Metalkallo 02.02.2015 10:05:51 (muokattu 02.02.2015 10:08:04) | |
---|
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. |
vvaltsu 02.02.2015 10:23:24 | |
---|
Kaikista hauskinta on se, että Gibson on raiskannut vehkeensä jo robottivirittimillä ja saatanan leveällä kaulalla, mutta lapaliitokseen ne ei saa sitä volutea varmaan ikinä. Siitäkin huolimatta, että koko maailma tietää, että Gibsoneiden lavat on rakenteellisesti heikoimpia ja helpoimpia katkeamaan. 5/5 meininki. Life's too short to buy cheap gear. |
Gabe 02.02.2015 12:53:22 | |
---|
Olipas silmiinpistävän krouvia viimeistelyä noissa uudemmissa budjetti luokan Gibsoneissa, katselin niitä vähän kun kieliä hain. Etenkin otelauta oli todella ala-arvoinen parissa. Kalliimmat näyttivät yhä siltä miltä pitääkin. Jotenkin hurjan näköinen tuo automaattiviritin juniorissa. :D |
vvaltsu: Kaikista hauskinta on se, että Gibson on raiskannut vehkeensä jo robottivirittimillä ja saatanan leveällä kaulalla, mutta lapaliitokseen ne ei saa sitä volutea varmaan ikinä. Siitäkin huolimatta, että koko maailma tietää, että Gibsoneiden lavat on rakenteellisesti heikoimpia ja helpoimpia katkeamaan. 5/5 meininki. Gibson toi sen voluten lapaliitokseen joskus seiskyt luvulla ja itsekin sellaista arvostaisin, mutta kuulemma yleisön vaatimuksesta poistivat sen. Toki Gibsonin lavan hauraus on kaikkien tiedossa, mutta sen kanssa pitää vain olla varovainen ja jos sen katkaisee, niin onneksi saa helposti liimattua kuntoon. Olisipa jo kevät |
Jucciz 04.02.2015 01:15:58 | |
---|
vvaltsu: Kaikista hauskinta on se, että Gibson on raiskannut vehkeensä jo robottivirittimillä ja saatanan leveällä kaulalla, mutta lapaliitokseen ne ei saa sitä volutea varmaan ikinä. Siitäkin huolimatta, että koko maailma tietää, että Gibsoneiden lavat on rakenteellisesti heikoimpia ja helpoimpia katkeamaan. 5/5 meininki. Volute on ruma, ei se kuulu Gibsoniin. Pakkoko niitä kitaroita on rikkoa? Itte en oo saanu yhtäkään Gibsonin kaulaa vielä poikki. Oon varmaan erikoisveijo. Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä. |
Myrkky Nuoli 04.02.2015 08:02:58 | |
---|
Jucciz: Volute on ruma, ei se kuulu Gibsoniin. Pakkoko niitä kitaroita on rikkoa? Itte en oo saanu yhtäkään Gibsonin kaulaa vielä poikki. Oon varmaan erikoisveijo. Mut jos haluaa rokkaa sua ku hurrikaani! More Nintendo, less Marshall. |
Jabe 04.02.2015 08:36:30 | |
---|
Ottiko kukaan vielä esiin 46 mm leveää otelautaa (yläsatulaa)? Itse tykkään leveistä otelaudoista/kauloista, mutta tuo oli minunkin makuun jo liian leveä, kun testailin. Ihan sen takia en tätä mallistoa edes harkitse. |
hollstro 04.02.2015 10:47:57 | |
---|
Mìkä on yläsatula jota termiä monet käyttävät ? Kitarassa on satula ja talla. Alasatulaa en ole ikinä nähnyt. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
hollstro 04.02.2015 10:51:39 | |
---|
Jucciz: Volute on ruma, ei se kuulu Gibsoniin. Pakkoko niitä kitaroita on rikkoa? Itte en oo saanu yhtäkään Gibsonin kaulaa vielä poikki. Oon varmaan erikoisveijo. Mulla on ja on olllut monta Gibsonia volutella ja ne on olleet mainioita kitaroita. Parempia soimaan kuin nämä nykyajan CS-pelit. Ehkä nämäkin soivat sitten aikanaan kun ovat 30+ vuotta vanhoja. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Numb 04.02.2015 10:55:31 | |
---|
hollstro: Mulla on ja on olllut monta Gibsonia volutella ja ne on olleet mainioita kitaroita. Mulla ei ole yhtään. Ne, joita olen soittanut, ovat olleet mainoita kitaroita. Jos vaihtoehtona olisi sama kitara volutella tai ilman, ottaisin volutella. Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu |
Puavali 04.02.2015 10:59:22 | |
---|
Jabe: Ottiko kukaan vielä esiin 46 mm leveää otelautaa (yläsatulaa)? Itse tykkään leveistä otelaudoista/kauloista, mutta tuo oli minunkin makuun jo liian leveä, kun testailin. Ihan sen takia en tätä mallistoa edes harkitse. Minusta se on sopivan leveä. Tai vois olla pikkasen leveämpikin. |
Sarko 04.02.2015 11:22:52 | |
---|
Mutta saako volutella lisää volumea? Itteäni ei kyllä mikään volute liiemmin soittoa & esteettistä kokemusta häiritsisi. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
p130 04.02.2015 11:31:16 (muokattu 04.02.2015 11:31:45) | |
---|
Sarko: Mutta saako volutella lisää volumea? Itteäni ei kyllä mikään volute liiemmin soittoa & esteettistä kokemusta häiritsisi. Jäykistäähän se lapaa ja kestävyyden lisäksi tuo sitä kautta hyötyä vaikka ei soitintaan paiskoisi. e: Tuskin volumea mutta jos vaikka sustainia... ;) Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
Sarko 04.02.2015 11:33:21 | |
---|
p130: Jäykistäähän se lapaa ja kestävyyden lisäksi tuo sitä kautta hyötyä vaikka ei soitintaan paiskoisi. e: Tuskin volumea mutta jos vaikka sustainia... ;) Hjuumoria hjuumoria, sustainia saattaa tosiaan tulla ripaus lisää. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
ibnz 04.02.2015 11:38:57 | |
---|
Ei olis ihme vaikka 2016 Gibsoneissa se volute jo oliskin, kun on hieman erkaannuttu 'traditionaalisesta konstruktiosta'. Sitä voisi mainostaa parannuksena ihan realistisesti, vaikkakin jokainen muutos* on tottakai parannus. * kaksiosainen otelauta oli parannus, kuten myös paluu yhteen palaan jne |
fox 04.02.2015 11:43:20 | |
---|
Jucciz: Volute on ruma, ei se kuulu Gibsoniin. Kyl se vaan "kuuluu", eikä se yhtään huonompi idea ole. Varsin olennainen oli kaudella 1970 - n. 81-82.. Pakkoko niitä kitaroita on rikkoa? Itte en oo saanu yhtäkään Gibsonin kaulaa vielä poikki. Ei oo, vaan vahinkojakin sattuu. Ja kiistaton tosiseikkahan on se, että lapakulmallinen kaula on arka kolhuille varsinkin kaulan ja lavan yhtymäkohdasta, oli se lapakulma sitten 14 tai 17 astetta, luki siellä lavan päässä vaikka mitä. Hallulle sen verran korjausta, että eipä ne siellä Kalamazoossa eikä Nashvillessa mitään "erikoishaurasta" puuta kauloihin valkkaa.. Vähintäänkin yhtä "haurasta" puuta tuolla Kisossa pistävät Tookkain kauloihin sitten, meidän kitaristillakin on Löövrokki, josta on kaula ollut poikki ja lapakin kahtena palasena.. Se vaan on siitäkin kiinni, että mahongin syyt ovat lyhimmillään tuossa taitoskohdassa, lisänä vielä kaularaudan "potero" joka poistaa vielä puuainesta tuosta muutenkin heikohkosta paikasta. Niin se vaan menee.. Volute kehiteltiin juurikin tuota hiukka korjailemaan. Scarf-joint on (ainakin teoriassa..) kestävämpi, mutta eipä sekään mitenkään "pomminvarma" ole. Kova isku lavan päähän saattaa mm. irrottaa otelaudan jopa seiskanauhalta asti samalla tikuttaen kaulapuun päälliosan, jollei sitten muuta tapahdu.. 70-luvulla tosiaan Gibsoneissa oli kunnon volutet, ja palttiarallaa samoihin vuosiin osuu mm. 3-palaset laminoidut vaahterakaulat, sekä 3 palasta tehdyt mahonkisetkin pikkusen myöhemmin, kaikki toki volutella. =) Loppuviimeks "nettilegendat" toki väittävät, että Gibsoneista on n. 120 prosentista joko kaula poikki tai lapa.. Pienehköllä kokemuksella voin kyllä sanoa, että luku on aika kovasti liioteltu. Ja niitä kauloja/lapoja siis on ihan merkistä riippumatta laiteltu muihinkin.. ;) Oon varmaan erikoisveijo. One is what one does.. |
Metalkallo 04.02.2015 15:01:14 | |
---|
hollstro: Mìkä on yläsatula jota termiä monet käyttävät ? Kitarassa on satula ja talla. Alasatulaa en ole ikinä nähnyt. Yläsatula on se missä kielet lepää kaulan yläpäässä ennen lapaa. Sen takia varmaan kun kielet lepää urissaan sitä sanotaan satulaksi, ja sen takia myös yläsatulaksi koska se sijaitsee ylempänä kitaraa kuin talla. Varmaankin tiesit ja tää oli vitsi, mutta selitinpä nyt kuitenkin. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. |
Yallup 04.02.2015 15:12:51 | |
---|
Numb: Mulla ei ole yhtään. Ne, joita olen soittanut, ovat olleet mainoita kitaroita. Jos vaihtoehtona olisi sama kitara volutella tai ilman, ottaisin volutella. Sama täällä. Onhan se paljon juhlavamman ja arvokkaamman näköinenkin. Peruslapa on aikasta tylsä? "Tosta se taitaa lähteä.." |
Seba 04.02.2015 15:58:28 | |
---|
Metalkallo: Yläsatula on se missä kielet lepää kaulan yläpäässä ennen lapaa. Sen takia varmaan kun kielet lepää urissaan sitä sanotaan satulaksi, ja sen takia myös yläsatulaksi koska se sijaitsee ylempänä kitaraa kuin talla. Varmaankin tiesit ja tää oli vitsi, mutta selitinpä nyt kuitenkin. Niin, se on satula. Ei yläsatula. Sitten on talla, vai onko se sun mielestä alasatula? |
Metalkallo 04.02.2015 16:09:23 (muokattu 04.02.2015 16:09:55) | |
---|
Seba: Niin, se on satula. Ei yläsatula. Sitten on talla, vai onko se sun mielestä alasatula? No se on ihan miten itse haluaa sitä kuvailla, silloin tallaa voi kutsua vaikka alasatulaksi koska kielet lepää sielläkin, vain tallan päällä jos kyse normi kiinteästä. Itse kutsun satulaa yläsatulaksi usein koska silloin saa paremman kuvan mitä kohtaa kitarassa tarkoittaa. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä. |