Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson mensuuri
1
MLa
22.02.2015 19:50:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Tarkoitus on ostaa E-akustinen bassokitara.
 
Kaikukoppien koon lisäksi näyttää mensuuri vaihtelevan 30-34 tuuman välillä eri kitaroiden välillä. Esim Cortin jumbossa ja Fenderin Kingmanissa kaula on normaali 34", Fenderin T-Bucketissa taas 32". Jälkimmäinen on kaikukopaltaankin edellisiä pienempi.
 
Onko mensuurilla suurikin merkitys soitettavuuteen, saundiin tms?
 
34" näyttäisi olevan selkeästi yleisin koko eli onko lyhyemmät bassot tarkoitettu johonkin erikoishommiin, pienemmille soittajille tms.
 
Jos on kokemuksia akkaribassoista, kuulisin niistä mielelläni.
 
MarkusL
 
hollstro
22.02.2015 20:50:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

34"on yleinen muttei suinkaan ainut. 35", 34", 32" ja 30 on yleisiä. Lyhyempiäkin on.
 
Lyhyempi mensuuri on helpompi soittaa ja myös on kompaktimman kokoinen muutenkin. Hyvän basson voi tehdä kaikilla noilla. Akustinen basso on hankala soitin tehdä hyvin ja pidemmällä mensuurilla saa soivan lopputuloksen vähän helpommin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Kefiiri
24.02.2015 11:00:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai kukaan kuitenkaan akkaribassolla ilman vahvaria soita muuten kuin Curen videoilla. Sikäli varmaan lyhyt skaalakin toimii, kunhan kielten paksuus on sopiva.
Ulkonäkö ratkaisee, muutenhan voisi soittaa lankulla... tai piitlesbassolla?
 
En ole musiikin asiantuntija.
hollstro
24.02.2015 11:12:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ei kai kukaan kuitenkaan akkaribassolla ilman vahvaria soita muuten kuin Curen videoilla. Sikäli varmaan lyhyt skaalakin toimii, kunhan kielten paksuus on sopiva.
Ulkonäkö ratkaisee, muutenhan voisi soittaa lankulla... tai piitlesbassolla?

 
Kylä minä soitan, ilman vahvaria. Ei ole edes mikkiä ko. bassossa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Funkånaut
24.02.2015 11:52:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Kylä minä soitan, ilman vahvaria. Ei ole edes mikkiä ko. bassossa.
 
Kyllä ne vähän muiden soittimien sekaan (akustinen kitara, ...) vahvistamattomana hukkuu, mutta keskenään sohvalla soitellessa akustisesta bassosta tulee ihan tarpeeks ääntä.
 
Eiku se oli mun naapuri ja sieltä vessakopista tippui pakastettu kana, ja sit se muija huusi "Kuka heitti leffii kanalla!". Elämän tarkoitus
PasiB
24.02.2015 11:54:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Kylä minä soitan, ilman vahvaria. Ei ole edes mikkiä ko. bassossa.
 
Kotisoitossa ihan toimiva ratkaisu, itsekin soittelen akubassolla jos ei tarvi treenata biisejä, kivahan sillä on pompsutella niitä näitä. Mun halpis Ibassa on aika heiveröinen soundi ilman vahvaria mutta tuossa Maken Versoulissa taitaa olla toisin?
 
hollstro
24.02.2015 12:39:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Kyllä ne vähän muiden soittimien sekaan (akustinen kitara, ...) vahvistamattomana hukkuu, mutta keskenään sohvalla soitellessa akustisesta bassosta tulee ihan tarpeeks ääntä.
 
Tää mun basso pärjää akustiselle kitaralle voimassa hyvin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Funkånaut
24.02.2015 12:41:17 (muokattu 24.02.2015 12:41:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Tää mun basso pärjää akustiselle kitaralle voimassa hyvin.
 
Sulla nyt onki semmonen superbasso. :)
 
Aattelin vähän huokeamman mittapuun akustisia bassoja, millainen todennäköisesti on ketjun aloittajalla aloitusviestin esimerkkien perusteella hakusessa.
 
Eiku se oli mun naapuri ja sieltä vessakopista tippui pakastettu kana, ja sit se muija huusi "Kuka heitti leffii kanalla!". Elämän tarkoitus
okabass
24.02.2015 16:31:50 (muokattu 24.02.2015 16:35:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuskin hirveää merkitystä, mutta mainitsematta on Rickenbacker-basson mensuuri: 33 1/4 ". Sekin tuntuu hyvältä.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Kefiiri
24.02.2015 17:17:25 (muokattu 24.02.2015 17:17:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: No tuskin hirveää merkitystä, mutta mainitsematta on Rickenbacker-basson mensuuri: 33 1/4 ". Sekin tuntuu hyvältä.
 
Tä? Olen ollut luulossa että Rikun skaala on lyhyempi... onko se noin lähellä Fenderiä?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Klezberg
24.02.2015 19:06:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ei kai kukaan kuitenkaan akkaribassolla ilman vahvaria soita muuten kuin Curen videoilla. Sikäli varmaan lyhyt skaalakin toimii, kunhan kielten paksuus on sopiva.
Ulkonäkö ratkaisee, muutenhan voisi soittaa lankulla... tai piitlesbassolla?

 
Mulla oli Fenderin akkaribasso pitkään, tai on se vieläkin, ja kyllähän sitä vahvarin kanssa piti soittaa yksinäänkin. Ihan jo että sai sen kuulostamaan bassolta. Mutta lopulta sitten ostin kuukausi sitten todellakin piitlesbasson, se kuulostaa vahvarin kautta just siltä mitä haluan.
 
Olisin sanonut että lyhytskaalaisia molemmat, mutta akkarissa onkin 82 cm, 5 cm enemmän kuin tuossa Epiphonen viulubassossa.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
okabass
24.02.2015 19:30:24 (muokattu 24.02.2015 20:05:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tä? Olen ollut luulossa että Rikun skaala on lyhyempi... onko se noin lähellä Fenderiä?
 
Ainakin Rikun sivujen mukaan. En kyllä ole mitannut.
http://www.rickenbacker.com/model.asp?model=4003
http://www.rickenbacker.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=11030
 
Tuolla alemmassa linkissä mennään aika huimiin juttuihin. Puhutaan ikivanhasta pituuden yksiköstä cubit eli kyynärä. Eli tuo Rikun mensuuri olisi 2 kyynärää. Ja sitten mennään jo Epygdiin ja pyramideihin. ;)
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
jukkajylli
24.02.2015 20:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ei kai kukaan kuitenkaan akkaribassolla ilman vahvaria soita muuten kuin Curen videoilla. Sikäli varmaan lyhyt skaalakin toimii, kunhan kielten paksuus on sopiva.
Ulkonäkö ratkaisee, muutenhan voisi soittaa lankulla... tai piitlesbassolla?

 
Soittaapas, ja ihmettelen jos olen ainoa. Akkaribasso on mulla himassa treenaamista ja biisien plokkailuja varten. Soitan sillä lähes yksinomaan ilman sähköjä ja usein. Se on terapeuttinen ja siinä on hieno pahvinen soundi.
 
And it's just a waste of time..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «