Aihe: iPad apuna keikalla
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16 17
ferodoz
29.01.2015 18:05:18

WanhaWetäjä: Jo vain...vähän asian vierestä ensin eli hommasin iPadiin kontrollerisoftan (0€) Logic X:lle, ihan jees lisä kun ei tarvi koko ajan hiirellä pelata.

Itse asiasta, meille on tulossa bandikäyttöön QSC:n digimiksutin jota voi ohjailla joko iPadilla tai sen omalla kosketusnäytöllä, jokainen voi säätää esim omat monitorit miten lystää kuin myös voi käydä tsekkaan oman PA-soundinsa mieleisekseen, odotan mielenkiinnolla ko kampetta.

Ennenkuin joku älypää kerkiää niin varajärjestelmä on olemassa eli pikkumikseri matkasssa, on ollut tähänkin asti koska käytössä on ollut Yamahan digimikseri, PA on aktiivi.

http://www.musacorner.fi/live/mikserit/qsc_touchmix_16?order=DESC

Kyllä kansio olis varmempitoiminen tohon miksaamiseen. Kukaan ei osaa enää kirjoittaa nuotteja jos kaikki vain käyttää tietokoneita ja iPädejä.
Just a face in the crowd.
baron
29.01.2015 22:06:01 (muokattu 29.01.2015 22:12:02)

ferodoz: Kyllä kansio olis varmempitoiminen tohon miksaamiseen. Kukaan ei osaa enää kirjoittaa nuotteja jos kaikki vain käyttää tietokoneita ja iPädejä.

Mä aloitin nuottien kirjoittamisen jollain nuotinkirjoitusohjelmalla (Notepad?) ja sen jälkeen päivitin Finaleen enkä koskaan ollut kirjoittanut nuotteja käsin.
Sitten kun aloin kulkea erilaisilla jazz/pop/rock leireillä joiden teoriatehtäviä piti käsin kirjoitella niin olin täysin uunona!

Nuotinkirjoitusohjelma pistää aina sävellajin etumerkit kohdalleen. Mä tiedän mitkä sävelet missäkin sävellajissa on alennettuja/ylennettyjä mutta en vieläkään osaa kirjoittaa niitten etumerkintöjä oikeassa järjestyksellä oikealle oktaaville!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
29.01.2015 22:53:30 (muokattu 29.01.2015 22:54:21)
baron: Mä aloitin nuottien kirjoittamisen jollain nuotinkirjoitusohjelmalla (Notepad?) ja sen jälkeen päivitin Finaleen enkä koskaan ollut kirjoittanut nuotteja käsin.
Sitten kun aloin kulkea erilaisilla jazz/pop/rock leireillä joiden teoriatehtäviä piti käsin kirjoitella niin olin täysin uunona!

Mä taas aloitin nuottien kirjoittamisen ihan kynällä ja paperilla, mut oon mä nyt jo 15 vuotta kirjoittanut pääosin nuotinnusohjelmalla.
Sitä ennen kaikki biisit tuli pändillekin kirjoitettua paperille.
Toi taplettitietokoneen yleistyminen pitää kyllä ottaa kirjoitellessa huomioon, eli esim. toisinaan 'tiivistää' alkuperäistä nuottia.
ÄM
30.01.2015 12:18:36

WanhaWetäjä: Jo vain...vähän asian vierestä ensin eli hommasin iPadiin kontrollerisoftan (0€) Logic X:lle, ihan jees lisä kun ei tarvi koko ajan hiirellä pelata.

Itse asiasta, meille on tulossa bandikäyttöön QSC:n digimiksutin jota voi ohjailla joko iPadilla tai sen omalla kosketusnäytöllä, jokainen voi säätää esim omat monitorit miten lystää kuin myös voi käydä tsekkaan oman PA-soundinsa mieleisekseen, odotan mielenkiinnolla ko kampetta.

Ennenkuin joku älypää kerkiää niin varajärjestelmä on olemassa eli pikkumikseri matkasssa, on ollut tähänkin asti koska käytössä on ollut Yamahan digimikseri, PA on aktiivi.

http://www.musacorner.fi/live/mikserit/qsc_touchmix_16?order=DESC

Vittu, että tulee näitä uusia iPad-ohjattavia ym digi-miksereitä.
Ei siinä, hyvä hommahan se on ja itsekin erittäin tyytyväisenä vetelen X32-rack-mikserillä.
Mutta heti huomaa markkinatilanteen siitäkin, ettei vanhaa 01v96vcm:ää saa kaupaks enää millään. Jos joku tarvii, saa tarjota. (On torilla ollu, monta kertaa)

Näppärältä vaikuttaa tuo qcs:n malli myös.
Toistaiseksi vielä, mitä uusia malleja, speksien osalta, syynäilee, niin koen (ihan ilman itsepetostakin), että yhä päätyisin X32-rack:iin.

Ja mielestäni nämä jutut sopii tähänkin ketjuun, niin selkeän ryhmänsä tuntuu jo muodostavan nämä iPad (tai muu tabletti) ohjattavat miksuttimet.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Roweami
30.01.2015 22:04:27 (muokattu 30.01.2015 23:23:22)
Saa siitä lottovoittoa paremmalla todennäköisyydellä aivokasvaimen.

Kukan ny laittais päätään mikroaaltouuniin (sama taajuus 2,4 GHz).

Jos soittaja on koko aian rikimoressa.

Häntä ei kauaa kattella.

Hää ei ole läsnä.
Einherjar
30.01.2015 23:32:45
Roweami: Saa siitä lottovoittoa paremmalla todennäköisyydellä aivokasvaimen.

Kukan ny laittais päätään mikroaaltouuniin (sama taajuus 2,4 GHz)

http://www.mememaker.net/static/images/memes/554196.jpg

Foliohatut kehiin ja paistamaan makkaraa kännykällä.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
EP
31.01.2015 14:12:58
Kaikki on hyvin niin kauan kun se "iPad" on vaan apuna..
jape2
31.01.2015 16:37:31
EP: Kaikki on hyvin niin kauan kun se "iPad" on vaan apuna..

Juu, sitten kun se hyökkää päälle, on peli pelattu..ainakin hetkeksi!
Soettakkee humppoooooooo!
baron
31.01.2015 19:20:02 (muokattu 01.02.2015 13:34:30)

Miten niin? Mä oon toivonut että iPad hoitaa keikan muuten paitsi että mä nostan liksan!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
WanhaWetäjä
01.02.2015 10:44:44 (muokattu 01.02.2015 10:45:45)

Siitähän tässä topicissa on kyse.
Ymmärrän toki että kaikkeen uuteen epäileväisen negatiivisesti ja vähättelevästi suhtautuvana yrität vetää asiaa suuntaan että mitä jos iPad ottaa "ylivallan", tärkein eli soittaminen unohtuu ja homma menee säätämiseksi.
Miksaamisen suhteen näin saattaakin aluksi käydä koska tilanne on uusi ja kun oikeastaan ekaa kertaa jokaisella on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa
siihen miltä se oma soitto kuulostaa PA:asta käsin niin lopputulos voi olla pahimmillaan "liian monta kokkia, huono soppa" -osastoa.

Jos bandissa on neljä jäsentä + solisti niin jokaisella on varmasti oma käsityksensä mm siitä mikä on hyvä/oikea soundi/balanssi. Solistia/solisteja ei pidä päästää iPadin kanssa omaa lauluaan säätämään, jos balanssitaju on samaa luokkaa kuin mitä on monitoroinnin suhteen niin kellään ei ole kivaa ;-)

Kaikki uusi vaatii asioihin perehtymistä, meillä on mahdollisuus erään tutun kiipparistin kautta päästä oikealle tanssipaikalle vaikka koko päiväksi treenaamaan uuden systeemiin kanssa, toivon mukaan näin myös tapahtuu. Se mikä ko systeemissä on myös erittäin jees soittoa voi tallentaa nopealle ulkoiselle levylle/muistitikulle/flasmuistille joko livemix 2-raita stereona tai max 16 raitaa(?) waweina joita voi sitten editoida millä vaan DAWilla, meidän tapauksessa se on Logic Pro X + iPad kontrollerina, tässäkin tapauksessa iPad lähinnä apuna.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
ha55i
01.02.2015 15:13:20 (muokattu 01.02.2015 15:33:23)
Ipad ottaa vallan...

http://youtu.be/jgXfRGLTdyg

Ps. Mistä muuten johtuu se, että tähän iPadiin (ja ilmeisesti muihinkin nykyvempeleisiin) suhtautuu kaikkein avoimimmin toi senioriosasto? Eikös niiden pitäisi olla vänkäämässä vastaan ja muistelemassa vanhoja hyviä aikoja haitarin ja läskibasson varressa :)
Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt.
baron
01.02.2015 15:55:29

ha55i: Ipad ottaa vallan...

Ps. Mistä muuten johtuu se, että tähän iPadiin (ja ilmeisesti muihinkin nykyvempeleisiin) suhtautuu kaikkein avoimimmin toi senioriosasto? Eikös niiden pitäisi olla vänkäämässä vastaan ja muistelemassa vanhoja hyviä aikoja haitarin ja läskibasson varressa :)

No kun meille kalkkiksille iPhonen näyttö on liian pieni!
EP
01.02.2015 15:55:35
WanhaWetäjä: Siitähän tässä topicissa on kyse.
Ymmärrän toki että kaikkeen uuteen epäileväisen negatiivisesti ja vähättelevästi suhtautuvana yrität vetää asiaa suuntaan että mitä jos iPad ottaa "ylivallan", tärkein eli soittaminen unohtuu ja homma menee säätämiseksi.
Miksaamisen suhteen näin saattaakin aluksi käydä koska tilanne on uusi ja kun oikeastaan ekaa kertaa jokaisella on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa
siihen miltä se oma soitto kuulostaa PA:asta käsin niin lopputulos voi olla pahimmillaan "liian monta kokkia, huono soppa" -osastoa.

Jep, en tykkää että laitetaan sanoja toisen suuhun..
Mitä tulee uuteen asiaan suhtautumiseen, niin onhan mulla ollu aika pian markkinoille tullessa esim. midilaitteet kitaraan ja bassoon, erilaisia virityksiä ja ohjaimia niihin.
Tietokoneitakin käytin jo 80 -luvulla, hih! :)
Uskoin midisoittimien tuovan uusia mahdollisuuksia tehdä musiikkia, lopulta kyllästyin ja myin lähes kaikki pois.
Midiä tulee edelleen käytettyä, silloin kun on tarvis, esim. Sonar sekvensseri on välillä kovasti käytössä..
Sähkörummut katson joissain tapauksissa erittäin hyviksi vaihtoehdoiksi perinteisten rumpujen tilalle.
Mutta mitäs vit*ua se taas sulle kuuluu? ..näin ystävällinen huomautus :D

Jos bandissa on neljä jäsentä + solisti niin jokaisella on varmasti oma käsityksensä mm siitä mikä on hyvä/oikea soundi/balanssi. Solistia/solisteja ei pidä päästää iPadin kanssa omaa lauluaan säätämään, jos balanssitaju on samaa luokkaa kuin mitä on monitoroinnin suhteen niin kellään ei ole kivaa ;-)

Aivan, useinhan oikea miksaaja ei tykkää jos soittajat menee räpeltämään..
muutaman kerran päässy nauttimaan sitäkin ihanuutta.
Riippuu solistista, ei mulla ole koskaan ollut mitään vastaan jos tietää mitä tekee, on se sitten solisti tai basisti, tai kuka tahansa soittaja/ laulaja.
EP
01.02.2015 15:57:04
ha55i: Ipad ottaa vallan...

Juu ja nuoret soittaa läskibassoa ja haitaria ..näin mä sen nään!
Roweami
01.02.2015 21:31:10
WanhaWetäjä:.siihen miltä se oma soitto kuulostaa PA:asta käsin niin lopputulos voi olla pahimmillaan "liian monta kokkia, huono soppa" -osastoa.

Sentään yks täyspäinen.

Elämyksistä maksetaan ja sen perässä kuljetaan.

-Totuuden nimissä, jotkut osaavat tämän tairon.

Ne voi laskia sormin.
ferodoz
01.02.2015 21:33:09

Roweami: Sentään yks täyspäinen.

Elämyksistä maksetaan ja sen perässä kuljetaan.

-Totuuden nimissä, jotkut osaavat tämän tairon.

Ne voi laskia sormin.

Niin jotkut osaa kulkea elämyksien perässä ja maksaa siitä? Vai kuinka?
Roweami
01.02.2015 21:41:17 (muokattu 01.02.2015 22:13:44)
ferodoz: Niin jotkut osaa kulkea elämyksien perässä ja maksaa siitä? Vai kuinka?

Joka ei tätä tajua.

On valinnut väärän ammatin.
ferodoz
02.02.2015 00:57:36

Roweami: Joka ei tätä tajua.

On valinnut väärän ammatin.

No täytyy.

Kyllä myöntää että sitten.

Olen näin tehnyt.

Juuri.
musamies
05.02.2015 12:24:48
Mullakin on nyt iPad AIR 2 suurimmalla muistilla.

Ajatus on, että ennen isossa kirjakasassa ollutta nuottiläjää pystys hyödyntää sähkösenä. Oma kirjakasa on niin painava, että sitä on hankala kantaa.

Kai tällasesta saa papereitakin tulostettua jos niille tarvetta ilmenee.

Onkos näihin myytävänä jotain valmiita hyvin tehtyjä sähkösiä nuottikirjoja vähän kuin tyyliin Fake Book ja mistä kannattaa ostaa? Varmaan aika pelkistettyyn muotoon kirjotetut nuotit toimis tällasessa kun ei puhuta mistää jättikokoisesta näytöstä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)