Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Stratocasterin tuunausta??
1 2
hallu
04.02.2015 21:10:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjensta, sain vaimolta taskurahaa että saisin "hemmotella" itseäni:-). Se varmaan ajatteli, että voisin ostaa kitaran tai vahvistimen tms. mitä mulla oli kova hinku ostella tuossa takavuosina. Nyt on kuitenkin niin, että antiGAS näyttää kohdallani jatkuvan ja kun minulla on hyviä kitaroita läjä ja vahvistinkin on sellainen etten parempaa kaipaa niin ei huvita ostaa mitään (jos ei mieli muutu kun kevät etenee).
 
Sain kunigas idean tuunata tuon vanhan sotaratsuni (Strato) hyvään iskuun. Nauhat siinä on vaihtokunnossa ja nyt voisi olla aika viedä se kitarasepolle laitettavaksi eli nauhat ja satula uusiksi ja kitara säätöihin. Samalla tuli mieleen, että voisin teettää siihen toisen "pleksin" hurinattomilla mikeillä ja paremmalla elektroniikalla. Mielessä olisi esimerkiksi Kinmanin hurinaton mikkisetti (yksikelaisia tottakai) valkoisilla kuorilla ja valkoiseen pleksiin ja valkoisilla potikanhatuilla. Tuli mieleen, että voisi pyytää modaamaan siihen sen alemman tonen tilalle säätimen jolla talla- ja kaulamikki saadaan sekoitettua.
 
Jos joku haluaisi ideoida, että pitäisikö elektroniikan osalta huomioida jotakin, vaikka jonkun tietyntyyppisiä tai merkkisiä potikoita ja kytkimiä tms. tai ehkä vielä jotain muuta passiivimodia. Asia muhii vielä päässäni enkä ole asian suhteen tehnyt vielä mitään. Laskeskelin, että kaavailemani remppa saattaa hyvinkin kivuta jopa tonnin huitteille kustannuksiltaan riippuu vähän mitä kitaraseppo veloittaa siitä kolvailusta. Kuitenkin pelkkä nauhojen vaihto maksanee kolmisen sataa, niin ei tästä taida kovin halvalla millään selvitä, jos ei sitten itse opettele kolvailemaan ja osta vaan pelkät tarvikkeet pleksin tekoon.
 
Olisipa jo kevät
machinehead72
04.02.2015 21:56:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähköt melkein kannattaa tehdä itse, on kuitenkin homma sieltä helpoimmasta päästä jos löytää tarvittavat kaaviot (täällä kyllä joku paintilla tekaisee kun kehtaa kysyä)

Miten se pleksi eroaa normi sss:stä? Itse tekemällä saa tottakai halvalla, mutta ei ne teetetykään vissiin mahottomia maksa:)
 
Ja vielä.. Olisikohan tämä sopinut paremmin tuonne elektroniikka ja soitinrakennus puolelle? Sieltä kannattaa katsella myös tuohon blend kytkentään neuvoja:D
 
www.facebook.com/sparxcex --> Glam/Punk/UFO meininkiä from KRC
Generalissimo
04.02.2015 22:00:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistä rst-nauhat stratoon, ehkä leveät jumbomalliset kestäs vielä pidempään mitä semmoiset korkeat jumbot? Ei tartte sit vähään aikaan nauharemppoja.
 
Laulava Kylätohtori
04.02.2015 22:22:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: Pistä rst-nauhat stratoon, ehkä leveät jumbomalliset kestäs vielä pidempään mitä semmoiset korkeat jumbot? Ei tartte sit vähään aikaan nauharemppoja.
 
Minä en kyllä valitsisi nauhoja sen mukaan, miten usein ne täytyy vaihtaa, vaan vain ja ainoastaan tuntuman ja tatsin mukaan, mikä sopii käteen parhaiten...
 
Mutta hyvä idea Hallulta. Onhan tuo nyt paljon fiksumpaa kuin ostaa jotain, mitä ei oikeasti tarvitse tai halua...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
hallu
04.02.2015 22:23:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: Pistä rst-nauhat stratoon, ehkä leveät jumbomalliset kestäs vielä pidempään mitä semmoiset korkeat jumbot? Ei tartte sit vähään aikaan nauharemppoja.
 
Tuossa on vissiin vakiona mediumjumbot ja ajattelin saman paksuisia siihen laitattaa, mutta rosterit joo meinasin laitattaa eikös ne ole aika kestävät? nuo alkuperäiset nouhat on olleet yli kolkyt vuotta niin tokkopa resteritkaan hetkessä kuluu.
 
Olisipa jo kevät
Generalissimo
04.02.2015 22:33:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Minä en kyllä valitsisi nauhoja sen mukaan, miten usein ne täytyy vaihtaa, vaan vain ja ainoastaan tuntuman ja tatsin mukaan, mikä sopii käteen parhaiten...
 
Mutta hyvä idea Hallulta. Onhan tuo nyt paljon fiksumpaa kuin ostaa jotain, mitä ei oikeasti tarvitse tai halua...

 
Rostereita saa toki samalla tuntumalla ja tatsilla mitä perusnauhojakin, mutta tietenkin jos alussa vähän isommat nauhat menee niin ajan myötä ne voi hioutuu siihen "alkuperäiseen" haluttuun nauhamalliin ja kestävät varmaan vuosikymmeniä sitten. Jos laittaa heti just passelit, niin hiomisen myötä ne menee vaan vintagemmaksi... Ihan minusta miten itestä tuntuu, nää on kompromisseja kun kyseessä kuluvat osat.
 
Gabe
04.02.2015 22:42:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: Rostereita saa toki samalla tuntumalla ja tatsilla mitä perusnauhojakin, mutta tietenkin jos alussa vähän isommat nauhat menee niin ajan myötä ne voi hioutuu siihen "alkuperäiseen" haluttuun nauhamalliin ja kestävät varmaan vuosikymmeniä sitten. Jos laittaa heti just passelit, niin hiomisen myötä ne menee vaan vintagemmaksi... Ihan minusta miten itestä tuntuu, nää on kompromisseja kun kyseessä kuluvat osat.
 
Ei varmaan kannata rosterinauhojen kohdalla laittaa paksumpia sillä odotuksella että kohta ne kuluu sopiviksi. Niiden pitäisi kuitenkin kestää niin kauan kuin soittajankin.
 
Mutta joo, hyvä idea Hallulta. Ennemmin puuhailee ja olemassa olevien kanssa kuin alkaa ostamaan jotain mitä ei tarvitse. Kannattaa miettiä rauhassa mitä laittaa ja kysellä ihan liikkeistä hinta-arviota. Jos tekee oikein ison rempan niin saattaa saada vähän edullisemmin esim. sähköt. Ei ne muutenkaan nyt älyttömästi kustanna. Millaista soundia tahtoisit saada siitä? Laita EKT:n blokki ja raportoi sitten mulle mitä pidit. :D
hallu
04.02.2015 22:44:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: Rostereita saa toki samalla tuntumalla ja tatsilla mitä perusnauhojakin, mutta tietenkin jos alussa vähän isommat nauhat menee niin ajan myötä ne voi hioutuu siihen "alkuperäiseen" haluttuun nauhamalliin ja kestävät varmaan vuosikymmeniä sitten. Jos laittaa heti just passelit, niin hiomisen myötä ne menee vaan vintagemmaksi... Ihan minusta miten itestä tuntuu, nää on kompromisseja kun kyseessä kuluvat osat.
 
Olet tietenkin oikeassa, mutta ei nauhat minun käytössä ihan niin kuluvia osia ole kuitenkaan ja perusnauhatkin kestää pitkään ja rostereiden odotan olevan "ikuiset";-).
 
Olisipa jo kevät
hallu
04.02.2015 22:49:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Ei varmaan kannata rosterinauhojen kohdalla laittaa paksumpia sillä odotuksella että kohta ne kuluu sopiviksi. Niiden pitäisi kuitenkin kestää niin kauan kuin soittajankin.
 
Mutta joo, hyvä idea Hallulta. Ennemmin puuhailee ja olemassa olevien kanssa kuin alkaa ostamaan jotain mitä ei tarvitse. Kannattaa miettiä rauhassa mitä laittaa ja kysellä ihan liikkeistä hinta-arviota. Jos tekee oikein ison rempan niin saattaa saada vähän edullisemmin esim. sähköt. Ei ne muutenkaan nyt älyttömästi kustanna. Millaista soundia tahtoisit saada siitä? Laita EKT:n blokki ja raportoi sitten mulle mitä pidit. :D

 
No mahdollisimman lähellä sitä alkuperäistä soundia, mutta ilman hurinoita:-). Kinmaneista olen ymmärtänyt, että ne olisi aika perinnehenkiset. Täytyy joo kysellä arviota ja katella tässä muutenkin ihan rauhassa. Tuo EKT:n blokki on joo ollut mielessä myös ja saatanpa kokeillakin. Joku vuosi sitten vaihdoin tuon alkuperäisen surkean tremolon nykyaikaiseen versioon siitä tremolosta ja kitara parani aikalailla jo sillä. Nyt meinasin, että voisin viedä homman päätökseen kun se kuinkin on pitkään mielessä kummitellut.
 
Olisipa jo kevät
Generalissimo
04.02.2015 22:51:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Ei varmaan kannata rosterinauhojen kohdalla laittaa paksumpia sillä odotuksella että kohta ne kuluu sopiviksi. Niiden pitäisi kuitenkin kestää niin kauan kuin soittajankin.
 
En ole itelle laittanut rst-nauhoja, en tiennyt että ne noin kestäviä on. =)
 
Parempi sitten laittaa just se koko mitä haluaa... aattelin vain kun ite tykkään, että jos nauhat on liian pienet tai liian isot niin mieluummin isot ku vintage-nauhat ei tunnu hyvälttä.
 
hallu
05.02.2015 00:19:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: En ole itelle laittanut rst-nauhoja, en tiennyt että ne noin kestäviä on. =)
 
Parempi sitten laittaa just se koko mitä haluaa... aattelin vain kun ite tykkään, että jos nauhat on liian pienet tai liian isot niin mieluummin isot ku vintage-nauhat ei tunnu hyvälttä.

 
Kyllä sun ajatuksissa ihan pointti on en kiistä ja kiitos niistä. Itselleni ei vintage nauhakokokaan ole ongelma olen soittajana aika wanhanliiton asenteinen ja bendailu ei ole mun leipälaji. Ohuilla nauhoilla pitää sormi asemoida lähemmäs nauhan taakse ja varoa ettei vahingossa paina nauhan päältä. Ts. pikkuisen tarkempi soittaa puhtaasti ja venytykset ei lähde yhtä helposti. Itse olen eniten soittanut mediumjumbonauhoja (siis Fenderin ja Gibsonin tehdasasennettuja) ja ne on siksi tutuimmat ja vähän vierastan kovin paksuja nauhoja.
 
Olisipa jo kevät
73nd3r
05.02.2015 09:19:31 (muokattu 05.02.2015 09:21:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noihin sähköihin:
Potikat CTS tai Bourne, kytkin CRL. Tiätysti.
Muuten tuossa piuhotuksessa pitäis tietää mitä haet; monipuolisuutta /vintagesoundia /jotain tiettyä...
Tällä hetkellä iso osa Stratojen uudistuksista on just elektroniikkapuolella(*). Eli kannattaa vilkaista mitä 2015 malliston uutuuksissa löytyy - vaikka Deluxe HSS Shawbucker mallin 250/500K dual-potikka, tai peräti Deluxe Plussan luonnekortti (personality card by googlekääntäjä).
Ja se S1 Switch kaikkine mahdollisuuksineen kukkuu aina taustalla.
 
hallu: Ohuilla nauhoilla pitää sormi asemoida lähemmäs nauhan taakse ja varoa ettei vahingossa paina nauhan päältä. Ts. pikkuisen tarkempi soittaa puhtaasti ja venytykset ei lähde yhtä helposti. Itse olen eniten soittanut mediumjumbonauhoja (siis Fenderin ja Gibsonin tehdasasennettuja) ja ne on siksi tutuimmat ja vähän vierastan kovin paksuja nauhoja.
 
Näihin on ihan pakko naputtaa muutama eri-mielipide:
Kyllä 7.25" radius ja vintagenauhat sopii venytykseen, Roy Buchanan.
Isoilla nauhoilla tarvitaan enemmän tarkkuutta (/kevyttä tatsia) jotta ääni soi oikein (vrt. scallop), vintage sopii jos tatsi on schwarzeneggerluokkaa.
Ja mediumjumbo on Fenderin toiseks isoin nauha.
 
(*) No joo, on siellä muutakin, vaikka tää:
http://www.gak.co.uk/rs/pictures/tn2_109355.jpg
 
hallu
05.02.2015 10:06:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Noihin sähköihin:
Potikat CTS tai Bourne, kytkin CRL. Tiätysti.
Muuten tuossa piuhotuksessa pitäis tietää mitä haet; monipuolisuutta /vintagesoundia /jotain tiettyä...
Tällä hetkellä iso osa Stratojen uudistuksista on just elektroniikkapuolella(*). Eli kannattaa vilkaista mitä 2015 malliston uutuuksissa löytyy - vaikka Deluxe HSS Shawbucker mallin 250/500K dual-potikka, tai peräti Deluxe Plussan luonnekortti (personality card by googlekääntäjä).
Ja se S1 Switch kaikkine mahdollisuuksineen kukkuu aina taustalla.
 

 
Näihin on ihan pakko naputtaa muutama eri-mielipide:
Kyllä 7.25" radius ja vintagenauhat sopii venytykseen, Roy Buchanan.
Isoilla nauhoilla tarvitaan enemmän tarkkuutta (/kevyttä tatsia) jotta ääni soi oikein (vrt. scallop), vintage sopii jos tatsi on schwarzeneggerluokkaa.
Ja mediumjumbo on Fenderin toiseks isoin nauha.
 
(*) No joo, on siellä muutakin, vaikka tää:
http://www.gak.co.uk/rs/pictures/tn2_109355.jpg

 
Kiitos näistä:-). En etsi mitään tiettyä soundia ja siinä kitarassa on jo valmiiksi hyvä soundi. Haen hurinattomuutta, kulutuskestävyyttä (potikat ja vivut) ja monipuolisuutta (en mitään äärimmäistä monipuolisuutta, vaan lähinnä että saa kaikki mikkikombinaatiot käyttöön) olen aatellut että vaiheenkääntöä keskimikille en tarvitse välttämättä.
 
En minä noista nouhoista nyt vääntämään aikonut ruveta ja nöyrästi myönnän virheeni ja erheeni jos liian stereotyyppisiä olettamiksia olen tehnyt. Omasta mielestä tuollainen keskimääräinen perusnauha mitä kitaroissa fenkuissa ja gibsoneissa on valmiina, käy paksuudeltaan minulle ihan hyvin. Pikkuisen kovemmasta materiaalista vaan, että kestää kauemmin.
 
Olisipa jo kevät
73nd3r
05.02.2015 10:47:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ollu tarkotuskaan aloittaa nauhakinaa - enemmän huomauttaa, miten subjektiivinen asia se(kin) on.
 
Yks kytky mikä mua itseä on kiinnostanut on se "passing lane" tai vastaava, eli kytkin jolla ohitetaan kokonaan tone ja vola, kaikki tulee ulos mitä mikistä lähtee. (Joskus nuorena oli potikka rikki, ja piti päästä silti soittamaan niin laitoin vähäks aikaa suoran kytkennän jakkiin, muistikuva on että rokkenroll.) Ja Richie Kotzen Telehän on ilman tonea, sen tilalla on blenderi.
 
Laulava Kylätohtori
05.02.2015 11:11:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä tuollainen myytti, ettei 7,25" radiuksella ja vintagenauhoilla voi kunnolla venyttää, on tullut? Itse kuvittelin pitkään, että omassa stratossa on 9,5" radius, koska venyttely onnistuu helposti, eikä kielet ole mitenkään erityisen korkealla. Mutta 7,25" siinä kuitenkin on.
 
Minusta nuo vintagenauhat ovat nimenomaan helpommat soittaa, kun voi painaa rauhassa, eikä tarvitse keskittyä siihen, että painaako liikaa ja meneekö siksi epävireeseen. Makuasioita ja tottumiskysymyksiä tietysti, mutta silti on hassua, että usein törmää väitteeseen, ettei bendaukset onnistu em. yhdistelmällä...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
hallu
05.02.2015 11:13:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r:Ei ollu tarkotuskaan aloittaa nauhakinaa - enemmän huomauttaa, miten subjektiivinen asia se(kin) on.
 
Juurikin näin minäkin ajattelen :-).
 
73nd3r:
Yks kytky mikä mua itseä on kiinnostanut on se "passing lane" tai vastaava, eli kytkin jolla ohitetaan kokonaan tone ja vola, kaikki tulee ulos mitä mikistä lähtee. (Joskus nuorena oli potikka rikki, ja piti päästä silti soittamaan niin laitoin vähäks aikaa suoran kytkennän jakkiin, muistikuva on että rokkenroll.) Ja Richie Kotzen Telehän on ilman tonea, sen tilalla on blenderi.

 
Tuo voisikin olla kiinnostava kytkentä. Stratossahan tallamikki ohittaa tonen oletuksenakin, mutta voisi tosiaan laittaa kytkimelle tuon homman jolloin tallamikin saisi halutessaan tonen piiriin. Kiitos, kysäisen tätä mahdollisuutta kun teen työntilausta.
 
Olisipa jo kevät
hallu
05.02.2015 11:15:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mistä tuollainen myytti, ettei 7,25" radiuksella ja vintagenauhoilla voi kunnolla venyttää, on tullut? Itse kuvittelin pitkään, että omassa stratossa on 9,5" radius, koska venyttely onnistuu helposti, eikä kielet ole mitenkään erityisen korkealla. Mutta 7,25" siinä kuitenkin on.
 
Minusta nuo vintagenauhat ovat nimenomaan helpommat soittaa, kun voi painaa rauhassa, eikä tarvitse keskittyä siihen, että painaako liikaa ja meneekö siksi epävireeseen. Makuasioita ja tottumiskysymyksiä tietysti, mutta silti on hassua, että usein törmää väitteeseen, ettei bendaukset onnistu em. yhdistelmällä...

 
En tosiaankaan tarkoittanut väittää mitään ja yritin jo tuolla aikaisemmin perua harkitsemattoman lipsautukseni. Puhuin vastoin parempaa tietoani olettaen asioita jotka selvästikään ei ole totta.
 
Olisipa jo kevät
Laulava Kylätohtori
05.02.2015 11:28:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: En tosiaankaan tarkoittanut väittää mitään ja yritin jo tuolla aikaisemmin perua harkitsemattoman lipsautukseni. Puhuin vastoin parempaa tietoani olettaen asioita jotka selvästikään ei ole totta.
 
Tuo kirjoitukseni ei viitannut sinuun, vaan ihan yleisesti mietin, että miksi tuollaiseen törmää niin usein täällä...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
73nd3r
05.02.2015 13:51:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan se "periaatteessa" noin; 7.25" radiuksessa tulee niitä bendaustukehtumisia helpommin kuin lättänäkaulalla (tai: lättänässä voi pitää matalampaa actionia), ja pikkunauhaisella bendatessa otelautakin tuntuu sormissa, jumbonauha voi luistella paremmin.
"Periaatteessa" siks, että jollekin tuntuma on ihan päinvastainen. Viski vai vodka...
 
Laulava Kylätohtori
05.02.2015 13:54:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Viski vai vodka...
 
Molemmat....
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «