Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soundforge macille?
1
hallu
15.02.2015 01:00:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi huomasin äänityssoftaa etsiessäni, että macille on saatavana myös Soundforge. Sehän on kai joku audioanalyysi masterointisofta? pystyyhän sillä äänittämään tottakai, mutta onhan se selvästi enemmän kuin pelkkä ääninauhuri. Itse olen tuumannut, että masteroin tuotokseni Logicissa niin mieleeni ei ole aikaisemmin tullut, että tuollaista softaa voisi tarvita.
 
Nyt olen hakemassa ensisijaisesti äänitysohjelmaa, jolla voi äänittää ihan tavallista stereo ja monoraitaa ja että sitä voisi kätevästi pilkkoa pätkiksi toisin sanoen vinyylien ja c-kasettien rippaamiseen soveltuva softa oli mielessä tyyliin Roxion Spindoctor jota ei enää Yosemitelle saa. Törmäsin sattumalta tähän Soundforgeen ja korkeahkosta hinnasta huolimatta mieleen tuli josko se olisi kannattava hankinta jos sitä käyttäisi vaikka masterointiin. Tietääkö joku onnistuuko sillä myös vinyylien rippaaminen käytännöllisesti? onko se masterointiin monipuolisempi ja parempi kuin Logic jota olen tähän saakka ajatellut siihen tarkoitukseen käyttää?
 
Yksinkertaisia vinyylirippausohjelmia on olemassa kyllä paljon halvemmallakin ja pitäisi kyllä tarvita tuota softaa ihan oikeasti että siitä viitsisi satasta maksaa. Itseasiassa Amadeus lite tai Amadeus pro olisi aika vahvoja ehdokkaita yleiskäyttöiseksi vinyyin rippaus ja äänityssoftaksi ja sen saisi lisäksi suomenkielisenä, joka omissa kirjoissani lasketaan isoksi ja rahan arvoiseksi plussaksi.
 
Näitä täällä pohdin. Jos jollakin on aiheeseen jotain mietteitä, niin niistä lukisin mielelläni.
 
Olisipa jo kevät
Grugi
15.02.2015 12:20:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei hirveä kiire ole niin Pro Tools | First on tuloillaan ja se ei maksa yhtään mitään.
Uskoisin että tuolla onnistuu noi hommat mitä mainitsit.
 
http://apps.avid.com/ProToolsFirst/
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
hallu
15.02.2015 18:11:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Jos ei hirveä kiire ole niin Pro Tools | First on tuloillaan ja se ei maksa yhtään mitään.
Uskoisin että tuolla onnistuu noi hommat mitä mainitsit.
 
http://apps.avid.com/ProToolsFirst/

 
Kiinnostava vaihtoehto kiitokset siitä, mutta minusta näytti että tuo olisi kuitenkin moniraitasofta eikä pelkkä ääninauhuri. Mites tuo Soundforge? onko kenelläkään kokemusta miten se macilla pyörii? onko siitä ollenkaan vinyylien ja c-kasettien rippaamiseen, vai onko se pelkästään johonkin audioanalysointiin/masterointiin?
 
Olisipa jo kevät
Grugi
15.02.2015 18:33:39 (muokattu 15.02.2015 18:35:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemmilla onnistuu se rippaus varmasti, SoundForge on enemmänkin juurikin nauhurimallinen softa editointimahdollisuuksilla. Nythän on lähinnä siitä kyse hankitko maksullisen sovelluksen vai hoidatko homman ilmaisella softalla. Sillähän ei ole oikeasti mitään merkitystä onko tallentava sovellus moniraituri vai ei koska voit käyttää ihan hyvin vain sitä yhtä raitaa.
 
Itse en lähtisi rahaa softaan kuluttamaan kun asian saa tehtyä ilmaisellakin softalla.
 
Tosta vaan lataamaan ja kokeilemaan SoundForgea.
http://www.sonycreativesoftware.com/download/trials/soundforgepromac
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Klezberg
15.02.2015 19:01:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä käytän vinyylien ja kasettien digitointiin VinylStudiota, kun arvostan sitä että voi helposti merkitä kappaleitten välit, antaa kappaleitten tiedot ja ohjelma tekee sen perusteella kappaleista omat äänitiedostot. Kyllähän sen tiedostoiksi pätkimisen tekee millä vain daw:illa tai äänieditorilla, mutta mulla ainakin sujuu paljon helpommin tuolla.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
hallu
15.02.2015 19:08:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Minä käytän vinyylien ja kasettien digitointiin VinylStudiota, kun arvostan sitä että voi helposti merkitä kappaleitten välit, antaa kappaleitten tiedot ja ohjelma tekee sen perusteella kappaleista omat äänitiedostot. Kyllähän sen tiedostoiksi pätkimisen tekee millä vain daw:illa tai äänieditorilla, mutta mulla ainakin sujuu paljon helpommin tuolla.
 
Juuri tuota ominaisuutta haen eli kappaleiden välit voi merkata suoraan ja syöttää tiedot ja softa pilkkoo sitten annettujen tietojen perusteella biisit omiksi tiedostoikseen. Toimiiko VinylStudio osx yosemitessa?
 
Olisipa jo kevät
hallu
15.02.2015 19:13:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Molemmilla onnistuu se rippaus varmasti, SoundForge on enemmänkin juurikin nauhurimallinen softa editointimahdollisuuksilla. Nythän on lähinnä siitä kyse hankitko maksullisen sovelluksen vai hoidatko homman ilmaisella softalla. Sillähän ei ole oikeasti mitään merkitystä onko tallentava sovellus moniraituri vai ei koska voit käyttää ihan hyvin vain sitä yhtä raitaa.
 
Itse en lähtisi rahaa softaan kuluttamaan kun asian saa tehtyä ilmaisellakin softalla.
 
Tosta vaan lataamaan ja kokeilemaan SoundForgea.
http://www.sonycreativesoftware.com/download/trials/soundforgepromac

 
No ei sillä mitään ratkaisevaa merkytstä olekaan ja toki tiedän että homman voisi hoitaa Garagebandilla tai Logicilla, mutta mieluummin käyttäisin siihen editoria joka on suunniteltu juuri siihen käyttöön ettei tartte alkaa säätämään (tai ehkä noissa mainituissakaan ei tarvitsisi säätää mä vaan en osaa:-).
 
Maksullisuus softassa ei ole kynnyskysymys jos se muuten vaan on hyvä (mulla on nimittäin jatkuvasti käyttöä audion editoinnille), mutta toki mieluummin maksuton. Jos päädyn käyttämään moniraitaäänityssoftaa niin silloin en tarvitse erillistä ohjelmaa tarkoitukseen, koska käytössäni on jo Logic. Aattelin vaan että olsiiko Soundforge Logicia pätevämpi myös masterointiin?
 
Olisipa jo kevät
hallu
15.02.2015 21:39:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaha, eipä Logicissa näemmä ole koko masterinteko pohjaa enää joten täytynee nyt vaan ottaa joku softa käyttöön. Kerron sitten oliko se mielestäni hyvä.
 
Olisipa jo kevät
Grugi
15.02.2015 22:14:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Jaha, eipä Logicissa näemmä ole koko masterinteko pohjaa enää joten täytynee nyt vaan ottaa joku softa käyttöön. Kerron sitten oliko se mielestäni hyvä.
 
Ei kai se nyt niin iso homma ole ite tehdä omaa pohjaa, samalla tullee varmasti opittua uuttakin kuin että aina tekee valmiin pohjan mukaan.
 
Kompuraa ja limitteriä vaan peliin ja ehkä tarpeen vaatiessa reverbiä. Rajattomathan ne mahikset on mutta enkä vähempi on parempi tässä tapauksessa.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
hallu
15.02.2015 22:35:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Ei kai se nyt niin iso homma ole ite tehdä omaa pohjaa, samalla tullee varmasti opittua uuttakin kuin että aina tekee valmiin pohjan mukaan.
 
Kompuraa ja limitteriä vaan peliin ja ehkä tarpeen vaatiessa reverbiä. Rajattomathan ne mahikset on mutta enkä vähempi on parempi tässä tapauksessa.

 
Siis öh..... mä olen vähän noviisi kummiskin näissä hommissa vaikka välillä koitankin esiintyä kovana proojätkänä:-). Siis tehdä itse pohja? miten???
 
Olisipa jo kevät
Pedro de la Helvetto
15.02.2015 22:42:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä ohjeet!
 
https://www.youtube.com/watch?v=NWm5c1o-SCY
 
Helppoa!
 
hallu
15.02.2015 23:23:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pedro de la Helvetto: Tästä ohjeet!
 
https://www.youtube.com/watch?v=NWm5c1o-SCY
 
Helppoa!

 
No hitto:-D tunnenpa itseni vähän tyhmäksi, mutta homma kirkastui. kiitoksia:-D. Mä taidan lakata tällä erää kyselemästä tyhmiä ja keskityn opettelemaan näitä välineitäni. Turha koko ajan haikailla mitä pitäisi ostaa kun näillä käsillä olevillakin kamppeilla voi tehdä vaikka mitä kun vaan opettelee:-).
 
Tajusin juuri, että sen "masterointi" työtilan lisäksi voin tallentaa minkä tahansa usein käyttämäni työtilan niin että se on aina saatavilla. Säästää pikkuisen vaivaa kun ei tarvitse aloittaa tyhjästä pohjasta joka kerta tai alkaa muokkaamaan noita oletuspohjia itselle sopivaksi joka kerta. Tajusin myös, että tämä taisi olla teille kaikille muille ihan itsestään selvää:-D
 
Olisipa jo kevät
-Q-
16.02.2015 08:39:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tajusin juuri, että sen "masterointi" työtilan lisäksi voin tallentaa minkä tahansa usein käyttämäni työtilan niin että se on aina saatavilla. Säästää pikkuisen vaivaa kun ei tarvitse aloittaa tyhjästä pohjasta joka kerta tai alkaa muokkaamaan noita oletuspohjia itselle sopivaksi joka kerta. Tajusin myös, että tämä taisi olla teille kaikille muille ihan itsestään selvää:-D
 
Hoho! No ei ollut turha päivä tämäkään kun taas oppi uutta :-)
..Itseasiassa en juurikaan kotona askarrellessa käytä näitä templateja vaan tyhjästä lähdetään. En mä aloittaessani yleensä tiedä tarkemmin mitä olen tekemässä tai kuinka monta ja minkälaista raitaa tarvitaan. Kämpällä taas on normaalisti kaikki 16 kanavaa kytkettynä koko bändiä varten niin sitä vastaava template yleensä aina aukeaa äänitystä varten. Vaikka ei siinäkään mitään ihmeellista ole muuten kuin nimet ja reititykset kuunteluun valmiina.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «