Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuottien tekeminen
1
Kerä
29.01.2015 20:47:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
Minulta on tilattu nuotteja. Kysymykseni on siis,
paljonko yleensä veloitetaan nuottien kirjoittamisesta? Luultavasti saan kuunneltavakseni nämä laulut, joista sitten kirjoitan nuotit. Siinähän tulee paljon työtunteja, mutta mikä voisi olla veloitus?
 
tender.insanity
30.01.2015 10:02:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerä: Luultavasti saan kuunneltavakseni nämä laulut, joista sitten kirjoitan nuotit.
 
Voisi olla haastavaa kirjoittaa nuotteja laulusta, mitä ei edes kuule :-o
 
basisti1971
30.01.2015 10:52:28 (muokattu 30.01.2015 10:53:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kerä: Hei!
Minulta on tilattu nuotteja. Kysymykseni on siis,
paljonko yleensä veloitetaan nuottien kirjoittamisesta? Luultavasti saan kuunneltavakseni nämä laulut, joista sitten kirjoitan nuotit.

 
Olettaen että tekijänoikeuksia ei poljeta (=blokata hittibiisejä), kai alkuperäiseltä artistilta nyt edes sointupohjat saa rungoksi ettei ihan nollasta tarvitse lähteä?
 
Pelkän säestämättömän soolo-laulun kyseessä ollessa ajaisin varmaan johonkin nuotinnos-softaan ja siivoaisin.
Laiska insinöörityyppi kun olen ;)
 

 

 
Kerä: Siinähän tulee paljon työtunteja, mutta mikä voisi olla veloitus?
 
Miksei tuntiveloitus?
 
Tuskin kukaan ampuu itseänsä jalkaan (ja käteen) ja hinnoittelee per biisi tutustumatta materiaaliin ensin?
 

 

 
Taas mennään nuoruusmuisteloiden polulle, mutta...
 
Kauan kauan sitten eräs musiikkia opiskeleva tuttu blokkas biisejä ihan niin suppeasti tai laajasti kun "tilaaja" halusi.
Veloitus oli muistaakseni jotain pari kymppiä (markkaa) per tunti (~duunarin minimipalkka), eli normi poppibiisin soinnut, laulumelodia ja kiipparimelodia (säestys) oli satkun luokkaa.
Siitä sitten lisäinstrumentit tai tarkemmat melodiat/soolot ym. lisää.
Käsin.
Paprulle.
 
Kauppa ei kummemmin käynyt, mutta jotain aina sillointällöin.
 
Aika oli siis ennen nettiä, ja tekijänoikeuksista ei piitattu tuon taivaallista.
 
Näin nettiaikaan joku 20-30€ per yksinkertainen biisi voisi olla ammattitaitoisesta jäljestä kotimaisuutta ja/tai kopiosuojaa suosivalle ostajalle saavutettavissa, on-line palveluita (ex-itäblokista/kauko-idästä) on muistaakseni näkynyt femmasta ylöspäin per biisi.
Jälki on kuulemma loistavaa, mutta hyvät melodiat/biisit löytävät kyllä sitten tiensä mainoksiin ja jopa listoille maihin joissa tekijänoikeudet eivät ole kovin vahvalla pohjalla.
 

 
Itse olen hyvänä päivänä jossain alakoulutasolla nuottien luvusa ja -kirjoittamisessa, joten hommaan menisi tuhottomasti aikaa vaikka kyseessä olisi "oma" biisi, mutta tokkopa sellaiselta henkilöltä joka puuhaan valkkautuu, mitenkään kohtuuttomasti.
Näinollen myös tuntiveloitukseen perustuva hinnoittelu on kilpailukykyinen, kunhan tietty tuo ko. veloitus on järjellinen.
Kuten kaikessa (verottomassa) yksityisyrittämisessä.
 
Kilpailua kun alalla musiikillisissa oppilaitoksissa opiskelevilta löytyy kaljapalkasta lähtien.
 
T:Samuli
 
Kerä
30.01.2015 12:59:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Samuli.
 
Kyseessä on henkilö, joka korvakuulolta soittaa ja laulaa omia biisejä kitaran kanssa. Käsitin, että hän lähettää mulle jonkinlaiset demot kuunneltavaksi, eli sointupohjia ei tule. Mun siis pitää kirjoittaa melodia, soinnut ja sanat, mahdolliset alku/väli/loppusoitot.
 
Kiitos tiedoista. Eiköhän näillä jo jonkinlaista osviittaa osaa ehdottaa hänelle. :)
 
baron
02.02.2015 17:42:04 (muokattu 02.02.2015 17:43:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
Olettaen että tekijänoikeuksia ei poljeta (=blokata hittibiisejä),
Aika oli siis ennen nettiä, ja tekijänoikeuksista ei piitattu tuon taivaallista.

 
1. Kuka tahansa saa soittaa kenen tahansa piisejä kunhan vaan tekee teostoilmoituksen.
2. Kun soittaa jonkun toisen piisejä, ei tarvitse soittaa ulkomuistista vaan saa olla luntit ja ihan sama miten ne on hankkinut, ostanut nuotit, itse plokannut, joku kaveri auttanut rahalla tai ilman.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
GiovanniDiRondo
11.02.2015 12:41:10 (muokattu 11.02.2015 12:41:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: 1. Kuka tahansa saa soittaa kenen tahansa piisejä kunhan vaan tekee teostoilmoituksen.
 
Lisäyksenä tähän: ...jos biisi on julkaistu. Julkaisematonta teosta ei saa esittää tai tallentaa ilman tekijän lupaa. Julkaistuakaan teosta ei myöskään saa muuttaa ilman tekijän lupaa.
 
baron
11.02.2015 21:24:10 (muokattu 11.02.2015 21:24:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Lisäyksenä tähän: ...jos biisi on julkaistu. Julkaisematonta teosta ei saa esittää tai tallentaa ilman tekijän lupaa. Julkaistuakaan teosta ei myöskään saa muuttaa ilman tekijän lupaa.
 
Varmaan tunnet asiat paremmin kuin minä mutta ihan teoreettisesti: Mistä voisi saada tiedon julkaisemattomasta piisistä niin että voisi soittaa sen?
Tää muuttaminenkin on joteskin hankala: Jos originaali on big band esitys ja mä soitan sen 4 miehen humppabändillä niin eihän se samanlainen ole?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
GiovanniDiRondo
12.02.2015 06:18:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Varmaan tunnet asiat paremmin kuin minä mutta ihan teoreettisesti: Mistä voisi saada tiedon julkaisemattomasta piisistä niin että voisi soittaa sen?
 
Jos on tehty esimerkiksi demo, ja sitä on jaeltu, niin sitä ei tulkita julkaisuksi.
 
Tää muuttaminenkin on joteskin hankala: Jos originaali on big band esitys ja mä soitan sen 4 miehen humppabändillä niin eihän se samanlainen ole?
 
Tekijänoikeusasioissa käytäntö ja lakipykälät menevät hieman eri linjassa. Tekijänoikeuksien perimmäinen tarkoitus on auttaa luovia taiteilijoita hankkimaan tuloja, ja tätä periaatetta ei tuossa tapauksessa rikota, koska humppabändi joutuu ilmoittamaan sovittajaksi hyväksytyn sovittajan nimen.
 
nisumaka
12.02.2015 14:13:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekijänoikeusasioissa käytäntö ja lakipykälät menevät hieman eri linjassa
 
Mä tein kerran niin, kun multa tilattiin viisi biisiä yhteen musiikkiteatteriesitykseen, että mä laitoin seuraavan ehdon. "Teokset saa esittää niiden alkuperäisten nuottien mukaisina." Tää nyt on tällainen veteen piirretty viiva, mutta kyseessä oli jousiorkesteri enkä halunnut, että lopulta en itsekään tunnista omia teoksiani. Tiedä häntä sitten, miten tossa olisi käynyt, jos olisi riita tullut.
 
isojussi
25.02.2015 23:02:31 (muokattu 25.02.2015 23:03:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: ...Tekijänoikeusasioissa käytäntö ja lakipykälät menevät hieman eri linjassa. Tekijänoikeuksien perimmäinen tarkoitus on auttaa luovia taiteilijoita hankkimaan tuloja, ja tätä periaatetta ei tuossa tapauksessa rikota, koska humppabändi joutuu ilmoittamaan sovittajaksi hyväksytyn sovittajan nimen.
 
Niin jos levyttää, MUTTA sovittaminen ei välttämäti tarkoita biisin muuttamista. Pääosin melodian, harmonian ja rytmiikanhan säveltäjä päättää. Keikallahan nyt niitä voi parhaansa mukaan venkuloira, kun teostoilmoitukseenkaan ei muistaakseni tuu, kun säveltäjä ja sanoittaja.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
25.02.2015 23:27:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.muusikkojenliitto.fi/pdf/liksalista.pdf
 
tuolta osviittaa hinnoitteluun:
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Kukkis 77
27.02.2015 12:16:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Julkaisematonta teosta ei saa esittää tai tallentaa ilman tekijän lupaa.
 
Saahan sitä nyt tallentaa ihan mitä vaan mieleen juolahtaa.
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «