Aihe: Fender Custom Shop VS Ruokangas
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Töynävä
25.10.2014 14:44:09 (muokattu 26.10.2014 12:41:00)
Gabe: Ja juuri kun mainittiin etteivät kotimaiset valmistajat seuraa palstoja. ;)

Sattuuhan näitä, hyvä kun asia selvisi puolin ja toisin. Nykytekniikka aiheuttaa joskus mielenkiintoisia tilanteita. :) Millaista Unicornia sulle muuten on tulossa?

Totta.

Pikaviestiäkin olisi voinut laittaa, mutta hommat meni näin tällä kertaa. Tärkeintä on loppu hyvin, kaikki hyvin!

Mutta, mutta... Nyt on linjat auki - niin kommunikaation ihmeväylillä, kuin myös valmistuksen suhteen, nimittäin soittimellani on sarjanumero! Kevään korvilla pitäisi hyppysissä olla komia Unicorn.

Spekseistä sen verran, että mm. kansi tulee olemaan hienostuneella loimulla varustettu Teaburst '59. Ei plektrasuojusta, medium teräsnauhat ja fast C -kaulaprofiili. Uskoisin tuon fast c:n olevan lähinnä mun Shanksin kaulaprofiilia (sekoitus '59 ja '60 STD profiileista) - '59 on ok, mutta hieman slimmimpi on just eikä melkein mun makuun.

Can't wait!!!
Sujuvaa kauppaa: slx900, tiluttaja-pro, albero, DZN, JMT, tipi tuovinen, avantz, mattipar, Rakoni...
Töynävä
28.10.2014 20:12:24
Meikä kaappaa tän thread'in - no en nyt sentään, mutta laittelenpa tänne turinaa/tarinaa aina kun sellaista proggiksen osalta tulee (tai kunnes aloitan ihan vallan oman thread'in, we'll see...).

112

Siinä sarjanumero - mun muistikapasiteetti huomioiden oikein muistettava numero :).

Vaikkakin sitä haluaisi kepin kouraansa heti, niin silti on hienoa tietää, että Ruokankaan pajalla pitää sellaista kiirettä, että oma pääsee tosissaan työn alle loppuvuodesta. Sehän tarkoittaa sitä, että silmäkarkkia + muuta kivaa alkaa satelemaan ja sitten itsekin pääsee Harvialaan hypistelyretkelle.

Onko täällä muilla Unicornia? Jäsen DZN:llä on relikoitu peli (uuuhhh...), mutta olisi mukava saada kokemuksia Yksisarvisiin liittyen muiltakin (valmistusprosessista, kuinka päätyi Ruonkankaan asiakkaaksi yms.)

Sana vapaa!
Sujuvaa kauppaa: slx900, tiluttaja-pro, albero, DZN, JMT, tipi tuovinen, avantz, mattipar, Rakoni...
Töynävä
05.02.2015 12:25:08
Pientä päivitystä pukkaa!

Keppi on työn alla - tärkein vaihe, kaulan työstö, on käynnissä. Meininki kuin Karate Kid -leffassa konsanaan, paitsi 'wax on, wax off' tilalla on 'puuta pois, antaa puun levätä, puuta pois, antaa puun levätä'.

Kaasuja tulee lievittämään 50th Ann. Les Paul 1959, eli sitä ja Shanksia hiplaillessa pidellään aatoksia siihen asti toisaalla, kunnes 'käsky käy' saapua Harvialaan Unicornia testaamaan.

Oh happy days!
Gabe
05.02.2015 12:44:46
Töynävä: Pientä päivitystä pukkaa!

Keppi on työn alla - tärkein vaihe, kaulan työstö, on käynnissä. Meininki kuin Karate Kid -leffassa konsanaan, paitsi 'wax on, wax off' tilalla on 'puuta pois, antaa puun levätä, puuta pois, antaa puun levätä'.

Kaasuja tulee lievittämään 50th Ann. Les Paul 1959, eli sitä ja Shanksia hiplaillessa pidellään aatoksia siihen asti toisaalla, kunnes 'käsky käy' saapua Harvialaan Unicornia testaamaan.

Oh happy days!

Kyllä voi odotus olla piinaavaa. Noh, hyvää ei auta hoputtaa. Mulla olis Mojon venailua vielä toukokuulle. :o Unicorn kihelmöi takaraivossa myös, ei ole oikein mitään ostettavaa tiedossa joten voisi siihen alkaa säästelemään. Pistähän sitten mietteitä omastasi. :)
johanssen
05.02.2015 15:30:25

Jätkille on kyllä tulossa niin kadehdittavia pelejä, että huh-huh. Ja Gabelle sen verran, että Unicornin kun vielä omilla spekseillä hommaat, niin alkaa sulla olemaan sellasta mailaa nurkissa, että oli matsi kuin matsi, niin maalia tulee.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
JeKo
05.02.2015 16:15:19

Unicorn saattaa olla hyvä sijoitus, kun ilmeisesti Gibsonin reissueiden hinnat tulevat tänä vuonna nousemaan merkittävästi! Yksisarviset on myös itellä ehdoton suosikki Ruokankaan valikoimasta. Ihan mielettömän hyviä kitaroita! Ja se boat-neck istuu mainiosti käteen vaikka yleensä tykkäänkin vähän ohkasemmista kauloista. Some day... :-)
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
"There's no money beyond the 5th fret" -Tommy Tedesco
Kitaramusaa
Gabe
05.02.2015 20:50:42
johanssen: Jätkille on kyllä tulossa niin kadehdittavia pelejä, että huh-huh. Ja Gabelle sen verran, että Unicornin kun vielä omilla spekseillä hommaat, niin alkaa sulla olemaan sellasta mailaa nurkissa, että oli matsi kuin matsi, niin maalia tulee.

Sitten kusee enää sormet, harmi kun niitä ei saa kaupan hyllyltä. :D Alkuperäinen idea oli että hommaisin Straton, Esquiren, Les Paulin ja ESsin. Puolivälissä siis ollaan kohta. Piti laittaa Unicorn työn alle jo loppuvuodesta mutta Mojon budjetti venyi 2500 eurosta 4000 euroon ja nyt menee vielä yksi hammaskin vaihtoon. Eli pari vuotta menee säästäessä nyt siihen Unicorniin. Jos ES olisi sitten aikanaan Gibson.
Laulava Kylätohtori
06.02.2015 08:47:27
Gabe: Sitten kusee enää sormet, harmi kun niitä ei saa kaupan hyllyltä. :D Alkuperäinen idea oli että hommaisin Straton, Esquiren, Les Paulin ja ESsin. Puolivälissä siis ollaan kohta. Piti laittaa Unicorn työn alle jo loppuvuodesta mutta Mojon budjetti venyi 2500 eurosta 4000 euroon ja nyt menee vielä yksi hammaskin vaihtoon. Eli pari vuotta menee säästäessä nyt siihen Unicorniin. Jos ES olisi sitten aikanaan Gibson.

Ei se Tokain Essikään (ES-135) huono ollut. Pirun hyvä itse asiassa. Kaula, viimeistely, soundi (originaalimikeillä) ym. todella hyviä...

Eikä muuten ole mahdotonta, että itsekin tulisi joskus vielä Essi hankittua. Siis joskus tulevaisuudessa. Tällä hetkellä ei kitarat kuumota, mutta ehkä joskus...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
06.02.2015 09:21:12
johanssen: Hyvältä kuulostaa. Ja oikeita ratkaisuja musta noi budjetin venymisetkin on. Itelleenhän sie siinä mailaa haet, niin turha sitä on tossa vaiheessa alkaa köhimään vaan hakee itelleen just ne oikeat ratkaisut. Ja tolta pajaltahan ne ainakin tulee just niin, kun on tilannu. Ja sitte ollaankin taas niissä sormissa.

Joo, ajattelin että jos nyt alkaa pihistelemään niin se tulee harmittamaan ja rankasti. Laitoin Juhalle pitkän ja yksityiskohtaisen listan ja kysyin paljonko nämä tekee lisää, nyt siihen tulee ihan kaikki mitä haluan. Odotan mielenkiinnolla etenkin tuota brassi ruusupuu otelautaa, mahtaakohan monella valmistajalla muuten olla ko puuta enää varastossa? Pakko vielä kehua pajan asiakaspalvelua. Hauska tilata kitaraa kun kaikki onnistuu. :)

OT. Mullekin pitäis T-Style alkaa olla Auroralta viimein tulossa. Kohta vuosi menny, mutta kaula on tehty nyt ainakin kahteen kertaan, joten luulis toimivan.

Olenkin odotellut koska tästä kuuluu. Onhan se parempi tehdä ajan kanssa ja huolella, mikä siinä kaulassa oli? Aurora on myös hyvin kumottava paja, pari Auroraa on valmisteilla tutuillani tällä hetkellä ja saan varmaan sellaisen kinuttua testiin. Meilä on hyvät oltavat täällä kun hyviä valmistajia on vaikka miten.

johanssen: Essin kanssa sie ootkin sitte taas kusessa. Tuurilla se oikea yksilö sulle löytyy heti tai sitte sitä saakin hakkemalla hakea.

Ja kyllä sie yhen kunnon akkarin tarvisit myös. Sille on aina paikkansa. Mie yritän ite muistaa myös tän ja just sijoitinkin siihen lisää.

Laulava Kylätohtori: Ei se Tokain Essikään (ES-135) huono ollut. Pirun hyvä itse asiassa. Kaula, viimeistely, soundi (originaalimikeillä) ym. todella hyviä...

Eikä muuten ole mahdotonta, että itsekin tulisi joskus vielä Essi hankittua. Siis joskus tulevaisuudessa. Tällä hetkellä ei kitarat kuumota, mutta ehkä joskus...

Pitää tähän ESsiin paneutua hartaudella sitten kun se on ajankohtaista. Kaikki merkit ja mallit otetaan huomioon ja tiedossa on ankaraa testausta. Välissämme on vielä hammas ja Les Paul. :) Akustinen on toinen ikuisuusprojekti. Lottos vetämään.
johanssen
07.02.2015 00:52:08

Gabe: mikä siinä kaulassa oli?

Kaitsu oli vaan epähuomiossa lukassu min speksejä väärin. Mie kun oon ja tällanen himospeksaaja, niin saa niissä myös tarkkana olla. Tosin pitää kyllä ensin tietää tarkkaan, mitä haluaa, ennenkuin tähän rumbaan lähtee.

Välissämme on vielä hammas ja Les Paul. :) Akustinen on toinen ikuisuusprojekti. Lottos vetämään.

Mie oon jotenkin vielä onnistunu välttämään ton LP:n (niinkuin myös Straton). Joskus 80-luvulla oli joku ritsa kopio, mutta siihen se on jääny. Saas nähdä, koska tää asetelma alkaa heittää häränpyllyä.

Akkarit on nyt täällä kunnossa, kun tuli eilen vielä 000-28 Martin Amber Burst taloon. Tänään oli onneks aikaa testeille ja voi muuta sanoa kuin hallelujaa...vielä kun osais soittaa.

Laulava Kylätohtori: Ei se Tokain Essikään (ES-135) huono ollut. Pirun hyvä itse asiassa. Kaula, viimeistely, soundi (originaalimikeillä) ym. todella hyviä...

Vähän mie oon aatellu tota kakkosessiksi vaikka toiselle vireelle. Ainakin vois kokeilla.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Rämppy
08.02.2015 00:18:57
Gabe:Odotan mielenkiinnolla etenkin tuota brassi ruusupuu otelautaa, mahtaakohan monella valmistajalla muuten olla ko puuta enää varastossa.

Mulla oli yksi brassiruusupuu-otelautainen strato, ja olen kyllä niin juntti etten huomannut mitään autuaaksi tekevää eroa intianruusupuiseen vastaavaan.
En tosin ole niin hifisti, että olisin haistellut otelautoja. Ehkä silloin se soittamisen kannalta oleellinen ero olisi mullekin valjennut.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Gabe
08.02.2015 00:35:01 (muokattu 08.02.2015 00:37:45)
Rämppy: Mulla oli yksi brassiruusupuu-otelautainen strato, ja olen kyllä niin juntti etten huomannut mitään autuaaksi tekevää eroa intianruusupuiseen vastaavaan.
En tosin ole niin hifisti, että olisin haistellut otelautoja. Ehkä silloin se soittamisen kannalta oleellinen ero olisi mullekin valjennut.

Jää nähtäväksi. Ei niissä kuulemma eroa soundissa ole, intianruusupuussa on ainakin huomattavasti enemmän huokosia kun taas brsilianruusupuu on paljon tiiviimpää. Esteettisestihän ne on hieman erinäköisiä, brasilianruusupuu vetää ainakin tässä pidemmän korren. Enpä nyt kuitenkaan odota että tuo brasilianruusupuu mitenkään erityisen autuaaksi tekee, tai että siinä edes olisi jotain todella poikkeavaa soiton kannalta verrattuna tuohon edullisempaan ruusupuuhun. Halusin sen kuitenkin kitaraani laittaa kun se kerran valmistajan optiona oli, tuskin on enää jonkun vuoden päästä. Customin yksi hienoimmista puolistahan on juuri se että saa haistella korkkia ja hifistellä itselleen ihan täsmälleen sellaisen kitaran kuin tahtoo. Miksi ei sitten toteuttaisi kaikkia mielitekojaan kun tällaista kerran alkaa laittamaan?
Rämppy
08.02.2015 00:46:11 (muokattu 08.02.2015 00:46:45)
Mun tapauksessa ei huokoisuudessakaan ollut merkittävää eroa. Värisävystä ehkä just ja just erotti harjaantuneella silmällä. Mutta ilman muuta kannattaa kokeilla, jos optiona brassiotelauta löytyy ilman isoa lisäkustannusta. Se on kuitenkin henkilökohtainen asia, miten nämä jutut kokee. Voi olla, että siinä on just se oikea viba sulle.
Gabe
08.02.2015 00:58:38 (muokattu 08.02.2015 01:00:48)
Rämppy: Mun tapauksessa ei huokoisuudessakaan ollut merkittävää eroa. Värisävystä ehkä just ja just erotti harjaantuneella silmällä. Mutta ilman muuta kannattaa kokeilla, jos optiona brassiotelauta löytyy ilman isoa lisäkustannusta. Se on kuitenkin henkilökohtainen asia, miten nämä jutut kokee. Voi olla, että siinä on just se oikea viba sulle.

Odotan mielenkiinnolla, no eipähän tarvitse ainakaan jäädä miettimään josko se olisi sittenkin pitänyt laittaa. Missä kitarassa sulla oli brassilauta ja minä vuonna se oli valmistettu? Onko kuvia? Netistä löytyy vähän nihkeästi. Juha lähettää jossain kohtaa kuvia niistä mitä niillä on varastossa.

Tuossa on intianruusupuu läheltä:

http://www.wood-database.com/wp-con … t-indian-rosewood-endgrain-zoom.jpg

Tässä Brasilianruusupuu yhtä läheltä:

http://www.wood-database.com/wp-con … razilian-rosewood-endgrain-zoom.jpg

Tässä vertailuna brassi:

http://www.wood-database.com/wp-con … loads/brazilian-rosewood-sealed.jpg

Intianruusupuu vastaavasti käsiteltynä:

http://www.wood-database.com/wp-con … ads/east-indian-rosewood-sealed.jpg
Rämppy
08.02.2015 01:16:55 (muokattu 08.02.2015 01:19:20)
Gabe: Odotan mielenkiinnolla, no eipähän tarvitse ainakaan jäädä miettimään josko se olisi sittenkin pitänyt laittaa. Missä kitarassa sulla oli brassilauta? Onko kuvia?

Samalla ajatuksella minäkin aikoinaan tuon brassiotelautaisen stratokaulan hankin...että tsekataan tämäkin hype, kun brassiruusupuuta tuli tarjolle.
Tarina menee niin, että mulla oli Fender 62 usa ri, jossa oli täyspaska kaula. Fenderin vaihtokaula olisi tullut järjettömän kalliiksi varsinkin, kun kaula olisi pitänyt ostaa sika säkissä -pohjalta. Niinpä teetin kaulan soitinrakentajalla, jolla oli vanhaa varastoa brassiruusupuuta. Kaula oli kyllä oikein hyvä. Kuitenkin myin kitaran myöhemmin pois....Kuvia en tullut ottaneeksi.

Toki moni arvostaa brassiruusupuuta ylivertaisena otelautapuuna. Ehkä ihan syystäkin.
JaaGeRMaisTeR
08.02.2015 01:36:03
Rämppy: Toki moni arvostaa brassiruusupuuta ylivertaisena otelautapuuna. Ehkä ihan syystäkin.

Tai koska aito ja alkuperäinen. Mistäpä sitä tietää :)
pappasfin
08.02.2015 16:30:14
Ei hemmetti kun on nätti Ruokangas Mojo King

http://www.ruokangas.com/?p=13693
PappaSFin
Lancelot
08.02.2015 19:26:36
pappasfin: Ei hemmetti kun on nätti Ruokangas Mojo King

http://www.ruokangas.com/?p=13693

Jos tykkää tuollaisesta sokerikuorrutuksesta. Hyi suatana ku on ruma!
pappasfin
08.02.2015 20:01:07
Lancelot: Jos tykkää tuollaisesta sokerikuorrutuksesta. Hyi suatana ku on ruma!

No ilmankos se oli niin makea kun on tuota sokerikuorrutusta ;D
PappaSFin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)