Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Itsensä toistaminen sooloissa?
1
yanera
06.02.2015 19:56:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vanhan ajan hevimies. Välimaastoa Black Sabbath- Metallica- pantera. En kuuntelee örinää enkä progebändejä kuten DT:tä. Olen kuitenkin kitarasankarien ja neoklassisen hevin ystävä.
 
Olen kiinniittänyt huomiota (kuten varmaan moni muukin) että jokaisella kitaristilla on bravuurinsa. Nämä korostuvat etenkin niissä kuuluisissa soolo spoteissa.
 
EVH:lla on muunneltuna Eruption cathedral ym. "aina samat jutut."
 
Ynkkä tiluttelee sweeppejä ja vetää kaikkea nopeasti, soolo spotti on lähes sama vuodesta toisen.
 
Tony Iommi usein syntikkamatto taustalla ja melodiaa kitaralla.
 
Zakk wylde vetää omaa 2kieli pentatoonista tilulilua.
 
jne,jne,jne..
 
Aina kun päästään bändin kanssa keikalle itselläni on myös tapana vetää oma soolo spotti.
 
Itseä se harmittaa kun se todellakin on aina lähestulkoon se sama tai saman kaltainen.
 
Onko tuollainen paikoilleen jämähtäminen näissä asioissa "huonon" kitaristin merkki??
 
Pitäisikö joka keikalla vetää uusi tajunnan räjäyttävä soolo??
 
Tässä ote viime keikaltani: https://www.youtube.com/watch?v=GWkJd9vU7xI
 
Kehtaanko vetää seuraavalla keikka 14.2 saman vai pitäisikö kehitellä jotain uutta?
 
Nämä ovat niitä itseäni vaivaavia kysymyksiä ja varmasti toisiakin kollegoita.
 
Tässä kirjoituksessa ei ole tarkoitus markkinoida itseäni..
 
Randall, Marshall, Peavey - Läpi Orangen.
Da Make
06.02.2015 20:10:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen huomannut että saman kappaleen soittaminen kymmeniä kertoja ilman intentiota toistaa mitään fraaseja tai lickejä saatika kokonaista sooloa johtaa lopputulokseen missä ne pari kantavaa juttua vakinaistuvat jättäen kuitenkin liikkumavaraa yhteen punoville tekijöille.
 
Jossain vaiheessa alkaa tuntua että soolo on "aina sama" ja sen soittaminen saattaa tuntua pakkopullalta ja väärällä tavalla rutinoituneelta. Useimmissa tapauksissa tämä kielteinen vaikutus on vain omien korvien välissä ja ei pidä antaa "itsensä toistamisen" olla häiriöksi fiilikselle ja hyvin vetämiselle.
 
Enempää en ota kantaa, en ole niin mieltynyt kitarasooloihin.
 
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
silhouette
06.02.2015 20:15:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika tilutusta oli ja vähän huolimattomasti soitettuna, mutta eipä se tosiaan ole helppoa tuollaisessa "soolo spotissa", ja itse en todellakaan pystyisi samaan samanlaisessa tilanteessa.
 
Aina voi yrittää.
Krice
06.02.2015 20:33:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei huonon kitaristin merkki ole vaan musiikillisesti rajoittuneen. Sillä taas ei välttämättä ole merkitystä.. onhan Yngwiekin tosi rajoittunut omaan juttuunsa, mutta on se parit ferrarit ostanut musiikillaan. Jos haluaa laajentaa palettia niin monipuolisuutta pitää harjoitella kuten kaikkea muutakin soitossa.
 
stratomaster
06.02.2015 20:48:49 (muokattu 06.02.2015 20:49:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka yleisö suhtautui tuohon sun vetoon? Mun mielestä tätä voi tarkastella ihan sen kautta. Tuliko setin jälkeen selkääntaputteluja ja kommentteja tyyliin: " Helvetin hyvin vedetty." Jos jengi tykkäsi, sä teit kaiken oikein. Jos ei, kannatta varmaan muuttaa jotain. Siitähän tuossa on lopulta kyse.
 
yanera
06.02.2015 20:55:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stratomaster: Kuinka yleisö suhtautui tuohon sun vetoon? Mun mielestä tätä voi tarkastella ihan sen kautta. Tuliko setin jälkeen selkääntaputteluja ja kommentteja tyyliin: " Helvetin hyvin vedetty." Jos jengi tykkäsi, sä teit kaiken oikein. Jos ei, kannatta varmaan muuttaa jotain. Siitähän tuossa on lopulta kyse.
 
Kyllähän sitä kehuja tuli...
 
Randall, Marshall, Peavey - Läpi Orangen.
tender.insanity
06.02.2015 21:15:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Kyllähän sitä kehuja tuli...
 
En katsonut videota, mutta jos omaa musaa vedetään niin tietysti saa vetää sinne mitä itse haluaa. Jos jotain tunnettua biisiä soittaa, niin on sinne aina hyvä jättää muutama tunnistettava juttu jos ei 1:1 tahdo soitella.
 
stratomaster
06.02.2015 21:18:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Kyllähän sitä kehuja tuli...
 
Sähän olit tuolla esiintymässä. Jos jengi tykkäsi niin mun mielestä kaikki on silloin hyvin. Toki kaikenlainen itsensä kehittäminen on hienoa ja toivottavaakin, mutta älä suotta murehdi, jos kerran jengi keikoilla tykkää susta.
 
Metalkallo
07.02.2015 13:00:04 (muokattu 07.02.2015 13:25:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei huonon kitaristin merkki ole vaan musiikillisesti rajoittuneen. Sillä taas ei välttämättä ole merkitystä.. onhan Yngwiekin tosi rajoittunut omaan juttuunsa, mutta on se parit ferrarit ostanut musiikillaan. Jos haluaa laajentaa palettia niin monipuolisuutta pitää harjoitella kuten kaikkea muutakin soitossa.
 
Juuri tämän olisin sanonut itsekin.
 
En tiedä mitä kaikkea ketjun aloittaja kuuntelee vapaa-ajallaan, mutta kaikenlaista musiikkia kannattaa kuunnella koska niistä voi saada vaikka mitä irti, ja muutenkin se piristää, ja tuo piristyminen on varmasti juuri se mitä sä kaipaat.
 
Itse painotin itseäni nuorempana todella paljon heviin, mutta nyt aikuisempana ja vanhempana olen löytänyt hevin lisäksi enemmän itseni bluesin suunnalta ja muista ja huomannut että ne olivat vain hyväksi ja toivat paremmin sitä taitoa esille kuin hevin soitto. Kaikkein isoin vapautuminen tapahtui kun rupesin tosissani innostumaan ja kuuntelemaan jimi hendrixiä, sen musa oli mulle kuin tukkeutuneen hanan avaus, inspiraatiota tuli vaikka millä mitalla ja huomasin että se oli oikea suunta mulle.
 
Hendrix on just hyvä jos etsii lisäpotkua sooloiluihin ja niiden improvisoimiseen koska se veti usein livenä erilaista settiä.
 
Kuinka paljon sä yanera improvisoit? Jos et paljoa niin se on se mikä auttaa sua soittaan erilaisia sooloja vaikka joka keikalla. Mulle soittajana tärkeintä osaamisen kannalta on juuri improvisoimisen taito koska silloin voi soittaa mitä vaan sen perus biisin sisään, tai voi muuttaa koko biisin soimaan hieman eri tavalla.
 
Mitä tuohon live videoos tulee, niin ei se huonoa soittoa ollut, mutta jos olisit vetänyt mieluummin vaikka tuollein mitä vedät tuossa sun "Hughes & Kettner Switchblade 100-head" videossas niin olisi tullut vielä enemmän ablodeja.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
yanera
07.02.2015 13:58:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Juuri tämän olisin sanonut itsekin.
 
En tiedä mitä kaikkea ketjun aloittaja kuuntelee vapaa-ajallaan, mutta kaikenlaista musiikkia kannattaa kuunnella koska niistä voi saada vaikka mitä irti, ja muutenkin se piristää, ja tuo piristyminen on varmasti juuri se mitä sä kaipaat.
 
Itse painotin itseäni nuorempana todella paljon heviin, mutta nyt aikuisempana ja vanhempana olen löytänyt hevin lisäksi enemmän itseni bluesin suunnalta ja muista ja huomannut että ne olivat vain hyväksi ja toivat paremmin sitä taitoa esille kuin hevin soitto. Kaikkein isoin vapautuminen tapahtui kun rupesin tosissani innostumaan ja kuuntelemaan jimi hendrixiä, sen musa oli mulle kuin tukkeutuneen hanan avaus, inspiraatiota tuli vaikka millä mitalla ja huomasin että se oli oikea suunta mulle.
 
Hendrix on just hyvä jos etsii lisäpotkua sooloiluihin ja niiden improvisoimiseen koska se veti usein livenä erilaista settiä.
 
Kuinka paljon sä yanera improvisoit? Jos et paljoa niin se on se mikä auttaa sua soittaan erilaisia sooloja vaikka joka keikalla. Mulle soittajana tärkeintä osaamisen kannalta on juuri improvisoimisen taito koska silloin voi soittaa mitä vaan sen perus biisin sisään, tai voi muuttaa koko biisin soimaan hieman eri tavalla.
 
Mitä tuohon live videoos tulee, niin ei se huonoa soittoa ollut, mutta jos olisit vetänyt mieluummin vaikka tuollein mitä vedät tuossa sun "Hughes & Kettner Switchblade 100-head" videossas niin olisi tullut vielä enemmän ablodeja.

 
Kiitos.
 
Kyllä perussoolot suurinpiirtein improvisoin. Mutta toki on juttuja joihin olen takertunut, kuten tuo soolo spotti. Mutta eiköhän seuraavalla keikalla voisi ihan vapaasti antaa mennä.
 
Randall, Marshall, Peavey - Läpi Orangen.
Funkånaut
07.02.2015 14:15:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi pitää olla soolospotti?
 
"The gunk keeps the funk" - James Jamerson Elämän tarkoitus
yanera
07.02.2015 14:16:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Miksi pitää olla soolospotti?
 
Kitaristin narsismia....
 
Randall, Marshall, Peavey - Läpi Orangen.
Funkånaut
07.02.2015 14:23:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Kitaristin narsismia....
 
Nå se on sitten toinen juttu. :)
 
Mitäs jos se spotti on yleensä just tietyn biisin jälkeen/tiettyä biisiä ennen, niin jos vaihtais spotin paikkaa? Jos se tois eri ideoita mieleen, ku edellinen ja seuraava biisi ovatkin yht'äkkiä erilaisia.
 
"The gunk keeps the funk" - James Jamerson Elämän tarkoitus
freakingenius
07.02.2015 15:19:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Nå se on sitten toinen juttu. :)
 
Mitäs jos se spotti on yleensä just tietyn biisin jälkeen/tiettyä biisiä ennen, niin jos vaihtais spotin paikkaa? Jos se tois eri ideoita mieleen, ku edellinen ja seuraava biisi ovatkin yht'äkkiä erilaisia.

 
Tai jos sen spotin vetäis siinä kohassa settiä kun on sellanen fiilis? Eihän sitä oo pakkon tunkea joka settiin/keikkaan kaavamaisesti. Jos on huono päivä eikä oikein ole soittofiiliksellä mutta luvattu keikka on pakko vetää niin varmaan sekä yleisön että bändin itsensä edunmukaista ettei aleta pakolla vääntämään sooloa biisien välissä jos ei huvita.
 
Dexma
11.02.2015 21:07:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: onhan Yngwiekin tosi rajoittunut omaan juttuunsa, mutta on se parit ferrarit ostanut musiikillaan. Jos haluaa laajentaa palettia niin monipuolisuutta pitää harjoitella kuten kaikkea muutakin soitossa.
 
Ynkällähän on tosi laaja soitto. Tai no tottakai samanlaista musaa soittanut aikansa, mutta se yrittää tehä sitä omaa juttua erilailla aina.
 
Se on mun mielestä homman ydin.
 
Aikoinaan, kun rokkia soitin niin tärkeätä oli se, että kotona, kun treenas niin soitti omien treenien lisäksi muita kitaristeja. Mutta jos soittaa ROKKIA niin treenaa ROKKIA ja syventää sitä taitoa siihen. On tyylitajua jota pyritään syventään.
 
- Jos on rokkari ja osaa vaikka kaikki Black Sabbathin biisit ulkoa niin ottaa pienen projektin ja soittaa vaikka Iron Maidenin biisejä. Soittaa vaik kuukauden jokapäivä Maidenin troopperin niin tulee uusia likkejä.
 
-Vähän vääntelee niitä soundi nappeja välillä. Pistää vaik perussooloonsa vähän kaikuja ja phaseriä. Sit tulee uusi fiilis jo heti itselleen. Voihan sitä soittaa rokki biisissä vähän kokeellisemman soolonkin. (vaik äsken painotin sitä, että on tyylilleen uskollinen :D )
 
- Myös välillä vain tauko yksinkertaisesti on paikallaan. Jos on oman bändinsä kanssa soittanut keikalla aina tietyn biisin niin sen voi jättää vaik yhden keikan ajaksi pois. Tai ei treeneissä soita jokapäivä sitä biisiä. Jos biisi on selkärangassa niin se kyllä tulee aina nopeasti takaisin.
 
- Ja ohan sekin aina, että kuuntelee erilaista musiikkia välillä ja vaik ihan piruuttaan soittaa jonkun ihan toisesta tyylilajista olevan biisin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «