Aihe: Mahdollisimman halpa custom kitara
1 2 3 4 5
Gabe
07.02.2015 16:24:59
Tappajabanaani: Voisin vaan kuvitella, että siinä teini-ikäisenä on kitaramaku jotain ihan muuta, kuin siitä vaikka viiden vuoden kuluttua. Ei kaikilla tietenkään, mutta itselläni ainakin. Menee varmaan rahat hukkaan, jos kitara ei olekaan enää mieluisilla spekseillä sitten vähän ajan päästä. Vähän vanhempana on varmaan enemmän näkemystä siitä, mitä kitaraltaan haluaa.

Tämä on hyvä pointti joka kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon. Kuten sanoin jo aiemmin niin tuolla 1500€ saa jo sellaisen käytetyn joka kelpais taatusti kelle vaan, eikä mahdollisen jälleenmyynnin kanssakaan ota sitten kaaliin. 1500€ customiin meneekin jo aika hankalaksi. Parhaimmilla kotimaisilla hinnat lähtee kuitenkin siitä 2000-2500€ ylöspäin. Takerruin lähinnä tuohon vähättelevään heittoon Mihin 14v tarvitsee custom kitaraa?. Se nyt ei kellekään kuulu mihin kukainenkin rahansa laittaa, kyllä minulla oli jo epäsäännöllisiä tuloja 14 vuotiaana ja aika lailla turhempiin kohteisiin kuin custom kitara tuli nekin rahat hassattua. Eihän täällä uskalla kohta kukaan uusi jäsen kysyä mitään. :)
metlica
07.02.2015 16:57:22

Mulle ois kelvannut customi silloin.. Kelpaa edelleen, mutta aivan eri kitara. En tiedä katuisinko ostoa nyt, tuskin. Mä tein kesät töitä ja ostin 1600€ kitaran, en 14v mutta teininä kuitenki. Paljonha noita esim. hetken aikaa trendissä olleita amfisoundin V kitaroita torilla on nyt liikkunu :) nii ja saman kitaran edelleen omistan.
Get it fucking done.
Mr. Speed
07.02.2015 17:12:51
AV Bassesilta itse kysyisin kyllä. Tosin, sielläkin taitaa hinnat olla nousseen, edes jonkin verran.

On toki aloittajan asia ostaa customi, mutta mää väitän, että kannattaa hankkia kokemuksia erilaisista kitaraoista ennen oman tilaamista. Usein pieni kamarunkku on kovin avaava kokemus ja sitä kummasti tietää paremmin mitä siltä customiltaan haluaa.
http://www.sieni.us/?id=38
Krice
07.02.2015 17:24:35

Gabe: Luultavasti samaan mihin vaikkapa 35v soittaja. Eihän sitä tiedä miten kauan tuonkin ikäinen on jo rämpyttänyt. Osalla nuorista pysyy kitara ihailtavan hyvin näpeissä, ei saa olla ikärasisti.

Suurin osa custom-kitaran ostavista ei oikeasti tarvitse custom-kitaraa mihinkään. Se on vain näyttämistä varten. Customissa olisi jotakin järkeä, jos esimerkiksi teettää just itselleen sopivan kitaran, jossa vaikkapa volumenappi on kaukana tallamikistä, mutta suurin osa "custom"-kitaroista on 1:1 kopioita tehdasmalleista, toki usein valmistajan lavalla ja logolla varustettuna. Värit ja reunalistat voi olla vähän hienostuneempia, mutta soittamisen kannalta niillä ei ole mitään merkitystä.
Mr. Speed
07.02.2015 17:40:52
Krice: Suurin osa custom-kitaran ostavista ei oikeasti tarvitse custom-kitaraa mihinkään. Se on vain näyttämistä varten. Customissa olisi jotakin järkeä, jos esimerkiksi teettää just itselleen sopivan kitaran, jossa vaikkapa volumenappi on kaukana tallamikistä, mutta suurin osa "custom"-kitaroista on 1:1 kopioita tehdasmalleista, toki usein valmistajan lavalla ja logolla varustettuna. Värit ja reunalistat voi olla vähän hienostuneempia, mutta soittamisen kannalta niillä ei ole mitään merkitystä.

Jos mennään 100% käytännöllisyydellä, niin mikä estää siirtämästä potikan paikkaa? Eihän se pieni reikä rungossa vaikuta soittoon lainkaan.
Joees
07.02.2015 17:48:27
Mr. Speed: Jos mennään 100% käytännöllisyydellä, niin mikä estää siirtämästä potikan paikkaa? Eihän se pieni reikä rungossa vaikuta soittoon lainkaan.

Mut sitten ei vois enää valittaa aiheesta kun asialle on tehty jotain.

Jos aloittajalla on rahaa pistää 1500 rahaa soittimeen, oli se sitten liukuhihna tai custom, niin antaa mennä vaan. Kyllä sitä kerkee sen tonniviissataa myöhemmin vielä duunissa tienaamaan takasin. Rahaa tulee ja rahaa menee.
Toki, kuten aiemminkin todettua, sillä rahalla saa käytettynä aikalailla kaikenlaista kivaa ja hyvää silsaa joita voi sit tarpeen tullen vähän modailla mieluisammaksi jos siltä tuntuu.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
73nd3r
07.02.2015 17:54:34
Mun mielestä customia ei kannata lähteä ostamaan tällä ajatuksella, "mulla on 1500, mitä sillä saa" - iästä se ei ole kiinni, mutta tosta ajatuspohjasta.
Mun mielestä oikea aika customin hankkimiselle on silloin, kun tietää tasan mitä haluaa.
Mun mielestä silloin pitää säästää/tienata/lainata/varastaa rahaa niin kauan että budjetti riittää tasan siihen mitä haluaa.
Joku varmaan huomas, että 'mun mielestä'.
Mr. Speed
07.02.2015 17:55:47
Joees: Mut sitten ei vois enää valittaa aiheesta kun asialle on tehty jotain.

Jos aloittajalla on rahaa pistää 1500 rahaa soittimeen, oli se sitten liukuhihna tai custom, niin antaa mennä vaan. Kyllä sitä kerkee sen tonniviissataa myöhemmin vielä duunissa tienaamaan takasin. Rahaa tulee ja rahaa menee.
Toki, kuten aiemminkin todettua, sillä rahalla saa käytettynä aikalailla kaikenlaista kivaa ja hyvää silsaa joita voi sit tarpeen tullen vähän modailla mieluisammaksi jos siltä tuntuu.

My point exactly.

1500 euroa on sellanen raha, että se voi rajata omaa customia aika tavalla joko valmistajan tai speksien mukaan, joka taas saattaa kyseenalaistaa customin tarpeellisuuden tai mielekkyyden. Mutta jos jos löytyy hyvä tekijä ja mieluisat speksit tohon rahaan niin mikä jottei.
Morri
07.02.2015 18:10:03
Oma mielipiteeni customeista on se, että jos sellaisen haluaa niin pitää todella tietää mitä haluaa, koska pitopeleiksi ne ostetaan, muutoin häviää jopa puolet hinnasta myydessä. Itse suosin suomalaisia custom-kitaroita ja vahvistimia. Toki tähän pisteeseen päästäkseni olen kierrättänyt kymmeniä kitaroita ja vahvistimia vuosien varrella. Jotenkin vaikea mieltää, että 14 v aloittaja kovinkaan paljon tietäisi mitä todella haluaa. Eri asia sitten jos "pappa betalar".
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
Milkop
07.02.2015 18:54:53

Jeszse: Jumalauta jos oliski ollu neljätoistakesäsenä 1500e budjetti ylipäänsä mihin vaan.

Tai edes näin kolmekakkosena.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Gabe
07.02.2015 19:09:48
Mr. Speed: My point exactly.

1500 euroa on sellanen raha, että se voi rajata omaa customia aika tavalla joko valmistajan tai speksien mukaan, joka taas saattaa kyseenalaistaa customin tarpeellisuuden tai mielekkyyden. Mutta jos jos löytyy hyvä tekijä ja mieluisat speksit tohon rahaan niin mikä jottei.

Tätä olen yrittänyt sanoa. Ei ole järkeä ostaa customia jos ei saa tarkalleen mitä haluaa, kiertoon sellainen vain päätyy ja takkiin tulee. Customin kanssa kannattaa säästää sen verran että raha ei rajoita valmistajan tai specksien suhteen. Ja pieni kamarumba auttaa specksien hionnassa kummasti. :)
RaskasMielinen
07.02.2015 19:28:05

Joskus on käynyt mielessä teettää oma custom, mutta odottelu, hinta ja jälleenmyyntiarvo (lopulta kaikki kama on luotu kiertämään) arveluttavat. Lisäksi tiedän paitsi sen mitä haluan, niin myös sen että minulle hyvin sopivia vaihtoehtoja on bulkkikamassakin ja siten jo telineessänikin, useampiakin kappaleita.

Customeissa kuitenkin houkuttaa se niiden ainutlaatuisuus sekä käsityö. Olen ratkaissut asian hommaamalla pari kotimaista customia käytettynä. Molemmat edustavat kaulaprofiililtaan juuri sitä mikä sopii minulle parhaiten. Molemmat ovat J. Salon tekemiä ja olen saanut ne todella edullisesti ja vieläpä vaihtojen kautta. Puhutaan hintaluokasta enintään 1 000 euroa. Kuvat löytyvät kitaramissikisan semifinaali-topicista jos kiinnostaa millaista kotimaista customia tuohon hintaan parhaimmillaan saa käytettynä.

Toki toiselle tehdystä kitarasta todennäköisesti puuttuu jotakin mitä itse haluaisi. Noiden Salojen kohdalla se jokin on kohdallani öljykaula, mutta kyseisen asian saisi hoidettua jäkeenpäinkin ja jopa itse tehden - jos pitäisin sitä niin tärkeänä. Muuta paranneltavaa en omiini itseäni varten sitten keksikään. Tuskinpa jäävät viimeisiksi customeiksi mitkä hankin käytettynä. Omassa lähestymistavassani toki ehdoton edellytys on mahdollisuus ajella kauaskin testailemaan jotakin tarjokasta.
Krice
07.02.2015 19:52:24

Mr. Speed: niin mikä estää siirtämästä potikan paikkaa? Eihän se pieni reikä rungossa vaikuta soittoon lainkaan.

Kokemuksesta voin sanoa, että se näyttää tyhmältä kun kitarassa on ylimääräinen potikan reikä. Sitä paitsi kitarassa voi olla muutakin säädettävää kuin vain yksi kohta. Jos tietää mitä haluaa niin joskus voi olla todella vaikea löytää kaikkia ominaisuuksia vastaava tehdasvalmisteinen kitara. Tosin itse ajattelen soittamista niin, että mieluummin osaan soittaa hyvin vaikka perunalla kuin että olisi pakottava tarve hinkata itselleen täydellisesti sopiva soitin.
Joees
07.02.2015 20:42:20 (muokattu 07.02.2015 20:44:07)
Krice: Kokemuksesta voin sanoa, että se näyttää tyhmältä kun kitarassa on ylimääräinen potikan reikä. Sitä paitsi kitarassa voi olla muutakin säädettävää kuin vain yksi kohta. Jos tietää mitä haluaa niin joskus voi olla todella vaikea löytää kaikkia ominaisuuksia vastaava tehdasvalmisteinen kitara. Tosin itse ajattelen soittamista niin, että mieluummin osaan soittaa hyvin vaikka perunalla kuin että olisi pakottava tarve hinkata itselleen täydellisesti sopiva soitin.

Tapita se reikä.

Jos sä hommaisit sen itselles täysin sopivan soittimen niin sun ei tarvis käyttää aikaa muusinetissä valittamiseen. Todennäköisesti soitat ihan yhtä hyvin sillä unelmien ruoskalla kuin mitä jollain muullakin mutta eipähän oo enää tekosyitä valittaa että soitto ei toimi. Jos on tiedossa(kuten sulla vissiin on) minkälainen kitaran pitäisi olla niin en keksi yhtään syytä jättää hommaamasta moista. Oli se ruoska sitten customi tai modattu perusvempele.

Onhan se kivempaa soittaa lopun ikäänsä yhdellä itselle mieluisalla ruoskalla kuin monella semmoisella joissa on aina jotain väärin.

E: Toisaalta, kuten itsekin mainitsit että soitat mieluummin hyvin vaikka perunalla kuin itselle täydellisesti sopivalla soittimella niin mitä se yksi sun mielestä tyhmältä näyttävä reikä siinä haittaa? Ajatus kuulostaa mun mielestä hieman ristiriitaiselta.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Mr. Speed
07.02.2015 20:43:09 (muokattu 07.02.2015 20:44:36)
Krice: Kokemuksesta voin sanoa, että se näyttää tyhmältä kun kitarassa on ylimääräinen potikan reikä.

Miten tää nyt on eri asia kuin vaikkapa se kivampi väri joka oli ulkonäköasia ja täysi epäolennaisuus?

Krice: Värit ja reunalistat voi olla vähän hienostuneempia, mutta soittamisen kannalta niillä ei ole mitään merkitystä.

Ja joo. Kitarassa voi olla muutakin muutettavaa, kuten vaikka skaalan pituus ;) Sitä vartenhan niitä customeja tilataan koska tehdaskitaroissa voi olla muutakin hinkattavaa kuin volapotikan paikka ja skaalan mitta. Vaikka samalla rungon muodolla, samoilla raudoilla ja samoilla puilla saisi kanssa tehdaskitaran. Usein custom-soittimissa on kanssa se kiva puoli, että yksittäiseen soittimeen käytetty tuntimäärä on suurempi, joka usein tarkoittaa parempaa viimeistelyä, valikoidumpia puita ja huolellisemmin tehtyä rakennetta. Nämä piirteet taas usein korreloivat soittimen hyvyyden kanssa.

Mutta mitäs jos vaikka keskittyisit parantamaan soittoasi, ja antaisit ihmisten jutella asioista, mistä heillä on jotain kokemusta.
Hi-Power
07.02.2015 20:51:39

Jeszse: Jumalauta jos oliski ollu neljätoistakesäsenä 1500e budjetti ylipäänsä mihin vaan.

Jos olis ollu kitaraan nii sillo olis ostanu kohtuu hyvän kitaran ja lopuilla nuottiöljyä...
JaaGeRMaisTeR
07.02.2015 23:32:48 (muokattu 07.02.2015 23:34:25)
Gabe: Tätä olen yrittänyt sanoa. Ei ole järkeä ostaa customia jos ei saa tarkalleen mitä haluaa, kiertoon sellainen vain päätyy ja takkiin tulee. Customin kanssa kannattaa säästää sen verran että raha ei rajoita valmistajan tai specksien suhteen. Ja pieni kamarumba auttaa specksien hionnassa kummasti. :)

Tästä vedän kortin, että kyllä sillä 1500€ saa myös mitä haluaa. Hiukan siitä voi aina parantaa, mutta pääpiirteissään sama laite hiukka koreamilla koristeilla. Pari satkua lisää ja alkoi tulemaan vähän turhankin monipuolista ja hienoa.

Unohtui laittaa tuo ";)" tuonne perään.
Gabe
07.02.2015 23:53:04
JaaGeRMaisTeR: Tästä vedän kortin, että kyllä sillä 1500€ saa myös mitä haluaa. Hiukan siitä voi aina parantaa, mutta pääpiirteissään sama laite hiukka koreamilla koristeilla. Pari satkua lisää ja alkoi tulemaan vähän turhankin monipuolista ja hienoa.

Unohtui laittaa tuo ";)" tuonne perään.

Riippuu vähän mitä haluaa. ;)
JaaGeRMaisTeR
08.02.2015 00:07:15
Gabe: Riippuu vähän mitä haluaa. ;)

Jos nyt customin omilla specseillä :)
Tuolla 1500€ joutui yleensä luopumaan Suosaarnista, brassi ruusupuusta, floikasta ja kalleimmista mikkimerkeistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)