Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alapääongelmia
1
htm
13.02.2015 10:12:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten ootte ratkoneet basson muminaa joissain äänentoistolaitteissa?
Mulla on omasta mielestä kuuntelu ja tila kunnossa ja käytän referenssilevyjä miksauksen loppuvaiheessa. "Masteroin"nämä rocktuotokset myös itse. Tarkistan referenssien kanssa vielä kuulokkeilla (Sennheiser HD595), eikä tässä yleensä huomaa mitään. Mulla on myös tapana hipassata lähes kaikki bassoa ja basaria lukuunottamatta kohtalaisen ylhäältä, jolloin tuonne 50-200 välille ei edes kauheasti kamaa jää.
 
Kuitenkin monet nykyäänentoistojärjestelmät toistaa alapäätä ihan julmetusti. Mulla esim vakioautosterkoissa on semmonen bassotykki, että hampaat lähtee kaupallisisakin levyjä kuunnellessa, jos sterkoista ei ruuvaile bassoa pois. Sama juttu on joissain "logitech 2.1"-järjestelmissä.
 
Yritättekö löytää jotain kompromisseja vai käsketäänkö kuuntelija ostamaan järjellisiä vehkeitä? Tuntuu vaan että jos materiaalista tekee järjellisen kuuloista noille megabassovehkeille, jää kuuntelunautinto aika vajaaksi "kunnon kaiuttimilla"..
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Antti1
13.02.2015 10:22:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiasia on se, ettei parhaallakaan kuuntelulla ja kalustolla voi tehdä levyä, joka ei jossain järjestelmässä saattaisi kuulostaa paskalta. On vain koitettava tehdä sellainen kompromissi, jonka kanssa pystyy elämään. Siihen auttaa omien kamojensa tunteminen ja niihin luottaminen. Referenssikuuntelut on toki tärkeitä, mutta nekin pitää tuntea riittävän hyvin.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Spedemix
14.02.2015 15:25:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, mä ite yleensä yritän pitää huolta siitä se matsku mitä siellä alhaalla soi, soi mahdollisimman tasaisesti, sekä volyymiltä että taajuusvasteeltaan (saatan esimerkiksi laitaa oktaaverin niihin bassonuotteihin jotka menee yhtäkkiä tosi korkealle).
 
Mun mielestä iso osa botnen kuulumiseen perustuu sen yläsävelsarjaan ja sen hiomiseen kuntoon. 40 Hz:n siniaaltobassokin saadaan läppärin kailottimista kuulumaan jos sitä säröttää ihan pikkusen nin, että itse musan seasta sitä säröä ei oikein kuule, mutta botnettomista kajareista ihmiskorva saa kiinni siitä yläsävelsarjasta ja antaa psykoakustiikan tehä loput. Rokkibasarit saa kuulumaan sillä että laittaa sen napsun sopivasti hollille (mä käytän aika paljon de-essereitä basareissa tasoittaakseni napsua) ja konemusagenreissä yleensä tumppaan sen basarin mixbus-kompuraa vasten niin, että koko biisi heilahtaa hieman aina kun basari potkaisee. Vaikka se basari ei oikein tulisi läpi joissain pikkukaitsareissa, niin sen heilahduksen kyllä kuulee (ja ihmiskorva hoitaa loput).
 
Se basson plekusaundi, rokkibasarin napsu ja siniaaltobasson pieni särötys on mielestäni erittäin tärkeitä myös silloin kun musaa toistetaan erittäin bassokkaista ämyreistä. Jos nurkkaat botneinstrumentit vain sinne alapäähän niin näitä soittimia tuppaa sit yleensä laittaan liian lujaa jolloin ne joissain logitechin 2.1 systeemissä pistää koko biisin tukkoon. Ja koska mitään läpitunkevaa yläsävelsarjaa ei ole, niin sama miksaus kuulostaa sit täysin bassottomalta ohuemmista kajareista. Bad translation.
 
Mun mielestä suomalaiset miksaajat ei oo kauheen hyviä miksaamaan rokkibotneja. IMO jengi ei tajuu että se rokkibotne on hyvin erilainen kuin esim kone-, ja hiphop-biiseissä (mun mielestä tästä valtiosta löytyy aika paljon hyvii taitavia konemusamiehiä ja oivalisia hiphop-beatintekijöitä). Yks mikä tekee huonosti toistuvan botnen on se että se erotetaan liiaksi muusta musiikista. Mitä erottelevamman botnen tekee, sitä epätasaisemmin soi kautta erilaisten kuunteluiden (=ohuesti ohuesta kuuntelusta ja tukkoisesti botneahdetusta kuuntelusta).
 
Hiphopin saundi perustuu osittain siihen että sen botne on erittäin aggressiivisesti erotettu kaikesta muusta. Aina kun mä miksaan hiphoppia niin mä tasapainottelen sen välillä että kuinka paljon mä uskallan laittaa ne botneinstrumentit soimaan pikkukajareissa vs kuinka paljon se enää kuulostaa hiphopilta. Rockmusan botne perustuu sen lähes täydelliseen blendaukseen alamiddlen kanssa. Sen takia mä esim en juurikaan leikkaile botnea esim. sähkökitaroista tai overheadeista (juurikaan=en ollenkaan ellei siellä ole oikeasti joku ongelma jonka havaitsen toistuvasti kun keskitys ihan johonkin muuhun asiaan, esim. virpan kaiuttamiseen). Toki botne ei tällä tavalla muodostu ihan niin erottelevaksi mutta se on vähän niin kuin rokkibotnen pointti. Rock= blendaus ennen erottelevuutta.
 
Muiden instrumenttien raja alapääleikkaus ei ole oikotie onneen varsinkin kun puhutaan kitaramusiikista.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
htm
14.02.2015 16:18:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Hmm,...
 
Kaiken rölöttämisen lomasta muusikoiden.net osoittaa välillä valonpilkahduksia syvästä viisaudesta. Kiitos Spede! Asia on periaatteessa tuttu, mutta jäänyt soveltamatta. Tässäpä pohtimisen aihetta...
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Henri Henri Olavi
14.02.2015 16:51:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt oli pakko nakata Spedeä plussalla! Vaikka tekstissä ei sinänsä ollut itselleni mitään uutta informaatiota, oli se kuitenkin niin selkeästi ja maanläheisesti selitetty, että uskon siitä olevan hyötyä monille.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
johanssen
15.02.2015 17:15:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä myös plussa spedelle.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
ryynikuolettaja
18.02.2015 20:30:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Spedemix:
Mun mielestä iso osa botnen kuulumiseen perustuu sen yläsävelsarjaan ja sen hiomiseen kuntoon."
 
Hieno kirjotus ja asiaa Spede! Haluisitko tuota lainaamaani pätkää vielä selittää mitä se pitää sisällään?
Kiinnostaisi näkemyksesi tälläiseen "dense metal mix" lähestymistapaan missä pääperiaatteessa tyyliin basso jaetaan ahteen osaan, DI alapäihin leikaten LPF:llä tyyliin 300hz jälkeen ja särö/vahvistin/mallinnus bassoraitaan josta tulee loput, mahdollisesti HPF ylempänä esmes 400-500 jättäen pienen kolon väliin. Tuosta sitten on vielä leikelty mutaa pois tarvittaessa ja kolinaa haettu jostain 2K:n tienoilta. Voimakas kompurointi palauttaa toki matskua tuonne "kolollekkin".. Periaatteena tuntuu toimivalta ja tuntuu että olisin nyt saanutkin botnen, beissin ja basarin hyvin toimimaan ja tuo kolinapiikki saa basson puskemaan läpi todellakin täydestä miksistä, mutta kysymys kuuluisi että voikohan tälläisellä metodilla saada tuon basson yläsävelsarjan kuntoon?
Mielestäni oon nyt saanut beissin kuuluviin aika hyvin pienissäkin setapeissa, mietin vaan miten saisin sovellettua ja ehkä pinnistettyä tätä "psykosetti-ilmiötä" heh enemmän? Millä oktaaveilla freqspectrumilla sitä tavaraa pitäisi olla/säröttää jotta sitä ilmiötä saisi parhaiten/enemmän hyödynnettyä? Tiheässä miksissä kun joutuu aina jostain tinkimään niin olisi ihan hienoa jossei tuonne leikatulle alueelle (n.250-800hz välillä kun hieman vähemmän informaatiota kuin alempana ja ylempänä) tarttisi vain sitä varten hirveästi nostaa beissiä.
 
Entäs esmes wavesin Rbass/Maxbass? Ootko kokenut hyödylliseks kun niitä juuri tuohon tavoitteeseen mainostetaan?
Lukenut niistäkin, mutten oikein saanut sitä kristallinkirkasta vastausta niiden pointista. Lisätään vaikka maxbassilla tavaraa alabeissin yläpuolelle vaikka 100hz yläpuolelle minkä pitäisi sitten kuulua pikkukajareillakin, miten se poikkeaa normi ekulla tehdystä korotuksesta? Viekö se jotenkin vähemmän headroomia vai bongaako korva niiden plugin luomien harmonicsit jotenkin paremmin?
Oiskohan joku muu bassenhancer tms pätevä tässä hommassa? :}
 
Haha, tuhat kysymystä, mut ohan kyseessä sentään joku miksauksen graalin malja niin ehkä siinä menee :D Täydellinen topic!
 
...when they launched the turd...
Spedemix
19.02.2015 00:36:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ryynikuolettaja: Hieno kirjotus ja asiaa Spede! Haluisitko tuota lainaamaani pätkää vielä selittää mitä se pitää sisällään?
Kiinnostaisi näkemyksesi tälläiseen "dense metal mix" lähestymistapaan missä pääperiaatteessa tyyliin basso jaetaan ahteen osaan, DI alapäihin leikaten LPF:llä tyyliin 300hz jälkeen ja särö/vahvistin/mallinnus bassoraitaan josta tulee loput, mahdollisesti HPF ylempänä esmes 400-500 jättäen pienen kolon väliin. Tuosta sitten on vielä leikelty mutaa pois tarvittaessa ja kolinaa haettu jostain 2K:n tienoilta. Voimakas kompurointi palauttaa toki matskua tuonne "kolollekkin".. Periaatteena tuntuu toimivalta ja tuntuu että olisin nyt saanutkin botnen, beissin ja basarin hyvin toimimaan ja tuo kolinapiikki saa basson puskemaan läpi todellakin täydestä miksistä, mutta kysymys kuuluisi että voikohan tälläisellä metodilla saada tuon basson yläsävelsarjan kuntoon?

 
Hmm, vaikea kysymys. Itse henk. koht. en juurikaan harrasta tota "alapää pois vahvarista, yläpää pois DI:stä" vaan pidän ne ihan täyden kaistan signaalina ajastaen ja vaiheistaen ne kohilleen (Little Labs IPB ja Waves InPhase on hienoja työkaluja jahka ne saa haltuun). Mä olen jossain vanhassa threadissa puhunu EQ:sta ja sen vaikutuksesta vaiheeseen. Alapää-, ja yläpääleikkuri aiheuttaa vaiheensiirtoa jo kauan ennen kuin itse EQ alkaa tekemään duuniansa ja siksi en mielellään käyttäisi niitä myös esim rummuissa: enemmän muuttujia. Mutta siis monethan tätä tekee niin makuasioitahan siis oikeasti ovat.
 
Mutta jos mä nyt yrittäisin vasta tähän kysymykseen oikeasti lässyttämisen sijaan niin periatteesssahan sä kyllä tolla metodilla saat molemmat päät haltuun: yläpääleikatussa DI:ssä ei eri määrät plekuatakkia kiusaa kompressoria ja alapääleikatussa Amp-signaalissa esim kielen vaihto paksumpaan ei yhtäkkiä hävitä sitä plekusaundia kun sekaan tulee yhtäkkiä tajuttomasti lisää botnea (ainakin näin passivimikein varustetuissa bassoissa). Tää taajuusvasteenmuutoshan näin sivuhuomiona on se isoin puolestapuhuja sille että EQ:tetaan ennen kompressointia.
 
Mutta sitä ongelmaa ei tällä metodilla välttis korvata jos vaikka joku basson kielistä ei oikein soi hyvin. Esim mun oma halpa LTD:n basso jonka joskus sain ilmatteeksi, siinä ei soi A-kieleltä soittaessa toinen harmoninen. Ja siksi mikä tahansa nuotti siltä kieleltä tuppaa saundaamaan joko ohuelta ilman kompurointia ja honottavalta kompuroinnin jälkeen kun se toinen harm ei täytä sitä ylempää botnea. Näin paperilla se terve täyteläinen botne tulee siitä että tämmösiä ilmiöitä (harmonisien yhtäkkisiä katoamisia) ei siellä soitossa olisi. Tätä mä ehkä tarkoitin sillä yläsävelsarjan hiomisella kuntoon. Mä ite oon ratkaissu oman bassoni ongelman (joita käytän ainoastaan demojen tekemiseen) soittamalla kaiken E-kieleltä :D Ja tän tyyppiset ratkaisuthan oli tietenkin järkevimpiä (ratkaistaan ongelma lähtöpäässä) mutta joskus joudun säröttelemään muiden äänittämiä epätasaisia bassoja näiden aukkojen tasaamiseksi.
 
ryynikuolettaja: Mielestäni oon nyt saanut beissin kuuluviin aika hyvin pienissäkin setapeissa, mietin vaan miten saisin sovellettua ja ehkä pinnistettyä tätä "psykosetti-ilmiötä" heh enemmän? Millä oktaaveilla freqspectrumilla sitä tavaraa pitäisi olla/säröttää jotta sitä ilmiötä saisi parhaiten/enemmän hyödynnettyä? Tiheässä miksissä kun joutuu aina jostain tinkimään niin olisi ihan hienoa jossei tuonne leikatulle alueelle (n.250-800hz välillä kun hieman vähemmän informaatiota kuin alempana ja ylempänä) tarttisi vain sitä varten hirveästi nostaa beissiä.
 
Mä väitän että se varmasti riittää että ne basson kaikki harmoniset sois vaan tasaisesti sinne 250-300 Hz:n saakka. Tästä pyrkimyksestä eteenpäin kysymyshän on sit vain, että mitä pitää tehä jotta tämä toteutuu. Jos mun pitäis oikein pieteetillä puljata tän kaa (=miksaan biisiä jossa ongelmallinen bassoraita) niin saattaisin ihan analyzeriä tuijottaa ja kattella missä kohtaa syntyy aukkoja ja kattoo millä ne paikkaan. Kysymystä kannattaa siis lähestyä tolta kannalta. Sä tiedät mitä aluetta sun pitää prosessoida kun sä tiedät mitä aluetta sä tarttet lisää (näin karkeasti ja yksinkertaistaen sanottuna prosessointi oktaavi jälkimmäistä alempaa).
 
Pikkusen ohi sun aiheesta mutta niiden siniaaltosynabassojen kanssa käytän just vaikka oktaaveria aina silloin ku se basso nousee korkeammalle tai toisinpäin, lisään säröä (automaation voimin) jos se basso menee tosi tosi alas jotta siellä ylempänäkin olis edelleen matskua ihmiskorvalle kuunneltavana.
 
ryynikuolettaja: Entäs esmes wavesin Rbass/Maxbass? Ootko kokenut hyödylliseks kun niitä juuri tuohon tavoitteeseen mainostetaan?
Lukenut niistäkin, mutten oikein saanut sitä kristallinkirkasta vastausta niiden pointista. Lisätään vaikka maxbassilla tavaraa alabeissin yläpuolelle vaikka 100hz yläpuolelle minkä pitäisi sitten kuulua pikkukajareillakin, miten se poikkeaa normi ekulla tehdystä korotuksesta? Viekö se jotenkin vähemmän headroomia vai bongaako korva niiden plugin luomien harmonicsit jotenkin paremmin?
Oiskohan joku muu bassenhancer tms pätevä tässä hommassa? :}
 
Haha, tuhat kysymystä, mut ohan kyseessä sentään joku miksauksen graalin malja niin ehkä siinä menee :D Täydellinen topic!

 
Joo, mullakin oli aluks vaikee hahmottaa että mitäs nää haxxorbeisit oikein on. Varsinkin kun niitä hehkutetaan noilla niin fantsuilla flashwordeillä. Jokunen vuosi sitten pyöräytin vähän siniaaltoa maxxbassin (ja spectrum analyzerin) läpi ja asia tuli päivänselväksi.
 
Maxxbass on botnesärö. Tai botne-exciter, ihan mitä termiä haluat käyttää. Säröhän on nimenomaan yläsävelsarjan rakentamista signaaliin näin paperilla sanottuna. Periatteessa saisit saman tuloksen kuin maxxbass tekee jos monistat bassoraidan, leikkaat sitä yläpäät pois vaikka 100 Hz:stä (tai mihin ikinä haluat sen cutoffin) ja särötät miedosti ja blendaat sekaan. Tai vaikka käyttämällä multiband distortionia, näin periaatteessa (sun pitäis saada siitä säröstä leikattua myös se yläpää pois; maxxbass ei rakenna kuin 3-5 ekaa harmonista).
 
Ero EQ:n ja maxxbassin käyttöön olisi sama kuin EQ:n ja "tavallisen" exciterin käyttö yläpään nostossa: Toinen korostaa olemassaolevaa matskua entisestään ja toinen rakentaa uutta sekaan. Jos mä tässä hetken semantisoin ääneen, niin tokihan se baxbassin tekemän yläsävelsarja menee sinne samaan paikkaan kuin se "oikea alkuperäinen" yläsävelsarja ja nämä sekoittuvat keskenään, mutta tässä tapauksessa se rakennettu ylis tulee olemaan riippuvainen siitä botnesta. Toisin sanoen jos sun bassossa on hyvä tasainen alin botne mutta sen ylempi basso soi huonosti ja epätasaisesti (vaikka just se mun basson toinen harmoninen), maxxbass tasaa tätä ongelmaa.
 
Kaikki maxxbass-tyyppiset botne-exciterit tekee sitä samaa asiaa: säröttää botnea. Yksilöeroina kait sit säädettävyys (täytyy myöntää etten ole juurikaan muiden firmojen vastaavia tuotteita kokeillu). Yleensä jos joku botneprosessori tekee jotain muuta(kin) niin ne yleensä mainostaa sitä kovaan ääneen (käsittääkseni esim. tällaiset Subharmonic Synthesizer räkkilaitteet rakentaa matskua alaspäin Wavesin LoAirin tavoin jolloin kyseessä on luonnollisesti eri asia).
 
Näin sivuhuomiona mä ite rakastan käyttää maxxbassia nimenomaan siten että nostan ration aina täysille (4:1) käytän sitä vähän niin kuin "blendaisin parallelkompuroitua botnea sekaan".
 
Aika syville vesille taas mentiin! Toivottavasti joku saa tästä jotain irti. :)
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Pasi B Pace
19.02.2015 02:11:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nakkasin Spedeä plussalla. Niin paljon ideoita ja ahaa elämyksiä olen tästä ketjusta saanut! Jatka samaan malliin!
 
Viestin kirjoittajalla ei ole hajua kuusta eikä maasta. Suhtautukaa varoen. Lukijaa on varoitettu
ryynikuolettaja
19.02.2015 13:13:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Hmm, vaikea kysymys. Itse henk. koht. en juurikaan harrasta tota "alapää pois vahvarista, yläpää pois DI:stä" vaan pidän ne ihan täyden kaistan signaalina ajastaen ja vaiheistaen ne kohilleen (Little Labs IPB ja Waves InPhase on hienoja työkaluja jahka ne saa haltuun). Mä olen jossain vanhassa threadissa puhunu EQ:sta ja sen vaikutuksesta vaiheeseen. Alapää-, ja yläpääleikkuri aiheuttaa vaiheensiirtoa jo kauan ennen kuin itse EQ alkaa tekemään duuniansa ja siksi en mielellään käyttäisi niitä myös esim rummuissa: enemmän muuttujia. Mutta siis monethan tätä tekee niin makuasioitahan siis oikeasti ovat.
 

 
Wuuu no ihan alkuun aivan käsittämättömät ylistykset ja kiitokset huikeasta tekstistä!! Kaikkiin kysymyksiin tuli ei vaan vastaukset mutta selkeys kaikessa selkeydessään! Aah upeata :D Oppiminen tekee nannaa!
 
Joo tosiaan enpä ole tainnut ottaa vakavasti tuota vaihejuttua vaikka siihen törmännyt. Muistan että tähän basson leikkaamiseen onki suositeltu linear phase eq:ita, mutta tullut käytettyä normaaleita dsp syistä. Vois olla ehkä paikallaan tehä leikkelyt kuitenkin sellasella ja vaikka bounssata sitten jos se lämmittäisi myllyn mieltä. Mitenköhän analogiEQ.t selviäisivät hommasta?
 

 
Mutta jos mä nyt yrittäisin vasta tähän kysymykseen oikeasti lässyttämisen sijaan niin periatteesssahan sä kyllä tolla metodilla saat molemmat päät haltuun: yläpääleikatussa DI:ssä ei eri määrät plekuatakkia kiusaa kompressoria ja alapääleikatussa Amp-signaalissa esim kielen vaihto paksumpaan ei yhtäkkiä hävitä sitä plekusaundia kun sekaan tulee yhtäkkiä tajuttomasti lisää botnea (ainakin näin passivimikein varustetuissa bassoissa). Tää taajuusvasteenmuutoshan näin sivuhuomiona on se isoin puolestapuhuja sille että EQ:tetaan ennen kompressointia.
 

 
Joo just tosta dikkaan siinä että ne saa käsiteltyä erikseen. Noi oon sitten vetänyt yhteen auxiin ja käsitellyt vielä yhtenä ikäänku kokonaisena bassona ja sielläkin ollut vielä multiband kompura.
 

 
Mutta sitä ongelmaa ei tällä metodilla välttis korvata jos vaikka joku basson kielistä ei oikein soi hyvin. Esim mun oma halpa LTD:n basso jonka joskus sain ilmatteeksi, siinä ei soi A-kieleltä soittaessa toinen harmoninen. Ja siksi mikä tahansa nuotti siltä kieleltä tuppaa saundaamaan joko ohuelta ilman kompurointia ja honottavalta kompuroinnin jälkeen kun se toinen harm ei täytä sitä ylempää botnea. Näin paperilla se terve täyteläinen botne tulee siitä että tämmösiä ilmiöitä (harmonisien yhtäkkisiä katoamisia) ei siellä soitossa olisi. Tätä mä ehkä tarkoitin sillä yläsävelsarjan hiomisella kuntoon. Mä ite oon ratkaissu oman bassoni ongelman (joita käytän ainoastaan demojen tekemiseen) soittamalla kaiken E-kieleltä :D Ja tän tyyppiset ratkaisuthan oli tietenkin järkevimpiä (ratkaistaan ongelma lähtöpäässä) mutta joskus joudun säröttelemään muiden äänittämiä epätasaisia bassoja näiden aukkojen tasaamiseksi.
 

 
Hahaha! Loistavaa! Joo huomannu saman paskoilla soittimilla, pitäs vaan sanoa tälläisessä tilanteessa soittajalle että "soitahan sitten kaikki siltä E-kieleltä, joo fillit kans" :D Mut joo juuri tappelin maailman ripulisimman bassoraidan kanssa eikä siinä itkeminenkään auttanut. Tollasta yläsävelsarjaongelmaa joka on soittimesta kiinni on aika mahoton ja työläs taisteltava miksauksessa :/ Hyvä että selvensit että oli kyse siitäkin eikä siis miksausteknisistä ratkaisuista pelkästään!
 

 
Mä väitän että se varmasti riittää että ne basson kaikki harmoniset sois vaan tasaisesti sinne 250-300 Hz:n saakka. Tästä pyrkimyksestä eteenpäin kysymyshän on sit vain, että mitä pitää tehä jotta tämä toteutuu. Jos mun pitäis oikein pieteetillä puljata tän kaa (=miksaan biisiä jossa ongelmallinen bassoraita) niin saattaisin ihan analyzeriä tuijottaa ja kattella missä kohtaa syntyy aukkoja ja kattoo millä ne paikkaan. Kysymystä kannattaa siis lähestyä tolta kannalta. Sä tiedät mitä aluetta sun pitää prosessoida kun sä tiedät mitä aluetta sä tarttet lisää (näin karkeasti ja yksinkertaistaen sanottuna prosessointi oktaavi jälkimmäistä alempaa).
 

 
Okei hieno tietää että ainakin tällä menetelmällä pitäisi onnistua. Jos paljastuisi että joku taajuusalue saa monttuja tietyistä soittimen äänistä, vois kai teoriassa multiband kompuralla jossa upward compression ominaisuus pistää tunnistamaan vajetta sillä alueella ja tekemään buustia kuin niin käy, vai onko liian teoreettista ja epäkäytännöllistä käytännössä? Itestä tuntuisi loogiselta, että tämä hiljaisten äänien nostaminen olisi välillä parempi pienentämään dynamiikkaeroa varsinkin jo voimakkaasti kompuroidun raidan anssa kuin lytätä jo ennestään todella liiskattuja voimakkaampia ääniä ennestään. Jos sitä tarvitsisi tehdä vain tietyllä taajuusalueella, niin ei kai se sen kummempaa. Tuosta upward kompressionista puhutaan vaan niin harvoin että mietin onko syynä se, ettei se toimisi oikeasti käytännössä, vai onko sen ominaisuuden harvinaisuus työkaluissa suurempi syy..
 

 
Pikkusen ohi sun aiheesta mutta niiden siniaaltosynabassojen kanssa käytän just vaikka oktaaveria aina silloin ku se basso nousee korkeammalle tai toisinpäin, lisään säröä (automaation voimin) jos se basso menee tosi tosi alas jotta siellä ylempänäkin olis edelleen matskua ihmiskorvalle kuunneltavana.
 

 
Kuullostaa fiksulta, toimisi ehkä jollain tapaa myös bassokitaran kanssa. Ainakin hyvä sujauttaa korvan taakke!
 

 
Joo, mullakin oli aluks vaikee hahmottaa että mitäs nää haxxorbeisit oikein on. Varsinkin kun niitä hehkutetaan noilla niin fantsuilla flashwordeillä. Jokunen vuosi sitten pyöräytin vähän siniaaltoa maxxbassin (ja spectrum analyzerin) läpi ja asia tuli päivänselväksi.
 
Maxxbass on botnesärö. Tai botne-exciter, ihan mitä termiä haluat käyttää. Säröhän on nimenomaan yläsävelsarjan rakentamista signaaliin näin paperilla sanottuna. Periatteessa saisit saman tuloksen kuin maxxbass tekee jos monistat bassoraidan, leikkaat sitä yläpäät pois vaikka 100 Hz:stä (tai mihin ikinä haluat sen cutoffin) ja särötät miedosti ja blendaat sekaan. Tai vaikka käyttämällä multiband distortionia, näin periaatteessa (sun pitäis saada siitä säröstä leikattua myös se yläpää pois; maxxbass ei rakenna kuin 3-5 ekaa harmonista).
 
Ero EQ:n ja maxxbassin käyttöön olisi sama kuin EQ:n ja "tavallisen" exciterin käyttö yläpään nostossa: Toinen korostaa olemassaolevaa matskua entisestään ja toinen rakentaa uutta sekaan. Jos mä tässä hetken semantisoin ääneen, niin tokihan se baxbassin tekemän yläsävelsarja menee sinne samaan paikkaan kuin se "oikea alkuperäinen" yläsävelsarja ja nämä sekoittuvat keskenään, mutta tässä tapauksessa se rakennettu ylis tulee olemaan riippuvainen siitä botnesta. Toisin sanoen jos sun bassossa on hyvä tasainen alin botne mutta sen ylempi basso soi huonosti ja epätasaisesti (vaikka just se mun basson toinen harmoninen), maxxbass tasaa tätä ongelmaa.
 
Kaikki maxxbass-tyyppiset botne-exciterit tekee sitä samaa asiaa: säröttää botnea. Yksilöeroina kait sit säädettävyys (täytyy myöntää etten ole juurikaan muiden firmojen vastaavia tuotteita kokeillu). Yleensä jos joku botneprosessori tekee jotain muuta(kin) niin ne yleensä mainostaa sitä kovaan ääneen (käsittääkseni esim. tällaiset Subharmonic Synthesizer räkkilaitteet rakentaa matskua alaspäin Wavesin LoAirin tavoin jolloin kyseessä on luonnollisesti eri asia).
 
Näin sivuhuomiona mä ite rakastan käyttää maxxbassia nimenomaan siten että nostan ration aina täysille (4:1) käytän sitä vähän niin kuin "blendaisin parallelkompuroitua botnea sekaan".

 

 
Joo noniin tämä selvensi koko galaksin! Aivan, lukenutkin särön ja enhancereiden tavasta luoda lisää matskua täydentämään olemassaolevan matskun tyhjiä alueita, miten en vain tajunnut että nämä maxbassit jne. toimivat samalla tavalla, duh! :) Miten tässä jäisi semmoinen fiilis ettei se DI olisi edes silloin se paras sinne basson alapäiksi. Viimeksi kyllä valitsinkin suoraan vahvistimesta linjaan nauhotetun saundin alapäiksi kun tuntui niin muhkealta ja hallitun tasaiselta. Voi olla että hylkään koko DI tavan defaultista, se on jo kokeiltu ja vaikka siitä sanottu sen olevan paras, tehnytkin mieli kokeilla vahvistinsimulaatioita pienen särön kera sinne. Kun se särö kerran täydentää sitä informaatiota tuntuisi epäloogiselta valita puhdas DI sinne.. tai mihinkään muuallekkaan :D
 
Tuo maxbassin maximiasetus kuullostaa mielenkiintoiselta, pitääpä kokeilla! Maxbassissahan sai säädettyä sen vaikuttamaan myös kokomatkan alas asti eikä vain crossoverpointista, koetko sen toimivaksi vai millä strategialla oot valinnut crossover pointin?
 
Pitäisiköhän vielä heittää kyssäri bassriderista, onkohan siitä juurikaan mihinkään vai onko ihan huuhaa-rideri? :D
 

 
Aika syville vesille taas mentiin! Toivottavasti joku saa tästä jotain irti. :)
 

 
Joo kohta ollaan niin syvällä aiheessa ettei mitään asiaa ilman happisäiliöitä ja sukelluskortteja :D Irti sai täällä ainakin niin kovaa et hyvä kun hampaat pysy suussa! m/
 
...when they launched the turd...
PurpleCandle
19.02.2015 16:46:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks mikä mulla on kokeilematta, mutta pakko testata jossain välissä, on sellanen että ottaa jollain plugarilla bassoraidasta nuotit midiksi ja se matalin sub-basso sitten pelkkänä särötettynä siniaaltona.
 
Breathing Black Metal since 1997
ryynikuolettaja
19.02.2015 17:18:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PurpleCandle: Yks mikä mulla on kokeilematta, mutta pakko testata jossain välissä, on sellanen että ottaa jollain plugarilla bassoraidasta nuotit midiksi ja se matalin sub-basso sitten pelkkänä särötettynä siniaaltona.
 
Tossa olis kyllä ihan mielettömät mahollisuudet, milläs plugarilla ne bassot sais parhaiten mideiks??
 
...when they launched the turd...
Mr. Crowley
19.02.2015 19:34:38 (muokattu 19.02.2015 19:36:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin Melodynella.
 
Sama otsikko vois muuten olla käytössä jossain gynekologien keskustelupalstalla.
 
Edit. Yksi sivistyssana ja heti kirjoitusvirhe.
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
Da Make
20.02.2015 20:04:33 (muokattu 20.02.2015 20:04:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ryynikuolettaja: Tossa olis kyllä ihan mielettömät mahollisuudet, milläs plugarilla ne bassot sais parhaiten mideiks??
 
Useimmissa viimevuosina ilmestyneissä DAW softien kehitysasteissa on valmiiksi tuo midiksi vääntämis ominaisuus. Kuten Logic Pro X:ssä Audio to Midi.
 
https://www.youtube.com/watch?v=GU9nHBSC0lw
 
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «