Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plektratekniikan alkeet
1 2
313
24.02.2015 19:48:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys ei tällä kertaa ole että kumpi, sormet vs. plektra, vaan olen vakaasti päättänyt opetella soittamaan molemmilla tavoilla.
 
Plektrasoitosta ei vaan meinaa tulla paskaakaan.
 
En oikein tajua miten/mihin tukisin kättä. Siinä mihin periaatteessa haluaisin laittaa käden, eli kämmensyrjä tallan takaosaa vasten, tallan säätöruuvit repii lihat kämmenestä. Basso on Squierin presarikopio.
 
Jos tuen kättä ylempää basson rungon yläreunaa vasten niin että kämmen heiluu vapaasti onnistuu alaspäin pikkaaminen ihan ok, mutta ylös-alas pikkaamisesta ei tule mitään. Tarkkuus puuttuu. Treeni tietty auttaa mutta onkohan tuossa tavassa muuten mitään pointtia?
 
Niissä tuubivideoissa mitä olen katsellut musta näyttää että useimmat nojaavat kämmensyrjää juurikin tallaan tai sen taakse ja lähinnä peukalo ja etusormi liikkuu. Joku tukee kättä pikkusormella ja nimettömällä kielien alapuolelta.
 
Mulla ei tunnu toimivan mikään edellämainituista.
 
Kuvailkaapa, arvon plektralla soittavat basistit, millainen oma soittotyylinne on. Mihin nojaa käsi, miten plektraa pidetään. Kaikki vinkit ovat arvokkaita.
 
Two wrongs don't make a right, but three lefts do.
jukkajylli
24.02.2015 20:20:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

313: Kysymys ei tällä kertaa ole että kumpi, sormet vs. plektra, vaan olen vakaasti päättänyt opetella soittamaan molemmilla tavoilla.
 
Plektrasoitosta ei vaan meinaa tulla paskaakaan.
 
En oikein tajua miten/mihin tukisin kättä. Siinä mihin periaatteessa haluaisin laittaa käden, eli kämmensyrjä tallan takaosaa vasten, tallan säätöruuvit repii lihat kämmenestä. Basso on Squierin presarikopio.
 
Jos tuen kättä ylempää basson rungon yläreunaa vasten niin että kämmen heiluu vapaasti onnistuu alaspäin pikkaaminen ihan ok, mutta ylös-alas pikkaamisesta ei tule mitään. Tarkkuus puuttuu. Treeni tietty auttaa mutta onkohan tuossa tavassa muuten mitään pointtia?
 
Niissä tuubivideoissa mitä olen katsellut musta näyttää että useimmat nojaavat kämmensyrjää juurikin tallaan tai sen taakse ja lähinnä peukalo ja etusormi liikkuu. Joku tukee kättä pikkusormella ja nimettömällä kielien alapuolelta.
 
Mulla ei tunnu toimivan mikään edellämainituista.
 
Kuvailkaapa, arvon plektralla soittavat basistit, millainen oma soittotyylinne on. Mihin nojaa käsi, miten plektraa pidetään. Kaikki vinkit ovat arvokkaita.

 
Mä en soita paljon plekulla, mutta jos soitan vedän niinku ramonesissa downstrokea. Eli ylhäältä alaspäin. Semmoiset biisit joissa se ei toimi soitan sormilla, eli melkein kaiken. Olen huomannut että kun soittaa vain alaspäin iskuja plekulla, käsi on helpompi tukea, mihin sen nyt sitten tukeekin.
 
And it's just a waste of time..
metlica
24.02.2015 22:41:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu niin paljo soitettavasta musasta. Tallan päällä on hyvä, välillä tukee runkoon jos soitan ylempää. Basso on niin iso soitin et käsi on aina välil eri paikassa kun tulee eri saundeja riippuen asennosta. Mun ois tarkotus nauhotella ääninäytteitä vahvarista, katotaa jos ottasin videoo niin näät sit.
 
Get it fucking done.
Rämppy
25.02.2015 09:34:51 (muokattu 25.02.2015 09:39:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plektrasoitossa soundiin ja atakkiin saa kontrollia, kun hieman demppaa tallan kohdalta. Samalla kämmensyrjä lepää tallan päällä vähän niinkuin rock-komppikitaristeilla. Kannattaa myös kokeilla eri paksuisia plektroja -vaikutus soundiin on huomattava.
Bassokitara on soitin, jonka soundi vaihtelee todella paljon riippuen näppäilykäden asemasta ja kosketuksesta. Siinä riittää opiskeltavaa. Hieno soitin.
 
Esim. flatwound-kielet ja melko ohut (medium) plärä -aikamatka 60-luvulle.
 
Saahan sitä sanoa.
jperala
25.02.2015 09:39:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Plektrasoitossa soundiin ja atakkiin saa kontrollia, kun hieman demppaa tallan kohdalta. Samalla kämmensyrjä lepää tallan päällä vähän niinkuin rock-komppikitaristeilla. Kannattaa myös kokeilla eri paksuisia plektroja -vaikutus soundiin on huomattava.
Bassokitara on soitin, jonka soundi vaihtelee todella paljon riippuen näppäilykäden asemasta ja kosketuksesta. Siinä riittää opiskeltavaa. Hieno soitin.

 
Plekulla en edes soita tallan päästä, menee liian teräväksi/nasaaliksi saundi. Plekua käytän tosi harvoin ja silloinkin soitan kaulan juuresta tai mikkien välistä ja käsi ei lepää bodyn päällä.
 
Yamaha TRBX504
Rämppy
25.02.2015 09:46:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jperala: Plekulla en edes soita tallan päästä, menee liian teräväksi/nasaaliksi saundi. Plekua käytän tosi harvoin ja silloinkin soitan kaulan juuresta tai mikkien välistä ja käsi ei lepää bodyn päällä.
 
Vaikka kämmensyrjä demppaa tallaa, ei kieliä tarvi näpytellä tallan juuresta.
Ainakin mulla soudin saa (presarilla/jassolla) tuolla tyylillä sellaiseksi että ei ole mitenkään nasaali tai liian terävä. Kaulan juuresta pikatessa saa omanlaisia hyviä soundeja. Tällöin haasteena on saada erottelevuutta ja minimoida muhjua & huminaa.
 
Plektrasoittoa ei hallitse tuosta vaan. Vaatii opettelua, jos on aiemmin soittanut ilman.
Tämän huomasin kun aloin ottaa plärää haltuun 20 vuoden sormibassottelun jälkeen. Aluksi ei meinannut taittua millään.
 
Saahan sitä sanoa.
timnicebutdim
25.02.2015 10:41:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitan aina seisten, ranne ottaa tukea bodystä ja liike lähtee käsivarresta, ei ranteesta. Downstrokea ja nopeissa/kimuranteissa kohdissa Alternate-picking:ia.
 
Riippuu mielestäni aika paljon musatyylistä, mutta kokeilepa seisten ja kunnon olkahihnan kanssa. :)
 
Yrittänyttä ei laiteta, eikä laitettua yritetä.
basisti1971
25.02.2015 10:45:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
313: En oikein tajua miten/mihin tukisin kättä. Siinä mihin periaatteessa haluaisin laittaa käden, eli kämmensyrjä tallan takaosaa vasten, tallan säätöruuvit repii lihat kämmenestä. Basso on Squierin presarikopio.
 
"Demppityylillä" tallan sileys on ihan yhtä tärkeä kuin kitarallakin, muuten veri lentää, ja kämmensyrjässä kulkevat hermot saattavat paineesta vaurioitua.
Jos haavat eivät tulehdu, ongelma on lyhytaikainen vaikkakin kivulias, mutta jos hermot vaurioituvat niin paraneminen kestää kuukausia.
 
Ashtray on yksi vaihtoehto jos ulkonäöstä tykkää, mutta lyhyemmät säätöruuvit auttavat myös jollei sileämpään valettuun tallaan halua mennä.
 
Joku kaljuuntuva kasaritukkapoppari vannoo Opti-Grabin nimeen :D.
 

 
313: Jos tuen kättä ylempää basson rungon yläreunaa vasten niin että kämmen heiluu vapaasti onnistuu alaspäin pikkaaminen ihan ok, mutta ylös-alas pikkaamisesta ei tule mitään. Tarkkuus puuttuu. Treeni tietty auttaa mutta onkohan tuossa tavassa muuten mitään pointtia?
 
Itse soitan lähinnä kuvailemallasi tavalla kun plektralla bassoa soitan.
Ellei biisi vaadi tallan vierestä pikkaamista jolloin soitan joko samaan tapaan "vapaasti" tai "demppaustyylillä".
 
Tavan hallitseminen ei ole helppoa, mutta kun kerran on oivaltanut ranneliikkeen, variaatioita on tarjolla kiusaksi asti.
Eli ainakaan mulla kämmen ei heilu vapaasti, vaan kiertyy ja taipuu hyvinkin tarkasti ranteesta ja kyynärvarresta.
 
Kun oikein asiaa ajattelee, ehkä vähän samaan tyyliin kuin Lordien Kuningataräiti vilkuttaa ;).
 

 
Vanha kunnon "Rappiolla" on (kitara- ;))riffeiltään oivallinen aloittelijan bassoplektraharjoitus.
Olettaen että lähdetään vaikka D:stä, ja y on ylös ja a alas:
 
Daaaa Cy Daaaa Cy Dayayaya Cy Dayayaya Cy
 
Tuota kun moduloi ja ylös/alas järjestystä vaihtelee, saa tuntitolkulla aikaa kulutetuksi.
 
Säkeistön DGA:n (jne.) voikin sitten vetää pareilla yyaa, ees-taas yaya tai mieluisammalta kuulostavalla kombinaatiolla.
Fiilis kun tuppaa muuttumaan kun rytmitys vaihtuu.
 
Mielikuvitus ja motoriikkahan noissa plekutteluissa ovat ainoat rajoittavat tekijät ja ainakin omasta mielestä tuovat hyvän lisän sormisoittotekniikoiden rinnalle.
 

 
Kyllä se siitä :).
 
T:Samuli
 
metlica
25.02.2015 11:46:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tossa soittelin hieman ja eihän se käsi tallan päällä oo oikeestaan koskaan. Bodyyn lepää ja riippuen halutusta saundista soitan lähempää kaulaa tai mikkien päältä
 
Get it fucking done.
313
01.03.2015 18:47:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä ja asiallisia vastauksia tullut tänne, hieno homma.
 
basisti1971:
Itse soitan lähinnä kuvailemallasi tavalla kun plektralla bassoa soitan.
Ellei biisi vaadi tallan vierestä pikkaamista jolloin soitan joko samaan tapaan "vapaasti" tai "demppaustyylillä".
 
Tavan hallitseminen ei ole helppoa, mutta kun kerran on oivaltanut ranneliikkeen, variaatioita on tarjolla kiusaksi asti.
Eli ainakaan mulla kämmen ei heilu vapaasti, vaan kiertyy ja taipuu hyvinkin tarkasti ranteesta ja kyynärvarresta.
 
Kun oikein asiaa ajattelee, ehkä vähän samaan tyyliin kuin Lordien Kuningataräiti vilkuttaa ;).

 
Tämä aiheutti hehkulampun syttymisen pään päällä, ja tällä tavalla treenaamisen jälkeen alkaa tuntua siltä että mulle sopivin tapa on juurikin näin. Tuota kiertoliikettä tekemällä käsi väsyy paljon vähemmän ja pikkuhiljaa alkaa tarkkuuttakin löytyä.
 
Saatoit pelastaa mut rasitusvammoilta :) Iso kiitos.
 
Two wrongs don't make a right, but three lefts do.
basisti1971
03.03.2015 07:02:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
313: Tämä aiheutti hehkulampun syttymisen pään päällä, ja tällä tavalla treenaamisen jälkeen alkaa tuntua siltä että mulle sopivin tapa on juurikin näin. Tuota kiertoliikettä tekemällä käsi väsyy paljon vähemmän ja pikkuhiljaa alkaa tarkkuuttakin löytyä.
 
Saatoit pelastaa mut rasitusvammoilta :) Iso kiitos.

 
Ole hyvä, rasitusvammojen estäminen on aina se pääasia soittotekniikoissa.
 

 
Olen miettinyt pääni puhki kuka mulle tavan opetti, ja veikkaisin että Jukka Luuri tai Kari Paukola kultaisella 80-luvulla soitinopetuksen maikkoina toimiessansa Riihimäellä.
 
Herra Luuri on itseasiassa pitkälti syypää siihen että aloin bassoa alunperin soittamaan, lupasi paremman numeron jos vaihdan kitarasta bassoon :).
Kitaristeja kun taisi olla kymmenkunta, basisteja pyöreä nolla.
Toki G.Simmonsillakin on lusikkansa sopassa, kuten monella 80-luvun basistilla ;).
 
Hetkeäkään en ole muuten katunut pääinstrumentin vaihtoa.
 
T:Samuli
 
hallu
03.03.2015 19:30:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kun olen oikeasti kitaristi joka yrittää sukeltaa basismin maailmaan, niin plektralla soitto oli se kaikkein luontevin ja helpoin lähtökohta. Ongelmaksi muodostui basson paljon voimakkaammin soivat kielet ja tolkuttoman pitkä sustaini. Eli soittamalla kuten särökotaraa kämmensyrjä demppaamassa tallan päältä sain soitettua täsmällisemmin ja terävämmin ja äänet oli juuri sellaisia tumpsahduksia kuin halusinkin. Olen nyt yrittänyt opetella soittamaan sormin ja konservatiivisemmilla bassotekniikoilla lähinnä sormisoittoa.
 
Niin en tietenkään osaa auttaa sinua, kunhan lämpimikseni höpisen tässä:-D
 
Olisipa jo kevät
Topiello
03.03.2015 19:49:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman soiton kuvaaminen on mielenkiintoinen kokemus. Mä näytän välillä dempatessa ankkuroivan pikkurillin g-kieleen. Tosin J-passo ei tahdo pysyä sylissä presarin tavoin kun padi on hieman erillainen. Seistessä asento lienee toinen.
Ei tästä nyt ehkä opetusvideota saa, mutta kehoitan kuvaamaan.
CMX - Linnunhammas: https://m.youtube.com/watch?v=m7MhU4nCqpk
 
s151669
12.03.2015 16:04:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

313: tallan säätöruuvit repii lihat kämmenestä.
 
Viila käteen ja ruuvit lyhyemmäksi.
 
Antikitarasankari
J.Nikkanen
12.03.2015 16:31:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Viila käteen ja ruuvit lyhyemmäksi.
 
Tämä. Mä tosin tein muksun kitaraan huollon yhteydessä pienen simmipalan kaulataskuun että sai ruuvata ruuvit tallapalojen sisään. Ei jaksanut alkaa viilailemaan, laiska kun on.
 
Topiello
14.03.2015 09:26:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka aloituksessa sanottiin ettei kyseessä ole sormet vs plektra topikki, niin aiheesta innostuneena latasin lyhyen videon. Molempi parempi? https://m.youtube.com/watch?v=S06pl9MIhTA
Itse soittelen milloin mitenkin, mutta enemmän ehkä plektralla. Tosin mun soittelemat pätkät on yleensä juuri näitä loppuunkaluttuja heviralleja. Koska en ole julkisesti soitellut 20 vuoteen, niin olisin kiitollinen kaikesta palautteesta.
 
Pii
30.04.2015 11:33:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitan itse bassoa niinku kitaraa, käsi ei missää lepäile vaan plekulla vaan hitosti töitä. Tosin ei se ehtisikään lepäilemään kun kiireistä hc-punkkia ja punkkia soittelen. Jotkut on tulleet viisastelemaan että pitäisi sormin soittaa mutten ole siihen nähnyt mitään tarvetta ainakaan vielä, plekulla pystyy tekemään nopeitakin juttuja kun tekniikka on hallussa.
Eli ranneliikkeellä ja rentona. Jos käyttää käsivartta niin voi olla varma että kramppi uhkaa jossain vaiheessa aivan varmasti, eikä nopeuskaan välttämättä riitä. Plekulla molempiin suuntiin ihan reippaasti, tarpeen mukaan. Nopealla downstrokella saa tietty jäntevämmän soundin kun vetelemällä ylös alas, mutta riippunee tämäkin biisin nopeudesta. Soundia saa säädeltyä tosiaan kivasti sen mukaan mistä kohdin kieliä sillä plekulla pläräyttelee.
Itse plekukin vaikuttaa ihan yllättävän paljon, kannattaa läpikäydä erikokoisia ja mallisia plekuja, niistä kun löytää sopivimman niin olo helpottuu kummasti. Ja vahvuus tietty, itse tykkään että snadisti taipuu eli käytän 0,97 useimmiten.
Rakettitiedettä se ei ole, kannattaa vaan olla aika rohkea sen plekun kanssa ja rytmitellä reilusti menemään, eiköhän se oma tyyli soittaa löydy silläkin pikkupalasella.
 
Dropped C
30.04.2015 18:04:26 (muokattu 30.04.2015 18:05:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en ees oikein tiiä saako pelkällä downstrokella tiukempaa saundia aikaiseksi. Joutuu vaan tekeen enemmän töitä se käsi ja vähänkään mitään hapiampaa ei pysty edes soittamaan. Eli olen paska pasisti.
 
Joku punkkari selitti mulle kerran baarissa että ihan kaikki pitää soittaa pelkällä downstrokella, hymähtelin vaan siinä vieressä.
 
Topiello
30.04.2015 20:11:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohuemmalla plektrallahan saa hieman kirkkaamman saundin. Itsekin tykkään soitella kans hieman taipuvalla plekulla, kun ei tarvii kauheesti sahailla. Ja sehän onki kitaristien hommaa :)
 
Windreaper
01.05.2015 23:09:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kannata opetella ankkuroimaan plekukättä - siitä tulee vaan myöhemmin ongelmia. Lisää reeniä vaan.
 
Käsivarsi voi levätä kevyesti bodyn päällä. Samoin plekukäden kämmensyrjä lepää mulla hyvin kevyesti kielien päällä dempaten ylimääräiset kielet. Mutta tukea näillä ei varsinaisesti oteta. Soittamisen tulee onnistua niinkin ettei mikään osa kädestä koske bassoon.
 
Mulla on kans tapana plekuttaa tommoisella hieman kiertävällä liikkeellä kuten basisti 1971 kuvaili. Se tuntuu helpoimmalta ja seuraa nivelten luonnollisia liikeratoja. Tarvittava liike on hyvin pieni, kantsii katsoa vaikka hyviä kitaristeja, joilla on pitkälle hiottu plekutekniikka. Käden ei tarvitse liehua vimmatusti kuin Marco Hietalalla. Keikalla toki innostuu helposti soittamaan isoeleisemmin, mutta se on showbisnestä se ;).
 
Täs on yks esimerkki aiheesta.
 
https://www.youtube.com/watch?v=iWcCfX48Mf0
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «