Aihe: Aurora guitars
1 2 3 4 5 6 730 31 32 33 34
Jukka Häikiö
24.10.2014 08:38:21 (muokattu 24.10.2014 19:50:31)

antnis: Toisalta, jos kokee, että tuplahintaisessa liukuhihna Gibsonissa tai Fenderissä on enemmän sitä MOJOA kuin näissä kotimaan tuotoksissa, niin on toki ihan jees ostaa sit sellainen, eikö totta...? Vai eiks se toimikaan enään näin päin.

No totta mousiis, tämä oli vaan mun henk.koht. mielipide ja pohjautuu ihan omiin kokemuksiin, sekä kotimaisista, että G:sta, F:stä ja monesta muusta. Jokainen tekee tietysti ja tottakai euroillaan mitä parhaaksi näkee ja hommaa sellaisen pelin just kuin itse haluaa, antamatta muiden vaikuttaa itse päätökseen ja näinhän sen pitää mennäkin. Se että joku on hyvin jyrkästi jotain mieltä ja liputtaa jonkun yhden tietyn merkin/valmistustusmaan puolesta, kertoo usein näköalattomuudesta, lukkiutuneista mielipiteistä ja päälle päätteeksi vielä oman kokemuksen puutteesta.

Kummassakin on hyvät puolensa, kaupassa/useammassa voi vertailla eri yksilöiden välillä ja valita sen mikä parhaalta tuntuu ja saa pelin heti mukaan ja jos huolella/maltilla/ajan kanssa testaa, valinta todennäköisesti osuu nappiin.

Kotimaisissa händmeideissä joutuu odottelemaan monesti pitkään ja välttämättä lopputulos ei kuitenkaan ole se mitä haettiin, ellei sitten Luthierilla ole jo valmiina joku jota pääsee testaamaan. Sama pätee kyllä ulkomaidenkin tilaustyönä tehtyihin.

Plussaa kotimaisten, etupäässä pienempien, ei vielä niin nimekkäiden pajojen puolesta:Hinnat on sangen kohtuullisia, usein lähellä amerikkalaisen sarjatuotantokitaran hintaa, pääsee monesti vielä tekovaiheessa vaikuttamaan alussa sovittuihin specseihin, voi jutustella tekijän kanssa naamatusten.
Nämähän ovat niitä, joita esim. F:llä kutsutaan masterbuilt nimellä, eli yksi kaveri tekee pelin alusta loppuun, sellaisen kun tilailee, hinta on helposti kaksinkertainen, ellei peräti kolmin, vrt. kotimainen pienempi paja.

Lähinnä siitä oli alun perin kyse, silloin kun puuttuu kaikki ylimääräiset hintaa kasvattavat tekijät, joista myyntivoitto ei ole se pienin, focusoituu kotimaiseen panostettu euromäärä varmasti tehokkaimmin itse kitaraan, näin ihan viileällä laskuopilla ajatellen.

Näin loppukevennyksenä:

Mun 4v tytär auton takapenkiltä, turvaistuimen uumenista kysäisi:Isi, arvaa ketä lapissa asuu?
Johon minä:No?
Pikku neiti:Siellä asuu Saamelaisia puli-ukkoja ja punapyllypaviaaneja.

Ei meinannut kaistan leveys riittää enää siinä kohtaa, itse olisin veikannut vastaukseksi joulupukkia.
Terveisiä pizzerian nurkasta....
Jukka Häikiö
24.10.2014 15:20:04 (muokattu 24.10.2014 19:47:43)

Höh, taisin painella vääriä namiskoita.
Terveisiä pizzerian nurkasta....
Karhukoira74
24.10.2014 19:11:00

Jeh. Tetsattu on ENGL:n kanssa. Eli mikkilöistä lähinnä kokemuksia, nehän on Kaitsun käämimät, en ole kattonu mitkä nimeltään. Puhtailla oli oikein kiva soitella...pakko oli pistää -lähes- perusvire ja ruveta muistelee Agentsia että mites ne menikään. Samoin crunch-kanava kun pikkusen pakitteli niin oikein rokit! Mutta sitte ne hi-gain kanavat 3 ja 4. Valitettavasti ainakin mun säädöillä mitä olen tehny molempien Amfien varaan (M6:t pelkästään tallassa ja EMG:n aktiiviboostit) niin ei oikein saanu toimimaan =( Bassoa nuo tuuttas aika reilusti, ja sitä sai tietty nupikasta pois...mutta noi kanavat työntää sitä hi-gainia nimenomaan sen verta että loppu mikistä kyllä meni -mun mielestä- aika puuroiseksi ja erottelevuus hävisi selvästi verrattuna vaikka tohon M6:een.

Eli mikit vaihtoon, ja kiitos Musamaailman ja Klarnan osaritilin jossa oli vielä tilaa samaan konkurssiin ja Seymour Duncanin pitkään haaveilemani Black Winterit hankittuna. Ens viikolla keppi vielä Kaitsulle ja mikkien vaihto. Jännä juttu muuten, ootteko muut -jos kellä näitä on- havainnu että talla on Black Winter ja kaulamikki tossa setissä on Nazgûl? Jääkärimestari suositteli ja aika paljon arvoin ton Nazgûl-Sentient -setinkin kanssa, mutta olin tänään Hesassa ja Black Winteriä löyty heti hyllystä niin se oli siinä.
-So many assholes, so few bullets-
JaaGeRMaisTeR
24.10.2014 19:45:22
Karhukoira74: Jeh. Tetsattu on ENGL:n kanssa. Eli mikkilöistä lähinnä kokemuksia, nehän on Kaitsun käämimät, en ole kattonu mitkä nimeltään. Puhtailla oli oikein kiva soitella...pakko oli pistää -lähes- perusvire ja ruveta muistelee Agentsia että mites ne menikään. Samoin crunch-kanava kun pikkusen pakitteli niin oikein rokit! Mutta sitte ne hi-gain kanavat 3 ja 4. Valitettavasti ainakin mun säädöillä mitä olen tehny molempien Amfien varaan (M6:t pelkästään tallassa ja EMG:n aktiiviboostit) niin ei oikein saanu toimimaan =( Bassoa nuo tuuttas aika reilusti, ja sitä sai tietty nupikasta pois...mutta noi kanavat työntää sitä hi-gainia nimenomaan sen verta että loppu mikistä kyllä meni -mun mielestä- aika puuroiseksi ja erottelevuus hävisi selvästi verrattuna vaikka tohon M6:een.

Eli mikit vaihtoon, ja kiitos Musamaailman ja Klarnan osaritilin jossa oli vielä tilaa samaan konkurssiin ja Seymour Duncanin pitkään haaveilemani Black Winterit hankittuna. Ens viikolla keppi vielä Kaitsulle ja mikkien vaihto. Jännä juttu muuten, ootteko muut -jos kellä näitä on- havainnu että talla on Black Winter ja kaulamikki tossa setissä on Nazgûl? Jääkärimestari suositteli ja aika paljon arvoin ton Nazgûl-Sentient -setinkin kanssa, mutta olin tänään Hesassa ja Black Winteriä löyty heti hyllystä niin se oli siinä.

Duncaneilla ei mene metsään. Ovat varmasti hyvät.. Taidan itse tilata nuo suosittelemani duncanit.
DJ_Jummi
24.11.2014 13:58:53
Miksi mulla oli sellainen muistikuva, et tää Aurora olis toiminut ennen nimellä Maverick, joka sittemmin 2006 tais mennä konkkaan?

Omistin tuollaisen X-1 hetken aikaa - helkkarin hyvä sustain (soi melkein puolen minuuttia). Vähän massiivinen vain kooltaa, floikka oli tyypillinen tinatalla (ei pitänyt virettään millään, vaikka kuinka yritti säätää kohdilleen - ehkä vain loppuun kaluttu?) ja aika epäkäytännöllinen soittaa. Kaula oli kyllä mukava.
Thyvon
24.11.2014 14:46:04
DJ_Jummi: Miksi mulla oli sellainen muistikuva, et tää Aurora olis toiminut ennen nimellä Maverick, joka sittemmin 2006 tais mennä konkkaan?

Omistin tuollaisen X-1 hetken aikaa - helkkarin hyvä sustain (soi melkein puolen minuuttia). Vähän massiivinen vain kooltaa, floikka oli tyypillinen tinatalla (ei pitänyt virettään millään, vaikka kuinka yritti säätää kohdilleen - ehkä vain loppuun kaluttu?) ja aika epäkäytännöllinen soittaa. Kaula oli kyllä mukava.

Minun tietämät Maverick-kitarat oli muistaakseni Koreassa valmistettua brittisuunnittelua, josta en keksi mitään yhtymäkohtia Auroraan. Vai mitä tarkoitat?
Decadetroll
24.11.2014 15:40:25
Thyvon: Minun tietämät Maverick-kitarat oli muistaakseni Koreassa valmistettua brittisuunnittelua, josta en keksi mitään yhtymäkohtia Auroraan. Vai mitä tarkoitat?

Juu, britit oli maverickin takana ja koreassa teettivät. Ihan jees keppejä, mitä paria olen joskus kokeillut. Enpä usko, että noilla briteillä on juuri auroran kanssa tekemistä.
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
hallu
24.11.2014 16:36:45
DJ_Jummi: Miksi mulla oli sellainen muistikuva, et tää Aurora olis toiminut ennen nimellä Maverick, joka sittemmin 2006 tais mennä konkkaan?

Miten se noin pitkään soi? millä kielellä? mikä vire? vapaa kielikö? akustisestiko vai sähköillä? jos sähköillä niin säröilläkö vai puhtailla? ihan hillittömän pitkä sustaini tuollainen olisi ihan akustisesti.
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
DJ_Jummi
25.11.2014 10:35:55 (muokattu 25.11.2014 10:40:06)
hallu: Miten se noin pitkään soi? millä kielellä? mikä vire? vapaa kielikö? akustisestiko vai sähköillä? jos sähköillä niin säröilläkö vai puhtailla? ihan hillittömän pitkä sustaini tuollainen olisi ihan akustisesti.

Ihan akustinen sointi oli todella pitkä, ja vahvistimen kera tietty sama sointipituus päti. Ehkä se puolen minuuttia oli vähän karrikoitu esimerkki, mutta 20 sekuntia voin sanoa ihan valehtelematta vapaasti soiden, inan vähemmän otteiden kera. Yllätyin itsekin tästä positiivisesti ja mietein, että loppuuko se kielten värinä koskaan? :D Erittäin hyvänlaatuista puuta kyllä oli ja samoin kaulaliitos - hieman vain massiivinen kooltaan ja aika epäkäytännöllinen muutoin täyspäiväisessä käytössä.
hallu
25.11.2014 17:58:21
DJ_Jummi: Ihan akustinen sointi oli todella pitkä, ja vahvistimen kera tietty sama sointipituus päti. Ehkä se puolen minuuttia oli vähän karrikoitu esimerkki, mutta 20 sekuntia voin sanoa ihan valehtelematta vapaasti soiden, inan vähemmän otteiden kera. Yllätyin itsekin tästä positiivisesti ja mietein, että loppuuko se kielten värinä koskaan? :D Erittäin hyvänlaatuista puuta kyllä oli ja samoin kaulaliitos - hieman vain massiivinen kooltaan ja aika epäkäytännöllinen muutoin täyspäiväisessä käytössä.

No olipa tosiaan aika poikkeuksellisen pitkä. Eipä mittään joskus kohdalle osuu poikkeuksellisia vahvuuksia kitarassa ja ne aina puhuttelee.
Decadetroll
25.11.2014 20:48:20
hallu: No olipa tosiaan aika poikkeuksellisen pitkä. Eipä mittään joskus kohdalle osuu poikkeuksellisia vahvuuksia kitarassa ja ne aina puhuttelee.

Totta. Itsellä oli tälläinen hyvinsoiva kitara viimeksi jacksonin dk2s. Sustain oli todella pitkä, vaikka floikkatalla löytyikin. Se runko resonoi todella lujaa. Ja vielä pidempi sustain ja kovempi resonointi kun laittoi sustainerin päälle ;)
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Laulava Kylätohtori
25.11.2014 22:30:00
Onko se resonoinnin ja akustisen soinnin kovuus suoraan verrannollinen kitaran hyvyyteen? Itse en välttämättä usko sitä. Ainakin Tokain Essejä verratessa, toinen soi akustisesti lujempaa kuin toinen, mutta siinä oli jotenkin kolkompi soundi (ES-110). Toinen soi hieman hiljempaa, mutta tasapainoisemmin ES-135).

Eikä tuo oma lempistratokaan kovimmin akustisesti soiva ole, mitä olen nähnyt, vaikka resonoikin voimakkaasti ja soi hyvin akustisesti(kin). Se on kuitenkin tasapainoisempi ja parempi soundiltaan kuin jotkin, jotka soivat akustisesti kovempaa...

Eli itse kuvittelen, ettei se akustisen soinnun kovuus ole suora mittari kitaran hyvyydestä...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
hallu
25.11.2014 23:16:16
Laulava Kylätohtori: Onko se resonoinnin ja akustisen soinnin kovuus suoraan verrannollinen kitaran hyvyyteen? Itse en välttämättä usko sitä. Ainakin Tokain Essejä verratessa, toinen soi akustisesti lujempaa kuin toinen, mutta siinä oli jotenkin kolkompi soundi (ES-110). Toinen soi hieman hiljempaa, mutta tasapainoisemmin ES-135).

Eikä tuo oma lempistratokaan kovimmin akustisesti soiva ole, mitä olen nähnyt, vaikka resonoikin voimakkaasti ja soi hyvin akustisesti(kin). Se on kuitenkin tasapainoisempi ja parempi soundiltaan kuin jotkin, jotka soivat akustisesti kovempaa...

Eli itse kuvittelen, ettei se akustisen soinnun kovuus ole suora mittari kitaran hyvyydestä...

No ei tosiaankaan ole ja parempihan se vaan on ettei kielen energia hukkaannu puun syissä kimpoiluun vaan heilutteleepi sitä mikrofoonin magneettivuota mieluummin;-).
PIM
26.11.2014 10:18:26
hallu: No ei tosiaankaan ole ja parempihan se vaan on ettei kielen energia hukkaannu puun syissä kimpoiluun vaan heilutteleepi sitä mikrofoonin magneettivuota mieluummin;-).

Oikeastaan tuossa pitäisi kai katsoa enneminkin äänitettyä aaltomuotoa ja kuinka se vaimenee ajan funktiona kuin akustista ääntä. Ja voihan se puu värähdellä hyvin vaikkei tuottaisi kovaa akustista ääntä, koska syntyvään akustisen äänen määrään vaikuttaa kitaran rakenne ja muoto myös eikä pelkästään käytetty materiaali, mistä äärimmäisinä esimerkkeinä lespaul ja akustinen, joista akustinen tuottaisi huomattavasti kovemman äänen vaikka olisivat tasan samasta puusta veistettyjä.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
johanssen
26.02.2015 22:46:33

Nyt se on valmis, mutta vielä maailmalla. https://dl.dropboxusercontent.com/u/27471036/olympic%20white.JPG

Pyysin Kaitsua pistämään matkaan vasta ens viikolla, kun huominen ja viikonloppu on yhtä duunihärdelliä aamusta iltaan ja taitaa mennä samalla tatsilla koko ens viikko aina perjantaihin, mutta sitten...

On tätä odotettu, mutta hyvältä näyttää. Saispa kätösiin. Omat speksit ja Kaitsun duuni. Ja hän vielä viilas rosterit 0,8 mm vintage korkeuteen. https://dl.dropboxusercontent.com/u/27471036/nauhat.JPG
Hullu mies, mutta siitä kyllä kumarrus.

Testejä odotellessa päähän piirtyy jo kuva uudesta Aurorasta.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Gabe
26.02.2015 23:17:02
johanssen: Nyt se on valmis, mutta vielä maailmalla. https://dl.dropboxusercontent.com/u/27471036/olympic%20white.JPG

Pyysin Kaitsua pistämään matkaan vasta ens viikolla, kun huominen ja viikonloppu on yhtä duunihärdelliä aamusta iltaan ja taitaa mennä samalla tatsilla koko ens viikko aina perjantaihin, mutta sitten...

On tätä odotettu, mutta hyvältä näyttää. Saispa kätösiin. Omat speksit ja Kaitsun duuni. Ja hän vielä viilas rosterit 0,8 mm vintage korkeuteen. https://dl.dropboxusercontent.com/u/27471036/nauhat.JPG
Hullu mies, mutta siitä kyllä kumarrus.

Testejä odotellessa päähän piirtyy jo kuva uudesta Aurorasta.

On muuten nätti! Muistahan päivitellä tarkempaa raporttia kun saat sen hyppysiisi.
Stalkah
02.03.2015 13:42:36 (muokattu 02.03.2015 13:50:48)

Eilen meikäläisillä istuessa sattui olemaan telkkari sopivasti auki, jolloin tuli bongattua surffivihreä Aurora suorassa Tähdet, tähdet -lähetyksessä Tuomas Wäinölän kätösissä. Komia kitara oli :)
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
vtoni
17.05.2015 21:00:26
Justiin sain Kaitsulta uuden kaulan JV Squieriin entisen propellin tilalle ja uskomattoman hienoa on työnlaatu. Ei tartte enää miettiä mistä kaupasta ostan seuraavan kitaran..
JaaGeRMaisTeR
17.05.2015 22:31:05
vtoni: Justiin sain Kaitsulta uuden kaulan JV Squieriin entisen propellin tilalle ja uskomattoman hienoa on työnlaatu. Ei tartte enää miettiä mistä kaupasta ostan seuraavan kitaran..

Tuo kaula on kyllä tyylikäs. Se vissiin on tuo facebookissakin oleva.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)