Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mac pro vs imac?
1 2
hallu
03.02.2015 20:37:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, mitäpä mieltä porukat. Noita viidennen generaation Mac pro koneita on viiemeaikoina näkynyt myynnissä torilla ja muuallakin käytettynä. Olen harkinnut viimeaikoina koneen päivittämistä ja mulla on nykyisin iMac keskivuodelta 2007 joka on hyvä kone, mutta ei nykymittapuussa enää kovin tehokas (tai pärjää sillä, mutta tehokkaampikin kelpaisi). Olen miettinyt uutta iMac 27 i5 tai i7 prosessorihan niissä on ja teran kovo.
 
Tuollainen MacPro näyttää tosi tehokkaalta myllyltä ja aloin pohtia, että voisiko tuollainen käytetty macpro olla hyvä vaihtoehto. Miten tuollainen 2,8 gigainen Xeon quadcore prossu vertautuu vaikkapa i7 prossuun? onko näissä käytetyissä macpro koneissa jotakin sellaista joka pitäisi tietää? thundeboltliitintä niissä ei ole, mutta muuten niistä löytyisi kaikki mitä kasvava poika voisi kuvitella tarvitsevansa. Lähinnä siis onko olemassa jokin syy miksi näitä juuri nyt ilmaantuu myyntiin? onko nämä rajoittuneita, vain onko uusi macpro vaan niin paljon tykimpi, että näiden käyttäjät päivittävät jo koneitaan?
 
Mulla olisi tarkoitus pyörittää viimeisintä osX:ää ja Logic 9 tai Logic X sillä ja plugareita ei ole juurikaan käytössä paitsi superiordrummer. Äänitykseni on muutenkin enimmäkseen audion äänittämistä ja sen varovaista miksilua ilman massiivisia plugihässäköitä (aika luomusoundia siis suosin). Äänikortti pitäisi päivittää samalla ja Logicin päivittäminenkin maksaa joten pyörittelen tässä mielessäni vaihtoehtoja.
 
Olisin kiitollinen mielipiteistä.
 
Olisipa jo kevät
atheos
03.02.2015 21:10:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä pyöritän 80 raidan ja 300 plugarin sessioita vuoden 2011 i5 Mac minillä että tuskinpa tehoista jää kiinni. Muistit tappiin (16GB) ja SSD niin yllättävän vähän tulee ikävä järeämpiä koneita.
 
Kantsii tutkia myös Late 2012 mallin quad-i7 Mac minejä. Mopo näyttis mutta prossu pärjää jo useimmille quad-Xeoneille. Meinasin itse päivittää moiseen mutta se jäi sitten tekemättä, seuraavia odotellessa.
 
Laulaja on lyömäsoitin.
hallu
03.02.2015 22:29:56 (muokattu 03.02.2015 22:46:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

atheos: Minä pyöritän 80 raidan ja 300 plugarin sessioita vuoden 2011 i5 Mac minillä että tuskinpa tehoista jää kiinni. Muistit tappiin (16GB) ja SSD niin yllättävän vähän tulee ikävä järeämpiä koneita.
 
Kantsii tutkia myös Late 2012 mallin quad-i7 Mac minejä. Mopo näyttis mutta prossu pärjää jo useimmille quad-Xeoneille. Meinasin itse päivittää moiseen mutta se jäi sitten tekemättä, seuraavia odotellessa.

 
Kiitos, kävin katomassa niin nuo nykykoneethan ovat aika tehokkaita. Sitä i7 prossua ei olekaan enää saatavana, vaan kaikki oli noilla i5 prosessoreilla kaksi ja neliytimisiä. Mac mini vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta
 
E: unohdin vielä kysyä, että onko macminillä tai promacilla sen näytön suhteen jotain erityisvaatimuksia? meinaan, voiko ostaa jonkun muun merkkisen kuin cinemdisplay thunderbolt? ja mitenkä se mac minin muistin ja kovalevyn päivitys omin konstein onnistuu??? äh ja vielä yksi..... eli sanoit, että jossakin macminissä oli vaatimaton näytönohjain, niin onko sillä väliä arkikäytön suhteen? konehan tulee audion työstämiseen ja ehkä satunnaista kuvankäsittelyä myös. Eikö näytön ohjaimen teholla ole merkitystä ainoastaan pelikäytössä? vai olenko hakoteillä
 
Olisipa jo kevät
passe
03.02.2015 22:57:36 (muokattu 03.02.2015 23:00:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varoituksen sana käytetyistä Macbook pro:sta, early 2011. Logic board (emolevy) ongelmia. Kannattaa googletella! Ja minä kun kuvittelin että kun on macci niin sitten on kaikki hyvin... Jep jep!
 
"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin".
hallu
03.02.2015 23:19:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Varoituksen sana käytetyistä Macbook pro:sta, early 2011. Logic board (emolevy) ongelmia. Kannattaa googletella! Ja minä kun kuvittelin että kun on macci niin sitten on kaikki hyvin... Jep jep!
 
Kiitos juuri tämän kaltaista tietoa olin vailla asiaa miettiessäni olen muutenkin alkanut tuumailla että ehkä iMac tai Mac mini olisi se mitä tässä nyt haetaan. Nuo Promacit on vaan niin houkuttelevia tuon tornirakenteensa ansiosta ja onhan ne melkoisia tehomyllyjä spekseiltään.
 
Olisipa jo kevät
Henri Henri Olavi
04.02.2015 00:25:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Varoituksen sana käytetyistä Macbook pro:sta, early 2011. Logic board (emolevy) ongelmia. Kannattaa googletella! Ja minä kun kuvittelin että kun on macci niin sitten on kaikki hyvin... Jep jep!
 
Tässähän ei haettu Macbook Pro:ta, vaan MacPro:ta. Mulla tosin itsellä tuo MBP early 2011 ja kaikki paremmin kuin hyvin. Nuolasin ennen kuin tipahti.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
-Q-
04.02.2015 13:26:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on kyllä monta pohdittavaa asiaa, koitetaan miettiä ainakin muutamaa..
 
Vanha MacPro on varmasti pätevä laite moneenkin asiaan vielä hyvän tovin mutta jos miettii sitä koko elinkaarta niin ostamalla pari vuotta vanhan vekottimen saattaa hyvinkin ostaa pari vuotta lyhyemmän elinkaaren. Toisinsanoen jos nyt ostaa uuden ja laskee pärjäävänsä sillä vaikka 6 vuotta niin käytetyn voi joutua uusimaan jo paljon aiemmin. Asiaan tietysti vaikuttaa moni asia ja hankitanhinta voi jo yksinään olla ratkaiseva.
 
Xeon vs tavallinen prossu:
Xeonit ei ole suoraan tehokkaampia kuin kuluttajaversiot. Merkittävin ero on monen prosessorin tuki, eli kun samaan koneeseen halutaan 2 tai useampi prossu niin Xeonilla mennään. Samassa tulee sitten eroa muistiväylään (2 vs 3) ja ECC tuki, isompi cache. Lisäksi ainakin ennenvanhaan Xeonit oli tehty (tai valittu) vähän "huolellisemmin" jonka seurauksena ne voi käydä hieman viileämpinä ja luotettavammin joka on palvelinkäytössä tärkeää. En jaksa nyt googlettaa miten nykyiset speksit tarkalleen eroaa, mutta nämä on niitä perinteisiä eroa. Varsinaiset hyödyt sitten on enemmän tai vähemmän sovelluskohtaisia.
 
Mac mini:
Jos minin kaveriksi joutuu ostamaan näppikset, taikahiiret, näytöt, ym. niin ollaan ihan samoissa lukemissa kuin iMacin ostamalla. Nykyiseen miniin EI VOI lisätä muistia jälkeenpäin ja levyn vaihtaminenkin on ilmeisen työläs projekti.
Minin tai muidenkaan mäkkien kanssa käytettäville näytöille ei ole kummempia vaatimuksia. Digitaalinen on tietysti nykypäivää jokatapauksessa ja DisplayPort on oiva liitäntä. Katsoo vain sopivan kaapelin, eli esim miniDP DP tai miniDP DVI. Adaptereita löytyy tarvittaessa ja ilman omppulogoa ne on jonkinverran halvempia..
 
Mun mielestä Mini ja iMac on sama laite, toinen vaan on pakateoitu nätisti näytön sisään. Huonot puolet on samat kuin aina yhdistelmissä vs erillislaitteissa. Yhdistelmä pitää uusia kerralla, palasia taas voi vaihdella tarpeen mukaan. Mä olen myös selannut omppukatalogia kun pitäs keksiä vaimolle kone. Se on nyt pari vuotta pelannut omenajoukkueessa eikä välittäis vaihtaa. Halvin Mini olis muuten päivänselvä valinta tulevaan tarkoitukseen mutta SSD:n puute risoo. Se on yksittäisistä mukavuustekijöistä ehdottamasti suurin. Nopeampi prossu voi jotain toimintoa nopeuttaa parhaimmillaan jotain sekunteja, SSD:n hyödyt voi katsoa päivänmittaan minuuttiviisarista.
 
JPQ
04.02.2015 23:15:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

imac olisi kiva muuten mutta tarvitsen samaa näyttöä muissa koneissani joten luultavasti ainoa vaihtoehto itselle tulee olemaan aikoinaan mac mini koska mac pro/mac book pro ylittää rikkaasti sen mitä voin koneeseen pstää ei se muuten kismitä mutta kun eräät modernit samplet tarttisi konetehoja lisää.(minä en voi molempia ostaa koentta tai sampleja joten tuouhussa ei mieltä).
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
hallu
05.02.2015 00:35:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Nyt on kyllä monta pohdittavaa asiaa, koitetaan miettiä ainakin muutamaa..
 
Vanha MacPro on varmasti pätevä laite moneenkin asiaan vielä hyvän tovin mutta jos miettii sitä koko elinkaarta niin ostamalla pari vuotta vanhan vekottimen saattaa hyvinkin ostaa pari vuotta lyhyemmän elinkaaren. Toisinsanoen jos nyt ostaa uuden ja laskee pärjäävänsä sillä vaikka 6 vuotta niin käytetyn voi joutua uusimaan jo paljon aiemmin. Asiaan tietysti vaikuttaa moni asia ja hankitanhinta voi jo yksinään olla ratkaiseva.
 
Xeon vs tavallinen prossu:
Xeonit ei ole suoraan tehokkaampia kuin kuluttajaversiot. Merkittävin ero on monen prosessorin tuki, eli kun samaan koneeseen halutaan 2 tai useampi prossu niin Xeonilla mennään. Samassa tulee sitten eroa muistiväylään (2 vs 3) ja ECC tuki, isompi cache. Lisäksi ainakin ennenvanhaan Xeonit oli tehty (tai valittu) vähän "huolellisemmin" jonka seurauksena ne voi käydä hieman viileämpinä ja luotettavammin joka on palvelinkäytössä tärkeää. En jaksa nyt googlettaa miten nykyiset speksit tarkalleen eroaa, mutta nämä on niitä perinteisiä eroa. Varsinaiset hyödyt sitten on enemmän tai vähemmän sovelluskohtaisia.
 
Mac mini:
Jos minin kaveriksi joutuu ostamaan näppikset, taikahiiret, näytöt, ym. niin ollaan ihan samoissa lukemissa kuin iMacin ostamalla. Nykyiseen miniin EI VOI lisätä muistia jälkeenpäin ja levyn vaihtaminenkin on ilmeisen työläs projekti.
Minin tai muidenkaan mäkkien kanssa käytettäville näytöille ei ole kummempia vaatimuksia. Digitaalinen on tietysti nykypäivää jokatapauksessa ja DisplayPort on oiva liitäntä. Katsoo vain sopivan kaapelin, eli esim miniDP DP tai miniDP DVI. Adaptereita löytyy tarvittaessa ja ilman omppulogoa ne on jonkinverran halvempia..
 
Mun mielestä Mini ja iMac on sama laite, toinen vaan on pakateoitu nätisti näytön sisään. Huonot puolet on samat kuin aina yhdistelmissä vs erillislaitteissa. Yhdistelmä pitää uusia kerralla, palasia taas voi vaihdella tarpeen mukaan. Mä olen myös selannut omppukatalogia kun pitäs keksiä vaimolle kone. Se on nyt pari vuotta pelannut omenajoukkueessa eikä välittäis vaihtaa. Halvin Mini olis muuten päivänselvä valinta tulevaan tarkoitukseen mutta SSD:n puute risoo. Se on yksittäisistä mukavuustekijöistä ehdottamasti suurin. Nopeampi prossu voi jotain toimintoa nopeuttaa parhaimmillaan jotain sekunteja, SSD:n hyödyt voi katsoa päivänmittaan minuuttiviisarista.

 
Kiitos kattavasta ja asiantuntevasta vastauksesta. Ilmeisesti siis tuo ajatus viidennen generaation macproosta saapi melko yksimielisen hylkäyksen täällä tai ainakin hyvin varauksellisen myöntymisen:-).
 
Kävin Gigantin sivuilla katselemassa noita macceja, niin näyttää siltä, että macminit ovat vähän hitaammalla ja kaksiytimisellä i5 prosessoreilla ja iMacit vastaavasti vähän nopeammalla neliytimisellä i5 prossulla ja myös näytönohjaimet näyttäisi iMacissa olevan vähän tykimpi (hintakin niissä toki on noin kaksinkertainen macminiin verrattuna, mutta se näyttö tekee osansa siihen). Macminissä saisi HDMI pistokkeen jota iMacissa ei ole. Kummassakaan ei ole firewireä????? , vaikka suurinosa parhaista äänikorteista on juurikin firewireliitäntäisiä. Miten tuo thunderboltliitin vertautuu firewireen? onko se olennaisesti parempi? ja jos päätyy macminin tai iMacin ostamaan, niin kannattaisiko nyt sitten satsata kalliiseen thunderbolt äänikorttiin, vai menisikö usb vielä? uudessa iMacissa ei näemmä enää tule kaukosäädintä, mutta se varmaan johtuu langattomasta näppiksestä ja hiirestä.
 
iMac veisi budjetin nyt sitten kaksi ja puolikertaiseksi tuohon alkuperäiseen kaavailuun verrattuna:-( macminin kanssa pysyisi niukin naukin aluksi asetetuissa puitteissa. Toisaalta mulla on sellainen kokemus, että kaikki mitä yrittää ostaessa säästää, niin tulee ennenpitkää vastaan. Noissa Gigantin koneissa ei ollut missään ssid-levyä, mutta terainen kovo kuulostaa muuten aika hyvältä. Miniä ja iMaciahan ei pysty juuri päivittämään, mutta pystyykö niihin itse lisäämään keskusmuistia kun tuo 8Gb näyttää olevan oletus tehdasasennetuissa. Keskusmuistihan niissä kaikissa näytti olevan DDR3 joten se lienee ihan kuranttikampa vielä jonkin aikaa. Olin haaveillut, että olisin saanut säästettyä sen verran,että olisin saanut kohtuullisen äänikortin (200-400 euroa) ja siksi tuo paritonnia koneeseen vähän ahdistaa.
 
Olisipa jo kevät
Henri Henri Olavi
05.02.2015 00:49:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Miten tuo thunderboltliitin vertautuu firewireen? onko se olennaisesti parempi? ja jos päätyy macminin tai iMacin ostamaan, niin kannattaisiko nyt sitten satsata kalliiseen thunderbolt äänikorttiin, vai menisikö usb vielä?
 
En tiedä muusta, mutta FW > TB-adaptereja saa kaupoista ja oman kokemukseni mukaan toimivat aivan hyvin. USB3 menee varmasti vielä monia vuosia.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Jaava
05.02.2015 09:37:51 (muokattu 05.02.2015 09:38:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Miten tuo thunderboltliitin vertautuu firewireen? onko se olennaisesti parempi?
 
Se on olennaisesti täysin erilainen. Thunderbolt on PCIe ulkoisella liittimellä + display port. Se on siis höpsön paljon nopeampi ja suorempi yhteys. Siihen voi myös tehdä adapterin periaatteessa mitä tahansa laitetta tai standardia varten.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Danko
05.02.2015 10:15:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Applen Thunderbolt-näyttöhän toimii sitten myös 3xUSB2.0 / FW800 / Gigabit Ethernet / Thunderbolt -hubina, jos sellaisen innostuu hankkimaan. http://images.anandtech.com/reviews … splays/apple/27inchTBD/_DSC2131.jpg
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
hallu
05.02.2015 10:16:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Se on olennaisesti täysin erilainen. Thunderbolt on PCIe ulkoisella liittimellä + display port. Se on siis höpsön paljon nopeampi ja suorempi yhteys. Siihen voi myös tehdä adapterin periaatteessa mitä tahansa laitetta tai standardia varten.
 
Okei eli on ihan hyvä, että koneessa tuommoinen thundebolt liitin löytyisi. Jos ymmärsin oikein, niin thundebolt-äänikortti on kuin firewireäänikortti johon ei tarvitse ostaa erikseen adapteria ja firewirekorttiin adapteri pitää ostaa.
 
Kävin katsomassa thomannilla, niin RME ja Motu ovat ainakin tehneet kortteja joissa on kaikki mahdollinen liitäntä, mutta ovat kalliita. Pystyykö thendobolt äänikortin siis halutessaan liittämän sovittimen avulla firewire tai PCIe väylään?
 
Henri Henri Olavi: En tiedä muusta, mutta FW > TB-adaptereja saa kaupoista ja oman kokemukseni mukaan toimivat aivan hyvin. USB3 menee varmasti vielä monia vuosia.
 
Kiitos:-). Mun pitää laskesella vielä rahojani, että mihin ne saa riittämään mutta ehkäpä USB kortti on sitten itselleni kuitenkin se sopivin (hinnaltaan enkä tarvitse niin paljoa niitä ominaisuuksia). Täytyy vielä ratkaista sekin minkä koneen ostan iMaccien muistin päivittämisasia vielä mietityttää. Pitänee käydä varimportissa kyselemässä kun ne tietää aika paljon maceista.
 
Olisipa jo kevät
Jaava
05.02.2015 14:18:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
Kävin katsomassa thomannilla, niin RME ja Motu ovat ainakin tehneet kortteja joissa on kaikki mahdollinen liitäntä, mutta ovat kalliita. Pystyykö thendobolt äänikortin siis halutessaan liittämän sovittimen avulla firewire tai PCIe väylään?

 
Ei. Thunderboltväylään voi aivan varmasti saada toimivan firewire tai usb-adapterin, jolloin thunderboltliitäntää voidaan käyttää USB tai FW -äänikorttien kanssa ja periaatteessa ei ole mitään estettä kytkeä siihen sisäiseksi tarkoitettua PCIe äänikorttia sopivan laatikon avustuksella. Mutta Thuderbolt äänikorttia ei voi kytkeä USB tai FW väylään.
 
Thunderbolt on lyhyesti sanottuna ulkoinen liitäntä niille liittimille, mitkä normaalisti on koneen emolevyllä sisäisille korteille tarkoitettuja liittimiä (+ siitä saa kuvaa ulos).
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
hallu
05.02.2015 16:12:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Ei. Thunderboltväylään voi aivan varmasti saada toimivan firewire tai usb-adapterin, jolloin thunderboltliitäntää voidaan käyttää USB tai FW -äänikorttien kanssa ja periaatteessa ei ole mitään estettä kytkeä siihen sisäiseksi tarkoitettua PCIe äänikorttia sopivan laatikon avustuksella. Mutta Thuderbolt äänikorttia ei voi kytkeä USB tai FW väylään.
 
Thunderbolt on lyhyesti sanottuna ulkoinen liitäntä niille liittimille, mitkä normaalisti on koneen emolevyllä sisäisille korteille tarkoitettuja liittimiä (+ siitä saa kuvaa ulos).

 
Okei, tässpä nyt tuntuu koko ajan tulevan mulle ihan uutta asiaa, joka vielä hakee paikkaa päässäni:-). Kiitoksia jälleen. Sen takia varmaan laatukorttien valmistajat ovat liitännöiksi ympänneet sekä thundeboltin että usb:n. Tota joo mulla on tässä pureksittavaa ja se macprookin olisi vielä hetken varmaan tarjolla ennen kuin joku sen ehättää ostamaan.
 
Pitää vielä selvittää, että kun macminiin ei voi muistia päivittää, niin pystyykö sitä päivittämään iMaciinkaan, kun ne kuitenkin ovat aika samoja koneita. Omasta mielestä 8GB keskusmuistia tuntuu ihan ruhtinaalliselta, mutta tuolla oli puhetta, että pitäisi kuitenkin se 16 gigaa olla ettei olisi ihan mopo. Siinä macproossa muistin voisi helposti päivittää itsekin.
 
Olisipa jo kevät
Grugi
05.02.2015 16:20:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Okei, tässpä nyt tuntuu koko ajan tulevan mulle ihan uutta asiaa, joka vielä hakee paikkaa päässäni:-). Kiitoksia jälleen. Sen takia varmaan laatukorttien valmistajat ovat liitännöiksi ympänneet sekä thundeboltin että usb:n. Tota joo mulla on tässä pureksittavaa ja se macprookin olisi vielä hetken varmaan tarjolla ennen kuin joku sen ehättää ostamaan.
 
Pitää vielä selvittää, että kun macminiin ei voi muistia päivittää, niin pystyykö sitä päivittämään iMaciinkaan, kun ne kuitenkin ovat aika samoja koneita. Omasta mielestä 8GB keskusmuistia tuntuu ihan ruhtinaalliselta, mutta tuolla oli puhetta, että pitäisi kuitenkin se 16 gigaa olla ettei olisi ihan mopo. Siinä macproossa muistin voisi helposti päivittää itsekin.

 
iMaciin saa kyllä muistia lisättyä jos se ei ole jo valmiiksi tapissaan.
 
http://support.apple.com/fi-fi/ht3011
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
-Q-
05.02.2015 18:12:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: iMaciin saa kyllä muistia lisättyä jos se ei ole jo valmiiksi tapissaan.
 
http://support.apple.com/fi-fi/ht3011

 
Niinkuin tuolla linkissä sanotaan niin ainoastaan 27" malliin voi lisätä. Siinä on itseasiassa luukku takana tätä varten, ihan niinkuin ennenvanhaan. Sensijaan 21" entrylevel malliin EI VOI lisätä ja noihin kahteen tehokkaampaankin se vaihto on sen sortin projekti näytön irroittamisineen että kannattaa miettiä kahdesti tilaisko sen maksimi 16GB jo valmiiksi. Toki lisäys onnistunee huollon kautta mutta sitten siihen maksetaan työt päälle.
 
-Q-
05.02.2015 18:32:42 (muokattu 05.02.2015 19:25:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:.. Omasta mielestä 8GB keskusmuistia tuntuu ihan ruhtinaalliselta, mutta tuolla oli puhetta, että pitäisi kuitenkin se 16 gigaa olla ettei olisi ihan mopo. Siinä macproossa muistin voisi helposti päivittää itsekin.
 
Mulle ei ole auennut tämä nykyinen muistimäärän ihannointi. Mulla on duunikäytössä jo muutaman vuoden ikäinen läppäri ja sen 4GB muistia kyllä loppuu kesken kun on paljon sovelluksia auki samaan aikaan. Puhumattakaan jos tarvii käynnistää joku virtuaalikone, ne haukkaa kovasti. Sen sijaan kotona on riittänyt 6GB aina. Ja tällä sentään tehdään valokuvia ja videoeditointia jotka molemmat jo vähän käyttääkin muistia. Musatouhuissa tämmöinen harrastelija ei saa käytettyä edes sen vertaa. MB Airin 4GB ei ole sekään loppunut vielä koskaan ja silläkin on tehty musaa ja äänitetty 16 raitaa kerrallaan kokonaisia keikkoja. Mutta toki ihmisten tarpeet on erilaisia.
 
Edelleen sanon että jos olis vain 200e panna Minin tai iMacin upgradeen ostohetkellä niin räpäyttämättä ottaisin sen vakio 8GB muistia ja käyttäisin rahat SSD:hen. Vaikka joskus eteen tulisikin tilanne jossa muisti loppuu ja sitä swapataan levylle niin SSD:n ansiosta sitä tuskin edes huomaa.
 
..Semmoinen huomio vielä Thunderboltista Firewire-laitteiden kanssa että ongelmia on (kuulemma) ollut laitteiden kanssa jotka ottaa virtansa samaa narua pitkin. TB kun ei tarjoa yhtä paljon sähköä kuin FW. Paras on siis käyttää ulkoista virtalähdettä laitteessa niin pitäisi pelata. Mutta jokatapauksessa se FW on katoava luonnonvara. Sun seuraavassa (uudessa) interfacessa sitä tuskin on.
 
hallu
05.02.2015 20:04:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Mulle ei ole auennut tämä nykyinen muistimäärän ihannointi. Mulla on duunikäytössä jo muutaman vuoden ikäinen läppäri ja sen 4GB muistia kyllä loppuu kesken kun on paljon sovelluksia auki samaan aikaan. Puhumattakaan jos tarvii käynnistää joku virtuaalikone, ne haukkaa kovasti. Sen sijaan kotona on riittänyt 6GB aina. Ja tällä sentään tehdään valokuvia ja videoeditointia jotka molemmat jo vähän käyttääkin muistia. Musatouhuissa tämmöinen harrastelija ei saa käytettyä edes sen vertaa. MB Airin 4GB ei ole sekään loppunut vielä koskaan ja silläkin on tehty musaa ja äänitetty 16 raitaa kerrallaan kokonaisia keikkoja. Mutta toki ihmisten tarpeet on erilaisia.
 
Edelleen sanon että jos olis vain 200e panna Minin tai iMacin upgradeen ostohetkellä niin räpäyttämättä ottaisin sen vakio 8GB muistia ja käyttäisin rahat SSD:hen. Vaikka joskus eteen tulisikin tilanne jossa muisti loppuu ja sitä swapataan levylle niin SSD:n ansiosta sitä tuskin edes huomaa.
 
..Semmoinen huomio vielä Thunderboltista Firewire-laitteiden kanssa että ongelmia on (kuulemma) ollut laitteiden kanssa jotka ottaa virtansa samaa narua pitkin. TB kun ei tarjoa yhtä paljon sähköä kuin FW. Paras on siis käyttää ulkoista virtalähdettä laitteessa niin pitäisi pelata. Mutta jokatapauksessa se FW on katoava luonnonvara. Sun seuraavassa (uudessa) interfacessa sitä tuskin on.

 
Kiitos -Q- olet kyllä ystävä hädässä, että viitsit meikäläistä jeesata ja tietenkin kiitokset myös teille keikille muille tähän ketjuun vastanneille olen ihan jokaisesta vististä tullut viisaammaksi. Muistin juuri, että olen nykyisin käyttänyt 2007 puolenvuoden iMacia jossa on neljä gigaa ddr2 muistia ja pyörittänyt sillä Logicia 8-10 raitaisia projekteja ja se alkaa tunuta vähän hitaalta kovalevy ahtaalta, mistä tämä koko koneenpäivittämis idea sai alkunsa. Kyllähän minä nyt lähden 8gb muistilla liikkeelle ja mietitään sitten myöhemmin. Äänikorttiakaan minun ei ole pakko ostaa heti eli voin hetken etsiskellä sopivaa vaihtoehtoa tai odottaa TB-korttien halpenemista tms. tai ostaa kalliin kortin sitten kun siihen on varaa.
 
27 iMac olisi varmaan viisain valinta jos saan raavittua rahat kasaan tai sitten se parempi macmini ja macproon taidan sitten tässä vaiheessa hylätä. Teran SSD levy on niin kallis optio etten pysty mitenkään sellaista ostamaan ja ajattelin että se teran levy olisi hyvä kun tallennustilaa aina tarvitsee ja softatkin on nykyisin melkoisia mammutteja. pitää vielä selvittää mitä eroa on Fucion ja ATA7200 levyillä Fucioninhan saa optiona kaikkiin macceihin.
 
Mutta kiitos kaikille avusta ja kerron tässä ketjussa mihin koneeseen sitten päädyin ja miksi (jos se nyt jotakuta kiinnostaa), ihan vain sulkeakseni avaamani ympyrän.
 
Olisipa jo kevät
Danko
05.02.2015 20:16:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teran SSD kuulostaa ainakin omaan korvaan melkoiselta ylilyönniltä, mulla on studion Mac Prossa riittänyt 60GB SSD käyttislevyksi mainiosti, kun äänitettävä tavara menee eri kiintolevyille. Lokaatioäänityksiä varten hankitussa MBP:ssa on sitten 120GB SSD, johon mahtuu jo jotain äänittämäänkin.
 
hallu: pitää vielä selvittää mitä eroa on Fucion ja ATA7200 levyillä
 
Fusion on siis yhdistelmä "perinteistä" kiintolevyä ja SSD:tä, eli kun Minissä tai iMacissa on ainoastaan yksi paikka levylle, saadaan ns. the best of both worlds. http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2412726,00.asp
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «