tässäpä se tulikin. Alkuperäisen heiton tehneellä Maddmattillakin on käsittääkseni useampikin Custom Shop Strato nurkissa pyörimässä. :D Korjaa toki jos olen väärässä. Ei sillä, hyvin se sulla näpeissä pysyy ja soundit on todellakin kohdillaan.

Kylläpäs on noussut myrsky vesilasissa tuosta mun heitosta. Siellähän oli vielä hymiökin perässä.
On CS.ssää ja paljon muutakin... ja kyllä, TYKKÄÄN Fender kitaroista (ja myös niillä soittamisesta)
73nd3r
28.02.2015 18:39:55
Gabe: Menkää töihin niin ei tarvitse harmistua toisten kamoista...
Repesin, tää oli niin ytimessä.
Freudilainen lipsahdus: mullapas on isompi kuin sulla.
Sääli ettei palstalla ole riittävästi LOL-hymiöitä.
Gabe
28.02.2015 18:58:38
MadMatt: Kylläpäs on noussut myrsky vesilasissa tuosta mun heitosta. Siellähän oli vielä hymiökin perässä.
On CS.ssää ja paljon muutakin... ja kyllä, TYKKÄÄN Fender kitaroista (ja myös niillä soittamisesta)

Arvasin että paatunut kamarunkkari se on masakin. ;) Älä huoli, en ottanut niin vakavasti sinun heittoa kuin ehkä viestien sävyistä voisi luulla. :) Tartuin siihen kuitenkin kun vastaavia heittoja tulee aina toisinaan vastaan ihan tosissaan sanottuna.

73nd3r: Repesin, tää oli niin ytimessä.
Freudilainen lipsahdus: mullapas on isompi kuin sulla.

Tässä piilee totuuden siemen. :) Isä osti itselleen 60v lahjaksi uuden hienon maasturin jota työtön naapuri sitten useampaan kertaan arvosteli milloin mistäkin kulmasta. Noh, naapuri pääsi taas työelämän makuun muutaman työttömyysvuoden jälkeen ja arvaatteko mikä oli ensimmäinen iso hankinta? Me ostettiin viime vuonna uusi TV, kaveri osti parin kuukauden päästä ihan samanlaisen.. mutta pari tuumaa isomman. :D Joillekin tuntuu tulevan ihan kauhea kriisi jos toisella on jotain mihin itsellä ei riitä rahkeet. Ei sillä, kyllä minullekin kelpaisi vaikka mikä mihin ei ole millään varaa.
Krice
28.02.2015 19:31:59

Gabe: Joillekin tuntuu tulevan ihan kauhea kriisi jos toisella on jotain mihin itsellä ei riitä rahkeet.

Ei tule. Kyllä nuo kriisit ja niistä huolehtiminen on sellaisen päässä, joilla niitä on. Kaikki eivät näe esim. soittamista sen kautta miten kalliit välineet on käytössä.
Ziggy Bubba
28.02.2015 19:38:48 (muokattu 28.02.2015 19:39:20)

Krice: Kaikki eivät näe esim. soittamista sen kautta miten kalliit välineet on käytössä.

Ihan totta, kyllä ihmiset osaavat erottaa soittamisen ja kamarunkutuksen toisistaan. Kaksi erillistä, joskin yhtenevää harrastatusta.

Kuka muuten näkee soittamisen niiden kalliiden kamojen kautta?
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Krice
28.02.2015 19:47:36

Ziggy Bubba: Kuka muuten näkee soittamisen niiden kalliiden kamojen kautta?

Varmaankin ne jotka puhuvat niistä koko ajan.
Gabe
28.02.2015 20:37:12
Krice: Ei tule. Kyllä nuo kriisit ja niistä huolehtiminen on sellaisen päässä, joilla niitä on.

Jos ei ole kriisiä tai kateutta niin mikä ihmeen tarve tällaiselle ihmiselle tulee käydä arvostelemaan toista tai toisen valintoja? Jos sisällä ei mikään värähdä niin luulisi ettei heräisi mitään tarvetta huomautella asiasta.

Kaikki eivät näe esim. soittamista sen kautta miten kalliit välineet on käytössä.

Tässähän se taas tuli. Mene töihin niin ei tarvitse harmistua toisten välineistä...

Tällaisista kommenteista tulee vähän sellainen olo että lausujan mielestä toisen kitara on jotenkin itseltä pois? "Jos mulla ei ole niin sullakaan ei saa olla".
antnis
28.02.2015 21:54:42
Hirveät defenssit päällä heti jos joku puolivakavissaan heittää jotain :) Kateuskorttikin on niiiin wanha.
Laulava Kylätohtori
28.02.2015 21:57:56 (muokattu 28.02.2015 21:58:40)
Ihme lässytystä taas. Kai sitä nyt saa osta, millaisen kitaran haluaa, jos rahat riittää. Vai voiko joku nyt selittää, miksi pitäisi ostaa halpa kitara, vaikka rahat riittäisi kalliimpaankin ja se kallis on juuri se, mitä haluaa. En vaan tajua tätä.

Mad Matilla oli tietty pointti, ei siinä mitään. Itsellä menee välillä vähän liikaa aikaa kamarunkkaukseen, koska aikaa harrastaa on niin vähän. Mutta ei kamarunkkaus sinänsä sulje itse soittoa pois, vaan on osa sitä. Ja joillekin se kamojen testaus on osa harrastusta, joten on aika turha tulla vittuilemaan, että harrastaa väärin.

Ja asiaan.

Jumalauta, mutta tuli AVRIsta hyvä nyt, kun laskin kieliä, pistin originaalimikit takaisin ja tallan kanteen viidellä jousella. Lisäksi tein Aki Mod treble bleedin, joka pikaisella testauksella tuntuisi olevan varsin loistava. AVRIssa on nyt kaikki kohdallaan. Säädöt suht sopivasti ja soundi hunajaa. Tallan kanteen laitto toi sen potkun soundiin, jonka ajattelin saada mikkien vaihdolla. Hyvä näin. Tosin suurin miinus on, että olen huomannut, että olen ruusupuuotelaudan ystävä, mutta eiköhän tuon kanssa pärjää, koska kaula muuten on tuhtiudestaan huolimatta hyvä omaan käteen. Se tahmeus haittaa eniten. Tallaan vielä joku sopiva single coil kokoinen humppari, niin eiköhän se ole sitten siinä. Ei tarvitse enää AVRIa sen enempää runkata, soittaa vaan.

Tokaissa taas joku hämää edelleen Callahamin tallasysteemissä. Onhan se hyvä joo ja monien mielestä varmasti parempi kuin originaali, mutta jotenkin tuntuu, että siitä puuttuu nyt jotain, jota siinä ennen oli. Jotain merkittävä, jota parannukset eivät kompensoi. Säätelin mikkienkin korkeuksia, mutta ei se auttanut tähän ongelmaan.

En tiedä, olenko sitten jotenkin outo, mutta täytyy vielä testata originaalitallaa, että onko se oikeasti parempi vai kuvittelenko vain. Ei se ainakaan mikään paska tinatalla ole, se on varma, vaikkei ehkä kaikilta osin Callahamille pärjääkään. Siis tietyissä absoluuttisissa jutuissa. Mutta nyt ne subjektiiviset tuottavat ongelmia, joka saattaa aiheuttaa sen, että originaali pistän originaalin takaisin.

Sen huomaa parhaiten bändikontekstia 'simuloimalla' eli levyjen päälle soitettaessa, ei niinkään yksinään pelkällä kitaralla jammaillessa, vaikka kyllä sen siinäkin huomaa...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
hallu
28.02.2015 22:25:22
Laulava Kylätohtori: Ihme lässytystä taas. Kai sitä nyt saa osta, millaisen kitaran haluaa, jos rahat riittää. Vai voiko joku nyt selittää, miksi pitäisi ostaa halpa kitara, vaikka rahat riittäisi kalliimpaankin ja se kallis on juuri se, mitä haluaa. En vaan tajua tätä.

Mad Matilla oli tietty pointti, ei siinä mitään. Itsellä menee välillä vähän liikaa aikaa kamarunkkaukseen, koska aikaa harrastaa on niin vähän. Mutta ei kamarunkkaus sinänsä sulje itse soittoa pois, vaan on osa sitä. Ja joillekin se kamojen testaus on osa harrastusta, joten on aika turha tulla vittuilemaan, että harrastaa väärin.

...............................

Ei kai tässä ole mitään syytä pillastua tässähän vaan tulkitaan toisten motiiveja omien intressien kautta ja väärinkäsityksistähän kaikki riidat alkaa:-D. Mun mielestä tässä ei ole kukaan varsinaisesti väittänyt että pitäisi soittaa halvoilla tai huonoilla kamoilla ja ihan järjetönhän sellainen väite olisikin. Enemmänkin kyse voisi olla siitä, että mihin asiaan niillä uusilla kamoilla hakee vastausta. Sinällään on ihan päivänselvää, että ihminen soittaa juuri niin hyvillä kamoilla kun haluaa ja mihin on tyytyväinen ja tietenkin minkälaiset pystyy hankkimaan. Varmaa on että hyvien kamojen ei tarvitse maksaa maltaita (vaikka jonkin verran joutuu väkisinkin sijoittamaan vaivaa, aikaa ja rahaakin), mutta vähintään yhtä varmaa on että rahalla saa taatusti hyvät kamat. Se onko jokin härpätin hintansa väärti on puhtaasti subjektiivinen kysymys ja jokaisella on siihen oma vastauksensa.

Itse taannoin julistin gasin päättyneen kohdallani ja kitarakamppeista olenkin pysynyt erossa, mutta olen viimeisen kahden viikon aikana ylittänyt kaikki kohtuuden rajat uusiessani kotistudioni keskeiset elementit eli ostin tietokoneen ja äänikortin. Ja päälle päätteeksi päätin ryhtyä basistiksi ja hommasin mielestäni hyvät bassokamat (kaksi bassoa ja vahvistimen). Jonkinlaisessa ostohurmiossa siis itsekin olen ollut ja on ollut monessa mielessä repivää aikaa:-D. Ei näitäkään hankintoja ole pystynyt oikein järjellä selittämään ja varmaan olisi jäänyt hankkimatta jos ei olisi sattunut olemaan rahaa päällä ja käyttelisin ihan tyytyväisenä vanhoja kamppeitani. Kitarakamat mulla on niin hemmetin hyvässä iskussa etten ole pystynyt haluamaan kitarakamaa enempää. Oikeastaan ainoa kitarakamoihin liittyvä investointipäätös on ollut huollattaa tuo vanha sotaratsuni (strato) huippuiskuun, mutta soitinsepällä on nyt ruuhka ja joudun odottelemaan vuoroani.

Niin siitä gasista piti todeta ettei ole ollut isompaa kitarakiimaa, mutta noiden uusien bassokamojen suhteen olin kyllä aika täpinässä ja ennen hankintapäätöksiä kun vaihtoehtoja kävin läpi, niin tunne kyllä sopi gasin kuvaukseen joten tunnustettakoon tässä yhteydessä nyt tämäkin synti:-D.
Olisipa jo kevät
edenbeast
28.02.2015 22:26:40
Mie soitan Musima stratolla etten herättäisi kateutta :) Eikä mulla kyllä muuhun ois varaakaan...
varakeef
28.02.2015 22:48:33
Lässytyshän alkaa siitä, että asian sijasta aletaan keskustelu keskustelijoiden oletetuista motiveista.

Itse haluaisin vihertävän straton ruusupuuotelaudalla - tosin en ole koskaa pitänyt straton vibrakoneistosta, mikrofoneista enkä kontrolleista. Mistäköhän sekin kielii? Onko tämä nyt tyhmyyttä, ahneutta vai koreilunhalua?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Gabe
28.02.2015 22:52:31
antnis: Hirveät defenssit päällä heti jos joku puolivakavissaan heittää jotain :) Kateuskorttikin on niiiin wanha.

Tämä kortti on hyvä heittää kun ei enää muuta keksi. ;)

steelduck: Soittamisen harjoittelu on kivaa hyvillä kamoilla ja kun olen teknologianörtti niin pakko myöntää, että tuo soundin ja laitteiden virittely on todella iso osa harrastusta.

Aijai, ei kai nyt vain ole unohtunut se pääasia? Nyt kaikki myyntiin ja ostat tilalle käytetyn japanilaisen. Niissä on kato hyvä hinta-laatusuhde eikä kukaan pahastu jos omistat sellaisen. Keskityt vaan siihen soittoon.

Laulava Kylätohtori: Ja joillekin se kamojen testaus on osa harrastusta, joten on aika turha tulla vittuilemaan, että harrastaa väärin.

Jep, vakavasti puhuen ainakin itse olen hyvin kiinnostunut erilaisista soundeista. Jos tori vetäisi niin voisi enemmänkin pyörittää rompetta, nyt tuntuu ettei oikein ole enää fiilistä isompaan runkutteluun... pitää varmaan keskittyä siihen soittamiseen. :D Olisi aikaa vain.

Ja asiaan.

Jumalauta, mutta tuli AVRIsta hyvä nyt, kun laskin kieliä, pistin originaalimikit takaisin ja tallan kanteen viidellä jousella. Lisäksi tein Aki Mod treble bleedin, joka pikaisella testauksella tuntuisi olevan varsin loistava. AVRIssa on nyt kaikki kohdallaan. Säädöt suht sopivasti ja soundi hunajaa. Tallan kanteen laitto toi sen potkun soundiin, jonka ajattelin saada mikkien vaihdolla. Hyvä näin. Tosin suurin miinus on, että olen huomannut, että olen ruusupuuotelaudan ystävä, mutta eiköhän tuon kanssa pärjää, koska kaula muuten on tuhtiudestaan huolimatta hyvä omaan käteen. Se tahmeus haittaa eniten. Tallaan vielä joku sopiva single coil kokoinen humppari, niin eiköhän se ole sitten siinä. Ei tarvitse enää AVRIa sen enempää runkata, soittaa vaan.

Eikös vain olekin yllättävän iso ero tuollakin. :) Mutta vähällä selvisit, hauska että joskus näinkin päin. Lyö siihen vielä NYXL kielet kiinni, niistäkin saa vähän lisää potkua. Kyllä tuo tahmeuskin siitä varmaan vähän lähtee kun alkaa vähän kulumaan.

Tokaissa taas joku hämää edelleen Callahamin tallasysteemissä. Onhan se hyvä joo ja monien mielestä varmasti parempi kuin originaali, mutta jotenkin tuntuu, että siitä puuttuu nyt jotain, jota siinä ennen oli. Jotain merkittävä, jota parannukset eivät kompensoi. Säätelin mikkienkin korkeuksia, mutta ei se auttanut tähän ongelmaan.

Tämähän vaatii testiä! Lyöt sen Tokain blokin johonkin toiseen stratoosi kiinni, onko Tokain taika sittenkin siinä? :D
MadMatt
28.02.2015 23:05:10 (muokattu 06.03.2015 05:27:55)

--------
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)