Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 591 92 93 94 95215 216 217 218 219
steelduck
19.02.2015 22:08:09

Hain tänään Bluetonen pajalta Dustyroad II:sen ja Bugaboon viikonlopputestiin. Pitihän niitä kuitenkin jo tänään kotona kerrostalossa testata, ennen treenikämpälle menoa.

Bugaboo oli aika huikea peli nappulaa oli kuin lentokoneen ohjaamossa ja mörkösäröä sai niillä ruuvattua joka suuntaan. Ihan huikea laite. Odotan huomista, kun pääsee huudattamaan treenikämpillä 4X12":sen läpi.

Dusty Road II:sen Crunch kanava oli todella muikea. Omassa Wizard II:ssa on JCM800:aan perustuva Crunch kanava, joka on perinteistä Marshall muroa. Dusty II:nen aikalailla muuta. Nupista lähti tiukasta lead soundista, blues rosoon ja kun gain:in väänsi kaakkoon niin alettiin olemaan jo fuzz maisessa stonerlandiassa. Tykkäsin todella paljon näin kotisoittelulla, huomenna selviää tarkemmin ja päästään avaamaa päätekkin kunnolla auki.
Juzpe
20.02.2015 09:58:30 (muokattu 20.02.2015 10:02:01)

Sen verran ois loppuvuodelle gaykkia kalenterissa, että joutuu sen Crossroadin laittamaan. Oiskohan Mansen kylän suunnalla kenelläkään tommosta perusmallin (Deluxe/JMP/SLO - etuset) Crossia testiin? Pitäs selvittää onko toi keskimmäinen kanava soundiltaan "kilpailukykyinen" ton mun 2550:n kanssa. Toi 2550 on meinaan jokseenkin vitummoinen kaikenmoisiin rokkisoundeihin, mutta Crossarin monipuolisuus ois keikkahommissa kyllä helvetin iso +.

Toisena vaihtoehtona ois vetää Selmu + 2550 yhdistelmällä, mutta kahden nupin ja kaapin rehaaminen mukana ei oikeen kiihota, varsinkin kun spedulauta on kasvanut epäinhimillisiin mittasuhteisiin.
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa
Gabe
20.02.2015 14:20:03
Juzpe: Toisena vaihtoehtona ois vetää Selmu + 2550 yhdistelmällä, mutta kahden nupin ja kaapin rehaaminen mukana ei oikeen kiihota, varsinkin kun spedulauta on kasvanut epäinhimillisiin mittasuhteisiin.

Itse tekisin kyllä näin. Jos 2550 kerran toimii ja on käytössä hyväksi osoittautunut niin minusta ei kannata keksiä pyörää uudelleen. :)
Juzpe
20.02.2015 14:27:43

Gabe: Itse tekisin kyllä näin. Jos 2550 kerran toimii ja on käytössä hyväksi osoittautunut niin minusta ei kannata keksiä pyörää uudelleen. :)

Niin mäkin jos ei tarttis itse roudata. 60kg ylimäärästä kanniskeltavaa/ pakattavaa jne. ei kovin suuresti minua kiihota.
Gabe
20.02.2015 14:35:49
Juzpe: Niin mäkin jos ei tarttis itse roudata. 60kg ylimäärästä kanniskeltavaa/ pakattavaa jne. ei kovin suuresti minua kiihota.

Muotoilinpas sanani taas huonosti. :) Tarkoitin että ottaisin Crossroadiin yhdeksi kanavaksi sen 2550:n kun se kerran on jo hyväksi havaittu.
Juzpe
20.02.2015 14:48:47

Gabe: Muotoilinpas sanani taas huonosti. :) Tarkoitin että ottaisin Crossroadiin yhdeksi kanavaksi sen 2550:n kun se kerran on jo hyväksi havaittu.

Nah... Toi perus Crossarin 2. kanava boosteineen ja tuunatulla TS9:llä ajettuna antaa "ihan riittävän" paletin rososta rokkisäröön. SLO-kanavan voi sitten pyhittää pelkästään "mountain-top" liidisoundille (johon se sopii ihan sellasenaan, siihen vaan dilsaa a) vitusti tai b) ihan vitusti) ja Fenkkukanavan Fuzz-alustaksi ja dängdängiä varten. Jos ei niillä pärjää, niin tarttee alkaa reenaamaan soitantaa.... Kyllä mä speksit ja kehotuksen etumaksulapun lähettelystä taisin Harrylle jo laittaakin.
Hanok
20.02.2015 15:13:52
Minä olen Crossroadin kanssa jättänyt säröpedaalit kokonaan pois. Omassa käytössä 2. kanava riittää niihin rokkisäröihin sellaisenaankin.
Laulava Kylätohtori
20.02.2015 15:18:51
Juzpe: Nah... Toi perus Crossarin 2. kanava boosteineen ja tuunatulla TS9:llä ajettuna antaa "ihan riittävän" paletin rososta rokkisäröön. SLO-kanavan voi sitten pyhittää pelkästään "mountain-top" liidisoundille (johon se sopii ihan sellasenaan, siihen vaan dilsaa a) vitusti tai b) ihan vitusti) ja Fenkkukanavan Fuzz-alustaksi ja dängdängiä varten. Jos ei niillä pärjää, niin tarttee alkaa reenaamaan soitantaa.... Kyllä mä speksit ja kehotuksen etumaksulapun lähettelystä taisin Harrylle jo laittaakin.

Jaahas, mitä sää meinaat 2550:lla tehdä?

Itseä kiinnostaisi Dusty II:n, kun se oli testissä ja soundi oli pirun maukas. Mutta mutta, tämä pitää nyt ajatella loppuun asti, koska yhtään turhaa vahvaria ei jaksaisi enää ostaa - ainakaan uutena. Joten mietin, mitä muita kanavia Dusty II:n kaveriksi kehittelisi, jos sellainen menee ostolistalle.

Jotenkaan ei viitsisi samoja kanavia miettiä, mitä Dusty I:ssä on, joten Plexi voisi olla maukas puhdas kanava. Ja sen kaveriksi Dusty II:n crunch. Ja jos aletaan ostamaan, niin kai siihen jokun kolmannenkin voisi vielä pistää. Mutta vaihtoehtoja on liikaa. Ja sitten vielä, miten putket, päättärit ym. sopivat yhteen. Tosin tässä helpottaa se, että on mahdollista hommata vahvistin kahdella erillisellä päätteellä, johon molempiin voi pistää eri putket. Mutta toisaalta se osaltaan lisää valitsemisen tuskaa.

Mutta toisaalta ei viitsisi mitään ylimääräistä turhaakaan pistää, koska se maksaa ja ennen kaikkea tuo mukanaan lisää kokoa ja painoa. No, joka tapauksessa Express pitäisi myydä ennen kuin pystyy uusia miettimään, enkä siitäkään nyt välttämättä haluaisi luopua. Pirun hyvä on myös se. On taas vaikeaa...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Juzpe
20.02.2015 15:29:35

Laulava Kylätohtori: Jaahas, mitä sää meinaat 2550:lla tehdä?

No soittaa tietty :D

Siinä koneessa on rokkisärö kohdillaan, tarvittaessa taipuu cleaniin ja erilaisten OD-spedujen kanssa oikeastaan ihan mihin vaan. Yhtä hyväsoundista konetta, mikä toimis kaikilla kitaroilla säilyttäen instrumentin ominaissoundin ja antais yhtä hyvät mahdollisuudet soundin kontrolloimiseen näppituntumalla.
Gabe
20.02.2015 20:08:42
Laulava Kylätohtori: On taas vaikeaa...

Ei ole kamarunkkarin elämä helppoa. :( Onneksi gasittelit tuon edellisen menemään, löysin siitä itselleni todellisen sielunkumppanin.

Mulla menee kone tuossa pariksi viikoksi pieneen pintaremonttiin. Tulee hieno. ;) Se on käynyt nyt kaksi kertaa paikallisella pajalla hienosäädössä. Kytkentää ei ole muutettu mitenkään, ainoastaan tiettyjen komponenttien arvoja on hieman vaihdeltu että on saatu tuo hienosäädettyä ihan justiinsa minun makuun sopivaksi. Ensimmäisellä kerralla tummemmasta sisääntulosta vähennettiin bassoa ja lisättiin yläpäätä. Toisella kerralla kirkkaammasta kanavasta vähennettiin vähän yläpäätä ja lisättiin keskiääniä. Myös gainia lisättiin jonkun verran. Nyt ei voisi kyllä vahvistin olla enää enemmän minun mieleen. Lähtee kaikki bluesista rokkiin ja isompaakin ruttua irtoaa nyt tarvittaessa vähän helpommin, ilman purkkeja. Ei noissa modauksissa kauan nokka tuhissut eikä kukkaronkaan päälle juuri käynyt, tämän rakennustavan etu on kyllä se että sitä saa vielä jälkikäteen hiottua äärimmäisen helposti ja edullisesti. Nyt teetän vielä siihen upean omannäköisen kotelon ja se on siinä.
steelduck
20.02.2015 22:32:02

Tänään oltiin sitten treenikämpillä Bugaboon ja Dusty II:sen kanssa. No, hyvää päivää... olihan paletti. :D

Bugaboon kanssa väännettiin kitara Drop-C vireeseen ja ei voinut kuin hihitellä miten tiukasti dempatut rytmit irtosivat. Huikea peli metallimiehille.

Dusty II:sen crunch kanava oli aivan tolkuttoman hyvä. Testailtiin Telellä ja SG:llä ja molemmilla pääsi hyvästä blues-säröstä Fuzz tyyppiseen stoner-säröön saakka. Yritettiin vetää verrokiksi Bugaboon cleanilla kanavalla BigMuff Tube Screamer combolla ja Dusty II kyykytti nuo pedaalit heittämällä.

Nyt kutkuttaa aika huolella Crossroads Bugaboo Lead kanavalla, Dustu II crunch kanavalla ja sitten pitäisi vielä keksiä tuo cleani kanava... tuo kylätohtorin ehdottama Plexi voisi olla kova. Silloin voisi päätteessä olla hyvin EL34:set.
Laulava Kylätohtori
24.02.2015 21:10:25
Vedin treenit Dustylla kokeeksi EL34:lla. Olen jotenkin lämmennyt niiden soundille viime aikoina ja pirun hyvältähän se kuulosti. Clean kanava kyllä kärsii väkisinkin vähän, mutta toisaalta Crunch toimii todella maukkaasti. Kitaran volumesta peruteltuna soundissa on tiettyä 'terävyyttä' tai jotain. Dusty II:ssa oli sama, mutta siinä se ilmiö korostui huomattavasti enemmän.

Enpä tiedä, kun 6V6:kin ovat niin hyväsoundiset, että mitä sitä sinne koneeseen oikein tunkisi.

Dusty II kummittelee edelleen mielessä. Tosin täytyy nyt ensin saada 'kirkastettua' omaan päähän, että mitä tässä nyt oikeasti tarvitaan. Periaatteessa yksikanavaisellakin pärjäisi pitkälle pelkällä kitaran volumella, mutta sitten on pari biisiä, joissa puhtaan pitäisi olla puhdasta.

Ei tässä auta kuin jatkaa ihmettelyä... *huoh*
Morri
24.02.2015 21:18:54
Sain juuri viestiä pajalta, että mun Dusty II-nuppi on valmis ja se pitäisi olla täällä loppuviikosta, en malttaisi odottaa...
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
Laulava Kylätohtori
24.02.2015 21:20:52
Morri: Sain juuri viestiä pajalta, että mun Dusty II-nuppi on valmis ja se pitäisi olla täällä loppuviikosta, en malttaisi odottaa...

Onnenpoika...
Laulava Kylätohtori
24.02.2015 22:11:07
Gabe: Tämä on hankala paikka. Mitä eri EL34 putkia olet testannut? Voisiko merkkiä vaihtamalla päästä tydyttävään kompromissiin? Mulla kun on säröä lähes aina ainakin hitunen niin päädyin EL34 putkiloihin. Vielä pitäisi jossain kohtaa ostaa niitä läjä ja tehdä kunnon testit.

Kannattaa tosiaan miettiä hetki että tarvitseeko uutta konetta ihan oikeasti, tai onko sille käyttöä. Monesti kun kovimman kuumotuksen keskellä tekee hankintoja niin torillehan ne päätyy kun kuherruskuukausi päättyy. Sellainen kuukauden parin jäähdyttely olisi monesti paikallaan. :) Onko sulla mielessä joku soundi tai tarve mihin Dusty MK1 ei pysty? Kuumotuksista tuli mieleen että minun pitää kuulemma tässä jossain kohtaa laittaa sulle se Jaskan uuden fuzzin proto testiin kunhan saan itse räpelelttyä sitä ensin. :)

Vain Tung-Soleja. Pitäisi varmaan testata muitakin, mutta nyt ei taida jaksaa. Sellainen fiilis tuli, että trebleä sai pistää vähän isommalle kuin 6V6:ten kanssa. Liekö kyse vaan yksittäistapauksesta, vai onkohan ihan yleinen ilmiö?

Luulen, että ollaan sen verran perustavaa laatua olevien kysymysten äärellä, että tuohon puhtaaseen ei merkin vaihto auta. Kyllä se ero on siinä putken rakenteessa. Mutta säröpuolella molemmissa on omat hienoutensa, joten ehkäpä jollain toisella putkella saisi paremman lopputuloksen. Mutta sitten on taas se puhdas kanava.

Se auttaa kyllä kummasti, kun pitää pienen tauon ennen kuin tekee hankintoja. Aina pitäisi odottaa sitä kauemmin, mitä kalliimpi peli on ja mitä enemmän se kuumottaa. Varsinkin pienet käsityöputiikit tuntuvat saavan osansa paskasta, jos joku myy alle 25 vuotta itsellä ollutta vahvaria, kitaraa tai mitä tahansa. Onhan ne "miksi myyt, jos kerran niin hyvä on"-ihmettelyt nähty liian monta kertaa...

Eipä tässä oikeastaan mitään soundia ole, mitä ei Dusty I:stä saisi ulos. Itse asiassa soundi ei ole Dustyn kanssa ollut koskaan ongelma. Se on aina löytynyt helposti ja ollut erinomainen. Dusty I on ja pysyy, mutta mietinnässä on, korvaisiko Expressin Dusty II:lla. Vaikea valinta, koska kyllä edelleen Expresskin on kova, eikä ole varsinaisia haluja luopua siitä.

Treeniksellä olisi mukava olla oma vahvari, niin ei tarvitsisi aina roudata sitä treeneihin. Tosin kyllä nuppi aika helposti kulkee, joten ei se nyt sinänsä mikään sen suurempi ongelma ole, koska treeniksellä on kuitenkin oma kaappi. Jos sitä Dusty II:n hommaisi, niin todennäköisesti se viettäisi aikaansa kotosalla ja roudaisin vahvaria edelleen treenikselle. Paitsi, jos joku myy pilkkahinnalla Dusty Roadin, niin voisin tehdä 'Johanssenit' ja ostaa sellaisen treenikselle...
Myrkky Nuoli
25.02.2015 00:33:05
Laulava Kylätohtori: Vain Tung-Soleja. Pitäisi varmaan testata muitakin, mutta nyt ei taida jaksaa. Sellainen fiilis tuli, että trebleä sai pistää vähän isommalle kuin 6V6:ten kanssa. Liekö kyse vaan yksittäistapauksesta, vai onkohan ihan yleinen ilmiö?

Saattaa hyvinki johtua putkista. EL34 on hyvin semmonen middle-murea asia. Säröillä minusta täysin lyömättömät juuri tuosta syystä.
More Nintendo, less Marshall.
23456
25.02.2015 07:31:35
Morri: Sain juuri viestiä pajalta, että mun Dusty II-nuppi on valmis ja se pitäisi olla täällä loppuviikosta, en malttaisi odottaa...

Kahden kuukauden sisällä torilla siis..
Marsu jee
Bald Anus
25.02.2015 13:16:10

No niin, Stalkeria olisi tulossa 12" -elementillä! Ei malttaisi odottaa, mutta olen positiivisesti yllättynyt, että vahvistin pitäisi saada kahdessa kuukaudessa, pelkäsin jo puolta vuotta.
sääh
Juzpe
25.02.2015 13:19:09

Myrkky Nuoli: Saattaa hyvinki johtua putkista. EL34 on hyvin semmonen middle-murea asia. Säröillä minusta täysin lyömättömät juuri tuosta syystä.

Kokeileppas KT-66:a ja ylläty positiivisesti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)