Aihe: Erot kitarakaapeleissa ja niiden soundissa
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
klobasa
01.02.2015 18:49:21 (muokattu 01.02.2015 18:52:39)
varakeef: Cordialin piuha on kyllä ihan riittävän hyvää, eli ei tuolla metodilla kovin huonoa piuhaa saa aikaiseksi kuin kehnolla kolvailulla.

Cordialiakin on erilaatuisia. CIK 122 piuhasta joku kommentoi tompan arvosteluissa näin: "The only issue I found was that on the longer runs of cable you lose quite a lot of the high-end or treble frequencies on the cable. This could be resolved by using a high quality buffer but it would most likely be cheaper to use a higher quality cable to begin with!"

Kuka tietää kuinka pitkästä piuhasta oli kyse. Ajattelin hankkia tota piuhaa siihen mun lo-fi kokeiluun.
Arkka
01.02.2015 18:55:43

klobasa: Tässä videossa hyvä testi eri kaapeleiden välillä. 30 ft, eli 9 metrin piuhoissa aivan selkeitä eroja: https://www.youtube.com/watch?x-yt- … =1422579428&v=c6jyutMh6bk#t=881

Erot mielestäni sellaisia, että monella voisi tulla mieleen pitäisköhän vaihtaan kitaraan uudet mikit tai vahvariin putkia tms...

Melkonen ero kyllä. Pakko tätä on vähän tutkia joskus itekkin. Saatan liittyä "teenpä tuhnun kaapelin" -klubiin.

tommiot: Näinhän se menee.

t. Elektroniikkainsinööri

Allsprite, tänks! Tarvii testailla kun inspiraatio iskee.
varakeef
01.02.2015 19:04:06
Tulikohan tämä seikka jo esiin, mutta mikä piuhan ominaisuus aiheuttaa korkeaa kapasitanssia, pituuden lisäksi siis.

Ilmiö oli siis jotain muuta ja jostain muusta peräisin kuin resistanssi, joka on yksinkertaisesti johtimen materiaalin ominaisresistanssin ja pituuden tulo - ja piuhan paksuutta kasvattamalla saadaan suoraan ominaisreistanssia pienennettyä.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Sax-pappa
01.02.2015 19:15:36
varakeef: Tulikohan tämä seikka jo esiin, mutta mikä piuhan ominaisuus aiheuttaa korkeaa kapasitanssia, pituuden lisäksi siis.

Ilmiö oli siis jotain muuta ja jostain muusta peräisin kuin resistanssi, joka on yksinkertaisesti johtimen materiaalin ominaisresistanssin ja pituuden tulo - ja piuhan paksuutta kasvattamalla saadaan suoraan ominaisreistanssia pienennettyä.

Kapasitanssiin vaikuttaa sisäjohtimen paksuus ja etäisyys suojasukasta, sekä erityisesti näiden välisen muovin eristysvakio (dielektrisyysvakio).
LaMotta
01.02.2015 19:17:23 (muokattu 01.02.2015 19:23:08)

Hifimaailma (4/2012) oli testannut kaiutinkaapeleita ja joku yhteys oli löytynyt kuuntelukokeiden ja sähköisten muuttujien välillä. Harmi kun en nyt muista enkä löydä tuosta enempää tietoa.

Kaapeleissa pitää kuitenkin muistaa se universaali fakta, ettei yksikään lisää ääneen yhtään mitään, vaan parhaimmillaan vain vähentää vähiten.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
01.02.2015 19:36:49 (muokattu 01.02.2015 19:41:10)
Ajattelin tehdä pari hyvää piuhaa näistä: http://www.uraltone.com/elektroniik … itu-kitara-instrumenttikaapeli.html ja http://www.uraltone.com/elektroniik … itchcraft-280-mono-plugi-6-3mm.html

Tätä voisi käyttää tummempaan hyvään piuhaan: http://www.thomann.de/fi/sommer_cable_scclassique_gelbbraun.htm ei kukaan ystävällinen sielu turun alueelta ole tilaamassa mitään Thomannilta? Ei viitsisi pelkkää piuhaa tilata Saksasta asti.

Tuhnuun piuhaan en kukaan mainosta myyvänsä paskaa paukkulankaa, kumma juttu. :)
Arkka
01.02.2015 19:38:07

Gabe: Ajattelin tehdä pari hyvää piuhaa näistä: http://www.uraltone.com/elektroniik … itu-kitara-instrumenttikaapeli.html ja http://www.uraltone.com/elektroniik … itchcraft-280-mono-plugi-6-3mm.html

Tuhnuun piuhaan en kukaan mainosta myyvänsä paskaa paukkulankaa, kumma juttu. :)

Eiköhän niitä torille kohta ilmesty :D
varakeef
01.02.2015 21:57:20
Sax-pappa: Kapasitanssiin vaikuttaa sisäjohtimen paksuus ja etäisyys suojasukasta, sekä erityisesti näiden välisen muovin eristysvakio (dielektrisyysvakio).

Pitäisikö molemmat johtimet oikeastaan vedellä tyystin eri reittejä - ja miksi ne muuten vedellään sisäkkäin, miksei rinnakkain kuten kaiutinkaapeleissa on tapana?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
tommiot
01.02.2015 22:23:57 (muokattu 01.02.2015 22:27:01)
varakeef: Pitäisikö molemmat johtimet oikeastaan vedellä tyystin eri reittejä - ja miksi ne muuten vedellään sisäkkäin, miksei rinnakkain kuten kaiutinkaapeleissa on tapana?

Jos molemmat johtimet vetää eri reittiä (eli näiden kahden johtimen muodostaman silmukan pinta-alaa kasvatetaan) niin kaapelin induktanssi kasvaa ja siitä tulee parempi antenni. Koaksiaalikaapelin suojavaippa taas suojaa ulkoisilta häiriötä aiheuttavilta sähkökentiltä faradayn häkin tapaan, mutta kapasitanssi on suurempi.
McNulty
01.02.2015 22:28:51
tommiot: Jos molemmat johtimet vetää eri reittiä (eli näiden kahden johtimen muodostaman silmukan pinta-alaa kasvatetaan) niin kaapelin induktanssi kasvaa ja siitä tulee parempi antenni. Koaksiaalikaapelin suojavaippa taas suojaa ulkoisilta häiriötä aiheuttavilta sähkökentiltä faradayn häkin tapaan, mutta kapasitanssi on suurempi.

Mä tein yhden skebajohdon balansoidusta Cordialista. Kolvasin punaisen ja sinisen yhteen. Onko tälle jotain tieteellistä selitystä, hyvästä tai pahasta? :)
Shall I take you to Keillers Park?
tommiot
01.02.2015 22:37:29
McNulty: Mä tein yhden skebajohdon balansoidusta Cordialista. Kolvasin punaisen ja sinisen yhteen. Onko tälle jotain tieteellistä selitystä, hyvästä tai pahasta? :)

Isompi kapasitanssi kuin kitarapiuhassa, oletan. Oon mäkin noita tehny. Oon juottanu suojavaipan vaan vahvistimen päästä ja kitarasignaalin kuuman ja kylmän välille. Oletan että näin on esim. Procon piuhoissa.
Tiku35
02.02.2015 00:00:57
Mitäs mieltä olette Spectraflex johdoista?
http://www.customsounds.fi/spectraflex-vintage-series-gc-cable.html

Tiku
WanhaWetäjä
02.02.2015 01:23:36

McNulty: Mä käytän Voxin 9m kierrejohtoa tarkoituksella syömään Straton ja Telen yläkertaa.
#onhyvä

Vitsi?
Eikö sulla ole kitaroissasi tonepotikkaa lainkaan?
Tai vahvistimessa treblesäätöä?

Oletko tehnyt vertailevaa tutkimusta siitä MITEN soundi eroaa JOS soitat hyvällä normi piuhalla ja pudotat vähän yläpäitä jostain muualta sen sijaan että käytät kierrejohtoa yläpäitä syömään?

Ts MITEN perusssoundi eroaa jos yläkertaa tiputtaa joko piuhalla tai potikoilla?
Voiko sen kuulla kun vedetään nimperkeleesti keikalla ja meteli lauteilla on sellanen että hyvä jos kuulee oman soittonsa edes jotenkin?
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Megadethh2
02.02.2015 01:51:23
WanhaWetäjä: Vitsi?
Eikö sulla ole kitaroissasi tonepotikkaa lainkaan?
Tai vahvistimessa treblesäätöä?

Oletko tehnyt vertailevaa tutkimusta siitä MITEN soundi eroaa JOS soitat hyvällä normi piuhalla ja pudotat vähän yläpäitä jostain muualta sen sijaan että käytät kierrejohtoa yläpäitä syömään?

Ts MITEN perusssoundi eroaa jos yläkertaa tiputtaa joko piuhalla tai potikoilla?
Voiko sen kuulla kun vedetään nimperkeleesti keikalla ja meteli lauteilla on sellanen että hyvä jos kuulee oman soittonsa edes jotenkin?

Eipä taida mikään vitsi olla, lueppas vaikka tämä mielenkiinnosta (Esimerkkejä aikamme legendoista-kohdasta asti ainakin):
http://backstageblogi.fi/tutoriaalit/kapasitanssi

Itekkin kyllä mielummin soittasin tuollasen kierrejohdon kanssa kuin tonepotikka rullattuna jos sellasta soundia hakisin, mutta kukin tavallaan.
klobasa
06.02.2015 16:09:08
klobasa: On paljon "mukavampaa" hakea soundiin parannusta jostain muualta kuin niinkin tylstästä asiasta kuin kaapelista. Voi vaan kuvitella kuinkahan monta miljoonaa sähkökitaraakin ovat saaneet uudet mikit koska soundi oli liian tunkkainen tai liian kirkas tms. vaikka korjaava toimenpide olisi voinut olla vaihtaa muutaman euron hintaisen potikan arvoa suuntaan tai toiseen. Eihän se nyt ole niin "kivaa" vaihtaa potikka kuin hankkia uus mikkisetti.

Itse itseäni lainaten.

Ei nyt liity varsinaisesti kaapeleihin, mutta noihin pieniin sävyeroihin -- joihin esim. erilaiset kaapelit mielestäni kuuluu. Mulla on nyt tällä hetkellä käsillä yllä kuvailemani kaltainen tilanne, jossa moni olisi jo laittamassa kitaran mikkisetin vaihtoon. Itsekin huomasin jo googlailevani uutta mikkisettiä.

Stratossa jäi yläpää liian tuhnuksi. Ei auttanut vaikka väänsi tonet ja volan täysille. Kitarassa on normaalit 250K potikat. Leikkasin tonepotikat kokonaan pois käytöstä ja "voila", hakemani soundi oli siinä. Kadoksissa ollut yläpää löytyi ja soundista tuli selkeästi erottelevampi. Eli ratkaisu on jälleen kerran potikoiden vaihtaminen 250K -> isompiin.
Gabe
06.02.2015 17:35:48
Jaa`a, sain nyt piuhat kasaan ja tein vertailua noihin aiemmin käytössä olelisiin kaapeleihin. En huomaa niin minkäänlaista eroa aiempiin nähden. Ei mulla nuo mitään halvinta paukkulankaa nyt aiemminkaan ole ollut, mutta odotin että jos jotain eroja olisi sentään huomannut.
Sarko
06.02.2015 17:57:48
Gabe: Jaa`a, sain nyt piuhat kasaan ja tein vertailua noihin aiemmin käytössä olelisiin kaapeleihin. En huomaa niin minkäänlaista eroa aiempiin nähden. Ei mulla nuo mitään halvinta paukkulankaa nyt aiemminkaan ole ollut, mutta odotin että jos jotain eroja olisi sentään huomannut.

Jännä. Tosin ite oon sellanen puukorva että en ole koskaan soundieroja huomannut piuhoista, tarkemmin ajateltuna ei ole ehkä myöskään asia kiinnostanut.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Ziggy Bubba
06.02.2015 18:09:58 (muokattu 06.02.2015 18:11:14)

Sarko: Jännä. Tosin ite oon sellanen puukorva että en ole koskaan soundieroja huomannut piuhoista, tarkemmin ajateltuna ei ole ehkä myöskään asia kiinnostanut.

Ite huomasin selkeä eron kun vaihdoin turhan pitkät piuhat lyhyempiin ja "parempiin". Tämän seurauksena tiputin vahvarista pikkasen diskanttia.

Tässä nää mun kertaheiton piuhamuutokset:
(Kitarasta ekaan pedaaliin) 5m perus-Cordial vaihtui 3m CGK 175 -lakun Cordialiin:
http://www.thomann.de/fi/cordial_csi_3_pr175.htm

Efektilenkin 3m peruslakut vaihtui halpoihin 1,5m Rean-plugisiin:
http://www.thomann.de/fi/cordial_cfi_15_rr.htm

Neljä tommosta Rean-plugista patchiä vaihtui Sommer Cableen:
http://www.thomann.de/fi/sommer_cable_spirit_xs_highflex_03.htm

Eroa siis tuli, mutta yhä mulla ois korvin kuultavasti/hiukan kirkkaampi tone jos soittasin suoraan kitarasta vahvariin, ei varmaan iso yllätys. Tohon ekaan piuhaan tykkään panostaa vähän enemmän (18,50e tarkkaan ottaen), koska sitä tulee venkslattua paljon muita enemmän.

E: Mulla on siis suht paljon efektejä, kuusi vahvarin edessä ja kaksi loopissa.
Meikä Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
Gabe
06.02.2015 18:37:54
Sarko: Jännä. Tosin ite oon sellanen puukorva että en ole koskaan soundieroja huomannut piuhoista, tarkemmin ajateltuna ei ole ehkä myöskään asia kiinnostanut.

Testailin vielä toisen kerran. Ei niin mitään eroa soundissa. Eipä siinä aiemminkaan mitään vikaa ole ollut, ilmeisesti en ole jäänyt mistään paitsi tai sitten nuo minun aiemmin hankkimat valmiskaapelit ovat jo ihan hyviä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)