Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassovahvistin/korvike kotiin
1 2
hallu
19.02.2015 22:58:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaapa arvoisat basistit, mitä vaatimuksia bassovahvistimelle pitää asettaa? tai oikeammin mihin seikkaan kiinnittää erityistä huomiota. En ole vielä niin pitkällä että tajuaisin tuon taivaallista hyvistä tai huonoista bassosoundeista. Kaverini Ampeg svt (se missä on se eq) kuulosti pirun hyvältä, mutta se saman kaverin Apegin kombokin kuulosti sikahyvältä. No tuumasin, että ilmeisesti vahvistimessa tulee olla hyvä tonestakki ja aika monessa on myös graafinen eq tai ainakin parametrinen eq keskialueelle tai sitten ala- ja ylämiddle erikseen tai valmiita kytkimiä esiasetettuihin eq-käyriin. Eli toteutustapoja on monia ja on varmaan vähän makuasiakin minkälaisesta käyttöliittymästä kukanenkin tykkää, mutta yhteinen piirre kaikissa on että tonestakki on huomattavasti monipuolisempi kuin kitaravahvistimissa.
 
Olen miettimässä kotiin sopivaa ratkaisua ja silmiini osui musafasulla EBS:n poljin. http://www.f-musiikki.fi/kitarat-ja … icrobass-preamp-di-box-ebsmicrobass olenko ymmärtänyt, että tuo on basistin sveitsiläinen likkuveitsi joka tyrkkää bassovahvistimet historiaan? siis toimiiko tuo todella niin että kotosalla voin soittaa sillä luureihin ja treeneissä tai keikalla lykkään signaalin tuosta suoraan PA:han ja studiossa tai kotona äänittäessä törkkään rakkineesta piuhan äänikorttiin ja homma on sillä selvä? hinta tuntui vähän suolaiselta polkimeksi, mutta jos se tekee kokonaisen vahvistimen tarpeettomaksi niin ei se sitten ole paha.
 
Vai olisiko sittenkin bassokombo se oikeampi valinta? ne Ampegin pikkukombot vaikuttaa lupaavilta eivätkä ole ihan pahan hintaisiakaan. Potkuahan niissä ei välttis riitä bändisoittoon, mutta jos PA:han liittää niin eihän se vahvistimen oma teho/kaappi ole silloin se kriittisin kohta. Niin ja kompressori kai on basistin perustyökalu? olenko ymmärtänyt oikein. Miten te olette sen kompuroinnin hoitaneet?.. ööö mitäs mun vielä piti.. niin aktiivibassolla meinaan jatkossa soittaa (niistähän kyselinkin tuossa viereisessä ketjussa).
 
Olisipa jo kevät
jperala
20.02.2015 07:30:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soittelen kuulokkeilla ainoastaan hätätilassa, muutoin combo auki. Kotiin riittää max 60w combo tai saahan se olla vaikka 300w jos tuntuu paremmalle.
 
Mieluiten kuitenkin 10-15" ämyrillä, 8" on vain liian pienin tai itse en ole tykännyt.
 
Yamaha TRBX504
hollstro
20.02.2015 09:26:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Homma lähtee siitä missä olosuhteissa bassoa haluaa soittaa. Jos perhe ei häiriinny siitä etä soitaa vahvistimella himassa ja musa raikaa niin vahvostin on hyvä.
 
Mulla on ollut noita pikkubassokomboja kotisoitossa ja kaikki on saaneet mennä kun tilaisuuksia niiden käyttämiseen on niin vähän. Kitarakombo toimii himasoitossa ihan ok sillon harvoin kun siihen on tilaisuus, mutta suurin osa soitosta on joko kuulokkeilla tai ilman mitään vahvistusta.
 
Mikä tahansa kuulokesysteemi on OK, kunhan siihen saa basson kiinni. Jos vaatimuksena on musiikin mukana soittelu niin pikkumukseri on ultimaattiratkasu, tai miksei joku iRig/amplitube. Viimeisin mun "löytö" on VOXin kuulokkeet joissa on sisään rakennettuna mallintava vahvistin ja auxi josta saa musat sisään.
 
Huomona tässä että en efektoi bassoa ollenkaan.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hallu
20.02.2015 09:27:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jperala: Itse soittelen kuulokkeilla ainoastaan hätätilassa, muutoin combo auki. Kotiin riittää max 60w combo tai saahan se olla vaikka 300w jos tuntuu paremmalle.
 
Mieluiten kuitenkin 10-15" ämyrillä, 8" on vain liian pienin tai itse en ole tykännyt.

 
Kiitos, onko sinulla jokin suosikki vahvistin? itse olen katsellut juurikin Fender Rumblen pikkuvahvareita ja musafasun EBS:iä, mutta tuo Ampegin pikkuvahvaria olen myös haikaillut. Nehän voi äänityshommissa äänittää suoraan linjaan siitä etuvahvistimen jälkeisestä ulostulosta. Onko muuten Basson äänittämisessä mikrofonilla mitään järkeä?
 
Olisipa jo kevät
jperala
20.02.2015 09:29:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kiitos, onko sinulla jokin suosikki vahvistin? itse olen katsellut juurikin Fender Rumblen pikkuvahvareita ja musafasun EBS:iä, mutta tuo Ampegin pikkuvahvaria olen myös haikaillut. Nehän voi äänityshommissa äänittää suoraan linjaan siitä etuvahvistimen jälkeisestä ulostulosta. Onko muuten Basson äänittämisessä mikrofonilla mitään järkeä?
 
Ei nyt suosikkia ole, nyt käytössä warren 60.1 blue cap, soi ihan hyvin nykyisen basson kanssa, ei valitettavaa.
 
Yamaha TRBX504
Tympee Huttunen
20.02.2015 09:37:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NAMM 2015 esiteltiin Ampeg SCR DI, joka reilun 200e hintalapullaan tuntuu mielenkiintoiselta laitteelta.
 
Dropped C
20.02.2015 09:50:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tarvitse olla mitään graafisia tai parametrisiä eq:ta. Monesti ihan bass, mid ja treble säädöillä oleva vahvistin kuulostaa ihan yhtä hyvältä tai jopa paremmalta. Ja on ainakin helpompi säädettävä.
 
J.Nikkanen
20.02.2015 09:57:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Ei tarvitse olla mitään graafisia tai parametrisiä eq:ta. Monesti ihan bass, mid ja treble säädöillä oleva vahvistin kuulostaa ihan yhtä hyvältä tai jopa paremmalta. Ja on ainakin helpompi säädettävä.
 
Melkeinpä näin joo. Itse ainakin sorrun aivan turhaan säätämiseen jos säätömahdollisuuksia on. Nykyisessä taitaa olla bass, lo-mid, hi-mid ja treble samoin edellisessä, toimii.
 
nakkeja & jaffaa = seksivau (hemmo)
jperala
20.02.2015 09:58:16 (muokattu 20.02.2015 09:59:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Ei tarvitse olla mitään graafisia tai parametrisiä eq:ta. Monesti ihan bass, mid ja treble säädöillä oleva vahvistin kuulostaa ihan yhtä hyvältä tai jopa paremmalta. Ja on ainakin helpompi säädettävä.
 
Omassa combossa nämäkin klo 12 asennossa, bassosta tarvittavat säädöt.
 
Yamaha TRBX504
hallu
20.02.2015 09:59:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Ei tarvitse olla mitään graafisia tai parametrisiä eq:ta. Monesti ihan bass, mid ja treble säädöillä oleva vahvistin kuulostaa ihan yhtä hyvältä tai jopa paremmalta. Ja on ainakin helpompi säädettävä.
 
Joo, eq on eq riippumatta siitä millä sitä säädetään. Olen käsittänyt, että nämä tarkemmin säädettävät eq:t ovat virhealttiimpia ja työläämpiä säätää, mutta niitä tarvitsee lähinnä silloin jos jokin taajuuteen liittyvä ongelma pitää ratkaista. Kiitos kommentistasi eli soundi ratkaisee ei nappuloiden määrä.
 
Olisipa jo kevät
anapena
20.02.2015 11:39:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha konsti on tsekkailla torilta joku sopiva lähiseudulta. Teet vähän hintakartoitusta etukäteen ettet maksa liikaa. Ensimmäinen hankinta on helposti hakuammuntaa, eihän sulle ole ehtinyt muodostua selkeää mielikuvaa siitä mitä haet. Sillä ensimmäisellä jumpsuttelee aikansa, ja sitten rupeaa kenties tekemään mieli jotain muuta, jne.
Oma suosikkini hintalaadun suhteen tällä hetkellä on käytetty Laney. Esimerkiksi sellaisia 15tuumasia noin 160 watin kickback-komboja saa välillä edullisesti. Mun mielestä ovat aika hyväsoundisia. Onhan se vähän sellainen kompromissiratkaisu, hiukan iso olohuoneeseen, ja rankempaan mättöön ei puhti ihan riitä. Mutta saa siihen lisäkaiuttimen vähän korjaamaan sitä tilannetta:) Uusissa versioissa sitä ominaisuutta ei välttämättä ole.
 
Istu ja pala!
Dropped C
20.02.2015 12:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa Laneyn komboissa on napakka ja rokki saundi ja ovat suht edukkaita. Ehdottomasti tälläinen mielummin, kuin joku Warren tuhisija.
 
jperala
20.02.2015 12:43:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Noissa Laneyn komboissa on napakka ja rokki saundi ja ovat suht edukkaita. Ehdottomasti tälläinen mielummin, kuin joku Warren tuhisija.
 
En ole warrea käskenyt ostamaan, sanoin vai että itse soitan sillä.
 
Yamaha TRBX504
Dropped C
20.02.2015 12:46:58 (muokattu 20.02.2015 13:00:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, se Warre oli mulla vaan esimerkkinä tuossa, ei ollut kohdistettu mihinkään tiettyyn kirjoitukseen.
 
Mulla on ollut Lanikan BC-120 kombo ysäriltä, napakka ja rokki peli, tehot ei vaan riittäneet. Sentencedin Down levyn bassot on soitettu tälläisellä, toimii.
 
Sitten on ollut Warren Profet 3.1 ja 4x10 + 1X15 läjä. Ääntä lähti jo tarpeeks, mutta oli ponnetonta ja löysää muminaa. Sitten jouduin muutaman kuukauden soittamaan Sweet 15 kombolla, aika löysä mumisija sekin.
 
hallu
20.02.2015 16:33:28 (muokattu 20.02.2015 18:08:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin tänään musafasulla kyselemässä ja kävi tuuri, että paikalla oli se bassojäbä joka tuntui tietävän bassoista ja niiden vahvistimista kun on itsekin basisti. Se suositteli ja esitteli EBS:n edullista jotain 60W laitetta jonka se sai soimaan Yamahan basson kanssa todella komeasti. Se kombo olisi ollut saman hintainen kuin EBS:n mikroamp eikä välttämättä ihan kamalan paljon ominaisuuksiltaan olisi jäänyt jälkeenkään (pikkusen jäi eli mikroampissa kaksi kanavaa ja vähän enemmän liitännäisyyttä).
 
Mun oma ennakko käsitys oli lähinna siitä Ampegin pikkukombosta ja tämä EBS vaikutti vähintään samantasoiselta vehkeeltä. Toisin sanoen siinä soundissa oli ihan toisenlaista napakkuutta ja ryhtiä kuin tuossa mun kitaravahvistimessa (BluesDeVille perustuu kummiskin Bassmaniin joka alkujaan oli bassovahvistin). Kitaravahvistin ei oikein näytä pitävän basson soundia kasassa vaan se meinaa puuroutua (ehkä se johtuu soittotekniikastani tai sitten en osaa säätää) joten bassovahvistin tuntuisi jokseenkin perustellulta.
 
Katselen toria jos siellä olisi lähellä tarjolla jotakin kiinnostavaa. En ole sitä mikroampia vielä hylännyt, mutta toisaalta Logicista löytyy vahvistinmallinnukset bassolle joten testailen viikonloppuna olisiko Focusrite Saffirepro 24 ->Logic -> Yamaha HS7 riittävä bassovahvistin näin aluksi, vai laittaisinko jonkin muun ratkaisun.
 
E: Mites tuommoinen Warvikki kotisoittelussa menisi? Olisiko EBS:n veroinen? http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=974589
 
Olisipa jo kevät
hollstro
20.02.2015 19:12:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
 
Mun oma ennakko käsitys oli lähinna siitä Ampegin pikkukombosta ja tämä EBS vaikutti vähintään samantasoiselta vehkeeltä. Toisin sanoen siinä soundissa oli ihan toisenlaista napakkuutta ja ryhtiä kuin tuossa mun kitaravahvistimessa (BluesDeVille perustuu kummiskin Bassmaniin joka alkujaan oli bassovahvistin). Kitaravahvistin ei oikein näytä pitävän basson soundia kasassa vaan se meinaa puuroutua (ehkä se johtuu soittotekniikastani tai sitten en osaa säätää) joten bassovahvistin tuntuisi jokseenkin perustellulta.

 
Ero tulee lähinnä umpi/refleksikaapista vrt. kitarakombojen takaa avoin rakenne.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hallu
25.02.2015 15:04:25 (muokattu 25.02.2015 15:04:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin nyt tuli sitten laitettua tuo vahvistinosasto kuntoon kertaheitolla ja tänään lähti vantaanportin musafasulta EBS Classic Session 60w combo mukaan joka vaan kaikilta osa-alueiltaan oli vahvin vaihtoehto soittotesteissä soundiltaan minua miellyttävä sekä liitettävyydeltään juuri sitä mitä olen hakenut eli tärkeimmät löytyy AUX, Phones ja balansoitu DI. Kooltaan se on juuri sopivan pieni. Bändin reenikämpälle sen kanssa on turha mennä (jos ei vedetä jotain hiljaista jazzia sähkörummuilla), mutta himatreenaamiseen se on jokseenkin täydellinen kaveri.
 
Samassa rytäkässä tuli ostettua toiseksi bassoksi passiivinen Yamaha BB425XBL joka on heittämällä parempi sekä soundeiltaan että tuntumaltaan kuin vanha Yamaha RBX170 bassoni, jonka pistin itseasiassa vaihdossa. Samalla hylkäsin ajatuksen soittaa nelikielistä kun nämä molemmat bassot ovat viisikielisiä. Viisikielisen soittotuntuma on miellyttävä tykkään siitä tuhtiudesta, mutta se on muuten vielä aika hakusessa vaikka viikonlopun olen tuolla Ibanezilla ahkerasti koittanut harjoitella. Varsinkin siihen paksuimpaan B-kieleen on vaikea saada sopivaa tuntumaa, mutta se lienee pitkälti tatsikysymys ja siihen voi varmasti vaihtaa paksumman kielen ettei se ole niin veltto tai sitten voi lisätä sen viidennen kielen sinne yläpäähän ja virittää E -> C. Näillä nyt kuitenkin mennään ja jos muutkin tällaista pystyy soittamaan, niin pystyn minäkin.
 
Tuo vahvistin on mun elämäni ensimmäinen bassovahvistin joten vähän lesofiilis nyt:-). Mulla on kitaravahvistin ja bassovahvistin nyt soittovalmiudessa rinnakkain ja Boss RC30 luuppimasiina johon voin kytkeä molemmat vahvistimet ja soittaa lennossa mitä vaan systeemejä:-) ja kerrostella luupperilla vaikkapa kokonaisia biisejä siinä soitellessa. Aika hyvä tsydeemi kerrassaan luonnosteluun. Sitten on tietokone ja äänikortti ja Logic jos haluaa tehdä julkaisukelpoisempaa materiaalia. Nyt vaan pitää opetella soittamaan kaikki ajatukset kuuluville.
 
Olisipa jo kevät
hallu
01.03.2015 15:44:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tuon EBS.n gain ja volume säätöjä on tarkoitus käyttää?? olen kitaristina tottunut, että gainista säädetään haluttu soundi eli asetaanko etuastetta ruttuun vaiko eikö ajeta ja masterista säädetään sitten haluttu lopullinen äänen paine. Basson ja tämän EBS:n kanssa se ei kai mene niin? ymmärrän kyllä, että gain säätää sisään tulevan signaalinen voimakkuutta eli on ensimmäinen vahvistusaste ja sen jälkeen tulee tonestakki ja lopuksi master tai EBS:n kohdalla volume on lähinnä tasosäädin jolla säädetään päätteelle menevän signaalin voima.
 
EBS:sä on klippiledi josta näkee jos gainia tulee liikaa, mutta särölle se ei tuosta gainista mene. Olen huomannut, että jos gainia säätää niin paljon kuin klippaamatta pystyy laittamaan ja volumesta säätää sen lopullisen äänen paineen, niin taustakohinaa on vähemmän, mutta ihan kuin soundi olisi hiukan kompressoidumpaa (en ole ihan varma). Sitten jos gainia laittaa vain vähän ja kääntää volumen kaakkoon, niin kohinaa on enemmän ja soundikin on ohuempi. Olen tähän saakka säädellyt niitä vähän miten sattuu tyyliin saman verran molempia ja kaiuttimesta on ihan okei soundi, mutta kuulokkeissa kohisee enemmän.
 
Kysymys kuuluu mikä olisi niinku konservatiivinen tapa käyttää gainia ja volumea bassossa?
 
Olisipa jo kevät
jperala
01.03.2015 16:31:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse pidän gainin noin 50% ja masterista loput, aktiivibasso tuuttaa muutenkin riittävästi, mutta tämähän täytyy itse hakea ja kokeilla.
 
Yamaha TRBX504
Dropped C
01.03.2015 17:22:06 (muokattu 01.03.2015 17:24:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Manuaalithan näissä yleensä ohjeistavat, että gain säädetään klippivalon rajalle ja sitten volumea tarpeen mukaan.
 
Luulisin, että tuosta EBS:stä itsestään ei ole tarkoituskaan tulla minkäänlaista säröä ja jos sen ajaa särölle, niin äänimaailma ei ehkä ole se kaikkein paras. Säröt otetaan sitten purnukoista, jos on tarvetta.
 
Kokeilemalla tietenkin selviää toimiiko saundit omaan korvaan, jos gainia vääntää isommalle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «