Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: FireWire-ulkoinen kovalevy?
1
ppcw
16.02.2015 19:47:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Käytössä FireWire 400 ja läppäri vanha HP NX9420. USB3 ei siis tule kyseeseen ja audiointerface FireWiressa kiinni. Äänitykset sisäiselle 7200 rpm kovalevylle olleet ongelmattomia mutta interfacen päivittyessä Mackie Onyx 1640i:hin raitojen määrä kasvaa. Olen suunnitellut FireWireen kytkettävän kovalevyn hankintaa. LaCie (Rugged Triple, D2 Quadra) olisi helppo ostos mutta monella pirun huonoja kokemuksia, tosin useammalla hyviä. Onko palstalaisilla osviittaa aiheesta, mikä olisi kannattava ostos?
 
t. Mustakorppi
 
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
Henri Henri Olavi
16.02.2015 19:52:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut, tai siis on vieläkin, yhtenä äänityslevynä juurikin tuo Lacie d2 Quadra. Ostin sen vuonna 2008, enkä mitään moitteen sanaa ole joutunut manaamaan. Parhaimmillaan reilut parikymmentä raitaa on tullut sisään samanaikaisesti. En tiedä noiden tasosta nykyään, voihan olla että uudemman sukupolven laitteet on köykäisemmin pygattu.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
ppcw
20.02.2015 12:25:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan aikojen saatossa myös negatiivisia kokemuksia näistä oli kertynyt netin syövereihin. Otan nyt kuitenkin riskin ja hommaan D2 Quadra USB 3.0/FW 800 2 TB kokoisena. Vähän jännittää, tunnistaako äänityskoneen Win XP 32-bit levyn, koska juuri 2 TB on kokoraja, jonka kyseinen XP tunnistaa. Toivottavasti kovalevy ei mene yli tuosta. Tilasin myös FireWire 800/400-kaapelin.
 
Ihastelin noita LaCie Rugged Triple-kovalevyjä jotka ainakin oletettavasti ovat roudauksen kestäviä, mutta 7200 rpm mallin vaatimaton 500 GB kapasiteetti ja runsaat negatiiviset nettiarviot käänsivät suunnan tuohon Quadraan.
 
T. Mustakorppi
 
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
juha_p
20.02.2015 14:31:41 (muokattu 20.02.2015 14:34:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos roudausta on paljon niin, kannattaa myös harkita SSD levyä (itsellä tipahti eilen betonille 1½ metristä eikä ollut moksiskaan kun taas perinteisiä ulkoisia on mennyt jo puolen tusinaa jopa pikku kolauksestakin kun tulee oikeasta suunnasta (usein saa kyllä itsekkin korjattua jos raskii avata levyn --> data hävikki mahdollinen)).
 
256GB SSD äänitykseen (et kuitenkaan äänitä montaa gigaa kerralla) ja perinteinen iso backupiksi.
 
Tinppa
20.02.2015 23:21:18 (muokattu 20.02.2015 23:42:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No sattuipas, mulla on ollut käytössä nyt muutaman vuoden juurikin samainen NX9420 -läppäri ja sen kaverina Lacie Quadra d2 -levy. Eli olen äänittänyt Reaperilla suoraan tuolle d2:lle sekä firewire- että usb2-liitäntöjä hyödyntäen. Homma on omalla kohdalla toiminut erittäin mallikkaasti, mitään ongelmaa ole ilmennyt. Kolmen hengen live-jammailujakin on tullut tuolla kombolla äänitetyksi ilman massiivista latenssia, tyyliin kitara ja basso vahvarimallinoksilla varustettuna, sähkörummut midinä (Superior Drummerilla soundit) + 2 laulua. Äänikorttina on ollut Presonuksen Firebox sekä RME Babyface.
 
Tuo minun d2 on 250 gb -versio ja se on tullut hankituksi muistaakseni 2007 tai 2008. Erittäin luotettava levy tuo on ainakin omassa käytössäni ollut tähän päivään saakka. Alkuun käytin tuon d2:n kanssa vieläkin vanhempaa HP:n läppäriä Win XP:llä, mutta tähän NX9420:een asensin Win 7 -käyttiksen, ja suosittelen kyllä tekemään samoin, ei tule nuo gigarajoitteetkaan huolenaiheeksi.
 
edit: Semmoinen seikka täytyy tässä muistikuvien palautuessa pätkittäin todeta, että aina kun olen käyttänyt koneessa firewire-liitäntäistä audio-interfacea, olen kytkenyt tuon d2:n usb-liitäntään. Mikäli äänikortti on puolestaan ollut usb-mallia, niin sitten levy firewire-liitäntään. Joskus kokeilin ketjuttaa Lacien ja firewire -ääni-interfacen samaan firewire-ketjuun, mutta ysköksiä alkoi ilmetä. Ilmeisesti väylä ei riittänyt siirtämään tarpeeksi vauhdikkaasti dataa sekä interfacelta että levyltä yhtäaikaa. Mutta kun interfacen ja kiintolevyn on kytkenyt eri liitäntätyyppien päähän niin ei onkelmia.
 
Henri Henri Olavi
23.02.2015 10:45:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinppa: Joskus kokeilin ketjuttaa Lacien ja firewire -ääni-interfacen samaan firewire-ketjuun, mutta ysköksiä alkoi ilmetä. Ilmeisesti väylä ei riittänyt siirtämään tarpeeksi vauhdikkaasti dataa sekä interfacelta että levyltä yhtäaikaa. Mutta kun interfacen ja kiintolevyn on kytkenyt eri liitäntätyyppien päähän niin ei onkelmia.
 
Mulla taas on ollut aina ketjutettuna interface ja kovalevy, eikä ongelmia yli 20 raidan samanaikaisessa äänityksessä. Ensin koneena PC-läppäri, jossa Texas Instrumentsin fw-kortti ja sittemmin MBP.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
anapena
23.02.2015 11:17:35 (muokattu 23.02.2015 23:34:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinppa: edit: Semmoinen seikka täytyy tässä muistikuvien palautuessa pätkittäin todeta, että aina kun olen käyttänyt koneessa firewire-liitäntäistä audio-interfacea, olen kytkenyt tuon d2:n usb-liitäntään. Mikäli äänikortti on puolestaan ollut usb-mallia, niin sitten levy firewire-liitäntään. Joskus kokeilin ketjuttaa Lacien ja firewire -ääni-interfacen samaan firewire-ketjuun, mutta ysköksiä alkoi ilmetä. Ilmeisesti väylä ei riittänyt siirtämään tarpeeksi vauhdikkaasti dataa sekä interfacelta että levyltä yhtäaikaa. Mutta kun interfacen ja kiintolevyn on kytkenyt eri liitäntätyyppien päähän niin ei onkelmia.
 
Tuossa on varmaan ollut kyse jostain muusta epäsopivuudesta kuin itse väylän nopeudesta. Mutta just tuon takia hybridiliitännät on välillä kivoja.
 
Istu ja pala!
ppcw
23.02.2015 15:04:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tosi paljon hyvistä vinkeistä! Kokeillaan eri optioita kovalevyn liitännän suhteen. Hyvä kuulla että kyseisen läppärin USB:kin on käyttökelpoinen äänitystarkoituksiin.
 
Todella uskollisesti ja hyvin palvellut Alesis Multimix 16 vaihtuu hyvin pian Mackie Onyx 1640i:hin, joka sivumennen sanoen on hillittömässä alennuksessa Thomannilla:
 
https://www.thomann.de/fi/mackie_onyx_1640i.htm
 
Kun tarpeettomat stereokanavat vaihtuvat mikkikanaviin, niin päästään noin 12-16 raidan yhtäaikaiseen äänitykseen koko bändillä. (*) Multimixilla on äänitetty maksimissaan noin 8 raitaa kerralla ongelmitta. Mielenkiintoista nähdä, riittääkö kapasiteetti ketjun eri lenkeissä.
 
(*) Meillä on myös kattomikit treenikämpässä, joilla pystyy treenit mainiosti äänittämään, mutta kaikkien raitojen erillisäänitys kiehtoo kovasti ja tulos on parempi ja sitä pystyy miksailemaan jälkikäteen. Lisäksi se on harjoittelua oikeaa toimintaa eli live-keikan nauhoitusta varten.
 
T. Mustakorppi
 
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «