Aihe: Ruusupuu vai Ebenpuu Fender Jazzbasson otelautaan ?
1
Jyräys
26.05.2004 22:34:12
Oon tässä teettämässä itselleni Fenderin Jazzbasso kopion, ja mitä mieltä ootte tosta otelaudan puuvalinnasta. Toisaalta pidän itse ebenpuuotelaudasta, mutta ruusupuuotelautahan jazzbassoon kuuluu. Miten vaikuttaa esim.soundiin onko ruusu tai ebenpuu. Kumpaa suosittelette.
Jykä
Keny
27.05.2004 08:15:37
Oon tässä teettämässä itselleni Fenderin Jazzbasso kopion, ja mitä mieltä ootte tosta otelaudan puuvalinnasta. Toisaalta pidän itse ebenpuuotelaudasta, mutta ruusupuuotelautahan jazzbassoon kuuluu. Miten vaikuttaa esim.soundiin onko ruusu tai ebenpuu. Kumpaa suosittelette.

Eebenistä tulee tiukempi soundi ja on kestävämpi mikä on aika yleinen esim nauhattomissa bassoissa.

Rusupuussa taas on munsta pehmeempi suondi.Ite suosin vaahteraa kun siitä saa just sen hyvän räväkän soundin jos sellasta hakee.Eebenissä on kans se kovempi soundi.

Ulkonäkö on sit taas eri kysymys et mistä pitää.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Basismi
27.05.2004 08:49:14
Mun valinta olisi eebenpuu ilman muuta. Tuntuu mukavalta soittaa, tuo tiukkuutta soundiin ja tukevoittaa kaulaa.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Ylläri
27.05.2004 09:41:33
Toisaalta pidän itse ebenpuuotelaudasta, mutta ruusupuuotelautahan jazzbassoon kuuluu.

Tee niin kuin tahdot, sehän on custom-soittimen idea. Mielestäni kaikenlaiset "jatsariin kuuluu ruusupuu"-tyyliset ajatukset kannattaa unohtaa kun lähtee tyhjästä rakentamaan itselleen uniikkia bassoa. Muutenhan sitä voisi yhtä hyvin ostaa ihan standardifenkun. Ja eiköhän se Leokin aikonaan valinnut ruusupuun enemmän taloudellisista kuin soundillisista syistä...

Tietysti jos tarkoituksena on tehdä yksi yhteen-kopio jonkun tietyn aikakauden tai soittajan jazzbassosta, niin sitten autenttisuudella on väliä. Mutta itse kokisin mielekkäämmäksi hakea ihan omaa juttua kuin apinoida jotain vanhaa pienintäkin yksityiskohtaa myöten.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Niskamies
27.05.2004 20:16:49
Miten olisi pao ferro? Nauhallisesta ei kokemusta, mutta nauhattomassa toimii, ja hyvin.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Jyräys
28.05.2004 05:10:17
Ei oo itellä kokemuksia siitä, mut kiitoksia vinkistä. Täytyy tutkiskella eri vaihtoehtoja.
Jykä
G-mies
28.05.2004 10:21:05 (muokattu 28.05.2004 10:23:37)
Ja eiköhän se Leokin aikonaan valinnut ruusupuun enemmän taloudellisista kuin soundillisista syistä...

Luin jostakin sellaisen selityksen että 50-luvun loppupuolella Fenderin jälleenmyyjät valittivat ettei F:llä ollut tarjota ruusupuisia otelautoja kun kerran Gibsonilla ja muillakin oli. Eli ruusupuu olisi tullut mukaan lähinnä kilpailullisista syistä.
Main screen turn on.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)