Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Neuvokaa aloittelijaa Aktiivibasson hankinnassa
1 2
hallu
16.02.2015 22:53:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, pakko vähän kysyä neuvoa kun pitäisi basso laittaa. Olen käytellyt Yamaha BRX170 nelikielistä passiivibassoa jossa jazzbass tyylinen tallamikki ja Precisionbass tyyppinen kaulamikki tai aika keskellähän se on. Tässä nykyisessä bassossa ei ole mitään varsinaista vikaa eikä basson ostaminen ole välttämätöntä.
 
Äänityshommissa käytän bassoa enkä ole mikään varsinainen basisti vaan olen opetellut sitä omaksi ilokseni soittamaan kun se on oikeastaan aika hauskaa soittaa bassoa (ja aika vaikeaa) ja sitten siitä on ollut hyötyä kun on noita omia biisejä äänitellyt. Minun soundi-ihanteeseen ja soittotapaan sopii hyvin lankkubasso napakka atakki ja silleen. Neljä kieltä riittää hyvin ja 24 nauhaa ei ole mikään välttämättömyys eikä minulla ole juuri ollut asiaa 12. nauhan yläpuolelle (sehän on jo kitaran tonttia).
 
Nyt on tullut mieleen, että aktiivibasso (tai ainakin aktiivinen eq) antaisi vielä rikkaamman sointikirjon ja veisi ääripäitä pikkuisen vielä ääremmälle eli kolina olisi pikkuisen kolisevampaa ja töminässä olisi vielä vähän lisää jynkkää. Ja ehkä sen keskialueen saisi paremmin näppeihin. Minulla on kaksi aikaisempaa kokemusta aktiivibassosta kun joskus penskana soitin Ibanezin aktiivibassolla ja hiljattain olen saanut soittaa kaverini MusicMan Stingreyllä. Musaria en ole aikeissa ostaa, koska se on liian kallis (kolmella huntilla ostaisin sen heti).
 
Olen katsellut toria ja silmiini osui Ibanez EDB550 aktiivibasso hintaan 380€ joka alkoi kiinnostaa. Musafasulla olisi Yamaha TRBX304 aktiivibasso ja TRBX504 aktiivibasso. Nuo Yamahat eroavat toisistaan satasen hintaerolla ja ilmeisesti TRBX504 bassossa on kolmealueinen eq kun TRBX304 on vain kaksi alueinen eq. Miten nuo mainitsemani Yamahat vertautuvat tuohon torin Ibaneziin? tuota Ibanezmallia ei ole enää uutena saatavana. Sitten olisi torilla vielä ihan tuossa mun naapurissa Sandberg Basic Ken Taylor 650€ joka menee hinnaltaan mun ihan kipurajoille, mutta se on sitten uutena jo vähän kalliimpi tonnin luokassa oleva soitin. Arvaan, että se lienee parempi kuin nuo muut katselemani.
 
Kokemuseni mukaan soittimen ostamisessa ligiikka menee niin, että on ostettava niin kallis kuin perse kestää ja lopuilla kaljaa:-). Mutta jos joku viitsisi heittää hiukan perustellumpia ideaoita kautta ajatuksia ja tottakai mileipide mitä noista ostaisi kelpaa myös mieluusti.
 
Niin ja ennen kuin kukaan ehtii kysyä, niin musatyyli on humpasta heviin, mutta blues jazz kevytmusiikki osastolla mennään pääsääntöisesti. Opettelen soittamaan sormin ja opettelen myös peukulla läpsyttelyä. Yksi musarikin olisi torilla tonnin huitteilla, mutta se taitaa olla jo niin paljon kipurajan yli etten ihan sinne asti taivu millään.
 
Olisipa jo kevät
Progbass
17.02.2015 00:21:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
Olen katsellut toria ja silmiini osui Ibanez EDB550 aktiivibasso hintaan 380€ joka alkoi kiinnostaa. Musafasulla olisi Yamaha TRBX304 aktiivibasso ja TRBX504 aktiivibasso. Nuo Yamahat eroavat toisistaan satasen hintaerolla ja ilmeisesti TRBX504 bassossa on kolmealueinen eq kun TRBX304 on vain kaksi alueinen eq. Miten nuo mainitsemani Yamahat vertautuvat tuohon torin Ibaneziin? tuota Ibanezmallia ei ole enää uutena saatavana. Sitten olisi torilla vielä ihan tuossa mun naapurissa Sandberg Basic Ken Taylor 650€ joka menee hinnaltaan mun ihan kipurajoille, mutta se on sitten uutena jo vähän kalliimpi tonnin luokassa oleva soitin. Arvaan, että se lienee parempi kuin nuo muut katselemani.
 
Niin ja ennen kuin kukaan ehtii kysyä, niin musatyyli on humpasta heviin, mutta blues jazz kevytmusiikki osastolla mennään pääsääntöisesti. Opettelen soittamaan sormin ja opettelen myös peukulla läpsyttelyä. Yksi musarikin olisi torilla tonnin huitteilla, mutta se taitaa olla jo niin paljon kipurajan yli etten ihan sinne asti taivu millään.

 
Tuosta Ibanez EDB:stä en osaa sanoa, mutta nuo Yamahat on saanu ainaskin ihan hyvää palautetta, varsinkin se kalliimpi TRBX504(muutamalla mnetin jäsenelläkin taitaa olla kyseinen basso).
 
Jos ei budjetti kestä aitoa musaria niin tämä olisi halvempi vaihtoehto joka on kuulemma ihan hyvä hintaisekseen. http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=363186
 
hollstro
17.02.2015 00:22:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos Musarimeininki budjetilla on kiinnostava niin Musarin SUB, OLP:t ja Sterling by Music Man on aika lähellä jos ei jopa aito asia. Ibanezin ATK-bassoissa on Stingray-havinaa ja ne on aktiivisia sekä hyvinkin tuohon sun budjettiin osuvia etenkin jos torilta nappaat.
 
http://www.sterlingbymusicman.com/ray34-basses
http://www.thomann.de/fi/sterling_b … id=5c1b3aa31ffb98c90e793f300feb59e9
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
aho
17.02.2015 07:56:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Jos Musarimeininki budjetilla on kiinnostava niin Musarin SUB, OLP:t ja Sterling by Music Man on aika lähellä jos ei jopa aito asia. Ibanezin ATK-bassoissa on Stingray-havinaa ja ne on aktiivisia sekä hyvinkin tuohon sun budjettiin osuvia etenkin jos torilta nappaat.
 
http://www.sterlingbymusicman.com/ray34-basses
http://www.thomann.de/fi/sterling_b … id=5c1b3aa31ffb98c90e793f300feb59e9

 
Olpit tais olla passiivipelejä, ainakin ne neloset, mitä itse olen käpistellyt. Tosin mm. Iisalmen mies niitä on onnistuneesti modannut aktiivisiksi.
 
Jos tosiaan stingrayn äänimaisema viehättää, niin komppia tulee täältäkin noille ibanezin atk-sarjan bassoille. Toria kun kyttäilee, saattaa saada vanhempia japanilaisiakin huokeaan 300 euron hintaan.
 
jperala
17.02.2015 08:01:11 (muokattu 17.02.2015 08:03:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyy TRBX504 ja on tosiaan 3 alue eq ja aktiivi/passiivi vipstaaki. Hieno laitos ja naurettava hinta.. voisi olla paljon kalliimpi :)
 
Mikit hyvät suoraan paketista, hyvä soittaa ja nupeksia ropaamalla saa ihme ääniä lisää :) patterin hyytyminen ei pelota koska kuulostaa passiivinakin hyvältä !
 
En voi muuta kuin suositella isolla kädellä.
 
Iboja ollut useita esim: SR700 ja tuo TRBX504 menee heittämällä ohi, pesee ja linkoaa...
 
edit 2 OLP bassoa en ota enään ikuna, kävi sellainenkin joskun kokeilussa.
 
Yamaha TRBX504
J.Nikkanen
17.02.2015 08:04:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibameh ATK on kyllä kova beissi. Uskallan suositella.
 
nakkeja & jaffaa = seksivau (hemmo)
vt_17
17.02.2015 09:33:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

G&L:n Tribute -sarjan bassot kannattaa myös tsekata. Hintaisekseen todella hyviä ja monipuolisia pelejä. Mulla on tuon sarjan L-2500, ja se taipuu kyllä monenlaiseen musaan. Viimeistelyssäkään ei valittamista. Torillakin näyttäs muutama Tribute olevan oikein hyvään hintaan:
 
http://muusikoiden.net/tori/haku.ph … &price_max=&category=2&with_image=0
 
kalamies#28 >-)))>
Olli.M
17.02.2015 10:00:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ibameh ATK on kyllä kova beissi. Uskallan suositella.
 
Komppia tälle. Tikkukauloista jos tykkää niin ei välttämättä satu tassuun kylläkään.
 
hollstro
17.02.2015 11:20:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vt_17: G&L:n Tribute -sarjan bassot kannattaa myös tsekata. Hintaisekseen todella hyviä ja monipuolisia pelejä. Mulla on tuon sarjan L-2500, ja se taipuu kyllä monenlaiseen musaan. Viimeistelyssäkään ei valittamista. Torillakin näyttäs muutama Tribute olevan oikein hyvään hintaan:
 
http://muusikoiden.net/tori/haku.ph … &price_max=&category=2&with_image=0

 
Tosiaan. Ovat hyvin saman henkisiä kuin Musarit ja erinomaisia bassoja.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jperala
17.02.2015 11:31:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vt_17: G&L:n Tribute -sarjan bassot kannattaa myös tsekata. Hintaisekseen todella hyviä ja monipuolisia pelejä. Mulla on tuon sarjan L-2500, ja se taipuu kyllä monenlaiseen musaan. Viimeistelyssäkään ei valittamista. Torillakin näyttäs muutama Tribute olevan oikein hyvään hintaan:
 
http://muusikoiden.net/tori/haku.ph … &price_max=&category=2&with_image=0

 
Tribujen viimeistelyn tarkkailussa vähän löysää kuten yhden kaulaliitoksessa, selkeä rako oli hänessä, näytti kaula kuuluvan eri bassoon.. en tykännyt.
 
Mutta löytyyhän näitä muistakin, maanantaikappaleita.
 
Yamaha TRBX504
hallu
17.02.2015 16:37:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia tuhannesti vinkeistä. Kävin juuri musafasulla käpistelemässä nuo Yamahat läpi ja tairan laittaa tuon nykyisen bassoni myyntiin. Ilmaantui myös tarjolle muuan Ibanez SR405. En niitä Yamahoja kokeillut sähköillä vaan pitelin ainoastaan käissäni niitä ja totesin ettei viisikielinenkään vaihtoehto oli ihan kokonaan poissuljettu vaihtoehto, vaikka nelikielistä olinkin ensisijaisesti hakemassa. Yamahoista jäi kyllä tosi hyvä fiilis ja ovat kyllä hemmetin hyvän tuntuisia ihan jokainen jäi semmoinen olo, että tekisi vähän mieli jopa ostaa semmoinen. Täytyy vähän antaa innon laskeutua ettei tule ostettua liian nopeasti ja saan vähän aikaa harkita asiaa.
 
Olisipa jo kevät
jperala
17.02.2015 16:41:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kiitoksia tuhannesti vinkeistä. Kävin juuri musafasulla käpistelemässä nuo Yamahat läpi ja tairan laittaa tuon nykyisen bassoni myyntiin. Ilmaantui myös tarjolle muuan Ibanez SR405. En niitä Yamahoja kokeillut sähköillä vaan pitelin ainoastaan käissäni niitä ja totesin ettei viisikielinenkään vaihtoehto oli ihan kokonaan poissuljettu vaihtoehto, vaikka nelikielistä olinkin ensisijaisesti hakemassa. Yamahoista jäi kyllä tosi hyvä fiilis ja ovat kyllä hemmetin hyvän tuntuisia ihan jokainen jäi semmoinen olo, että tekisi vähän mieli jopa ostaa semmoinen. Täytyy vähän antaa innon laskeutua ettei tule ostettua liian nopeasti ja saan vähän aikaa harkita asiaa.
 
Ei tarvi miettiä, TRBX504 kohdalla ei voi mennä pieleen :)
 
Yamaha TRBX504
J.Nikkanen
17.02.2015 16:47:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kiitoksia tuhannesti vinkeistä. Kävin juuri musafasulla käpistelemässä nuo Yamahat läpi ja tairan laittaa tuon nykyisen bassoni myyntiin. Ilmaantui myös tarjolle muuan Ibanez SR405. En niitä Yamahoja kokeillut sähköillä vaan pitelin ainoastaan käissäni niitä ja totesin ettei viisikielinenkään vaihtoehto oli ihan kokonaan poissuljettu vaihtoehto, vaikka nelikielistä olinkin ensisijaisesti hakemassa. Yamahoista jäi kyllä tosi hyvä fiilis ja ovat kyllä hemmetin hyvän tuntuisia ihan jokainen jäi semmoinen olo, että tekisi vähän mieli jopa ostaa semmoinen. Täytyy vähän antaa innon laskeutua ettei tule ostettua liian nopeasti ja saan vähän aikaa harkita asiaa.
 
Edullisessa viiskielisessä voi olla hieman onneton B-kieli, osassa vähän kalliimistakin. Jos ei tarvetta viiskieliselle ole niin jätä suosiolla väliin ja satsaat parempaan nelikieliseen. Näin ainakin mun mielestä vaikka laiskana bassottelijana vitosella pompottelenkin.
 
nakkeja & jaffaa = seksivau (hemmo)
JussiKoo
17.02.2015 19:53:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Edullisessa viiskielisessä voi olla hieman onneton B-kieli, osassa vähän kalliimistakin. Jos ei tarvetta viiskieliselle ole niin jätä suosiolla väliin ja satsaat parempaan nelikieliseen. Näin ainakin mun mielestä vaikka laiskana bassottelijana vitosella pompottelenkin.
 
Komppaan (suoralla kasilla) veli Nikkasen aivoitusta.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (Hannu A 03/2010)
hallu
17.02.2015 22:08:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Edullisessa viiskielisessä voi olla hieman onneton B-kieli, osassa vähän kalliimistakin. Jos ei tarvetta viiskieliselle ole niin jätä suosiolla väliin ja satsaat parempaan nelikieliseen. Näin ainakin mun mielestä vaikka laiskana bassottelijana vitosella pompottelenkin.
 
Ei ole tarvetta viisikieliselle kun neljässäkin on meikäläiselle ihan tarpeeksi tekemistä. Tuo mainitsemani Ibanez on tulossa minulle vaihtokaupassa ja saattaa olla että laitan sen nelosen siihen rinnalle joka tapauksessa "pääsoittimeksi" ja mahdollisesti myyn sen vitosen jos en sitten kuitenkin ihastu siihen ikihyviksi (sen myyjä nimittäin kertoi laittaneensa sen hyvään tämminkiin). Katsotaan nyt, mutta tänään kokeilemani Yamahat tekivät minuun syvän vaikutuksen ja juuri nyt tuntuisi todella vaikealta jatkaa elämää ilman jotakin niistä:-). Mulla on vaan taipumusta kadottaa holtti näissä musakamahommissa niin täytyy pidellä hatusta tiukasti kiinni ettei tule hölmöiltyä.
 
Olisipa jo kevät
hallu
17.02.2015 22:53:23 (muokattu 17.02.2015 22:55:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Edullisessa viiskielisessä voi olla hieman onneton B-kieli, osassa vähän kalliimistakin. Jos ei tarvetta viiskieliselle ole niin jätä suosiolla väliin ja satsaat parempaan nelikieliseen. Näin ainakin mun mielestä vaikka laiskana bassottelijana vitosella pompottelenkin.
 
Hetkinen.... mikä siinä b-kielessä on yleensä vikana? eikö se soi vireessä vai onko se sointi siinä vaisumpi? vetääkö viisi kieltä heppoisen basson korkkiruuville??
 
E: Pekka Pohjola, Pastorius ja Flea soittavat/soittivat kaikki nelikielistä joten en hetkeäkään epäile nelikielisen itseoikeutettua asemaa määrittää basson "oikeaa" kielimäärää, mutta silti jäi vähän mietityttämään miten ne "liiat" kielet bassoa heikentää.
 
Olisipa jo kevät
okabass
17.02.2015 23:24:51 (muokattu 17.02.2015 23:35:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Hetkinen.... mikä siinä b-kielessä on yleensä vikana? eikö se soi vireessä vai onko se sointi siinä vaisumpi? vetääkö viisi kieltä heppoisen basson korkkiruuville?
 
H soi tosiaan monasti erilailla kuin esim. E. H on haastavampi basson rakenteelle ja vahvistimelle + kaapille.
Nelikielisessä eri kielien soittotatsi on samankaltainen. Mutta H:n soittotatsi on jotenkin löysempi. Eli se ei minusta ole niin tämäkkä, tiukka soinniltaan kuin esimerkiksi E. Näin etenkin vanhoilla kieliilä. Monasti tuntuu, että edullisempiin nelik. on vain ympätty viides kieli. Paremmissa (kalliimmissa) bassoissa H on varsin hyvä.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
J.Nikkanen
18.02.2015 08:02:37 (muokattu 18.02.2015 09:17:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Hetkinen.... mikä siinä b-kielessä on yleensä vikana? eikö se soi vireessä vai onko se sointi siinä vaisumpi? vetääkö viisi kieltä heppoisen basson korkkiruuville??
 
E: Pekka Pohjola, Pastorius ja Flea soittavat/soittivat kaikki nelikielistä joten en hetkeäkään epäile nelikielisen itseoikeutettua asemaa määrittää basson "oikeaa" kielimäärää, mutta silti jäi vähän mietityttämään miten ne "liiat" kielet bassoa heikentää.

 
Nykyisessä vitosessa (Yamaha RBX765A) ei tahdo soida kunnolla, eli jää jalkoihin jos ei ole tarkkana. Jos antaa kunnolla plektralla tai sormin kyytiä niin lakkaa soimasta, menee jotenkin tukkoon. Ja ainoastaan B-kieli, muissa ei ongelmaa ole. Tähän varmasti auttaisi uudet kielet mutta en ole vielä jaksanut sijoittaa moisiin koska samalla pitäisi sitten putsata otelauta ja hioa nauhat. Laiska mikä laiska.
 
Yhdessä femmassa, ns. paremmassa SR ibassa oli taas saundi kokolailla outo mun soitteluihin ja siinä taasen tuntui että B-kieli jyrää muut alleen. Kieliä vaihtamalla siitä tuli parempi mutta en päässyt sen basson kanssa oikein kaveriksi vaikka yritin. Siinäkin taas se B-kieli erottui joukosta. Hyvä basso muuten kyllä kaikin puolin, eksoottisia puita ja värähteli nätisti mutta saattoi olla jo aavistuksen liian hifi mun rokkiröytöihin.
 
MPU femma puu/hiilikuitu kaula ja lavatonkin vielä on omista vitosista ollut ehdottomasti paras. Paksu dadda (.145?) B-kieleksi niin johan vaan aina toimi ja toimitti. Oli siinä hieman spessumpi mikkikin mikä vaikutti asiaan, mutta siinä oli kyllä erotteleva, tasainen ja hyvä saundi kaikissa kielissä kun löysin mieleiseni kielet. Bassossa tais olla .130 kieli kun mulle tuli, mutta se oli älyttömän vetelä ja tykkäsi jyrätä muut alleen. Kielten vaihdon jälkeen oli kyllä helvetin hyvä. Miksi myin pois? Koska olin tyhmä.
 
Ja sitten tosiaan nuo kaappihommat, vaatii kaapilta enemmän. Ei niinkään väliä jos nauhottelee kotosalla mutta treeniksellä/keikalla saattaa olla ongelmia matalien taajuuksien kuuluvuuden kanssa. Moni kaappi on jo D sävelen jälkeen melko hiljaa, osa ei toista kunnolla edes sitä.
 
nakkeja & jaffaa = seksivau (hemmo)
hallu
18.02.2015 09:13:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Nykyisessä vitosessa (Yamaha RBX765A) ei tahdo soida kunnolla, eli jää jalkoihin jos ei ole tarkkana. Jos antaa kunnolla plektralla tai sormin kyytiä niin lakkaa soimasta. Menee jotenkin tukkoon. Ja ainostsaan B-kieli, muissa ei ongelmaa ole. Yhdessä femmassa, ns. paremmassa SR ibassa oli taas saundi kokolailla outo mun soitteluihin ja siinä taasen tuntui että B-kieli jyrää muut alleen. Kieliä vaihtamalla siitä tuli ihan ok mutta en päässyt sen basson kanssa oikein kaveriksi vaikka yritin. Siinäkin taas se B-kieli erottui joukosta. MPU femma puu/hiilikuitu kaula ja lavatonkin vielä on omista vitosista ollut ehdottomasti paras. Paksu dadda (.145?) B-kieleksi niin johan vaan aina toimi ja toimitti. Oli siinä hieman spessumpi mikkikin mikä vaikutti asiaan, mutta siinä oli kyllä erotteleva, tasainen ja hyvä saundi kaikissa kielissä kun löysin mieleiseni kielet. Bassossa tais olla .130 kieli kun mulle tuli, mutta se oli älyttömän vetelä ja tykkäsi jyrätä muut alleen. Kielten vaihdon jälkeen oli kyllä helvetin hyvä. Miksi myin pois? Koska olin tyhmä.
 
Okei, kiitos. Mulle on nyt joku SR sarjan Ibanez tulossa (varmaan vähän halvempaa sarjaa kuitenkin kun ei se paljoa maksanut). Kaupoilla noita Yamahoja testailin. Tiedän nyt mihin asiaan kiinnitän huomiota erityisesti. Jos ostan vielä basson niin se varmaan on joku nelikielinen Yamahan malli.
 
Olisipa jo kevät
J.Nikkanen
18.02.2015 09:39:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Okei, kiitos. Mulle on nyt joku SR sarjan Ibanez tulossa (varmaan vähän halvempaa sarjaa kuitenkin kun ei se paljoa maksanut). Kaupoilla noita Yamahoja testailin. Tiedän nyt mihin asiaan kiinnitän huomiota erityisesti. Jos ostan vielä basson niin se varmaan on joku nelikielinen Yamahan malli.
 
Niin no, semmonen pointti tietenkin että jos basso saundaa hyvältä niin ei muuta kuin rokkaa menemään. Tuossa kun on itsellä ja kavereilla ollut bassoja jos jonkinmoisia niin vähän kaikenkuuloisia on tullut soiteltua. Alkaa oleen niin perkeleen kriittinen siitä soittimesta, jos se ei soi niinkuin mielikuva on niin silloin se on huono basso. Pilkun viilaamista. Hieromista. Soittotaitoihin ja -määrään nähden aivan turhaa touhua mutta minkäs sitä itselleen mahtaa?
 
nakkeja & jaffaa = seksivau (hemmo)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «