Aihe: Erilaisiin soittotekniikoihin liittyvät mielikuvat | |
---|
|
Huhhuh luvassa yöllisiä päähänpistoja, mutta itseäni on viime aikoina mietityttänyt erilaisiin soittotekniikoihin liitetyt mielikuvat. Tällainen ilmiö käy ilmi esimerkiksi YouTube-sähkökitaravideoissa. Omien havaintojeni mukaan muun muassa sweep pickingiä tai tapping-juttuja hyödyntävät soittosuoritukset tuntuvat herättävän ajatuksia siitä kuinka coolia tällainen on ja kuinka taitava kitaristi todennäköisesti on, kun tällaisia keinoja käyttää. Mielestäni tällainen ajattelu on melko huvittavaa, koska esimerkiksi sähkökitaraa on mahdollista soittaa lukemattomilla erilaisilla tekniikoilla eivätkä nämä varsinaisesti toisistaan poikkea siinä mielessä että eri tekniikat olisivat välttämättä helpompia kuin toiset - joka lajissa mestariksi tuleminen vaatii harjoitusta. Aivan kuin olisi jotenkin olemuksellisesti siistimpää käyttää tietynlaisia soittotekniikkoja. Toki en kiellä sitä että on varmasti olemassa motorisesti helpompia ja vaikeampia soitannollisia suorituksia ja muutenkin oma kannanottoni on suppea, ja perustuu vain omiin havaintoihini. Silti asia huvittaa minua :D Onko kukaan muu ikinä kelaillut samansuuntaista? Tietenkin on oma kysymyksensä, mikä tekee musasta vaikuttavaa, mutta siihen ei varmasti tässä yhteydessä kannata tarttua.. "Less is more... how can that be? It's impossible... more is more" - Yngwie Malmsteen |
|
Tottahan tuo on, että nuo kaikki tekniikat on lähes tulkoon jokaisen treenattavissa. Youtubessa on video, kun kitaristi treenaa sweep-tekniikkaa 100 päivässä kuntoon. Video alkaa tekniikan harjoittelulla. Alussa on ihan surkee, mutta videon edetessä tekniikka parantuu ja videon lopussa on jo sitten tekniikka hallussa. https://www.youtube.com/watch?v=8_kOWUZFPYk Itse tykkään "sweepata" ja se on hauska tekniikka ja sillä saadaan komeitakin sooloja, mutta mulla alkaa tulla aika ähky varsinkin noissa youtubevideoissa. Myös noissa djent/proge/technical -metalbändeissä alkaa tuntumaan, että soolot on enimmäkseen noita sweepjuoksutuksia ja siellä täällä pari legatofilliä. Tuntuu kanssa siltä, että iso osa noista youtuben sweepsooloista kuulostaa aika identtisiltä ja samanlaisilta keskenään. Itse alkanut kitaristina kiinnostamaan enemmän tommoset fiilispohjaiset sooloilut: pitkiä ääniä vibraatolla, bendejä ja sitä voi sitten maustaa noilla erilaisilla tekniikoilla. Toki myös tykkään laittaa ihan läskiksikin karseilla kaaottisilla juoksutuksilla, tappingeilla ja sweeppauksilla. Soitan siis ite death metallia enimmäkseen. in särö we trust |
|
Ei sillä tekniikalla mielestäni ole mitään merkitystä kuten ei silläkään onko soittaminen vaikeaa vai helppoa. Tärkeää on ainoastaan se voitko koskettaa toista ihmistä tai edes itseäsi soitollasi ja oletko itsellesi rehellinen. Olisipa jo kevät |
|
Samppa Setä: eivätkä nämä varsinaisesti toisistaan poikkea siinä mielessä että eri tekniikat olisivat välttämättä helpompia kuin toiset Jotkut tekniikat on vaikeampia kuin toiset. Hevitekniikoita parjataan usein, mutta niissäkin pitää olla taitava että se kuulostaa hyvältä ja mielestäni hevikitaristit on ehkäpä ironisesti virtuoosimaisimpia sähkökitaristeista. Tokihan jossakin jazz-puolella on taitavia tiluttajia myös, mutta niillä se liittyy enemmän musiikkiin kuin puhtaaseen tekniikkaan. |
|
blues-lickit: konservatiivisuus jazz-nyhjäys: paksut silmälasit, likainen tukka, ärsyttävä sointukäännös-tieteilijä tiluttaminen: Isoin jorma, kauneimmat naiset ja komeimmat autot. Paras muusikko ja viihdyttäjä, ihana aviomies, reilu kaveri, käynyt RUK:n, ostaa luomua, ei lyö naista (päinvastoin kuin country-kitaristi), auttaa mummot tien yli, nostaa penkistä 200kg, lukenut venäläistä kirjallisuutta, lahjoittaa vähäosaisten joulukeräykseen. Ollut telkkarissa, kahdesti. |
|
"Less is more... how can that be? It's impossible... more is more" - Yngwie Malmsteen
Aivan huippu sitaatti, muutti käsitykseni Yngwiestä kertaheitolla. En edelleenkään jaksa sen tiluja kuunnella, mutta hattua nostan. |
|
Täppinkiä soittaa ne, jotka on niin kännissä keikoilla, etteivät pysty soittamaan muuten nopeasti. Legato on niille, jotka ei osaa alternatea. Alternatea soittaa runkkarit. Sweeppaajat ei ikinä osaa vibraattoa, eikä mitään muutakaan muuta, koska ne harjottelee vaan sweeppaamista. Vibraatolla peitetään huono virekorva ja laiskuus säätää intonaatio. Venytyksillä kompensoidaan olemattomia melodioita. Sama pätee pick slideen, dive bombiin jne. efekteihin, joita käyttävät eivät uskaltaneet teininä ostaa DJ-kamoja kun kaverit oli hevareita. Slide-bluussia vetää robertjohnssoniwannabeet, jotka valittaa siitä, että tiluttajat on jumissa kasarilla. Mitä raskaampi demppi, sitä huonompi on itsetunto. Pinch harmonicceja soitetaan vain kännissä. Sorminäppäilyä vetävät on krapulassa. Jos levyllä on pinch harmonicceja ja sorminäppäilyä, niin kitaristi on alkoholisti. Siis enemmän kuin normaalisti. |
|
Tilutus: HAHHAH, zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... Ota iisisti - loppu lähestyy... |
|
Voimasointurämpytys. "Vammaisetkin osaa noin soittaa, eiku..." |
|
Brown sound = Bjurström vetää kikkelin pois Sillanpään rektumista. |
Alfons Åberg 06.03.2015 18:51:38 (muokattu 06.03.2015 18:54:37) | |
|
Sorminäppäily missä on terävällä attacilla vedettyjä sointumelodioita on aina merkki siitä että "nää biisit on niinku eläväst elämäst". Tietenkin akkarilla ilman katsekontaktia yleisöön. "Linkkejä artikkeleihin tai tutkimuksiin, joissa Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi" -Jazzmies |
|
Krice: Tokihan jossakin jazz-puolella on taitavia tiluttajia myös, mutta niillä se liittyy enemmän musiikkiin kuin puhtaaseen tekniikkaan. Thank God. |
|
Krice: Jotkut tekniikat on vaikeampia kuin toiset. Hevitekniikoita parjataan usein, mutta niissäkin pitää olla taitava että se kuulostaa hyvältä ja mielestäni hevikitaristit on ehkäpä ironisesti virtuoosimaisimpia sähkökitaristeista. Tokihan jossakin jazz-puolella on taitavia tiluttajia myös, mutta niillä se liittyy enemmän musiikkiin kuin puhtaaseen tekniikkaan. Hevipuolen tiluttajilla on yleensä harvinaisen vähän dynamiikkaa soitossa. Kaikki nuotit tulee isolla säröllä ja samalla voimakkuudella ja fraseeraus harvemmin on kovin monipuolista. Toki poikkeuksia aina löytyy. Tähän liittyen haluaisin linkata yhden suosikkini, jolla on tekniikka sekä fraseeraus hanskassa. Ei ole jazzia tässä, mutta hyvää fraseerausta omasta mielestä. https://www.youtube.com/watch?v=Pznzcvh_XYA Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
|
Kampela77: Toki poikkeuksia aina löytyy. Ei hevistä, koska se ei enää olis heviä. T: hevari. |
|
Kampela77: Hevipuolen tiluttajilla on yleensä harvinaisen vähän dynamiikkaa soitossa. Kaikki nuotit tulee isolla säröllä ja samalla voimakkuudella ja fraseeraus harvemmin on kovin monipuolista. Toki poikkeuksia aina löytyy. Tähän liittyen haluaisin linkata yhden suosikkini, jolla on tekniikka sekä fraseeraus hanskassa. Ei ole jazzia tässä, mutta hyvää fraseerausta omasta mielestä. https://www.youtube.com/watch?v=Pznzcvh_XYA Alex on kurko. Varsinkin näissä bluesjamtrack jutskissa. Nostalgy is not what it used to be |
HK 21.10.2015 11:29:24 | |
|
Ja jotkut vaan soittaa, ja muu(sikoiden.net) saa selittää. ;) Perkelettäkös tämmösillä nakkisormilla mitään Vaita vedellä, mutta ehkä hitaasti ja tunteella. :) Peltikorva puupäässä. |
|
Mikä on soolo? "If you sautee the scallops in a non-stick pan, they won't stick! That's why it's called fucking non-stick!"
https://soundcloud.com/detonatorfin-1 |
|
Kun ideat loppuvat, otetaan tapping käyttöön. "Every time you eat an egg, you are denying somebody somewhere a roast chicken." - James May |
|
Funkånaut: Kun ideat loppuvat, otetaan tapping käyttöön. Sen jälkeen tulee vielä efektit ja sen jälkeen niiden säätö. |
|
Spiral: Ollut telkkarissa, kahdesti. Kerran Vartijat -ohjelmassa ja kerran Poliisit -ohjelmassa. En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|