Aihe: Aloittelevan basistin perustaidot | |
---|
313 08.02.2015 16:38:39 | |
|
Moro nääs. Haluan oppia soittamaan bassoa. Kunnolla. Tiedän että kaksi parasta tapaa päästä alkuun on 1) mennä tunneille 2) liittyä bändiin. Valitettavasti tunneille pääseminen tapahtuu joskus tulevaisuudessa eikä resurssit (suom. aika ja raha) riitä toiseen bändiin kun rumpaloin jo yhdessä. Nyt basso-opettelu tapahtuu himassa levyjen mukana soittamalla ja biisejä korvakuulolta blokkaamalla. Opettajina toimii mm. CCR, Ramones, AC/DC ym. bassolinjoiltaan selkeähköt bändit. Basso on ollut kädessä nyt noin kuukauden päivät. Kitaraa olen opetellut viimeisen vuoden aikana sen verran että ymmärrän jollain tasolla sointujen muodostamisen periaatteen, mutta sen vähäisen tiedon soveltaminen käytännössä bassonsoittoon on täysin auki. Meikäläisen "treenaaminen" on siis perusnuotin pompottelua ja epätoivoista yritystä saada tasaista komppia aikaiseksi. Mä olen aika hyvä toistamaan kuulemiani fillejä ja siirtymiä nuotista toiseen mutta mua vaivaa se että en oikein ymmärrä mitä soitan. Eli mihin tässä pitäisi teoriapuolella suunnata jos otetaan huomioon että olen täysi aloittelija? Muutenkin kaipaisin vinkkiä ja opastusta siihen mihin kannattaa opettelussa panostaa esim. tässä ensimmäisen vuoden aikana. Levyjen mukana soittaessa tuntuu kyllä tapahtuvan jatkuvaa kehitystä, mutta jatkoa ajatellen suunta ja suunnitelma puuttuu kokonaan. Tunneille menen kyllä tosiaan heti kun se on mahdollista. Two wrongs don't make a right, but three lefts do. |
Funkånaut 08.02.2015 17:05:58 (muokattu 08.02.2015 17:10:31) | |
|
Moro nääs kato. Tärkeintähän on pitää homma kiinnostavana ja kivana. Miten sulla on perus sointuarpeggiot hallussa? Esmes mitkä sävelet muodostavat C-duurin ja mistä ne sävelet löytyvät otelaudalta? Kitaransoittotaustaahan sulla jo sanojen mukaan olikin. Mitä sitten teoriaan ja vastaaviin tulee, niin itse olen kohdannut parikin hyvää bassonopetuskanavaa YouTubesta. https://www.youtube.com/user/TalkingBassVideo (suurimpaan osaan opetuksia löytyy PDF:t ilmatteeks videon linkistä) ja https://www.youtube.com/user/devinebass Kuuntelemalla on hyvä opetella mutta kannattaa myös välillä miettiä, että miksi basso tekee tiettyjä asioita. Eli, miten basso kulkee suhteessa sointuihin/muihin soittimiin. E: Suosittelen tutustumaan reggae/dub-musaan, mitä bassoon tulee. Niissä monasti on yksinkertaiset soinnut, mutta basso tekee jotakin kiehtovaa sävelkulkua tai rytmikoukkua. Lisäks basso kuuluu useimmiten melko selkeästi, joten sitäkin kautta on helppo seurata basistin toimintaa. |
313 08.02.2015 17:50:33 | |
|
Funkånaut: Miten sulla on perus sointuarpeggiot hallussa? Esmes mitkä sävelet muodostavat C-duurin ja mistä ne sävelet löytyvät otelaudalta? No perus avosoinnut (mollit, duurit), seiskat (dominantti/molli/duuri) ja barre-soinnut E- ja A-otteella on "hallussa" mutta ei selkärangassa vielä. Ajan kanssa mä kyllä löydän sävelet otelaudalta. Ilmeisesti tämä on sellainen osa-alue mitä kannattaisi lähteä heti alussa syventämään? Funkånaut: Mitä sitten teoriaan ja vastaaviin tulee, niin itse olen kohdannut parikin hyvää bassonopetuskanavaa YouTubesta. https://www.youtube.com/user/TalkingBassVideo (suurimpaan osaan opetuksia löytyy PDF:t ilmatteeks videon linkistä) ja https://www.youtube.com/user/devinebass Oujea, kiitoksia! Justinguitarista oli kitarahommissa valtava apu, samanlaista mä kaipasin bassollekin. Funkånaut: Kuuntelemalla on hyvä opetella mutta kannattaa myös välillä miettiä, että miksi basso tekee tiettyjä asioita. Eli, miten basso kulkee suhteessa sointuihin/muihin soittimiin. No tuossahan se meikäläisen dilemma kiteytyikin hyvin. Mä en oikein tiedä mistä tuota lähtisi purkamaan. Tosin noilla linkkaamallasi videoilla ja sointuteoriaan syventymällä voi asia hyvinkin lähteä pikkuhiljaa aukeamaan. Kiitoksia näistä, nyt on vähän suuntaa mihin lähteä perehtymään. Two wrongs don't make a right, but three lefts do. |
|
Jos se kuulostaa hyvältä, se on oikein. Eli hassunhauskaa treeniä kun ottaa vaikka juutuubista jonkun bassottoman taustan ja alkaa sylkemään nuotteja siihen päälle rohkeasti sen enempää miettimättä. Toki ajatus mukana että jos joku homma kuulostaa kamalalta --> unohda, mutta jos tulee semmonen woutsi wou! fiilis, niin voi hetken miettiä että mitä tapahtui ja miksi ja mitenkä ideaa vois kehittää. Mukahauska allekirjoitus. |
|
313: No perus avosoinnut (mollit, duurit), seiskat (dominantti/molli/duuri) ja barre-soinnut E- ja A-otteella on "hallussa" mutta ei selkärangassa vielä. Ajan kanssa mä kyllä löydän sävelet otelaudalta. Ilmeisesti tämä on sellainen osa-alue mitä kannattaisi lähteä heti alussa syventämään? Kyllä se ainakin bassolinjojen blokkailua/musan ymmärtämistä kehittää. :) Meikä alkoi joku puol vuotta sitten miettiä enemmänkin noita asioita ja heti nopeutunut uusien keksiminen ja olemassa olevien kulkujen oppiminen sekä sisäistäminen huomattavasti. Loppujen lopuksi kun kyseessä ei ole monimutkainen asia, niin en ymmärrä miksen nähnyt vähän vaivaa ja aloittanut aiemmin. Oujea, kiitoksia! Justinguitarista oli kitarahommissa valtava apu, samanlaista mä kaipasin bassollekin. Joo, noita on ainakin kehuttu. No tuossahan se meikäläisen dilemma kiteytyikin hyvin. Mä en oikein tiedä mistä tuota lähtisi purkamaan. Tosin noilla linkkaamallasi videoilla ja sointuteoriaan syventymällä voi asia hyvinkin lähteä pikkuhiljaa aukeamaan. Kiitoksia näistä, nyt on vähän suuntaa mihin lähteä perehtymään. Hyvä jos oli apua! Monet legendaarisetkin bassolinjat ovat loppupeleissä soivan soinnun eri säveliä. Ainakin kannattaa opetella perussointujen kohdalta ne melko nopeasti. Mitkä ovat esmes Am7-soinnun sävelet, entäs Cmaj7:n tai E:n. Ja mistä ne löytää. Mutta tärkeintä on pitää kivaa soitellessa. |
|
oon soittanu kymmenisen vuotta bassoa, enkä ymmärrä mitään tässä keskustelussa mainituista "perusasioista", en soinnuista tms. O_o "Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP |
|
pehko: oon soittanu kymmenisen vuotta bassoa, enkä ymmärrä mitään tässä keskustelussa mainituista "perusasioista", en soinnuista tms. O_o Siks just mun kommentti on paras ja kaikenlisäksi oikein! Mukahauska allekirjoitus. |
|
J.Nikkanen: Siks just mun kommentti on paras ja kaikenlisäksi oikein! totta. tyylitajulla pääsee jo pitkälle. Tosin....en mä osaa edes soittaa. "Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP |
|
Eli mihin tässä pitäisi teoriapuolella suunnata jos otetaan huomioon että olen täysi aloittelija? Muutenkin kaipaisin vinkkiä ja opastusta siihen mihin kannattaa opettelussa panostaa esim. tässä ensimmäisen vuoden aikana. Väittäisin että teorian ja tekniikan välillä enemmän tekniikkaan metronomin kanssa, että saa tasaisen laadukkaita jämäköitä nuotteja taimissa. Kävin itse hetken aikaa tunneilla viitisen vuotta sitten ja sinne mennessä ekana laitettiin näppäilykäden tekniikka kuntoon, kun soittamani musan ollessa rokin suuntaista, oli soittoni melkoista hiplailua, joka ei ottanut huomioon kielien vaimentamista. Ei-haluttujen häiriöäänten eliminointi on otelautakädenkin hommia, mutta näppäilykädellä on tärkeä merkitys, kun kielen näpäyksen jälkeen sormi pysähtyy seuraavaksi paksumpaan, tässä videossa puhutaan siitä: https://www.youtube.com/watch?v=mECCrweIRWg#t=1m35s Muutenkni tuo Scott's bass lessons on aika jämäkkää asiaa. Teoriapuolelta varmaan riittää että perusäänen ollessa tiedossa, osaa soinnun terssin, kvintin, oktaavin. Aika monen bassolinjan logiikka avautuu noilla... I would if I could...! Bitch! |
|
Pääasia on kuitenkin se, että omistaa mahdollisimman paljon soittimia. Niitä voi aina fiilistellä, vaikkei teoriapuoli aukeakaan. ;) Liekkipipoilta uusi LP ulkona! http://www.youtube.com/watch?v=cEReNQv2t18 |
|
nappo: Pääasia on kuitenkin se, että omistaa mahdollisimman paljon soittimia. Niitä voi aina fiilistellä, vaikkei teoriapuoli aukeakaan. ;) Ja efektejä mahdollisimman paljon, vaikkei niitä käyttäiskään :D What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about |
313 08.02.2015 21:29:01 (muokattu 08.02.2015 21:31:01) | |
|
ekikoo: Väittäisin että teorian ja tekniikan välillä enemmän tekniikkaan metronomin kanssa, että saa tasaisen laadukkaita jämäköitä nuotteja taimissa. Taivahan tosi, tämä. Ei teorialla olekaan tarkoitus korvata motorista treeniä vaan syventää ymmärrystä. Tosin mä kannatan musiikin mukana soittoa, pelkän timen lisäksi treenaantuu biisin fiiliksen hakeminen. nappo: Pääasia on kuitenkin se, että omistaa mahdollisimman paljon soittimia. Niitä voi aina fiilistellä, vaikkei teoriapuoli aukeakaan. ;) Heh, piti opetella vähän soittamaan kitaraa jotta olisi joku syy omistaa kitara. Kitarat on hienoja. Ja vahvistimet. Ja pedaalit. Two wrongs don't make a right, but three lefts do. |
|
ekikoo: Väittäisin että teorian ja tekniikan välillä enemmän tekniikkaan metronomin kanssa, että saa tasaisen laadukkaita jämäköitä nuotteja taimissa. Tiukkaa peruskomppia tähän. Yksikertainen, pelkkiä juurisäveliä työntävä soittokin voi olla juuri se oikea juttu jos se vaan kulkee tarpeeksi tiukasti. Mitä itse aiheeseen tuli niin mä olen ottanut jotain tiettyjä diggaamiani biisejä ja purkanut niiden bassolinjat osiin. Sen jälkeen olen funtsinut että mitä ja miksi ne ovat mitä ovat. |
|
Mun mielestä, soitti sitten metronomin tai bändin kanssa, on hyödyllistä äänittää omaa soittoaan. Kun kuuntelee itseään, eikä ole liian kriittinen, koska siinäkin voi mennä överiksi, oppii paljon siitä mikä omassa touhussa on vahvaa ja mihin kannattaa keskittyä enemmän. And it's just a waste of time.. |
|
jukkajylli: Mun mielestä, soitti sitten metronomin tai bändin kanssa, on hyödyllistä äänittää omaa soittoaan. Kun kuuntelee itseään, eikä ole liian kriittinen, koska siinäkin voi mennä överiksi, oppii paljon siitä mikä omassa touhussa on vahvaa ja mihin kannattaa keskittyä enemmän. Tämä. Esim. älypuhelimillaki saa jo sen verran kelpoa saundia talteen, että puhelin nauhottamaan vaan samalla ku jammailee vaikka levyn/taustan mukana. Sitä on sitte kätevä kuunnella ja arvioida. Saahan sen tehä toki muullaki vehkeellä. Ja kannattaaki varmasti, jos parempi äänityssysteemi on (esim. ihan tietokone). Mutta tommosesta puhelinlaatusestaki kuulee jo varsin hyvin miten se soitto futaa. Ja pändireeneissäki on ihan hyvä välillä nauhottaa jotaki. Ihan vaan vaikka sillä yhellä mikillä, jossain keskellä huonetta tms. Sieltä sit kuulee hyvin taas kuinka sitä skulailee muun orkesterin kaa yhteen. www.thedgu.com |
|
Yksi nimi: Jameso... siis Jamerson. Ollut miehen edesottamukset kovassa kuuntelussa ainakin täällä. T: toinen bassonsoitosta innostunut kitarataustainen henkilö Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä. |
|
313: Nyt basso-opettelu tapahtuu himassa levyjen mukana soittamalla ja biisejä korvakuulolta blokkaamalla. Opettajina toimii mm. CCR, Ramones, AC/DC ym. bassolinjoiltaan selkeähköt bändit. Basso on ollut kädessä nyt noin kuukauden päivät. Tuo on hyvä tapa. Vielä kun kuuntelet paljon ja erilaista musaa ja sieltä basson edesottamuksia. Eli mihin tässä pitäisi teoriapuolella suunnata jos otetaan huomioon että olen täysi aloittelija? Suuntaa musiikkikauppaan ja hanki Tohtori Toonika. Muutenkin kaipaisin vinkkiä ja opastusta siihen mihin kannattaa opettelussa panostaa esim. tässä ensimmäisen vuoden aikana. Kuvaa vaikka kännykällä omaa soittoa silloin tällöin. Kuuntele ja muista myös katsoa, miltä soittoasento näyttää. Luonnollinen ja hyvä soittoasento myös näyttää sellaiselta. Hauskaa treeniä. |
|
Isotalo: Tuo on hyvä tapa. Vielä kun kuuntelet paljon ja erilaista musaa ja sieltä basson edesottamuksia.
Suuntaa musiikkikauppaan ja hanki Tohtori Toonika.
Kuvaa vaikka kännykällä omaa soittoa silloin tällöin. Kuuntele ja muista myös katsoa, miltä soittoasento näyttää. Luonnollinen ja hyvä soittoasento myös näyttää sellaiselta. Hauskaa treeniä. Äärimmäisen hyvät ohjeet. Itse lisäisin tähän, että tunnustele miltä soitto tuntuu sormissa. Alkuun voi sormenpäät olla hellänä, mutta jos jatkuvasti tulee isoja rakkoja on soittotatsi ehkä liian kova. Tämäkin tasoittuu sitten ajan myötä. Mutta jos soitto tuntuu kevyeltä, se usein myös kuulostaa hyvällä tavalla kevyeltä ja kuten Pirkka totesi, myös näyttää siltä. Ilon kautta ja teoria käytäntöön. Toonika on hyvä. Ja paljon musiikkia korville, ne tykkää siitä. "Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas |
okabass 09.02.2015 13:33:12 (muokattu 09.02.2015 15:01:15) | |
|
Hyviä ohjeita. Runpujen soitto on hyvää rytmitajun kehittymisen kannalta. No minusta kaiken ei tarvitse, tai jopa pidä olle koko ajan kivaa. Ei välttämättömien harjoitusten mm. skaalojen jne. kelaaminen ainakaan minusta kovin mukavaa ole. Ei tietysti kidutustakaan. Tulokset palkitsevat. Äänitys on hyvä. Ja niiden kriittinen kuuntelu, analysointi ja virheiden korjaaminen. Olisi hyvä myös silloin tällöin, esim. muutama kerta vuodessa pyytää jotain selvästi kokeneempaa musaria katselemaan ja kuuntelemaan hommaa, ja kysyä mielipidettä. Jos on päässyt kehittymään selvästi vääriä maneereita, on ne sitä helpompi korjata, mitä aikaisemmin niitä aletaan korjata. In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". |
jukkajylli 09.02.2015 14:03:25 (muokattu 09.02.2015 14:03:57) | |
|
okabass: Hyviä ohjeita. Runpujen soitto on hyvää rytmiitajun kehittymisen kannalta. No minusta kaiken ei tarvitse, tai jopa pidä olle koko ajan kivaa. Ei välttämättömien harjoitusten mm. skaalojen jne. kelaaminen ainakaan minusta kovin mukavaa ole. Ei tietysti kidutustakaan. Tulokset palkitsevat. Äänitys on hyvä. Ja niiden kriittinen kuuntelu, analysointi ja virheiden korjaaminen. Olisi hyvä myös silloin tällöin, esim. muutama kerta vuodessa pyytää jotain selvästi kokeneempaa musaria katselemaan ja kuuntelemaan hommaa, ja kysyä mielipidettä. Jos on päässyt kehittymään selvästi vääriä maneereita, on ne sitä helpompi korjata, mitä aikaisemmin niitä aletaan korjata. Mitä on skaalat? Voiko niitä syödä? And it's just a waste of time.. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|