Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Se Kamala Aaroni
1 2 3
baron
06.02.2015 21:57:35 (muokattu 06.02.2015 22:00:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Heh, juu..
Nimenomaan, mut tota vapaasäestystä pianolla pitäs kyllä enempi..

 
1. Seppo Hovi: Vapaa säestys 1-2
2. Pietu Halonen: Pianovapari
3. Tenni-Varpama: Vapaa säestys ja improvisointi
 
Mun mielestä kun nuo käy läpi niin on ihan riittävästi!
Noitten jälkeen ei tarvitse kuin soveltaa opit käytäntöön.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
tonecab
06.02.2015 22:06:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Normi-ihmisen käden lihakset eivät pysty suorittamaan suurinpiirtein minkä tahansa soittimen soittamiseen tarvittavia juttuja, siihen näitä tylsiä kouluja tarvitaan. Sen räpellyksen vaan kuulee soitosta, itseni mukaan lukien huom...
 
EP
06.02.2015 22:24:18 (muokattu 06.02.2015 23:18:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: 1. Seppo Hovi: Vapaa säestys 1-2
2. Pietu Halonen: Pianovapari
3. Tenni-Varpama: Vapaa säestys ja improvisointi
 
Mun mielestä kun nuo käy läpi niin on ihan riittävästi!
Noitten jälkeen ei tarvitse kuin soveltaa opit käytäntöön.

 
Jep, noi on hyviä opuksia. Lähinnä omasta laiskuudesta kiinni, vasen käsi on se ongelma kun sillä on tottunu soittaan etupäässä sointuja ja melodiaa oikealla.
Kun taas pianossa pitäisi klaarata se vasuri vähän erilailla..
 
Anonymous-jazz
06.02.2015 23:31:31 (muokattu 06.02.2015 23:31:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Otatko korvalla ventovieraan piisin josta ei ole äänitettä?
 
Jos kuulet mitä musiikissa tapahtuu ja vielä oikealla aivopuoliskolla, joka ei ole analyyttinen puoli. Silloin soitetaan musiikkia, eikä enää analysoida vasemmalla aivopuoliskolla, että onko tämä molliseiska vaiko molli maj ysi.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
KoskPaavo
09.02.2015 06:23:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäpä jos sun pitäis ilman nuottia tai esikuuntelemattomasti soittaa vaikka....."Hyinen halla käy yli jäisten suopursujen?" Mitäs tapahtuu?
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
aanipaja
09.02.2015 11:09:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mun Aaroneissa nuo tanssit menee sävellajin perusasemassa.
Olen tehnyt niin, että poimin opetukseen "helmet" Aaroneista, Suomalaisesta Pianokoulusta ja Thompsoneista.
Esim. Clementin Sonatiinit piano-opiskelijan kannattaa kyllä soittaa kannesta kanteen, mitä parasta matskua sormituksiin ja tekniikkaan.
Lisäksi sitten vapaata säestystä ja netistä löytyää matskua, kuten Yann Tiersen jne.
 
musamies
09.02.2015 11:27:10 (muokattu 09.02.2015 11:36:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen: 94% väkisin väännettyjä "opettavaisia" sävelmiä. Vääriin asemiin totuttavia vasemman käden nuotinnuksia. Kaikin tavoin pölyistä kamaa. Huokaisin helpotuksesta irtipäästessäni. Käyttävät kai vieläkin.. Voi lapsiparat.
Mitkä mielikuvat sinulle jäi?

 
Ei ole minulle sopinut kovin hyvin jähmeät opetustarkoitukseen tehdyt kirjat.
 
Onneksi Tuubi sopii paremmin itselle:
https://www.youtube.com/watch?v=M_VCbnqbwwA
 
Minä hyötyisin eniten siitä jos itsellä olisi joku asiaan paremmin perehtynyt kaveri, joka silloin tällöin puhuisi mulle jostain nuotteihin, teoriaan tai musiikin historiaan liittyvästä asiasta siten, että käytännön soittaminen on pääasia ja muustakin puhutaan ilman kyllästymistä.
 
Nyt tilanne on pikemminkin niin päin, että kun melkeen kaikki muu jengi soittelee jostain hiton sointulapuista, mä saan itse paikata tätä musiikin kirjanoppineen tehtävää ja tilanne on vähän se, että saappaat on vielä pikkaisen liian suuret.
 
Nykytekniikka tuubeineen ja kätevine soittimineen, joilla voi harjoitella yöllä toimii itsellä paremmin kuin perinteiset keinot.
 
Mun oma metodi on tällä hetkellä se, että opettelu tapahtuu sillä perusteella mikä vaikuttaa riittävän mielenkiintoiselta. Aikajänteen olen laajentanut aikaisempaa laajemmaksi kun saatan tarkastella vasta vuoden päästä olenko oppinut mitään. Rupean vaan soittamaan joko nuottejen kera tai ilman jotain kiinnostavaa ja vaikka aluksi menisi huonosti, odotan satoa vasta pitkän ajan päästä. Soitan aika monta kertaa myös niitä, jotka ei hetiomiten mene kovin hyvin.
 

 
Jep, noi on hyviä opuksia. Lähinnä omasta laiskuudesta kiinni, vasen käsi on se ongelma kun sillä on tottunu soittaan etupäässä sointuja ja melodiaa oikealla.
Kun taas pianossa pitäisi klaarata se vasuri vähän erilailla..

 
Rupee käyttää vasenta kättä enemmän vähän kuin nousujohteisesti. Sitä pitää näköjään kouluttaa määrätietoisemmin kuin oikeaa kättä.
 
Prophet
22.03.2017 09:03:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On näköjään julkaistu Pianovapari 2.
 
http://pianovapari.mycashflow.fi/pr … duct/3/pianovaparicom---oppikirja-2
 
JereToikka
22.03.2017 20:28:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, oon ite kans huomannu että Aaron on ehkä Suomen pianistien vihatuin kirja :D Monet oppilaat on huokaissut helpotuksesta kun on huomannu, että voi sitä muitakin teitä oppia ja päästä heti käyttämään kys. taitoja musiikissa.
 
Ylipäätään koko "one size fits all" -meininki on syvältä. Koska jokaiselle oppilaalle pitäisi löytää sopiva reitti tavoitteeseen (haluaa osata soittaa ja nauttia siitä).
Tässäkin ketjussa huomaa, että joillain on hyviä kokemuksia ja joillain huonoja. Hyvän opetustavan pitäisi pystyä tuottamaan hyvät kokemukset valtaosalle harrastajista! :)
 
Unelmat ovat tehty toteutettaviksi. Päivässä on vain 24 tuntia. Käytä ne tärkeimpiin asioihin ja jätä turhat asiat huomiotta. http://pianotunnitturku.com
jjsound
26.03.2017 19:27:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JereToikka: Joo, oon ite kans huomannu että Aaron on ehkä Suomen pianistien vihatuin kirja :D
Vähän sama, kun kuulin ohimennen tässä muutama vuosi sitten, että F.Simandl on basistien vihatuin nykyään :D . Itse taisin mm. sellaisesta opiskella ( kun ei paljon muita silloin ollut ainakaan mun tiedoissa ) No oli toki jotain muutakin ja ainakin hyviä basisteja tuli kuunneltua.
 
"No mitäpä sitä ei basisti rahaa vastaan tekisi..."
leka
04.08.2017 09:21:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen pianomatineassa esittänyt Luistinradalla, joka on kaunis sävelmä. Intiaanitanssi on myös mukaansatempaava ralli. Oma mukaelmani tansseista on Impressionistinen Tanssi, joka menee kokosävelasteikossa.
 
Itse näkisin ettei tuo aivan läpimätä opus ole, joten sieltä voisi hyvinkin käyttää osia pianonsoiton opetusta tukemaan.
 
Det är farligt att leka i hissen
Ahti Tuumiainen
06.07.2018 18:26:16 (muokattu 06.07.2018 18:30:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just kävin F-musiikissa tarkoituksenani ostaa ko. opus. Mutta en löytänyt sitä, enkä kehdannut kysyä myyjiltä. Kun ajattelin että olen 30 vuotta myöhässä pianonsoiton aloittamis-iässä...
 
Mutta jos se kerran on ihan shaisse kirja, niin en kai sitten menettänyt mitään. Heh.
 
Ehkä ihan aloittelijoiden aapinen ei kuitenkaan olisi mua varten. Mähän osaan nuotit ja olen soittanut kitaraa 20 vuotta. Ja pianollakin osaan muodostaa soinnut. Se pianon soiton sormitekniikka vaan on mulle vähän mysteeri, että onko joku sääntö, millä sormella pitää painaa milloin mitäkin kosketinta. Eli... Mikähän opus mulle voisi olla sopiva? Olen kyllä ajatellut aloittaa syksyllä pianokurssin työväenopistossa. Toivottavasti siellä on muitakin samanikäisiä. Tuntuis hassulta jos kaikki olis 30 vuotta nuorempia. Mutta eikös työväenopisto olekin aikuisille...
 
outoniemi
06.07.2018 20:32:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Just kävin F-musiikissa tarkoituksenani ostaa ko. opus. Mutta en löytänyt sitä, enkä kehdannut kysyä myyjiltä. Kun ajattelin että olen 30 vuotta myöhässä pianonsoiton aloittamis-iässä...
 
Mutta jos se kerran on ihan shaisse kirja, niin en kai sitten menettänyt mitään. Heh.
 
Ehkä ihan aloittelijoiden aapinen ei kuitenkaan olisi mua varten. Mähän osaan nuotit ja olen soittanut kitaraa 20 vuotta. Ja pianollakin osaan muodostaa soinnut. Se pianon soiton sormitekniikka vaan on mulle vähän mysteeri, että onko joku sääntö, millä sormella pitää painaa milloin mitäkin kosketinta. Eli... Mikähän opus mulle voisi olla sopiva? Olen kyllä ajatellut aloittaa syksyllä pianokurssin työväenopistossa. Toivottavasti siellä on muitakin samanikäisiä. Tuntuis hassulta jos kaikki olis 30 vuotta nuorempia. Mutta eikös työväenopisto olekin aikuisille...

 
Kyllä työväenopisto on hyvä vaihtoehto aikuiselle ja edullinenkin verrattuna moniin yksityisopettajiin. Jotkut aloittaa vasta eläkeiässä.
 
Sormituksiin on kyllä sääntöjä, mutta kun meillä on niin erimalliset ja kokoiset kädet niin ovat osin suuntaa antavia. Pianokouluissa ja kokemattomille soittajille suunnatuissa kokoelmissa on kuitenkin yleensä merkitty sormitukset, koska pelkästään mutu-tuntumalla ei hyviä ja ennen kaikkea johdonmukaisia sormituksia tahdo aloittelijalla syntyä.
 
En kauheasti itse tykkää mistään pianokouluista, mutta jotain kannattaisi aluksi käyttää, jos ei opettajaa ole. Voisit lainata kirjastosta muutaman erilaisen ja kokeilla. Sieltä löytyy se Aaronikin varmasti. Ainakin perussormitussäännöt pitäisi aueta niistä. Ihan pikkulapsille suunnattua sinun ei kannata käyttää, mutta aikuisille suunnatut (ulkomaiset) ei välttämättä ole sen parempia.
 
Mitään tekniikka- ja nopeusharjoituksia ei kannata jyystää ennen kuin aloitat tunnit, ei tarvitse poisoppia niin paljon...se voi olla yllättävän työlästä.
 
Ahti Tuumiainen
06.07.2018 20:53:25 (muokattu 06.07.2018 20:57:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

outoniemi: Mitään tekniikka- ja nopeusharjoituksia ei kannata jyystää ennen kuin aloitat tunnit, ei tarvitse poisoppia niin paljon...se voi olla yllättävän työlästä.
 
Olen lähinnä treenaillut tuttuja (vanhoja) pop-kappaleita silleen omina sovituksina, että soitan vasurilla bassolinjan ja oikealla kädellä sointukomppia. Esim. Schocking Bluen Venus, Juicen Kaksoiselämää yms. ihan sointumerkkien pohjalta lähinnä. Ja bassokitaraa olen myös soittanut, joten nuo bassokuviot on tuttua puuhaa ja on tosi mielenkiintoista soittaa koskettimia, kun voi soittaa kaikilla kymmenellä sormella ja melodiat ja harmoniat ja kaikki hienot jutut. Kyllä tämä on mun juttu! :)
 
Ja sitten olen soitellut toivelaulukirjoista ja vastaavista biisejä sillä tavalla hyvin yksinkertaistaen, että oikealla kädellä melodia ja vasemmalla joko sointuja tai vielä yksinkertaisemmin, pelkät bassoäänet.
 
outoniemi
06.07.2018 21:40:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Olen lähinnä treenaillut tuttuja (vanhoja) pop-kappaleita silleen omina sovituksina, että soitan vasurilla bassolinjan ja oikealla kädellä sointukomppia. Esim. Schocking Bluen Venus, Juicen Kaksoiselämää yms. ihan sointumerkkien pohjalta lähinnä. Ja bassokitaraa olen myös soittanut, joten nuo bassokuviot on tuttua puuhaa ja on tosi mielenkiintoista soittaa koskettimia, kun voi soittaa kaikilla kymmenellä sormella ja melodiat ja harmoniat ja kaikki hienot jutut. Kyllä tämä on mun juttu! :)
 
Ja sitten olen soitellut toivelaulukirjoista ja vastaavista biisejä sillä tavalla hyvin yksinkertaistaen, että oikealla kädellä melodia ja vasemmalla joko sointuja tai vielä yksinkertaisemmin, pelkät bassoäänet.

 
Piano on kyllä monipuolinen soitin ja alkuun kyllä pääsee aika helposti. Toisaalta haastetta on enemmän kuin tarpeeksi.
 
POP-kappaleiden nuotinnetut sovitukset voivat olla aika hankalia ja kömpelöitä...ainakin kun on vaan klassista soitellut. Hienoa, jos pystyt itse rakentelemaan ja improvisoimaan pianolla. Semmoinen harjoittelu ei varmasti mene hukkaan. Ja jos opettajan kanssa opiskelee klassisempaa matskua niin saa tuosta vähän vaihtelua. Alussa ei vielä ole helppo löytää kiinnostavia klassisia kappaleita ja tylsistyminen harjoitteluun on varmaan monella lopettamisen syy. Itse en tosin ole koskaan suostunut kauaa harjoittelemaan mitään, mikä ei yhtään kiinnosta. Silti ei tullut potkuja opettajalta :)
 
Ahti Tuumiainen
06.07.2018 22:24:02 (muokattu 06.07.2018 22:26:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tosiaan enempi poppari/jazzari kuin klasari, mutta klassista kitaraa olen myös soittanut ja kuuntelen mielelläni klassista. Ja olen aina tehnyt omia sovituksia kappaleista. Ja pianossa/koskettimissa kiehtoo juuri se, että voi itse sovittaa kaikki elementit. Ja kun on itse soittanut niin melodisia soittimia kuin säestyssoittimiakin, niin koskettimilla voi tavallaan yhdistää ne helpommin kuin esim. kitaralla. Ainakin teoriassa. Käytäntö on sitten toinen juttu. En ymmärrä miten joku pystyy soittamaan vasemmalla kädellä walking bassia ja oikealla tiluttelemaan sooloja. Täytyy olla joko nero, tai harjoitellut paljon, tai molempia. :)
 
Ja mua kyllä kiinnostaisi oppia ainakin nimenomaan klassisen pianonsoiton perusteet, koska monella jazz- ja rock-muusikollakin on klassinen tausta.
 
JereToikka
26.07.2018 22:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Olen tosiaan enempi poppari/jazzari kuin klasari, mutta klassista kitaraa olen myös soittanut ja kuuntelen mielelläni klassista. Ja olen aina tehnyt omia sovituksia kappaleista. Ja pianossa/koskettimissa kiehtoo juuri se, että voi itse sovittaa kaikki elementit. Ja kun on itse soittanut niin melodisia soittimia kuin säestyssoittimiakin, niin koskettimilla voi tavallaan yhdistää ne helpommin kuin esim. kitaralla. Ainakin teoriassa. Käytäntö on sitten toinen juttu. En ymmärrä miten joku pystyy soittamaan vasemmalla kädellä walking bassia ja oikealla tiluttelemaan sooloja. Täytyy olla joko nero, tai harjoitellut paljon, tai molempia. :)
 
Ja mua kyllä kiinnostaisi oppia ainakin nimenomaan klassisen pianonsoiton perusteet, koska monella jazz- ja rock-muusikollakin on klassinen tausta.

 
Walking bass +melodia kombon harjoittelu on sellainen, jota ei pahemmin opeteta. Ja ylipäätään walking bass on sellainen, jota tietääkseni moni piano-ope ei opeta.
Loppujenlopuksi homma on aika suoraviivainen handlata jos ei tee asiasta liian vaikeaa aluksi.
 
Jos haluaa oppia jazzia ja/tai rokkia, kannattaa oppia suoraan jazzia ja/tai rokkia hyvältä opettajalta. Se, että noilla on klassinen tausta johtuu tietääkseni vain ja ainoastaan siitä, että rokkia ja jazzia ei ole pitkään opetettu hyvällä tasolla.
 
Unelmat ovat tehty toteutettaviksi. Päivässä on vain 24 tuntia. Käytä ne tärkeimpiin asioihin ja jätä turhat asiat huomiotta. http://kitaratunnitturku.com/?kitaratunnit
Prophet
26.07.2018 23:19:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JereToikka: Walking bass +melodia kombon harjoittelu on sellainen, jota ei pahemmin opeteta. Ja ylipäätään walking bass on sellainen, jota tietääkseni moni piano-ope ei opeta.
Loppujenlopuksi homma on aika suoraviivainen handlata jos ei tee asiasta liian vaikeaa aluksi.
 
Jos haluaa oppia jazzia ja/tai rokkia, kannattaa oppia suoraan jazzia ja/tai rokkia hyvältä opettajalta. Se, että noilla on klassinen tausta johtuu tietääkseni vain ja ainoastaan siitä, että rokkia ja jazzia ei ole pitkään opetettu hyvällä tasolla.

 
Yksi koulukunta meni Ogeliin ja toinen Sibikseen.
 
JereToikka
27.07.2018 18:40:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Yksi koulukunta meni Ogeliin ja toinen Sibikseen.
 
Näistä olen kuullut hyvää. Sitten on myös lukuisia yktityisiä opettajia ml. allekirjoittanut.
 
Kevyen musiikin opetus on verrattuna klassiseen aikalailla lapsenkengissä. Vuosisadat vs. vuosikymmenet. Joissain musiikkityyleissä ei välttämättä kunnon opetusta ole löytynyt edes vuosikymmentä.
 
Toisaalta klassisen opetus on köyhtynyt siitä mitä se ennen oli, jolloin improvisointi ja säveltäminen oli yleistä opettaa... Mutta se veisi taas pitkään keskusteluun, johon ei nyt ole aikaa :)
 
Unelmat ovat tehty toteutettaviksi. Päivässä on vain 24 tuntia. Käytä ne tärkeimpiin asioihin ja jätä turhat asiat huomiotta. http://kitaratunnitturku.com/?kitaratunnit
mikainen
25.08.2018 10:36:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Olen lähinnä treenaillut tuttuja (vanhoja) pop-kappaleita silleen omina sovituksina, että soitan vasurilla bassolinjan ja oikealla kädellä sointukomppia. Esim. Schocking Bluen Venus, Juicen Kaksoiselämää yms. ihan sointumerkkien pohjalta lähinnä. Ja bassokitaraa olen myös soittanut, joten nuo bassokuviot on tuttua puuhaa ja on tosi mielenkiintoista soittaa koskettimia, kun voi soittaa kaikilla kymmenellä sormella ja melodiat ja harmoniat ja kaikki hienot jutut. Kyllä tämä on mun juttu! :)
 
Ja sitten olen soitellut toivelaulukirjoista ja vastaavista biisejä sillä tavalla hyvin yksinkertaistaen, että oikealla kädellä melodia ja vasemmalla joko sointuja tai vielä yksinkertaisemmin, pelkät bassoäänet.

 
Hyvä, siitä sitten eteenpäin niin, että kun vasemmassa on bassoäänet niin ottaa oikeaan käteen sointuja sopiviin kohtiin kun pitää melodian siinä ylimpänä samalla. Tai kahta ääntä soinnusta ja kolmas ylin on melodia.
 
Kolmijakoiset biisit on hyviä vasemmalle harjoitella murtosointua niin, että pikkurilli-etusormi-peukalo järjestyksessä perusääni-viitosääni-oktaavi perusäänestä. Siihen sitten oikealla melodiaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «