Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson compressori??
1 2 3
hallu
27.02.2015 11:26:55 (muokattu 27.02.2015 11:28:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikkelis taas, minä täällä kysymyksineni. Kysymys yksinkertaisesti on, voiko bassosa käyttää kitaralle tehtyä pedaali kompuraa, vai onko bassoja varten omat kompurat? mitä vaatimuksia bassokompressorille asetetaan? olen huomannut nettivdeoita tutkiessani, että sellaiselle funkylle bassolle tai peukutukselle käytetään voimakasta releasea, jolloin atakki korostuu ja tavalliselle sormisoitolle (tyyliin Pastorius) tasaisemmin puraisevaa kompressoria ja jos en väärin kuullut, niin kaikki huippubasistikaan ei käytä välttämättä kompuraa lainakaan tai sitten niin miedoilla asetuksilla ettei minun korva erota sitä.
 
Joissakin vahvistimissa näyttää olevan kompressori valmiina, mutta usein yksinuppista mallia ja sen sijainti näyttää potikoiden järjestyksen perusteella olevan tonestakin jälkeen tai sitten etuvahvistimen ja päättärin välissä. Minun vahvistimessani ei ole kompuraa valmiina ja mietin, että semmoinen pitäisi varmaan hankkia, mutta minulla on tuo kitarakompressori valmiina, niin voinko käyttää sitä?
 
Onko muuten kompressorin käytöstä haittaa soittamaan oppimisen kannalta? jos dynamiikkaa hallitsee pedaalilla eikä soittotatsilla, niin kouliiko se falskiin soittotapaan? olisiko aloittelijan järkevämpää opetella ilman kompuraa jotta sormet harjaantuisivat paremmin hallitsemaan dynamiikkaa?
 
Kiitos jo etukäteen ja kiitos siitä ettäolette olleet suhteeni niin kärsivällisiä, kun olen ollut tässä niin tavattoman innoissani näiden uusien lelujen kanssa:-) ettei sitä itse huomaa kohkaavansa ympäri foorumia jakamassa omistamisen riemuansa varmaan vähän rasittavuuteen saakka:-D.
 
Olisipa jo kevät
absqua
27.02.2015 11:34:06 (muokattu 27.02.2015 11:37:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaralle tarkoitettu kompressori voi toimia ihan OK, aina kannattaa kokeilla.
 
Mitä treenaamiseen tulee, niin suosittelisin treenaamaan ilman kompuraa. Tosin en usko, että siitä mitään suurta vahinkoa tulee vaikka se olisikin päällä treenatessa.
 
Sivumennen sanoen, kompressoreihin sen kummemmin liittymättä ja treenaamisesta ylipäänsä: mun näkemykseni mukaan sähköbassoa kannattaa treenata kokonaan ilman sähköjä, eli ns. "akustisesti". Silloin ei ole kuulokuvassa mitään ylimääräisiä hämmentimiä, vaan kuulet juuri sen äänen jonka saat sormilla tuotettua. Pointtina tässä se, että kun opit tuottamaan akustisesti selkeän ja vahvan soundin, niin siinä on paras mahdollinen alkutuote jonka voi sitten tuupata piuhaa pitkiin eteenpäin.
 
Vahvistimen käytön treenaus ja soundinmuokkausmahdollisuuksien hallinta vahvistimen säätimin on sitten oma treenauksen aiheensa.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Progbass
27.02.2015 11:49:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se kitara kompressori varmaan tehtävänsä tekee. Mut omasta mielestä hyvä basso kompressori myös muokkaa ääntä parempaan suuntaan, olemalla kuitenkin mahdollisimman läpinäkyvä. Tosin niillä sitten alkaa sitä hintaakin olemaan(esim EBS Multicomp). Aika miedoilla asetuksilla tulee kyllä itsekin soitettua.
 
Dropped C
27.02.2015 12:17:09 (muokattu 27.02.2015 12:18:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkia kitaralle tehtyjä efektejä voi käyttää bassolla ja vice versa. Jotkin purnukat vain tuppaavat popsimaan botnea tai tuottavat muuten liian sitruunaista äänimaailmaa bassolle.
 
Bassoefektit taas voivat tuottaa liian muhjua pörinää kitaralle.
 
hallu
27.02.2015 12:21:41 (muokattu 27.02.2015 12:29:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei kaverit, kiitoksia. Mulla on kitaralla käytössä ehx:n whitefinger, joka on värjäävä kompura eli voimakkailla asetuksilla se leikkaa yläpäätä, mutta siinä on aika hyvät ja helpot säädöt atakin ja releasen suhteen. Se perustuu valovastukseen ja valona siinä on käytettävissä tavallinen hehkupoltin sekä led ja ne soundaa selkeästi erilaisilta. Tutkin asiaa ja tsekkaan tuon EBS:n multikompinkin.
 
Ööö... mitä tuohon treenaamiseen tulee, niin olen soittanut aina plektralla kun en ole osannut soittaa sormin ja nyt olen harjoitellut nimenomaan sormisoittoa ja vähän kokeillut peukutellakin. Olen tähän saakka treenannut ilman vahvistusta, mutta ostin kotiin tuon vahvistimen juurikin voidakseni harjoitella vahvistettuna. Akustisessa harjoittelussa on hyvää juuri asiat joita ylempänä mainittiin, mutta huomasin, että varsinkin karkeilla roundwound kielillä käsittelyäänet tulevat korostetusti esille joita ei akustisesti huomaa niin niiden hallintaan saaminen vaatii harjoittelua ettei hieroisi niin paljon niitä kieliä. Toki tonea muuttamalla ja aktiivibassossa trebleä leikkaamalla saa niitä kihinöitä ja kolinoita leikattua, mutta kun haluaisin, että se soundi lähtisi sormista kuten kitarallakin, niin haluan saada kosketukseni kuntoon.
 
E: tsekkasin musafasulla tuon EBS:n multicompin niin esittelyvideo oli tehty kitaralla joten ilmeisesti kompurat ovat kitaralle ja bassolle yhteisiä. Öööö.... joo 160 euroa on tietenkin paljon rahaa, mutta ei se compurasta ole paha hinta ja samaa luokkaa tuo oma ehx:n whitefingerikin maksoi joten en olettanutkaan että niitä alle sataseen saisi. Tosin pelkäsin että kompurat voivat pedaalinekin maksaa jopa neljääkin sataa (mikä on itselleni jo selvästi kipurajan yläpuolella). Kokeilen tuota ehx:ääkun se on valmiina ja saatan ostaa tuon multicompin jos näyttää, että sen tarvitsen.
 
Olisipa jo kevät
jperala
27.02.2015 12:24:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akustinen harjoittelu on ok mutta jos ei yhtään kuuntele vahvistettuna niin voi tulla pahjoja tapoja jotka ilmenee vasta stygen kautta.
 
Yamaha TRBX504
Vessajono
27.02.2015 12:42:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multicomp on sinänsä hyvä ja hyväsoundinenkin purkki mutta mua on bassokompuroissa aina ärsyttänyt se säätöjen puute. Mut onneksi on MXR M87.
 
http://www.jimdunlop.com/product/bass-compressor
 
Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
ninokoo
27.02.2015 12:55:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

www.ovnilab.com
 
Tuolta löytyy tarinaa kompuroista ja kompuroinnista, nimenomaan basistin näkökulmasta. FAQ kannattaa lukasta ja sitten alkaa perehtyä arvioihin.
 
Pedro de la Helvetto
27.02.2015 15:48:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu tää jo vuosikymmenen käytössä. Aikalailla ns. Set and forget tyyppinen laite. Parantaa soundia kiinteyttämällä sitä. Ilman ei pysty vetää. Valmistus on vissiin jo lopetettu. Släppäilyyn tää ei tuo kauheesti mitään.
 
http://www.aphex.com/products/legacy/1404-punch-factory/
 
anapena
27.02.2015 16:09:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kokeilin jostain syystä ensin Voxin Snake Charmeria, oli vissiin niin kivan näkönen tai jotain...ei toiminu mun bassottelussa ollenkaan. Varmaan paremmin kitaraosaston vehje.
BBE OptoStomp taas on just hyvä. Olisin tietty voinut uskoa alunperin Voxin myyjätahoa, mutta pitäähän sitä itte kokeilla ja kolhia kantapäitä. BBEtä taasen kehuttiin jossain, uskoin ja hankin.
Tuli muuten kokeiltua FMR RNC combon efektilenkissä, toimintatasot eivät oikein kohdanneet, vaikka muuten ok kompura onkin, mikserikäyttöön tehty.
 
Istu ja pala!
okabass
27.02.2015 18:07:22 (muokattu 27.02.2015 18:10:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on hyvä.
http://www.ovnilab.com/reviews/empress.shtml
http://empresseffects.com/collections/pedals/products/compressor
 
Kallis, mutta laatu tuppaa maksamaan. Toi todennäköisesti tyydyttää vielä vuosien kuluttuakin.
Sidechainilla saa muokattua, miten kompressoi eri taajuuksilla ( hyvä bassolla). Laittaa vaan stereoplugiin esim. 3n9 konkan, jolloin jakotaajuus on 100 Hz. Siinä on myös kunnon led-mittari.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Tympee Huttunen
27.02.2015 18:24:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EBS Multicomp tuntuu jo vähän standardisuositukselta. Todella hyvä pedaali kyllä.
 
hallu
27.02.2015 20:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, kiitos kaikille vastauksista. Homma on siis yhtä mutkikas kuin kitarapuolellakin eli pitää itse ensin perehtyä ja arvioida mihin sitä kompressoria haluaa käyttää ja mitä siltä toivoo ja sitten etsiä sopiva laite tarkoitukseen.
 
Olisipa jo kevät
pekezu
28.02.2015 11:13:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Kitaralle tarkoitettu kompressori voi toimia ihan OK, aina kannattaa kokeilla.
 
Mitä treenaamiseen tulee, niin suosittelisin treenaamaan ilman kompuraa. Tosin en usko, että siitä mitään suurta vahinkoa tulee vaikka se olisikin päällä treenatessa.
 
Sivumennen sanoen, kompressoreihin sen kummemmin liittymättä ja treenaamisesta ylipäänsä: mun näkemykseni mukaan sähköbassoa kannattaa treenata kokonaan ilman sähköjä, eli ns. "akustisesti". Silloin ei ole kuulokuvassa mitään ylimääräisiä hämmentimiä, vaan kuulet juuri sen äänen jonka saat sormilla tuotettua. Pointtina tässä se, että kun opit tuottamaan akustisesti selkeän ja vahvan soundin, niin siinä on paras mahdollinen alkutuote jonka voi sitten tuupata piuhaa pitkiin eteenpäin.
 
Vahvistimen käytön treenaus ja soundinmuokkausmahdollisuuksien hallinta vahvistimen säätimin on sitten oma treenauksen aiheensa.

 
Seuraavaksi lauottu mielipide edustaa ainoastaan allekirjoittaneen kokemusta ja näkökulmaa bassotteluun.
 
Mun mielestä ilman vahvaria treenatessa opettelee helposti liian kovan tatsin. Mä treenasin aikanaan melkein yksinomaan ilman vahvistinta ja lopputuotteena mulla oli riuhtomista ja tukossa oleva soundi. Mutta se mun mielestä olennaisin juttu onkin siinä, että soittimen akustinen soundi ei ollut läheskään niin tukossa omaan korvaan, kuin vahvistettuna se sitten oli. Joku siis sormien, kielien ja vahvistimen ämyrissä paskoo sen akustisesti hyvän, joskin kovalla tatsilla tuotetun soundin. Vai johtuuko se sitten siitä, että bassoa soittaessa ilman vahvistinta ne alakerrannaiset jää todella hiljaisiksi korvakuulolle, joten oikeasti se soundi ei olekaan niin hyvä, mutta noussut vola antaa "virheellistä" informaatiota hyvästä soundista? En tiedä.
 
Joka tapauksessa mielipiteen vois kiteyttää tähän: Ilman vahvistinta treenatessa kannattaa treenata aika pirun hiljaisessa ympäristössä. Mä mieluummin passittaisin treenaamaan kuitenkin vaikka vahvistimen läpi, mutta sen sijaan, että raapisi EQ:lla suoraan "täydellisen" soundin, jäittäiskin potikat kello 12 (tai mikä nyt on lähimpänä vahvistimen "neutraalia") ja koittaisi sormilla kompensoida sitä miltä soitin soundaa. Toki keikalla harva jättää eq:n säätämättä jos tietää saavansa sillä pienellä effortilla varmasti hyvää jälkeä aikaiseksi. Mutta sepä ei haittaa jos temppupussissa on pari soundiin vaikuttavaa kikkaa, joilla voi sit tuottaa erilaisia soundeja ihan soittimen omaa sointia muuttelemalla. Tatsiseikat tulee tässäkin esiin, mutta mun mielestä sellainen "perinteinen, hyvä ja täyteläinen" bassosoundi ei synny kovalla tatsilla. Johon toi ilman vahvistinta treenaaminen _voi_ johtaa, mutta ei sen tarvitse johtaa.
 
Kompressori on hyvä työkalu jos sellaisella saa parannettua soundiaan. Mä yleensä säädän kompuraa tilanteen mukaan, tossa parilla metallikeikalla olen antanut kompuran lytätä kokoajan pikkasen soundia, kun taas yleensä se on säädetty niin, että se tasaa lähinnä kielten välistä volaeroa tai kovimpien piikkien dynamiikkaa, kuitenkin niin ettei sormissa tunnu tukkoiselta vetää.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
J.Nikkanen
28.02.2015 11:17:18 (muokattu 28.02.2015 11:21:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiemmin oli kompura nupissa, nyt jaloissa pyörii DigiTech Bass Squeeze jonka sielun elämään taas nykyisellä setupilla ole jaksanut perehtyä. Ollut laudassa aiemminkin ja teki sen mitä pitikin, näin ainakin luulen. Mutta kai se on ihan paska kun ei maksa juuri mitään ja on merkiltään dikitekki. Testaamisen arvoinen, munsta.
 
http://digitech.com/en-US/products/bass-squeeze
 
edit: Ja lähinnä miedoilla asetuksilla ajoin menneisyydessä mutta myös nykyäänkin. Tais ajaa jonkin sortin buusterinkin virkaa jossain vaiheessa, mutta ei tarkkaa muistikuvaa tästä.
 
hollstro
28.02.2015 11:43:01 (muokattu 28.02.2015 11:43:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun nuoruudessa 70-luvulla ja kasarin alussa ei sellasta asiaa edes ollut kuin kompressori efektinä/pedaalina. Pienitehoiset vahvistimet kyllä kompressoivat väkisinkin joten periaatteessa sama asia. Suurin osa soittotreenistä akustisesti tai kuulokkeilla äänitetyn musiikin mukana tai sitten sohvalla pompottelua teeveetä katsellessa. Saundin ja dyamiikan hallinta sormilla on ollut mun juttu ja kompura on efektinä aina ollut jotenkin vieras. Kun pedaalikompurat tuli (Yamahaa, Ibanezia ja Bossia) ensikokemukset oli surkeita kun ei osannut niitä käyttää tai sitten ne vaan oli sellaisia. Kauhee pumppaaminen saundissa kun aluke ei syty ja häntä on pitkä. Siitä jäi asenne päälle enkä ole kompuraa koskaan bassolla livesoitossa käyttänyt, vahvistimesta riippumatta. Oikein käytettynä se on hyvä laite, mutta ilmankin pärjää jos opettelee pärjäämään. Äänityskäytössä se kuitenkin on lähes pakollinen jos ei muuten niin äänittäjän vaatimuksesta.
 
Mikkien lasku monesti auttaa jos vahvisettu signaali menee lyttyyn voimakkaan soittotatsin takia. Monesti saundi aukeaa uudella tavalla.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hallu
28.02.2015 19:37:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Mun nuoruudessa 70-luvulla ja kasarin alussa ei sellasta asiaa edes ollut kuin kompressori efektinä/pedaalina. Pienitehoiset vahvistimet kyllä kompressoivat väkisinkin joten periaatteessa sama asia. Suurin osa soittotreenistä akustisesti tai kuulokkeilla äänitetyn musiikin mukana tai sitten sohvalla pompottelua teeveetä katsellessa. Saundin ja dyamiikan hallinta sormilla on ollut mun juttu ja kompura on efektinä aina ollut jotenkin vieras. Kun pedaalikompurat tuli (Yamahaa, Ibanezia ja Bossia) ensikokemukset oli surkeita kun ei osannut niitä käyttää tai sitten ne vaan oli sellaisia. Kauhee pumppaaminen saundissa kun aluke ei syty ja häntä on pitkä. Siitä jäi asenne päälle enkä ole kompuraa koskaan bassolla livesoitossa käyttänyt, vahvistimesta riippumatta. Oikein käytettynä se on hyvä laite, mutta ilmankin pärjää jos opettelee pärjäämään. Äänityskäytössä se kuitenkin on lähes pakollinen jos ei muuten niin äänittäjän vaatimuksesta.
 
Mikkien lasku monesti auttaa jos vahvisettu signaali menee lyttyyn voimakkaan soittotatsin takia. Monesti saundi aukeaa uudella tavalla.

 
Tuo mun Yamaha BB425 tööttää tosi kovaa ja siis selvästi kovempaa kuin tuo aktiivinen Ibanezi. Yamahan soundi akustisesti on avoimempi kuin Ibanezin ja olen miettinyt, että mikkejä täytynee siitä vähän laskea. Ei se Yamahakaantukossa ole ja siinä on dynamiikkaa, mutta outputti on vaan melekonen (on kuulemma ominaisuus tälle bassolle). Sormin minäkin haluaisin oppia sitä dynamiikkaa hallitsemaan ja harjoittelen vahvistimen ja aktiivibasson säätimet klo 12 asetettuna mahdollisimman neutraaleilla asetuksilla. Kaikkein hankalinta on ollut saada basso soimaan matalalta ilman ylimääräisiä räminöitä ja käsittelyäänet kun sormia liikuttaa kielillä tulee myös helposti esille. Tiedän että tämä on vain harjoittelu kysymys, koska kuulin taitajan soittavan näillä mun kamoilla niin ei sillä ollut minkäänlaisia ongelmia saada bassoa soimaan puhtaasti.
 
Olisipa jo kevät
Olli.M
01.03.2015 07:37:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Mun nuoruudessa 70-luvulla ja kasarin alussa ei sellasta asiaa edes ollut kuin kompressori efektinä/pedaalina. Pienitehoiset vahvistimet kyllä kompressoivat väkisinkin joten periaatteessa sama asia. Suurin osa soittotreenistä akustisesti tai kuulokkeilla äänitetyn musiikin mukana tai sitten sohvalla pompottelua teeveetä katsellessa. Saundin ja dyamiikan hallinta sormilla on ollut mun juttu ja kompura on efektinä aina ollut jotenkin vieras. Kun pedaalikompurat tuli (Yamahaa, Ibanezia ja Bossia) ensikokemukset oli surkeita kun ei osannut niitä käyttää tai sitten ne vaan oli sellaisia. Kauhee pumppaaminen saundissa kun aluke ei syty ja häntä on pitkä. Siitä jäi asenne päälle enkä ole kompuraa koskaan bassolla livesoitossa käyttänyt, vahvistimesta riippumatta. Oikein käytettynä se on hyvä laite, mutta ilmankin pärjää jos opettelee pärjäämään. Äänityskäytössä se kuitenkin on lähes pakollinen jos ei muuten niin äänittäjän vaatimuksesta.
 
Mikkien lasku monesti auttaa jos vahvisettu signaali menee lyttyyn voimakkaan soittotatsin takia. Monesti saundi aukeaa uudella tavalla.

 
Mulla on kompura (EBS multicomp) lähinnä pienen boosterin virassa, ja selkeyttämässä, ja jeesaamassa tiettyjen muiden efektien toimintaa. En släppää kun en osaa ja ei tarvitse. Putkinupin kanssa käytän sitä edellä mainitulla tavalla ja tarvittaessa.
 
Hartke LH500 trankkunupin kanssa se on käytössä koko ajan tubesim toiminnolla, lähinnä tuomassa pientä muroa todella kliiniin vahvistimeen. Kompressointi varsinaisesti tässäkin tapauksessa melko/todella pienellä.
 
Musatyylinä rokkistonerhaahuilu.
 
HenriF
01.03.2015 12:48:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla Pigtronixin kompura päällä jatkuvasti. Soundaa hyvältä, kiva soittaa. Antaa vähän lihaa soundiin. Jack Bruce Cream tyyppinen overdrive boonuksena. Käytän sitä trankku ja putkinuppien kanssa. Ennen kuin vaihtaa vahvarin, kaapin tai basson, tai kaikki, niin kannattaa laittaa signaalitien ekaksi kompura. Vaihtoehtoja on. 70/80 luku historiaa....
 
helperi
01.03.2015 13:24:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HenriF: Mulla Pigtronixin kompura päällä jatkuvasti. Soundaa hyvältä, kiva soittaa. Antaa vähän lihaa soundiin. Jack Bruce Cream tyyppinen overdrive boonuksena. Käytän sitä trankku ja putkinuppien kanssa. Ennen kuin vaihtaa vahvarin, kaapin tai basson, tai kaikki, niin kannattaa laittaa signaalitien ekaksi kompura. Vaihtoehtoja on. 70/80 luku historiaa....
 
Kannattaa kokeilla joskus myös bassoa signaalitien ekana ;)
Joo huumoria huumoria. Itse kanssa käytellyt kompuraa laudassa jo pitkään. EBS:n peli on kohtuuhintainen ja hyvä peruspeli. Semmoinen itselläkin oli varmaan kymmenen vuotta käytössä. Vähän monipuolisempaa kun hain niin Empress compressorille kyllä pointsit täältäkin. On hyvä peli.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «