Aihe: Kokemuksia m.net torista.
1 2 3 4 518 19 20 21 2233 34 35 36 37
freakingenius
19.02.2015 02:20:08
Multiskaalaisissa kitaroissa intonaation saaminen pitäisi kaiketi olla helpompaa. Ja yläkielet soi kirkkaammin, matalat kielet matalammin. Soittotatsiin liittymisestä en tiedä.
naavanka_
19.02.2015 22:41:35
freakingenius: Multiskaalaisissa kitaroissa intonaation saaminen pitäisi kaiketi olla helpompaa. Ja yläkielet soi kirkkaammin, matalat kielet matalammin. Soittotatsiin liittymisestä en tiedä.

Ei välttämättä, riippuu aivan virityksestä.

Pidemmällä skaalalla nimenomaan matalat kielet soivat kirkkaammin ja ohuemmat kuulaammin.
Soittotatsi jämäköityy myös.
JaaGeRMaisTeR
21.02.2015 00:30:36
Kokemukseni viimeiseltä vuodelta on sellaiset, että käytettyjen hinnat ei miellytä ja omistaan pitäisi saada mitään. Ostan siis mielummin uuden kaupasta. No vahvistimen, kaapin ja kitaran ostin käytettynä. Ne oli oikeastaan jees hinnoissa.
Jucciz
21.02.2015 00:44:53
kimurantti1: Ehkäpä noin. Melkoisen vaikeaa kuitenkin se NOS:ius on todentaa putkissa ja sen tapaisissa, jos orkkispakkauksia ei ole. Jos kerran tavara on käyttämätöntä ja myymätöntä varastoa, niin miksi ihmeessä se on otettu pois pakkauksestaan, varsinkin kun on kyse kulutustavarasta. Noin muuten en ottanut kantaa minkään paremmuuteen. Kunhan vaan heitin toisen esimerkin siitä, kuinka vakiintuneita termejä käytetään yksioikoisen väärin.

Joo, onhan tää erittäin hyvä asia ottaa puheeksi. Mullakin on myytävänä putkia, jotka eivät välttämättä ole määritelmän mukaan NOS:ia, mutta jotka luultavasti kestävät pidempään kuin minä. Moni niistä on valmistunut kauan ennenkö minä edes synnyin - tai jopa ennenkö vanhempani - mutta silti ne porskuttavat voimakkaina.

Oon ottanu itte semmosen linjan, että olennaisempaa kuin "NOS:ius" on se, mitä testeri ja vahvistin sanoo siinä vaihessa kun putki otetaan tosissaan testiin. Jos soundi on hyvä, häiriöitä ei ole ja lisäksi testeri antaa semmoiset lukemat että morjes, pystyn olemaan rauhallisella mielellä. :)

Mutta eihän toi toki ilmaiseksi tule: hyvät testerit (ja nyt ei puhuta mistään Orange VT-1000:sta) ovat kalliita ja kaiken lisäksi niitä on osattava käyttää ja tulkita. Omalla kohdalla vaan uteliaisuus voitti ja oli pakko tehdä investointeja, jotta saan entistäkin tarkempaa tietoa noista hehkuvista tötteröistä - ja entistäkin parempia putkia soundinnälkäisille soittajille.

Hauskimpia ovat harrastukset, jotka lähtevät käsistä! :D
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
steelduck
21.02.2015 01:02:43

Jucciz: Joo, onhan tää erittäin hyvä asia ottaa puheeksi. Mullakin on myytävänä putkia, jotka eivät välttämättä ole määritelmän mukaan NOS:ia, mutta jotka luultavasti kestävät pidempään kuin minä. Moni niistä on valmistunut kauan ennenkö minä edes synnyin - tai jopa ennenkö vanhempani - mutta silti ne porskuttavat voimakkaina.

Oon ottanu itte semmosen linjan, että olennaisempaa kuin "NOS:ius" on se, mitä testeri ja vahvistin sanoo siinä vaihessa kun putki otetaan tosissaan testiin. Jos soundi on hyvä, häiriöitä ei ole ja lisäksi testeri antaa semmoiset lukemat että morjes, pystyn olemaan rauhallisella mielellä. :)

Kun on hyvät testerit ja muut ja nuo on kuitenkin aika hinnakkaita, niin annatko niille takuun?
Funkånaut
21.02.2015 01:04:13

steelduck: Kun on hyvät testerit ja muut ja nuo on kuitenkin aika hinnakkaita, niin annatko niille takuun?

Luonnollisesti antaa. Takavalotakuun.
Eiku se oli mun naapuri ja sieltä vessakopista tippui pakastettu kana, ja sit se muija huusi "Kuka heitti leffii kanalla!". Elämän tarkoitus
steelduck
21.02.2015 01:08:01

Funkånaut: Luonnollisesti antaa. Takavalotakuun.

Hehe... jos kerran tuommoinen testeri pystyy kertomaan, että putki on mukamas hyvä ja toimiva ja vanhojen putkien hinnat on kuitenkin aika tymäköitä, niin pitäähän niillä joku takuu olla, eihän tuosta testaamisesta muuten mitään iloa ole... vai?
Jucciz
21.02.2015 02:25:39 (muokattu 21.02.2015 02:26:50)
steelduck: Kun on hyvät testerit ja muut ja nuo on kuitenkin aika hinnakkaita, niin annatko niille takuun?

Jos putki sattuisi saapumaan vastaanottajalle rikkinäisenä, vaihdetaan ilman muuta uuteen tai sitten rahat takaisin. Ekaa kertaa odotellessa...

Eikä ne ole vain "mukamas" hyviä. ;)
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
johanssen
21.02.2015 02:51:53

Jucciz: Jos putki sattuisi saapumaan vastaanottajalle rikkinäisenä, vaihdetaan ilman muuta uuteen tai sitten rahat takaisin. Ekaa kertaa odotellessa...

Eikä ne ole vain "mukamas" hyviä. ;)

Helvetin hyviä putkia Juccizelta oon saanu ja luotin juuri tollaseen takuuseen, vaikken ookkaan sitä tarvinut. Eikä näköjään muutkaan.

Mutta itse aluekeskusteluun vois sanoa, että tuuriako vai mitä sitä lie on ollu, niin aina sitä on saanu tehdä kauppaa täällä hyvässä hengessä ja luottavaisin mielin. Kaikkihan on aina varovaisia kaikkia kohtaan nykyään, mutta aina ne tarvittavat kaupat syntyy, kun niitä vähän vehdataan. Suuntaan jos toiseen. Myös on osamaksut käyny ja muut säätämiset.

Hintapolitiikkahan täällä menee alaspäin tai ainakin se tuntuu niin myydessä. Mutta kun ei oo mikään pakkoa saada kamaa myydyksi heti tai ollenkaan, niin antaa sen leijua torilla ja kattelee sitten, miten sen kanssa käy.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Gary the pine
21.02.2015 06:20:51 (muokattu 21.02.2015 06:22:00)
steelduck: Hehe... jos kerran tuommoinen testeri pystyy kertomaan, että putki on mukamas hyvä ja toimiva ja vanhojen putkien hinnat on kuitenkin aika tymäköitä, niin pitäähän niillä joku takuu olla, eihän tuosta testaamisesta muuten mitään iloa ole... vai?

Tää on aika hieno ajatusmaailma, asenne paistaa aika kivasti läpi, ei tarvii ees rivien välistä tulkita.

"koska kun Minä kukkaroani raotan..."

Oikeasti hei, jos noi tötteröt on valmistettu 25 eKr niin tuskin tämän päivän myyjä voi niistä olla yhtään missään muussa vastuussa, kuin siitä missä kunnossa ne on myyntihetkellä. Tai nyt ylipäätään mikä muu tahansa kampe, jota sen hetkinen myyjä ei ole tehtaassaan siinä makuuhuoneen vieressä valanut / koneistanut tahi muuten saattanut maailmaan. Kokonaan toinen juttu on se, että jos se tuote ei ole mitä oli luvattu / ilmoitettu. Mutta kestolle jos pitää antaa takuu, niin tarttis vähän muita kuin maallisia voimia...

Ne nyt kestää sen minkä kestää ja thats it. Ja vaikka noissa kyseisissä tötteröissä tuo kesto lienee suurimmaksi osaksi hämmentävä, niin aina mahtuu joukkoon se ennenaikaisen syöksyn kokija. Semmosta se on, mitäs läksit, soita trankulla jos ahdistaa tai ei talous kestä yhden satasen tötterön hiljenemistä.
Tulin, näin, paskoin housuun.
steelduck
21.02.2015 09:32:49 (muokattu 21.02.2015 09:37:17)

Gary the pine: Tää on aika hieno ajatusmaailma, asenne paistaa aika kivasti läpi, ei tarvii ees rivien välistä tulkita.

"koska kun Minä kukkaroani raotan..."

Juu ei tarvitse lukea rivien välistä, kyseessä on kuitenkin jo lähes kaupallista liiketoimintaa hipova toiminta, missä tuodaan maahan putkia, testataan ja myydään eteenpäin. Kun testeriä on myyjän puolesta paljon palstalla kehuttu, että sillä pystyy tarkistamaan putkien kunnon niin luulisi, että myyjä voi myös testaamilleen putkille antaa takuuta. Mikä tarkoitus testaamisella muuten on? Ymmärrän toki, että ei niille mitään vuosien takuita voi antaa, mutta toimivuustakuu kuitenkin. Yleensänhän se putki kosahtaa parissa tunnissa jos on viallinen. Tähänhän tuli myyjältä nopeasti vastaus, joten hittoakos nillität.
Gabe
21.02.2015 09:39:53
kimurantti1: Jos kerran tavara on käyttämätöntä ja myymätöntä varastoa, niin miksi ihmeessä se on otettu pois pakkauksestaan, varsinkin kun on kyse kulutustavarasta.

Kysyin tätä kerran kun ostin nos putkia rapakon takaa. Ne minun tilaamani putket olivat tulleet tälle liikkeelle armeijan ylijäämävarastosta, eli putket olivat olleet jossain yhdessä isossa pakkauksessa jossa joka putkelle oli oma slotti muttei omaa pakkausta.
Gary the pine
21.02.2015 09:41:19
steelduck: Juu ei tarvitse lukea rivien välistä, kyseessä on kuitenkin jo lähes kaupallista liiketoimintaa hipova toiminta, missä tuodaan maahan putkia, testataan ja myydään eteenpäin. Kun testeriä on myyjän puolesta paljon palstalla kehuttu, että sillä pystyy tarkistamaan putkien kunnon niin luulisi, että myyjä voi myös testaamilleen putkille antaa takuuta. Mikä tarkoitus testaamisella muuten on? Ymmärrän toki, että ei niille mitään vuosien takuita voi antaa, mutta toimivuustakuu kuitenkin. Yleensänhän se putki kosahtaa parissa tunnissa jos on viallinen. Tähänhän tuli myyjältä nopeasti vastaus, joten hittoakos nillität.

Hyvin sä vedät.
Gary the pine
21.02.2015 09:57:19
Mä nyt jatkan yleisellä tasolla tosta vielä yhden hajatelman verran.

Eli se mitä tossa koitin sanoa, jota peltikana nyt ei ymmärtänyt tai sitten meni palko käkättimeen, on se, että nykyään kaikki riski kaikesta halutaan ulkoistaa, kaikelle pitää olla vakuutus ja takuu, mikään ei voi mennä periaatteessakaan omasta pussista vaan jonkun toisen piikkiin. Ainakin täällä meillä kekkos-slovakiassa. Se on kyllä saatu hienosti taottua valtaosan takaraivoon, että jos jotain sattuu tai menee rikki, niin se on jonkun muun syy tai että sille pitää löytää syy / syyllinen / vastuullinen tahi korvausvelvollinen.

Ja kirjoitin tuossa kyllä, ihan kuten kanapelti oli myös myyjän vastineesta oikein tulkinnut, että varmasti pystyy ja antaa takuun sille, että tuutti on siinä kunnossa kuin ilmoittaa, vaan eipä sille sen enempää pysty kukaan antamaan. Mistäs sen tietää vaikka jonkun muun vahvarissa se kestää 10v ja jonkun toisen stykessä onkin joku pikkuvika joka ilmenee tuuttien ennenaikaisella kulumisella?

Ei mulla tosta sen enempää ole. Jos sen nillittämiseksi haluaa tulkita niin olkaa hyvä vaan.

Mitä tulee testaamiseen, niin esimerkiksi mulla on himassa läjä vanhoja Brimareja jotka kuulostaa kaikki vähän erilaisilta, testaamalla selvinnee niiden päivän pelikunto ja mahdollinen sijoituspositio vahvarissa, vaikkei aikeena myynti olisikaan.
steelduck
21.02.2015 10:30:06 (muokattu 21.02.2015 10:30:16)

Gary the pine: Hyvin sä vedät.

Kiitos, Hyvää viikonloppua sinulle.
toivase
21.02.2015 11:04:17
steelduck: Juu ei tarvitse lukea rivien välistä, kyseessä on kuitenkin jo lähes kaupallista liiketoimintaa hipova toiminta, missä tuodaan maahan putkia, testataan ja myydään eteenpäin. Kun testeriä on myyjän puolesta paljon palstalla kehuttu, että sillä pystyy tarkistamaan putkien kunnon niin luulisi, että myyjä voi myös testaamilleen putkille antaa takuuta. Mikä tarkoitus testaamisella muuten on? Ymmärrän toki, että ei niille mitään vuosien takuita voi antaa, mutta toimivuustakuu kuitenkin. Yleensänhän se putki kosahtaa parissa tunnissa jos on viallinen. Tähänhän tuli myyjältä nopeasti vastaus, joten hittoakos nillität.

Itse en ainakaan pane pahakseni, vaikka tämä olisikin täysin kaupallista toimintaa, eikä vaan lähes...Tällä tavalla ei kaikkien asiasta kiinnostuneitten tarvitse lähteä tilaamaan erikseen maailmalta noita putkia, ostaa testereitä, testata putkia jne...

Ihan kokeilun halusta ja mielenkiinnosta hankin m-netin kautta viime kesänä muutaman vanhan etuasteputken, joista osan laitoin MonSterin El Mocamboon ja osa on tarkoitus laittaa Naylorin SD60:een (en ole vielä ehtinyt...). Ei tullut mieleenikään vaatia myyjältä "takuuta" sellaisille tuotteille, jotka ovat ehkä itseänikin vanhempia...Jos joku putki poksahtaa niin sitten poksahtaa, ei nuo nyt rahallisesti niin arvokkaita ole. Enemmän itseäni harmittaisi se, että niitä ei olisi enää saatavilla!
Tympee Huttunen
21.02.2015 11:36:40
Jucciksen putkihommista voin sanoa, että mallikasta ja rehellistä hommaa. Itse olen hänelle putkia laittanut testiin ja hän on minulta niitä hyvällä rahalla ostellut ja vaihdellut. Ei kenelläkään kauppaa käyneellä liene moitetta edes antaa. Huutelut tulee jostain muualta. Mun mielestä turvallisempaa ostaa häneltä, kuin kaupasta.

Mut tuubit on tuubeja, yksi hintavahko Genelexin Gold Lion hajosi yksien treenien jälkeen (kaupasta ostettu).

Mutta asiaan, diilit tuli taas torilla tehtyä. Myyntiä ja ostoa, tavara kiertää ja hyvä mieli.
Jucciz
21.02.2015 13:59:36 (muokattu 21.02.2015 14:08:59)
Ei liity Muusikoiden.net:in toriin, mutta kaupankäyntiin yleensä.

Tuossa pari kuukautta sitten ostin käytettynä Saksasta yksityishenkilöltä RME:n AD/DA-muuntimen. Laite saapui tänne ja otin sen käyttöön. Kymmenen minuutin päälläolon jälkeen vehje yksinkertaisesti pimeni eikä enää inahtanutkaan. Kerroin myyjälle tapahtuneesta ja sieltä päästä tuli pian jämpti vastaus: "Laita vehje korjaamolle, minä maksan korjauksen ja kaikki siihen liittyvät lähetyskulut." Kolme-neljä viikkoa myöhemmin laite tuli ehjänä korjaamolta, ja myyjä siirteli mulle sentilleen sen verran rahaa, mitä korjauksiin ja kuljetuksiin oli mennyt. Virtalähde oli yksinkertaisesti kilahtanut ja se vaihdettiin uuteen: hieman vajaan 150 euron remontti kaikkinensa.

Puolestaan tällä viikolla tuli yksi mikkietuaste, niin ikään Saksasta yksityishenkilöltä. Täällä päässä tuo laite on pitänyt alusta asti ylimääräistä rätinää, joten korjautettavaksi tuokin pitää viedä, huokaus... Tämä myyjä puolestaan sanoi laitteen lähteneen täysin kunnossa sieltä päästä (mitä en tietysti pysty kiistämään), eikä ainakaan tässä vaiheessa ole ilmaissut halukkuutta osallistua korjauskustannuksiin.

Ainakin mulle myyjänä tulisi surkea fiilis siitä, jos lähettämäni putki - tai mikä tahansa tuote - hajoaisi käytännössä saman tien vastaanottajan päässä, vaikka olisikin saapunut ehjänä. Tästä syystä ainakin tiettyyn rajaan asti olen valmis vaihtamaan rikkoontuneen putken samanlaiseen toimivaan tai palauttamaan rahat. Yritän ajatella, miltä itsestäni vastaavassa tilanteessa tuntuisi - vaikka periaatteessa asia onkin just niinkuin yllä sanottiin: nuo putket ovat suurimmaksi osaksi vanhempia kuin minä (tai jopa vanhempani!) ja periaatteessa voivat hehkulampun tavoin pimentyä hetkenä minä hyvänsä, täysin varoittamatta. Ihmeen hyvä tuuri on silti tähän mennessä ollut, tai sitten nuo on vaan tehty kestämään. Mene ja tiedä.

Ihmisiä on erilaisia - ja yksityishenkilöiden välisessä kaupassa toiminta on aika villin lännen meininkiä: joku myyjä asettuu myös ostajan asemaan, jotakuta toista ei voisi vähempää kiinnostaa, joskus taas löytyy mahdollisuus kompromissiin: "jaetaan korjauskulut vaikka puoliksi" tms. Vähän mahdoton sitä on sanoa, mikä on kulloinkin oikea menettelytapa, riippuu tuotteestakin - kannattaa ehkä kuunnella omaa sydäntä. Jollekulle saattaa tulla jopa hyvä mieli siitä, että ostaja on tyytyväinen, vaikka itselle tulisi hieman lisäkuluja.

Summa summarum: yrittäkää muistaa aina kaupanteossa se toinen osapuoli, sekin on ihminen.
Osteri
22.02.2015 13:56:00
Lastinen: Mutta asiaan, diilit tuli taas torilla tehtyä. Myyntiä ja ostoa, tavara kiertää ja hyvä mieli.

Parin kuukauden aikana tässä myyskennelly erilaista ylimääräistä tai tarpeetonta rompetta ja varmaan tonnin verran taas kertynyt "harrastakassaan".
Kuten aiemminkin todettua, että tuntuu sellainen € 50 - 500 tavara liikkuvan tasaisesti, mutta kalllimmissa pitää vaan luottaa että aika tekee tehtävänsä ja kiinnostunut ostaja esittäytyy aikanaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)