Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tummasoundisen kitaran kirkastus
1 2 3
Vobg
03.02.2015 11:43:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Gibsonin LP Studio, jossa todella tumma ja paksu soundi. Haluaisin siitä vähän kirkkaamman nauhalle. Kitaran ylämikki ei ole mielestäni kummoinen, soundi on jotenkin epäpuhdas, joten en oikein voi käytää sitä pelkästään :( Sen sijaan alamikkiin olen todella tyytyväinen.
 
Kysyisinkin pro tipsejä ylärekisterin korostamiseen. Soundi siis uupuu jo 1000hz kohdalla mielestäni merkittävästi. Luettelen seuraavaksi seikkoja, jotka vaikuttavat tai joita luultavasti joku ehdottaisi:
 
- Mikkinä Samson C03, jossa ei mielestäni merkittävää tummuutta. Ei mikään laulumikki kuitenkaan.. Hyvän dynaamisen mikin hommaaminen kaveriksi hankalaa.
 
- En voi äänittää kovin kovalla volyymillä, joten mikkiä en saa kovin kauas laitettua. Mahdollisimman keskellä elementtiä sitä pidän.
 
- Vahvistimena Voxin joku iso Valvetronix.
 
- EQuttamista olen toki koittanut.
 
- Treble boostereita tms. härpäkkeitä en omista.
 
- Multiband dynamics, mikä lienee suomeksi, ei oikein mun skilleillä toimi. Tulee rumaa jälkeä kun kompuroi olemattomia treblejä pintaan.
 
Eli jos jotain taikoja tulee mieleen niin jakakaa toki!
 
superfly
03.02.2015 12:51:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EQ-pedaali efektilenkissä tekee ihmeitä Valvetronixin saundille, kannattaa kokeilla. Ja vahvarin trebleboosteri on myös vallan toimiva, tämän saatavuus tietty vähän mallista kiinni. Dynaaminen mikki olisi tietty aikas ykkösasia saundin parannuksessa. Mikin sijoittelun vaikutus on myös suuri joten kannattanee kokeilla vielä sen kanssa leikkimistä.
 
Killing internet dragons is serious business!
Numb
03.02.2015 13:02:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meganen potikka?
 
Sit voi koittaa ruuvata humppareista napapalat pois.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
timobass
03.02.2015 14:53:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iQD: Mulla on Gibsonin LP Studio, jossa todella tumma ja paksu soundi.
 
Tuli mieleeni kaverin LP Studio, jossa joku oli vääntänyt kitaran omat mikit vinoon (korostamaan alapäätä?) siten, että alapää oli, jollei täysin, niin todella tukossa. Kun kohdistettiin mikit järkevästi, niin alkoi kirkastumaan. Tsekkaappa piruuttasi mikit, ettei näin olisi.
 
Vobg
03.02.2015 15:15:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Härpäkkeitä en omista efektilenkkiin laitettavaksi, mutta se Voxin soundi tuntuu välillä muoviselta, ja voiskin ottaa harkintaaan jonkun hankinnan siihen kohtaan. Ehkä koitan nyt tosissani löytää sen dynaamisen mikin jostain, jos se olisi ratkaisu. Tuskin tästä yhdellä raidalla oikeasti mitään tulee..
 
Potikoista en nyt tiiä, mutta hiton kovaa jännitettä sieltä antaa läpi. Cleanillakin särkee joskus jos täysillä pitää:) En kyllä viitsi mikkeihin koskea :D
 
Niita mikkejähän voikin ruuvailla johonkin suuntaan tietysti! Täytyykin koittaa ensi kädessä mitä sillä saa aikaan, nimittäin juurikin tukkoiselta se kuulostaa. Eli ilmaa väliin!
 
Kiitoksia näistä
 
dewil
03.02.2015 17:30:38 (muokattu 03.02.2015 17:34:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota... Sä et oikein tiedä mitä tekisit. Et ole valmis tekemään hankintoja muuttaaksesi mitään, etkä koskemaan mihinkään. Ja sun mielestäs tummasoundinen kitaramikki on hyvä. Paitsi että se ei ole kirkas-soundinen. Joku menee myös särölle täysillä.
Nauhalle olet äänittämässä?
 
Toisin sanoen, noin heikosti jäsennellyllä kysymyksen asettelulla on vaikeeta lähtä neuvomaan. Se ei toki ole koskaan muodostunut esteeksi M-nettiläisille.
 
Otappa alusta.
 
Ps: Sulla on kuitenkin joku Eq, kun olet koittanut ekvalisoida?
Eikö siinä ole trebleen boosteria?
Ja sulla on kitaravahvistinkin. Eikö siinäkään ole trebleen boosteria?
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
hallu
03.02.2015 19:56:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iQD: Mulla on Gibsonin LP Studio, jossa todella tumma ja paksu soundi. Haluaisin siitä vähän kirkkaamman nauhalle. Kitaran ylämikki ei ole mielestäni kummoinen, soundi on jotenkin epäpuhdas, joten en oikein voi käytää sitä pelkästään :( Sen sijaan alamikkiin olen todella tyytyväinen.
 
Kysyisinkin pro tipsejä ylärekisterin korostamiseen. Soundi siis uupuu jo 1000hz kohdalla mielestäni merkittävästi. Luettelen seuraavaksi seikkoja, jotka vaikuttavat tai joita luultavasti joku ehdottaisi:
 
- Mikkinä Samson C03, jossa ei mielestäni merkittävää tummuutta. Ei mikään laulumikki kuitenkaan.. Hyvän dynaamisen mikin hommaaminen kaveriksi hankalaa.
 
- En voi äänittää kovin kovalla volyymillä, joten mikkiä en saa kovin kauas laitettua. Mahdollisimman keskellä elementtiä sitä pidän.
 
- Vahvistimena Voxin joku iso Valvetronix.
 
- EQuttamista olen toki koittanut.
 
- Treble boostereita tms. härpäkkeitä en omista.
 
- Multiband dynamics, mikä lienee suomeksi, ei oikein mun skilleillä toimi. Tulee rumaa jälkeä kun kompuroi olemattomia treblejä pintaan.
 
Eli jos jotain taikoja tulee mieleen niin jakakaa toki!

 
Kaulamikkiä ensin reippaasti alaspäin joskus jopa mikkikehyksen alapuolelle (sun pitää tietenkin löytää tasapino niiden kahden mikin välillä. Tuo paksusoundinen kaulamikki on kyllä Pauleille ihan ominaisuus. Sitten niitä napapaloja voi alkaa ronkkimaan jos sekään ei auta. Jos säädöillä ei löydy sopivaa soundia, niin sitten vaan mikki/mikit vaihtoon (olen nähnyt paulissa käytettävän TV-joneseja filtertroneja tms tai sitten P90).
 
Yksi konsti on säätää vahvistin kaulamikin tonen mukaan ja tiputtaa tonea tallamikistä sen verran ettei liikaa kirsku.
 
Olisipa jo kevät
Noisy
03.02.2015 22:33:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikissä sulla on varmaankin bassoleikkuri päällä? Entä suuntakuvio? Pallolla pienempi proksimiteettiefekti kuin hyperkardioidilla. Entä onko joku syy miksi mikki on kesekellä elementtiä? Oletko kuuntelemalla todennut sen varmasti parhaaksi paikaksi?
 
Exhausted
04.02.2015 10:47:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kyseessä puhdas vai säröinen saundi?
Vobg
04.02.2015 11:56:33 (muokattu 04.02.2015 12:01:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Tuota... Sä et oikein tiedä mitä tekisit. Et ole valmis tekemään hankintoja muuttaaksesi mitään, etkä koskemaan mihinkään. Ja sun mielestäs tummasoundinen kitaramikki on hyvä. Paitsi että se ei ole kirkas-soundinen. Joku menee myös särölle täysillä.
Nauhalle olet äänittämässä?
 
Toisin sanoen, noin heikosti jäsennellyllä kysymyksen asettelulla on vaikeeta lähtä neuvomaan. Se ei toki ole koskaan muodostunut esteeksi M-nettiläisille.
 
Otappa alusta.
 
Ps: Sulla on kuitenkin joku Eq, kun olet koittanut ekvalisoida?
Eikö siinä ole trebleen boosteria?
Ja sulla on kitaravahvistinkin. Eikö siinäkään ole trebleen boosteria?

 
Noh noh, eipäs tehdä noin rankkoja tulkintoja :) En ole valmis tekemään hankintoja tämän jutun eteen, olet aivan oikeassa siinä. Kaulamikki on sopiva, eikä sen tarvitse olla erityisen kirkas. Sen sijaan tallamikki saisi soida huomattavasti paremmin. Tähän lienee parasta noiden mikkien keskinäinen suhde, jota en aiemmin hokannutkaan ajatella.
 
Potikat antaa lähinnä täysputkarilla soittaessa ääriasennossa ollessaan säröistä soundia. Informaatioksi niille jotka siitä jotain saa, kun en osannut potikoiden spekseistä enempää sanoa. Eikä tämä ole mikään ongelma siis.
 
En ota alusta, koita sinä elää tämän kamalan sekasotkun kanssa. Jos tän asian ilmaiseminen on mulla liian epäanalyyttistä ja amatöörimaista, niin olisithan voinut jättää huomioimatta koko sotkun. Ei pahalla, mutta setuppeja ja tilanteita on monenlaisia ja autisteja on M-nettiläisistäkin vain pieni osa. Tähän asti on vieläpä toiminut oikein loistavasti se, että heitellään ideoita näinkin villisti!
 
Treblet osaan vääntää sekä vahvarista, että miksauksessa EQsta kaakkoon niin halutessani. Se ei ole nyt ratkaisu.
 
Etsin nyt tässä sellaisia konsteja, joita en ole itse tullut ajatelleeksi. Niitä on nyt jo tullut kiitettävissä määrin, kiitos kaikille siitä!
 
Mikissä sulla on varmaankin bassoleikkuri päällä? Entä suuntakuvio? Pallolla pienempi proksimiteettiefekti kuin hyperkardioidilla. Entä onko joku syy miksi mikki on kesekellä elementtiä? Oletko kuuntelemalla todennut sen varmasti parhaaksi paikaksi?
 
Oon elänyt siinä uskossa että keskellä on treblesempi soundi. Ja nyt kun pitää hiljaa äänittää niin en voi kauhean kauaksi laittaa. Mutta täytynee keskittyä nyt sen mikin soundin hakemiseen, siinä on petraamista. Ja bassoleikkuri käytössä.
 
Onko kyseessä puhdas vai säröinen saundi?
 
Kyseessä on aika cleani soundi, mutta haen siihen gainilla pienen pienen särön. Eli niin, että kun soittaa plekulla niin säröttyy, mutta näppäillessä ei juurikaan.
 
Exhausted
04.02.2015 12:01:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kielet varmasti tuoreet? Oletko koittanut soittaa ihan läheltä tallaa?
 
Itse olen löytänyt hyvän reseptin puhtaaseen kitarasaundiin Gibson SG:n etumikistä, treblebooster-maisesta EQ:sta ja kompressorista. Valvetronixhan on mallintava, joten siitä varmasti löytyy jokin overdrive-mallinnus, jolla saundia saisi "ohennettua" lisäämättä varsinaisesti säröä. Esim Tube Screamer tekee tyypillisesti tämän efektin kun särö on nollissa, tonea vaikka yli puolen välin.
Vobg
04.02.2015 12:10:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Onko kielet varmasti tuoreet? Oletko koittanut soittaa ihan läheltä tallaa?
 
Itse olen löytänyt hyvän reseptin puhtaaseen kitarasaundiin Gibson SG:n etumikistä, treblebooster-maisesta EQ:sta ja kompressorista. Valvetronixhan on mallintava, joten siitä varmasti löytyy jokin overdrive-mallinnus, jolla saundia saisi "ohennettua" lisäämättä varsinaisesti säröä. Esim Tube Screamer tekee tyypillisesti tämän efektin kun särö on nollissa, tonea vaikka yli puolen välin.

 
Soitan todella läheltä kaulaa, alamikin kohdalta. Katsoin että siinä tallamikissä oli tosiaan hitosti nostovaraa. Erilaisista mallinnuksista suurin osa ei alkuunkaan miellytä, mutta ehkä löydän sieltä lopulta hyvät säädöt, kun oikein keskityn :)
 
Exhausted
04.02.2015 12:11:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iQD: Soitan todella läheltä kaulaa, alamikin kohdalta.
 
Onko mahdollista soittaa tallamikin kohdalta? Se tekee saundista paljon kirkkaamman helposti. Lisäksi Valvetronixin asetuksiin kannattaa tosiaan perehtyä, se vahvistin ei anna kaikkia säätöjään irti pelkkien bass, middle ja treble -potikoiden kautta. Väärä mallinnus voi kuulostaa pahimmillaan ohuelta tai tunkkaiselta.
Vobg
04.02.2015 12:11:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tallamikki tosiaan kuulostaa tässävaiheessa harmillisen paskalta, mutta jos saan sen lähemmäksi kieliä, niin voin varmaan sitten tonella ja equlla säätää ne möröt pois sieltä.
 
Exhausted
04.02.2015 12:13:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iQD: Tallamikki tosiaan kuulostaa tässävaiheessa harmillisen paskalta
 
Voit soittaa kieliä tallamikin kohdalta, vaikka kitarassa on etumikki päällä.
Vobg
04.02.2015 12:13:04 (muokattu 04.02.2015 12:14:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Onko mahdollista soittaa tallamikin kohdalta? Se tekee saundista paljon kirkkaamman helposti. Lisäksi Valvetronixin asetuksiin kannattaa tosiaan perehtyä, se vahvistin ei anna kaikkia säätöjään irti pelkkien bass, middle ja treble -potikoiden kautta. Väärä mallinnus voi kuulostaa pahimmillaan ohuelta tai tunkkaiselta.
 
Joo pitää tätäkin katsoa. Olen vain tottunut siitä kohtaa rämpyttelemään. Ja on tosiaan aikamoinen kapistus se Vox, eli varmasti on vielä löytämättä oikeat säädöt
 
Paljonhan tässä on tullut jo vaihtoehtoja, auttaa kummasti jäsentelemään ajatuksia :p
 
Spedemix
04.02.2015 19:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, käytännössä kaikkien sähkökitaroiden tallamikit kautta historian oovat niin lähellä kieliä kuin suinkin mahdollista. Näin yksinkertaistaen. Ja niitä kieliä toi tosiaan takoa just siitä kohtaa mistä huvittaa; ite tykkään soittaa aika paljon tallamikillä mutta niin että pleku osuu kieliin kaulamikin kohalla.
 
Mikki keskelle kartiota on just paras paikka äänittää kitaroita, ellei hae sitten tarkoituksella extratummaa saundia (niin kuin nyt emme).
 
Toivottavasti sulla ei ole flatwoundeja kielinä :) Suurin osa sähkiskielistä on nikkeliä mutta ainakin GHS valmistaa (täys)teräskieliä joissa on napakampi atakki.
 
Tuoreet kielet ylipäänsä on tärkeä osa tervettä kirkassaundia. Periaatteessa aktiivisessa harrastussoitossa/keikkailuissa kielten paras terä häviää kahdessa viikossa. Studio-olosuhteissa itse vaihdan uudet kielet joka sessioiden alkuun ja jos kitaraa tulee aktiivisesti ääniteltyä useamman päivän, todennäköisesti kolmantena päivänä tulee uudet kielet alle.
 
Mä rupesin miettimään myös tämmöstä juttua että eikös Les Paul Studiot oo niitä Pauleja joissa ei oo mahonkikantta päällä? Tää kansi (ja sen puuttuminen) on ilmeisesti aika big deal. Mä oon joskus soittanu hiukan tämmösellä kannettomalla mallilla ja muistelen että siitä ei saanut kaivettua yläpäätä esiin oikein mitenkään. Hyvät ujellusleadithan sillä kyllä sai. :)
 
Miksauspuolella (eli kun on jo äänitetty) silloin tällöin tulee laitettua 15 dB:n ylähyllykorostus 8 kHz:n. Kyseessä on yleensä ollut just semmonen "En vaa osannu tehä kirkkaampaa" -saundi. Suhina voi mahdollisesti olla ongelma (joka rakeaa kohinanpoistolla). Huomiona mainittakoon että vahvarin treblen nostaminen ja mainitsemani 8 kHz:n hyllyboostaaminen tuottavat erilaisen lopputuloksen.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Generalissimo
04.02.2015 20:11:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Joo, käytännössä kaikkien sähkökitaroiden tallamikit kautta historian oovat niin lähellä kieliä kuin suinkin mahdollista. Näin yksinkertaistaen. Ja niitä kieliä toi tosiaan takoa just siitä kohtaa mistä huvittaa; ite tykkään soittaa aika paljon tallamikillä mutta niin että pleku osuu kieliin kaulamikin kohalla.
 
Mikki keskelle kartiota on just paras paikka äänittää kitaroita, ellei hae sitten tarkoituksella extratummaa saundia (niin kuin nyt emme).
 
Toivottavasti sulla ei ole flatwoundeja kielinä :) Suurin osa sähkiskielistä on nikkeliä mutta ainakin GHS valmistaa (täys)teräskieliä joissa on napakampi atakki.
 
Tuoreet kielet ylipäänsä on tärkeä osa tervettä kirkassaundia. Periaatteessa aktiivisessa harrastussoitossa/keikkailuissa kielten paras terä häviää kahdessa viikossa. Studio-olosuhteissa itse vaihdan uudet kielet joka sessioiden alkuun ja jos kitaraa tulee aktiivisesti ääniteltyä useamman päivän, todennäköisesti kolmantena päivänä tulee uudet kielet alle.
 
Mä rupesin miettimään myös tämmöstä juttua että eikös Les Paul Studiot oo niitä Pauleja joissa ei oo mahonkikantta päällä? Tää kansi (ja sen puuttuminen) on ilmeisesti aika big deal. Mä oon joskus soittanu hiukan tämmösellä kannettomalla mallilla ja muistelen että siitä ei saanut kaivettua yläpäätä esiin oikein mitenkään. Hyvät ujellusleadithan sillä kyllä sai. :)
 
Miksauspuolella (eli kun on jo äänitetty) silloin tällöin tulee laitettua 15 dB:n ylähyllykorostus 8 kHz:n. Kyseessä on yleensä ollut just semmonen "En vaa osannu tehä kirkkaampaa" -saundi. Suhina voi mahdollisesti olla ongelma (joka rakeaa kohinanpoistolla). Huomiona mainittakoon että vahvarin treblen nostaminen ja mainitsemani 8 kHz:n hyllyboostaaminen tuottavat erilaisen lopputuloksen.

 
Oliko noissa stankku-lespoissa yleensä vaahterakannet jotka tuovat hitusen kirkkautta eikä suinkaan mahonkia? Vai käytetäänkö kumpiakin?
 
Miksauksessa tosiaan ylähyllyn korotus EQllä ei tuo helposti sitä "luonnollista" kirkkautta, vaan enemmän plugarin ominaissoundi korostuu... Toki jos se on haluttu juttu niin sitä kannattaa käyttäää. Mutta yleisesti imo nauhoittaessa pitäisi olla tarkkana, että se kirkkaus on jo valmiiksi messissä ettei tarvitse plugareilla kaivaa. Mieluummin liian kirkas kuin tumppu soundi kun yleisestikin EQlla leikkaamista suositellaan miksauksessa ennemmin kuin korostusta.
 
Jollain tietynsoundisella (putki)vahvistinmallinuksella/specialkompuralla voisi saada liian tumppuun lähtösoundiin sitä luonnollista kirkkautta.
 
Spedemix
04.02.2015 20:27:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: Oliko noissa stankku-lespoissa yleensä vaahterakannet jotka tuovat hitusen kirkkautta eikä suinkaan mahonkia? Vai käytetäänkö kumpiakin?
 
Pakko myöntää että en tiedä. Oisko se sit kuitenkin ollut vaahterakansi joka niissä on. Muutenkin hiemoisella googletuksella vaikuttais siltä että kanneton malli taitaakin olla Les Paul Special. Eli tästä ongelmasta ei taida olla kyse...
 
Googletin: http://www2.gibson.com/Products/Ele … aul/Gibson-USA/Les-Paul-Studio.aspx
 
Ton mukaan kansi on vaahteraa. Eli kirjoitin omiani. Kiitos huomiosta.
 
Generalissimo: Miksauksessa tosiaan ylähyllyn korotus EQllä ei tuo helposti sitä "luonnollista" kirkkautta, vaan enemmän plugarin ominaissoundi korostuu... Toki jos se on haluttu juttu niin sitä kannattaa käyttäää. Mutta yleisesti imo nauhoittaessa pitäisi olla tarkkana, että se kirkkaus on jo valmiiksi messissä ettei tarvitse plugareilla kaivaa. Mieluummin liian kirkas kuin tumppu soundi kun yleisestikin EQlla leikkaamista suositellaan miksauksessa ennemmin kuin korostusta.
 
Hmm, enpä aatellukkan koskaan asiaa nän päin. Oma orkkispointtini oli siis se, että vahvarin treblepotikka saattaa muuttaa saundin aika kärkeväksi jos sen ruuvaa liian isolle. Tämmösessä tilanteessa mielestäni treblepotikka kannattaa laittaa siihen paikkaan missä se vielä kuulostaa hyvältä ja tehä se tarvittava lisäkorostus DAW:n puolella. Vahvarin treblepotikka keskittyy yleensä enemmän siihen ylämiddlesihinään (2-4 kHz).
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Arkka
04.02.2015 20:56:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Meganen potikka?
 
Sit voi koittaa ruuvata humppareista napapalat pois.

 
Ja tonen voi jättää vaikka poiskin tietty jos tuntuu siltä, että pitäis saada se "yhdelletoista". Parista oon ottanut, toiseen toimi ok, toisesta tuli liian kirkas, piti laittaa takasin :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «