Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alttoviulun aloittaminen
1
Yackee
04.02.2015 19:45:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, oon kohta 14-vuotias poika, joka soittaa pianoa (kohta 5 vuotta) ja trumpettia (kohta 3 vuotta) ja oon nyt kiinnostunut alttoviulun soittamisesta. Mietin vain, että onko nyt liian myöhäistä aloittaa uutta instrumenttia? Ja voiko ylipäätänsä alttoviulua aloittaa, vai pitääkö ensin aloittaa korkealla viululla. Mulle c-avaimen lukeminen on tullut jo tutuksi musiikin teoriatunneilla. Ajattelin kesällä mennä musiikkileirille, ja siellä ottaa sivusoittimeksi alttoviulun, kun tuolla leirillä voi myöskin aloittaa soiton opiskelun, ja jos soitin ei tunnu omalta leirin jälkeen mun ei tarvitsisi enää jatkaa.
 
Btw onko siis järkeä aloittaa?
 
Sax-pappa
04.02.2015 22:51:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yackee: Moi, oon kohta 14-vuotias poika, joka soittaa pianoa (kohta 5 vuotta) ja trumpettia (kohta 3 vuotta) ja oon nyt kiinnostunut alttoviulun soittamisesta. Mietin vain, että onko nyt liian myöhäistä aloittaa uutta instrumenttia? Ja voiko ylipäätänsä alttoviulua aloittaa, vai pitääkö ensin aloittaa korkealla viululla. Mulle c-avaimen lukeminen on tullut jo tutuksi musiikin teoriatunneilla. Ajattelin kesällä mennä musiikkileirille, ja siellä ottaa sivusoittimeksi alttoviulun, kun tuolla leirillä voi myöskin aloittaa soiton opiskelun, ja jos soitin ei tunnu omalta leirin jälkeen mun ei tarvitsisi enää jatkaa.
 
Btw onko siis järkeä aloittaa?

 
Viuluista en osaa sanoa mitään, mutta toki 14-vuotiaana voi aloittaa uuden instrumentin. Ammattilaiseksi ei varmaankaan enää pääse, mutta mukavan harrastuksen saa. Itsekin olen mieluummin monipuolinen keskinkertaisuus kuin yhden instrumentin virtuoosi. Kohtuullinen monen instrumentin taito mahdollistaa monipuolisen musiikkiharrastuksen.
 
BassoSisko
05.02.2015 06:40:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alttoviulisteja on niin vähän, joten kannattaa opetella kunnolla, niin kuka tietää mihin asti pääset vaikka aloitatkin myöhemmin.
 
Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
Wez
19.02.2015 22:10:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuusivuotiaat lapsetkin saattavat aloittaa suoraan alttoviululla, ei ole mitään tarvetta tuon vanhempanakaan koittaa ensin viulua. Neljätoistavuotiaana aloittanut ystäväni soitti yli kymmenen vuotta kansallisoopperan orkesterissa, joten jos intoa ja lahjoja piisaa, niin ikäsi ei ole mikään este. Ja saat vielä lentävän lähdön trumpetinsoiton harjaannuttamasta sävelkorvasta ja pianon motoriikasta.
 
Kannattaa ehdottomasti ottaa heti alusta asti ainakin muutamia soittotunteja ammattilaisen kanssa, jotta oikeat liikeradat ja asennot tulevat heti mukaan soittoon. Musaleiri on hieno paikka ottaa soittoa haltuun, mutta kannattaa ehkä jo vähän sitä ennen tutustua asiaan ja koittaa löytää itselleen oikean kokoinen soitin. Jos on jo vähän pohjia alla, niin leirin c-orkesteri tai vastaava ottaa mielellään mukaan, alttoviulisteista tuntuu aina olevan pulaa leireillä.
 
Puavali
20.02.2015 10:17:27 (muokattu 20.02.2015 10:19:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä hommasin just ensimmäisen selloni (en ole selloa tai viulua koskaan aiemmin soittanut, joskus hieman kontraa ja nauhatonta bossokitaraa hiplannut) ja jo olen saanut ihan hyvän kuulosia melodioita esille, ja ikää on yli kolme kertaa enemmän kuin viestiketjut aloittajalla. Siis ei iällä väliä, milloin aloittaa uuden soittimen opiskelun, jos kiinnostusta piisaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «