Aihe: Eteen soittaminen ja siitä pois oppiminen
1
griip
14.02.2015 00:20:19
Moikka,
En ole kirjoitellut tänne vähään aikaan saati seuraillut palstaa, joten en tiedä onko tästä aiheesta jo aiempi threadi. Kysynpä silti; millä tavoilla olette opetelleet soittamaan klikin tai ylipäänsä koko bändin timen "edestä" (lainausmerkit, koska en tunne terminologiaa kovin hyvin) pois? Bändilläni on keikka tulossa kuukauden päästä, ja olen tässä n. vuoden laiskottelun jälkeen taas ottanut klikin käyttöön niin treeneissä kuin omissakin soitoissa, mutta olen huomannut että soitan hitaissakin tempoissa (75 - 60 bpm) erityisesti basarilla hitusen klikin eteen, mikä ei oikein sovi ko. biisien tunnelmaan. Timeasiat muiden raajojen suhteen ovat sinänsä ihan kondiksessa, mutta toi basari tökkii. Nopeammilla tempoilla (150-170) tämä ei sinänsä haittaa, mutta hitaammissa erittäin paljon. Kysynkin siis, että mihin mun kannattaisi kiinnittää huomiota klikin kanssa soittaessani itsekseni? Tämä on varmasti tapa, jonka olen alitajuisesti omaksunut kun jossain välissä soitettiin aika menevää rokkia enkä jaksanut aka. viitsinyt klikin kanssa harjoitella, joten basari-iskut tuppasivat menemään pikkaisen iskun yli. Tuntuu, että tästä on todella vaikeaa oppia pois - oisko mitään vinkkejä?
life's a bummer when you're a hummer
Velli
14.02.2015 00:29:39
Onko sulla klikki neljäsosilla? Jos on, niin koita soittaa siten, että klikki tuleekin synkoopeille (ts. takapotkuille). Kokeile myös tuplatempo klikkiä, eli jos soitat esim. beattia tempoon 60, niin laita metronomilukemaksi 120. Tuossa nyt ainakin pari vinkkiä alkuun.
Epämuusikko
14.02.2015 01:31:38 (muokattu 14.02.2015 01:55:33)
Mulla joskus auttaa mielikuva "iskun päälle istumisesta". Mutta toisinaan sitten taas ei.
Kannattaa

-lauleskella biisin riffiä/melodiaa/bassolinjaa päässä. Eikä sitten varasteta tauoista mikrosekuntiakaan!
-klikin kanssa treenaaminen yleensä. Ja klikin kuuntelemisen treenaaminen, ja klikin kanssa soittamisen treenaaminen. Ei riitä että se vehje on päällä. Itsensä nauhoittaminen ja klikin antaman vauhdin suvereeni omaksuminen ovat/olisivat se juttu (ite oon TOSI laiska nauhoittamaan yksin treenaamistani...) Toiset tempot on helpompia kuin toiset ihmiskohtaisesti, älä jumita comfort zoneille vaan ota just niitä paskamaisen tuntuisia tempoja ja pyri nousemaan tilanteen yläpuolelle. SINÄ teet sen alajaon, ei se laite. Pistä rumpukone naksauttamaan esim. joka neljännen tahdin ykkönen eikä muuta. Siperia opettaa :D
-joskus kokeilin ihan vittuillakseni uittaa hivenen kolmimuunteisuutta soppaan ja sitten antaa itselleni luvan kiilata, mutta tulokset ei oikein hivelly. En tiedä miten kävis nytten...
-Basarin pientä kiilaamista on todella vaikea kuulla. Jos ei muu auta, niin ota basarista kaikki mahdollinen sointi pois. Virvelin kanssa synkkaaminen ja haitsuun kaiken toiminnan suhteuttaminen jeesaa. Tai jotain. Nimim. Itsekin sain perus-disco-neljäsosabasaribeatin läksyksi VUOSI SITTEN.
-Pyrkiä ajattelemaan 8-osat "täyteen mittaan", tjsp. En osaa tässä tarkemmin selittää, olen nauttinut viskejä ja menossa nukkumaan :D

t: itsekin kroonisena kiilaajana.

btw: laittakaapa tänne laahaavien rumpaleiden nimiä. Niin sais ainakin vasta-ainetta. Oon aidosti kiinnostunut. Olis muutama nimi läpällä heittää, mutten vielä uskalla....
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Laakstr
14.02.2015 10:13:51
Epämuusikko: ...

-klikin kanssa treenaaminen yleensä. Ja klikin kuuntelemisen treenaaminen, ja klikin kanssa soittamisen treenaaminen. Ei riitä että se vehje on päällä. Itsensä nauhoittaminen ja klikin antaman vauhdin suvereeni omaksuminen ovat/olisivat se juttu (ite oon TOSI laiska nauhoittamaan yksin treenaamistani...) Toiset tempot on helpompia kuin toiset ihmiskohtaisesti, älä jumita comfort zoneille vaan ota just niitä paskamaisen tuntuisia tempoja ja pyri nousemaan tilanteen yläpuolelle....

t: itsekin kroonisena kiilaajana.

btw: laittakaapa tänne laahaavien rumpaleiden nimiä. Niin sais ainakin vasta-ainetta. Oon aidosti kiinnostunut. Olis muutama nimi läpällä heittää, mutten vielä uskalla....

Mulla tulee ekana mieleen Charlie Watts.

Tuo on niin totta tuosta klikin käytöstä. Hitaalla tempolla oppii melko nopeaan havainnoimmaan onko edessä, päällä, vai perässä. Hakemalla noista itselleen eri kuulokuvia tarkoituksella saattaa auttaa asiassa. Mulle tärkeää on/oli tuossa että muut raajat soittaa niin hiljaa kun vaan pystyy ja keskittyy täysin siihen ja vain niihin iskuihin mitä pitää hienosäätää.

Käytännön treeninä koetappas permutaatioharjoitusta basarille, siten että isku/iskut siirtyy joka tahdille nuotin arvon eteenpäin. 8-osina siis ensimmäisellä tahdilla basari 1+& seuraavalla &+2 seuraavallla 2+& jne
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
-Dr.DW-
14.02.2015 10:28:33
Heh, vaihdat kuminauhan selkärangan tilalle, otat lyyhöttävän ryhdin ja asenteen... Soitat oikein lungisti! :D
Bombing for peace is just like fucking for virginity.
damn u
14.02.2015 11:17:03
Vaikka tarkoitus ei olisi soittaa kovaa, niin pidä huoli että kapula ja pedaalin nuija liikkuuvat riittävän suuressa kaaressa. Monet timeongelmat johtuvat väärästä motoriikasta. Rumpuja periaatteessa soitetaan "alaspäin" mutta myös kapuloitten ja käsien rento liike ylöspäin on oleellista. Myös basarin nuijan palautuminen riittävän taakse on tärkeää. Väitän että osa timeongelmista johtuu motorisista ja teknisistä asioista.
Epämuusikko
14.02.2015 11:25:36
damn u: Vaikka tarkoitus ei olisi soittaa kovaa, niin pidä huoli että kapula ja pedaalin nuija liikkuuvat riittävän suuressa kaaressa. Monet timeongelmat johtuvat väärästä motoriikasta. Rumpuja periaatteessa soitetaan "alaspäin" mutta myös kapuloitten ja käsien rento liike ylöspäin on oleellista. Myös basarin nuijan palautuminen riittävän taakse on tärkeää. Väitän että osa timeongelmista johtuu motorisista ja teknisistä asioista.

Viimeiseen sama, mutta ei time sais olla liikeratojen koosta kiinni. Pitkässä juoksussa ainakaan. Ja en puhu omalla suullani, Erskine on sanonut asiasta väkevämmin turuilla ja toreilla. Tietyissä tempoissa pulssin ylläpidon näennäiseen ulkoistamiseen liikkeiden katkeamattomuus on jees ja itsekin sitä käytän. Mutta silti. Pyrin olemaan jeesustelematta tässä asiassa suuntaan tai toiseen, jos sisältä kumpuavassa timessä on tekemistä niin kaikki keinot käyttöön. Olennaista on meikästä se, missä time koetaan ja miten.
jazzmies
14.02.2015 11:41:03
Vellin tavoin metronomi synkoopeille tai klikkiraitaan paljon off-beat-kamaa. Näin voimme omalla tyylillämme laskea iskut kohdilleen. Jos jos klikki alkaa muistuttamaan shufflen off-beateja, kiilaamme, ja sen tuntee kyllä kropassa, kun klikki on just kohdillaan. Silloin olemme kunnolla iskulla ja siitä voi alkaa sitten hieman manipuloimaan suuntaan ja toiseen niin halutessa. Mutta ensiksi on parasta osua, jotta se fiilis klikki olisi osa meitä.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
tomboarmageddon
14.02.2015 11:56:51
Lemppari laidback soittaja onpi Mat Cameron. Soundgarden ja Pearljam(jostain2000eteenpäin).
Nopeissakin biiseissä jänskästi raskas fiilis. Haluisin osata nuin vetää, mutta tuskimpa koskaan ja kannattaneekokaan ihan toisten tyyliä yrittääkkään apinoida. No kutenkin kuuntele pari biisiä soundgardenia ajatuksella jos tuota tyyliä haluat.
damn u
14.02.2015 12:00:38
Epämuusikko: Viimeiseen sama, mutta ei time sais olla liikeratojen koosta kiinni. Pitkässä juoksussa ainakaan. Ja en puhu omalla suullani, Erskine on sanonut asiasta väkevämmin turuilla ja toreilla. Tietyissä tempoissa pulssin ylläpidon näennäiseen ulkoistamiseen liikkeiden katkeamattomuus on jees ja itsekin sitä käytän. Mutta silti. Pyrin olemaan jeesustelematta tässä asiassa suuntaan tai toiseen, jos sisältä kumpuavassa timessä on tekemistä niin kaikki keinot käyttöön. Olennaista on meikästä se, missä time koetaan ja miten.

Joo, kyllä, en tarkoittanut että "isosti soittaa tarkemmin". Ja onhan soiton sisäinen dynamiikkia oleellista jotta groovaa (aksentit, ghostit). Tarkoitan ns "riittävän dynaamista liikettä molempiin suuntiin" ja ennen kaikkea sitä että liike on hallittu. Hallitsematon liike tuottaa harvemmin hallittua timeä. Liikkeen hallinta on tekniikkaa.
Vallu-Veke
14.02.2015 12:09:00
Minusta tuo näyttää motoriikkaongelmalta:

"Timeasiat muiden raajojen suhteen ovat sinänsä ihan kondiksessa, mutta toi basari tökkii."

Itselläni on samaa aika-ajoin. Johtuu iästä ja siitä, että urheilen ihan simona. Joinakin päivinä jalat on aika tönkkönä ja viestintä aivoista jalkaan puuroutuu.
Joskus jalat ei vaan lähde heti käyntiin. Lääke. Rauhallista soittelua, katse tiukasti polkimeen ja keskittyminen timeen. Siitä se jalkakin lähtee seuraamaan muuta kroppaa.
damn u
14.02.2015 12:16:35
Käytännön esimerkki siitä miten lyönti, liikeradat ja motoriikka vaikuttavat timeen:

monet vasta vähän aikaa soittaneet pitävät snarekättä pääasiassa paikoillaan ja lyövät siten, että liike lähtee suoraan alaspäin, ei siten että otettaisiin ensin vauhtia ylhäältä.

Varsinkin jos lyönti tapahtuu pelkästään a) ranteella tai pelkästään b) käsivarrella ranne jäykkänä on enemmän kuin yleistä että snaren isku ei ole kohdallaan, yleensä se on nokillaan. Myös beat -kompin hihat -kuvio tökkii, koska liikeet ovat eri kokoisia ja eri voimakkuudella lyötyjä. Tai samoin, jos liike on tehty niin kuin kuvasin yllä snaren kohdalla.

Nämä eivät liity niinkään kiilaamiseen tms. pitkällä aikavälillä tai filleissä jne. vaan siihen että yksittäiset iskut ovat toistuvasti nokillaan.

Sisäisen timen harjoitteluun luonnollisesti lääkäri määrää metronomia säännöllisesti nautittuna.
fikkn1
14.02.2015 15:51:38
Minä olen saanut tarkkuutta sillä, että olen vaan soittanut hitaasti. Vuosienkin jälkeen sitä aina uudestaan kyseenalaistaa tuon homman. Joku juttu tuntuu menevän nopessa temmossa oikein, mutta hitaasti ei onnistu. Sitten sitä miettii ja selittelee itselleen, että kyllähän minä sen osaan, mutta on varmaan huono päivä, kun ei juuri nyt hitaammin onnistu.
Ei auta muutakun ottaa itseä niskasta kiinni ja todeta, etten oikeasti sitä osaa, koska se ei hitaasti mene. Sitten vaan harjoittelemaan hitaalla vauhdilla.

Siis ottaa haluamansa kompin esim joku 4/4 beat ja merkonomiin 40. Sitä sitten muutama sataa toistoa, kunnes onnistuu ilman tuskaa ja kymppi lisää vauhtia ja taas sama juttu ja 10 lisää.
Tuo hitaasti soittaminen on ainakin minulle haasteellista, koska se komppi ei tahdo kuulostaa samalta, kun oikeassa temmossa. Eli aivot ei vaan käsitä sitä pitkään jatkuvaa harvojen iskujen kokonaisuutta yhdeksi meneväksi tahdiksi. Tuo helpottaa yleensä jossain parinsadan toiston jälkeen.
Sitten, kun se on hitaammilla nopeuksilla mennyt selkärankaan, niin se pysyy kasassa helpommin myös kovemmilla nopeuksilla jne.

Se, että yritän vain tehdä jotain juttua ja iskut ei ole kohdallaan ei ainakaan minulla vie asiaa eteenpäin. Päinvastoin sitä tulee "treenattua" sitä huonoa tarkkuutta. Ei se helppoa ole ollut, mutta näin se vain on toiminut.

Näin ainakin minulla.

-Kaitsu
Epämuusikko
14.02.2015 19:20:08
damn u: Liikkeen hallinta on tekniikkaa.

Tiettyyn pisteeseen asti: näin!
griip
14.02.2015 21:27:14
Kiitos vinkeistä! Pitääpä testata huomenna. Rumpuja olen soitellut n. 5,5 vuotta, eli ei ihan aloittelijatasolla mennä, mutta rumputunteja olen ottanut tasan kolme tänä aikana. Aiemmin soitin pianoa, erinäisiä perkussioita ja tein musiikkia softapohjaisesti n. 10 vuotta, joten en ole musiikin suhteen varsinaisesti ensikertalainen. Tota synkooppi-juttua pitää ehdottomasti testata, sekä klikin säätämistä jonnekin 50 bpm seutuville. Tällä hetkellä, itseasiassa viimeksi eilen, soitin treeneissä parit biisit klikin kaa siten, että 8-osat kuuluivat taustalla mutta varsin hiljaa (ilmainen metronomi-app, ei hirveesti säätövaraa).
Strumbali
15.02.2015 04:23:02 (muokattu 16.02.2015 11:35:08)
Jazzmies jo sanoi...Carol Kayen haastattelu, sieltä 10 minuutin paikkeilta. :) youtubesta

Tästä höpisin: http://youtu.be/q4JWqK6r6N4?t=10m
Jee jee!
griip
22.02.2015 21:57:59
Tuplatime-klikki 8-osilla höystettynä (esim. 70 bpm -> 140 bpm siten, että ne kasiosat ikäänkuin ghostaavat siellä taustalla, Drummer's metronome -appin ihan kätsy ominaisuus) on auttanut erittäin paljon tossa tatsin löytymisessä. Toi on vaan aika armoton, etenkin kun meidän yksi biiseistä menee tossa 70:ssa, mutta siten että mä soitan siitä vielä half-timeen, siten että basari tulee ykköselle ja snare vitoselle / seuraavan tahdin ykköselle, riippuen miten sen laskee... vaikeeta selittää :D Mutta toi on siis erittäin hyvin jeesannut sen basari-iskun oikean paikan löytymisessä, ja on tullut huomattua että muutenkin yleistime on tiukentunut huomattavasti kun viimeiset kolmet treenit tullut soitettua klikki koko ajan päällä. Vielä kun jaksaisi treenailla itsekseenkin samalla diligenssillä... Tuota Epämuusikon "iskun päälle" istumista olen kanssa mielikuvissani koittanut treenata, ja ehkä jollain tasolla siinä onnistunutkin, mikäli sillä meinataan jotain sellaista, että koko jalka on rentona mutta osin jännittyneenä, samalla tavalla kun on juuri istumassa alas tuolille, tai jotain sellaista..? Synkoopit on vielä testaamatta klikin osalta, mutta sekin kuulostaa varteenotettavalta vaihtoehdolta.
RockFanatic
17.05.2015 19:10:26
Luin aluksi, että eteen ottaminen...
passe
17.05.2015 20:45:51
RockFanatic: Luin aluksi, että eteen ottaminen...

Siinäkin on pitkässä juoksussa laid back toimivin vaihtoehto.
"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)