Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Olisiko tämä hyvä ensimmäinen kitara?
1 2 3
Utuankka
15.02.2015 17:09:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon ajatellu ostaa itelle syntymäpäivälahjaksi sähkökitaran.
Oisko tämä hyvä aloittelijalle? http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … inity-Strat-kit#product-description
 
Durty
15.02.2015 17:18:33 (muokattu 15.02.2015 17:19:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolta kun ostat soittimen, niin saat ensimmäiseksi viedä sen perushuoltoon. Olen muutaman kerran käynyt Verkkokaupan soitinosastolla ja kitarat ovat kyllä karussa kunnossa. Jos Squierin haluat, niin mene F-musiikkiin tai kokeile Tokaita Musamaailmassa.
 
Metalkallo
15.02.2015 17:55:00 (muokattu 15.02.2015 17:55:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

F- musiikkia ja musamaailmaa itsekin suosittelen, tai sitten voit tehdä ekoteon ja katsella sen kepukan täältä muusikoiden torilta ja se on se mitä itse suosittelen koska voi saada (ja luultavasti saakin kun on varovainen sekä tietoinen) paremman kuin kaupasta halvemmalla. Ensimmäistä kepukkaa kun on ostamassa ja jos ostaa sen torilta niin on varmasti hyvä jos löytää sen suht läheltä että voi mennä kokeilemaan. Vähäisiä taitoja alussa ei kannata hävetä, kokeilee vaan rohkeasti.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
iec
15.02.2015 19:21:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Durty ja Metalkallo puhuvat asiaa. Pitää tietää mitä tekee jos ostaa netistä tai sellaisesta kaupasta joka ei ole varsinaisesti musiikkiliike. Säädöt voi olla mitä sattuu, kun siellä ei ole sellaista myyjää joka tietää onko kitara ok vai ei.
 
Toisekseen kannattaa kokeilla eri malleja minkälainen sopii omaan kouraan parhaiten. Skaala ja kaulaprofiili lähinnä.
 
Itse skippaisin Squierilta Affinityn ja Bulletin ja ostaisin suoraan Classic Vibe-sarjan Squierin. Muita asiallisia halppiksia ovat ainakin Tokai, Yamaha ja Epiphone.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Gabe
15.02.2015 20:22:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Utuankka: Oon ajatellu ostaa itelle syntymäpäivälahjaksi sähkökitaran.
Oisko tämä hyvä aloittelijalle? http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … inity-Strat-kit#product-description

 
Jättäisin nuo Affinityt heti kättelyssä väliin. Torilta käytettynä saman lafkan Classic Vibe tai Pacifica ja Yamaha THR-sarjan vahvistin. Sitten kitara paikalliselle sepälle säädettäväksi niin jo on hyvä aloittaa harrastus ja noilla pärjääkin sitten pitkään.
basisti1971
16.02.2015 10:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Utuankka: Oisko tämä hyvä aloittelijalle? http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … inity-Strat-kit#product-description
 
Hienoa huomata että linkki on Suomessa toimivaan firmaan, hatunnosto siitä.
 
Esimerkkisi ei nyt ihan parasta A-ryhmää kuten hinnasta voi aavistellakin, mutta et tuolla hankinnalla ihan kamalasti metsäänkään voi mennä.
 
Ja jos ongelmia tulee, on Suomen kuluttajansuoja yms. puolellasi.
 
Varsinkin, jos kykenet/haluat/uskallat itse instrumenttisi säätää/opetella säätämään, pitäisin jopa hyvänä ostoksena ensimmäiseksi paketiksi.
Suoraan paffilodjusta kun ei selvästi kalliimmatkaan instrumentit välttämättä kummoisia soitettavuudeltaan ole.
 
Käytetyistä nyt puhumattakaan.
 
Ummikkona käytetyn pulttikaulaisen instrumentin ostaminen on parhaimmillaankin riskialtista puuhaa, stratojen eritoten muutamalla miljoonalla valmistetulla yksilöllä, ja Forest Gumpin "Box Of Chocolates" metafora osuu just-jetsulleen nappiin.
Tosta linkittämästäsi paketista saat melko varmasti 50-60% heti takasin jos huomaat ettei homma ollutkaan se sun juttu ja kamat myyt, käytetystä et vättämättä pientä kahvia enempää jos kunnolla tulit palastratolla narutetuksi.
 
Toisaalta, jos paketin ei ole pakko olla uusi, löydät melko varmasti Kepöstä, Tori.fi:stä, Huutonetistä tms. saman setin nurkkaan jääneenä vähän käytettynä tuolla mainitsemallani ~50-60% ohjehinnasta.
Myyjät kun eivät yleensä vaivaudu vaihtamaan näihin värkkeihin halvempia osia vaikka sellaisia jostain löytäisivätkin, on ainakin yksi huoli vähemmän.
 

 
F*c*-musiikin kynnysmattoa en tohtisi suositella kenenkään asioista tietämättömän kuluttamaan, enkä tosin Musamaailmankaan, ellei homma ole yht-äkkiä muuttunut rehdimpään suuntaan.
Tokkopa, kun kilpailijat on pitkälti kuolleet ja kuopattu, ei oikein ole tarvetta moiseen herkistelyyn.
 
Pienemmistä vielä pystyssä olevista ketjuuntumattomista liikkeistä saanet samoja kittejä, tietty hieman kovempaan hintaan, mutta yleensä säätävät myymänsä laitteet soitettavampaan kuosiin.
Yhteishinta säätöineen on varmasti kilpailukykyinen.
 
T:Samuli
 
Gabe
16.02.2015 12:17:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Varsinkin, jos kykenet/haluat/uskallat itse instrumenttisi säätää/opetella säätämään, pitäisin jopa hyvänä ostoksena ensimmäiseksi paketiksi.
 
Säädöt on kyllä hyvä opetella tekemään itse. Itse en kuitenkaan suosittelisi ihka ensimmäistä kitaraa miettivälle sitä että alkaa säätämisellä liikaa vaivaamaan päätään. Se on ihan muutaman setelin arvoista että kiikuttaa sen jollekin ammattilaiselle säädettäväksi. Sillä on mukava sitten aloitella kun osaava ihminen on laittanut sen helpposoittoiseksi. Saa keskittyä ihan vain siihen soittamiseen.
 
Mitä tulee tuohon pakettiin niin tuo Frontman on aika kaamen kuuloinen laatikko, paljon paremmalta soundaaviakin pikkuisia on kuitenkin tarjolla. Affinitykään ei mitenkään laadukkaan halpiksen mainetta nauti..
Kellarikitaristi
16.02.2015 13:55:54 (muokattu 16.02.2015 14:18:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jollain härveleillä se soittaminen on vaan aloiteltava ja miksei sitten vaikka tuommoisella setillä. Suosittelen kyllä että laitattaa ekat säädöt kunnolla ja vaikka jäykistäis tuon tremolon, niin ois yksi murhe vähemmän. Sitten alkaa itte pikkuhiljaa opetella säätämistä ja kyselee apua jos tarvii,palstalta löytyy varmaan auttajia.
Tuota käytetyn ostamistakin voi harkita, kunhan soitinta saa kokeilla. Kyllä sen aikas äkkiä huomaa toimiiko vaiko ei. Varoittelu sillä että voit ostaa kauheeta kuraa pätee kyllä ihan kaikkeen käytetyyn tavaraan, voihan se autokin olla tänään jees ja hetken päästä katsataja suositelee paalaamista. Ei muuta ku kirves kouraan, rittävästi säröä ja rok rok ja ROK!
E: Ja kannattaa se uusikin käydä kokkeilemassa niin tietää mitä saa.
 
Juupa juu jaapa jaa tralla lalla laaa!
tumppusormi
16.02.2015 19:55:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse menisin aluksi musiikkiliikkeeseen ja sieltä pyytäisin apua henkilöltä, joka osaa soittaa. Katsot jotakin halppista, kokeilet itse, ja sitten pyydät sitä soittotaitosta myyjää soittamaan ( siis todistamaan, että vehje on soittokelpoinen ja hyvin säädetty ). Sitten pyydät saada vielä itse kokeilla jotain yli tonnin kitaraa. Sitäkin voit pyytää myös myyjää soittamaan. Näin saat selville ainakin suurinpiirtein missä säädöissä sen soittimen pitää olla.
 
Ota myös selville, minkälaisella soittimella kuuntelemasi musiikki on soitettu, ja miltä haluat soittosi kuuluvan. Jokainenhan lähtee aluksi matkimaan jotain. Myös vahvistimet ja efektit.
 
Kitaran voit yleensä saada myytyä ainakin puoleen hintaan, jos homma rupeaa tökkimään. Halvat vahvarit ei sitten menekään kaupaksi, ja voivat kuulostaa onnettomilta, vaikka kitara ja soittaja olisi maailman parhaita.
 
Jos touhu rupeaa kiinnostamaan, niin tulet kuitenkin hommaamaan lisää kitaroita tulevaisuudessa. Siksi mielestäni eka kitara ei nyt tarvitse olla ihan laadukkain, mutta ei soittokelvotonkaan. Lähinnä pitää oppia kiertämään kierot kaulat ja surkeat mikit. Virittimet on halpiksiin helppo vaihtaa. Maksaa tietenkin jonkin verran ja täytyy nähdä vaivaa ja todennäköisesti mokaillakin vähän mutta ne jutut on oppirahoja tässä harrastuksessa.
 
edenbeast
16.02.2015 20:28:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tumppusormi:
Lähinnä pitää oppia kiertämään kierot kaulat ja surkeat mikit. Virittimet on halpiksiin helppo vaihtaa. Maksaa tietenkin jonkin verran ja täytyy nähdä vaivaa ja todennäköisesti mokaillakin vähän mutta ne jutut on oppirahoja tässä harrastuksessa.

 
Tuosta olen siinä mielessä eri mieltä että myös mikit vaihtuu suhteellisen helposti vaikkei sähkärintaitoja omaisikaan että siinä mielessä ei kannata niitä heikompia mikkejä pelätä.
 
73nd3r
16.02.2015 21:02:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelijan on ihan turha verrata halpiskitaroita tonnin vehkeisiin, erojen löytäminen vaatii jo jonniiverran kokemusta.
 
Toi Affinity/Frontman setti toimii vähän aikaa, sitten alkaa kitarassa säädöt ja vahvarissa rohinat ja pikkuviat hankaloittaa soittoa. Teeseitsemiesasenne hoitaa kyllä ne, joten setti ei ole kelvoton.
Mutta mun mielestä mieluummin vaikka Mustang1 vahvariksi, ja kitaraksi joku käytetty mnetin torilta. Ja telemallit on aina helpompia pitää soittokunnossa kuin tremololliset stratomallit.
 
Noihin yläpuolen pariin edelliseen: virityskoneisto on äärimmäisen harvoin syynä vireongelmiin.
 
Gabe
16.02.2015 21:16:02 (muokattu 16.02.2015 21:17:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Noihin yläpuolen pariin edelliseen: virityskoneisto on äärimmäisen harvoin syynä vireongelmiin.
 
Jepulis, kyllä se syyllinen on yleensä se satulanvirkaa näyttelevä muovirimpula. Sen kun vaihtaa luiseen niin vireenpito paranee jo huomattavasti.
WanhaWetäjä
16.02.2015 21:34:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.cheapguitarguide.com/stratocasters.html
Tossa vertailua neljästä budjettikitarasta, näyttäs menevän aika lailla
hinnan mukaan arviot, eli kallein sai parhaat pisteet, TOSIN Yamahassa on tallamikkinä humppari joka tuo monipuolisuutta soundipalettiin TOSIN se Straton ykskelasen tallamikin soundi on sitten veke, jos siitä tykkää. Tilalle tulee sitten vähän enempi potkua (ja vähemmän hurinaa) hevimpään musaan.
 
Ite oon soitellut nyt yli vuoden vastaavalla halpis-Pacificalla, en ole alottelija, teen keikkaa ko kitaralla, tosin mikit vaihdatin hurinattomiin koska meni hermot siihen hurinaan mikä monissa keikkamestoissa oli ykskelasia käytettäessä.
Sama hurina oli mun aiemmalla stratomallin kitaralla joka oli n. 5 kertaa kalliimpi Amerikan Standard, eli hurinat ja sirinät kuuluu straton "etuihin" ;-)
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
tumppusormi
16.02.2015 22:58:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Aloittelijan on ihan turha verrata halpiskitaroita tonnin vehkeisiin, erojen löytäminen vaatii jo jonniiverran kokemusta.
 
Noihin yläpuolen pariin edelliseen: virityskoneisto on äärimmäisen harvoin syynä vireongelmiin.

No se vertailu kalliimpaa/oletettavasti parempaan poistaa ainakin harhakuvitelmia, että toisella kitaralla asiat olisi varmaan menneet eri tavalla. Lisäksi tietysti myös sähköjen kanssa, koska kalliimmissahan mikit ja sähköt ovat erilaiset/laadukkaammat. Jos ei pysty huomaamaan mitään merkittävää eroa kalliin ja halvan kitaran välillä, niin mielestäni on aika turvallista ostaa se halvempi malli. Tähän poikkeuksen tietysti tekee lisenssifloikalliset, jotka ovat uutena toimivia, mutta puolenvuoden päästä ongelmien takia se kampi on blokattava.
 
On tietysti totta, että satulassa on usein syypäätä vire ongelmiin. Sitten taas tosi halvoissa/surkeissa virittimetkin ovat ihan roskis kamaa ( kokemusta löytyy williams stratocasterista ).
 
Laulava Kylätohtori
17.02.2015 08:31:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: eli hurinat ja sirinät kuuluu straton "etuihin" ;-)
 
Eikös tuo hurina ole single coilien ominaisuus, eikä mitenkään riippuvainen hinnasta tai kitaran mallista. Eli putiikkisinkut hurisee siinä kuin halvemmatkin.
 
Mutta jos ei nyt loisteputkien alla, tietokoneen vieressä tai jonkin teollisuusmuuntamon seinänaapurina soittele, niin pienet hurinat vain kuuluvat siihen juttuun. :) Normaalioloissa itse en edes enää huomaa tai ajattele pieniä hurinoita. Jimilläkin hurisi, miksei siis mullakin.
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Yallup
17.02.2015 10:30:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Utuankka: Oon ajatellu ostaa itelle syntymäpäivälahjaksi sähkökitaran.
Oisko tämä hyvä aloittelijalle? http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … inity-Strat-kit#product-description

 
Tilaa Thomanilta Squier SSS-perusmikityksellä:
 
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_vint_mod_strat_3tsb.htm
 
tai tallaan humppari HSS:
 
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_vint_mod_strat_hss_3t.htm
 
ja kaveriksi mallintava Mustang 1, jolla saat heti leikkiä erilaisilla soundeilla:
 
http://www.thomann.de/fi/fender_mustang_i_v2.htm
 
Hinta tietty nousee Verkkokauppa.com:n nähden hieman, mutta eipä tule lähetyskustannuksiakaan. Näillä pääsee mukavasti alkuun. Jos kitara ei ole säädöissä, sen voinee joku soittelijatuttu laitella tai käydä liikkeessä. Itse opettelisin sen itse, kun se ei ole mitään rakettitiedettä ja hyvä osata muutenkin jos harrastus jatkuu. Kitaran värejäkin voi samalla tutkailla.
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
iec
17.02.2015 22:01:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: ...Säädöt on kyllä hyvä opetella tekemään itse. Itse en kuitenkaan suosittelisi ihka ensimmäistä kitaraa miettivälle sitä että alkaa säätämisellä liikaa vaivaamaan päätään. Se on ihan muutaman setelin arvoista että kiikuttaa sen jollekin ammattilaiselle säädettäväksi. Sillä on mukava sitten aloitella kun osaava ihminen on laittanut sen helpposoittoiseksi. Saa keskittyä ihan vain siihen soittamiseen...
 
Komppaan tätä muuten täysin. Olen aina yrittänyt säätää omat kitarat itse, mutta nyt kun säädätin kitarani ammattilaisella paikallisessa kitarahuollossa ja vaihdatin kerrankin kitaraan luisen satulan muovisen rimpulan tilalle, parani kitaran soitettavuus entisestään. Vaikka kitarani ei ollut huono soitettava alunperinkään, oli siinä silti iso ero soitettavuudessa ennen säätöä ja säädön jälkeen. Eli suosittelen tuota muutaman setelin arvoista hommaa ihan vaikka edullisemman pään kitaraankin.
 
Useimmiten arvokkaammat kitarat ovat jo lähtökohtaisesti aika hyvissä säädöissä, mutta nimenomaan halvimmissa kitaroissa on säädöt monesti mitä sattuu. Satulat on huonoja ja kielet väärällä korkeudella & kaularauta väärissä säädöissä. Siinä mielessä myös erään toisen mnetin jäsenen ehdotus kokeilla jossain kunnon musaliikkeessä todella kallista kitaraa on hyvä. On sitten todellakin jotain mihin verrata, ettei osta mitään ihan sutta ja sekundaa.
 
UGH - olen puhunut :)
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
WanhaWetäjä
17.02.2015 23:38:47 (muokattu 17.02.2015 23:39:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eikös tuo hurina ole single coilien ominaisuus, eikä mitenkään riippuvainen hinnasta tai kitaran mallista.
No mitäs muita lähellekkään yhtä suosittuja kolmen mikin single coil kitaroita on kuin stratomalliset, merkistä riippumatta ? Ei tuu yhtään mieleen...
 
Eli putiikkisinkut hurisee siinä kuin halvemmatkin.
Sepä se, miksi helvetissä maksaa monta tonnia jostain ampiaispesästä kun sen saa ihan pikkurahalla, täh? No vitsi mutta sincle coilien sirinät ja häiriöt on ainakin mulle jotain sellasta että ei voi vetää JOS tekee keikkaa. Tanssimusapuolella tulee tasaseen tahtiin mestoja joissa on niin antiikkiset sähköt että vi.. siis ketuttaa kun ei voi käyttää kuin paria miikkiasentoa häiriöiden takia.
Tähän on olemassa ratkaisu jonka itsekkkin tein ja nyt on kiva vetää kun on hurinattomat mikit ja humppari tallamikkinä.
 
Mutta jos ei nyt loisteputkien alla, tietokoneen vieressä tai jonkin teollisuusmuuntamon seinänaapurina soittele, niin pienet hurinat vain kuuluvat siihen juttuun. :)
No jos tykkää ja siinä on jotain "mojoa" että ei tahdo löytyä soittoasentoa kun aina vaan sirisee ja hurisee.
 
Normaalioloissa itse en edes enää huomaa tai ajattele pieniä hurinoita.
Normaaliolo=mikä?
 
Jimilläkin hurisi, miksei siis mullakin.
"Kuis hurisee" lienee ensimmäinen ja oikeen passeli kysymys kun kohtaa tutun vannoutuneen vintagestratomiehen ;-)
Jimilla hurisi ja pörisi vähän joka alueella eikä vähiten pääkopassa ;-)
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Myrkky Nuoli
18.02.2015 00:22:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helppo kyllä kuvitella, että tanssimusahommissa häiriöt käy hermoille kun soitto on hiljaista ja nättiä. Itellä se on ihan yks hailee kun soittaa jytää satawattisella. Ei ne surinat sieltä soiton alta kuulu. En kiinnitä mitään huomioita ja kitarat saa kiertää. Sit taas noiselesseista ei löydykään niitä saundeja mitä haluan, vaikka nuo häiriöt ei oo mikään ominaisuus, jota erityisesti haluan. Jokaiselle tarpeen mukaan ja silleen.
 
More Nintendo, less Marshall.
antnis
18.02.2015 01:16:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en noiselesseista enää pois vaihtaisi. Välillä tulee mieleen, että sen verta montaa sorttia niitä nykyään on, että jos ei kelpaa, niin ehkä miettii liikaa ja soittaa liian vähän.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «