Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alttofonin alaäänet ei soi
1
saxist
01.02.2015 14:52:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko kellään vinkkiä?
Olen rempannut, eli uusinut tyynyt ja vaihtanut osan jousista Yamahan alttofoniin.
Nyt soi hienosti kaikkialta muualta, mutta kolme alinta ääntä soi pillimäisesti, sanoisinko oktaavin normaalia ylempää.
Onko vielä jokin jousi uusimisen tarpeessa vai onko korkkien korkeudessa hämminkiä (niitäkin nimittäin olen vaihtanut).
Kertokaa tumpelolle vinkkejä.
 
Hekku56
01.02.2015 15:52:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku vuotaa. Lamppu sisään että näet vuotokohdan
 
Murgo
01.02.2015 17:14:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oktaavimekanismi kannattaa myös tarkistaa.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
saxist
03.02.2015 19:08:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttäis olevan syynä korkkien paksuus cis, gis, bb ja b näppäinhässäkässä sekä cis-gis ajoitus.
Aukaisi gis-läpän kaikilla alaäänillä osittain.
Nyt säätämään korkkien korkeutta ja ajoitusta.
 
saxist
04.02.2015 22:34:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tuosta valoideasta. Ostin lednauhaa metrin jonka laitoin 8mm. alumiinitankon reunoihin. On tosi kirkas ja paljastaa pienimmänkin vuodon, on nimittäin tosi kirkas valo. Toimitettiin proledistä valmiina nauhana virtajohtoineen, joten kun 12v:n muuntaja oli ennestään niin oli tosi helppo ottaa käyttöön. Eikä maksanut kuin 15e.
Säädöt, eli säätöruuvit ja korkkien korkeuden hionta oli sen jälkeen helppo tehdä.
Nyt pilli soi hienosti.
 
Hekku56
05.02.2015 00:02:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käytän itse kynälamppua, jonka teippasin pitkään metallipuikkoon kiinni
 
saxist
05.02.2015 20:48:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kauan soittanut saksia, mutta vasta tämän projektin kautta pääsin syvemmälle soittimen sisimpään.
Kuinka pienestä se hieno ääni on kiinni!
Hiot jotain pientä korkinpalasta varttimillin ja läppä sulkeutuukin kunnolla ja ääni muuttuu.
Kierrät säätöruuvia joka antaa kaverina olevan läpän sulkeutua, ja kuinka soitto ja ääni muuttuu!
Kiitokset keskusteluun osallistuneille.
 
ero_Lahti
19.03.2015 17:24:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LADATKAA ihmeessä ohje
http://www.parkusjarvi.fi/ohjeet/saksofonin_saato090413.pdf
 
peke-tsu
21.12.2016 20:30:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elvytänpäs tätä vanhaa ketjua, Parkusjärven ohjeeseen liittyen, kuvissa 3,4 ja 5: onko ruuvin alla korkin pala tms. Mulla nimittäin ei ole, eikä ruuvin pyörittely vaikuta mitään. Onko ideana se, että kun noita alaläppiä painetaan, niin samalla painetaan gis-läppää kiinni? (onhan siinä jousikin, mutta aika hento)
 
konvehti
21.12.2016 21:50:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikean käden läppien ollessa alas painettuna pitäsi oikein säädetyn mekanismin pitää G#-läppä kiinni (kuten arvelitkin). Tämä siitä syystä, että ala-C#,H ja B -ääniä sormitettaessa myös G#-läppä yritetään aukaista, jotta näiltä ääniltä onnistuisi siirtyminen suoraan G#:ään. Muutenhan vasemman käden pikkurilli joutuisi tekemään melko kömpelön hyppäyksen.
 
Katsoin omat fonini läpi, ja tenorista tuo korkki puuttui. Ollut uudesta asti tuollainen ja toimii silti kuten pitääkin, joten ehkä sinun fonissasi korkki pitäisi olla, jotta ruuvi ylettyisi painamaan G#-läpän kiinni.
 
peke-tsu
21.12.2016 23:34:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jää monta milliä irti mulla. Vaikuttaako tuo puutos c:n äänenlaatuun? Vai onko vain noiden mainitsemiesi äänten kohdalla merkitystä? Nimittäin mulla on aina ollut ceen kanssa ongelmaa, riippuen kyllä suukappaleesta hieman. Syitä voi tietysti olla monia muitakin. Ja tenori kyseessä.
 
konvehti
22.12.2016 22:06:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tuon säädön mielestäni pelkkään C:hen pitäisi vaikuttaa. Ja jos G#-läppä vuotaisi itsestään, niin sen huomaisi kaikissa sen alapuolella olevissa sävelissä. Käy C#- ja C-läpät läpi sätkäpaperilla vuotojen testaamiseksi. Jos menetelmä ei ole tuttu, niin tuolta ohjeita:
 
http://www.shwoodwind.co.uk/HandyHints/LeakyPads.htm
 
peke-tsu
30.12.2016 22:42:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liimasin ruuviin palan korkkia ja tein Parkusjärven ohjeen mukaan. Ihme tapahtui, C ei röplötä enää. En ymmärrä, miksi se siihenkin vaikuttaa, mutta vaikuttaa.
 
Hekku56
02.01.2017 17:35:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hankalaan paikkaan saa pienen korkin niin, että painaa siihen neulan kiinni sivuun. Liimalla sivelty pala oikeaan paikkaan ja puristus kiinni, samalla vedetään neula irti. Pitää olla valmiina joku pieni puristin tai pyykkipoika, jolla saa pysymään kunnes liima on kuivunut. Korkeissa kontaktiliima on parempi kuin pikaliima. Pikaliima kovettuu ja kovettaa vähitellen korkin.
 
tyynyjen kiinnityksessä käytetään nykyisin kai vain kuumaliimaa. Kun lämmittää läppää ulkopuolelta, saa liiman notkistumaan ja painamalla saa tyynyä hieman siirrettyä.
 
Putkimiehen valkoinen teflonteippi on hyvä ensiapu jos suukappaleen korkki alkaa hajoa.
 
Jousien kiinnittämiseen pieni virkkuukoukku on hyvä. Toiseen päähän pienellä viilalla ura niin sillä voi työntää neulajousta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «