Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Thomas-Ginex menetelmä nauhojen hiontaan
1
discominister
29.01.2015 13:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Kiinnostaisi hoitaa nauhojen hionta itse ja vastaan tuli tällainen tee-se-itse menetelmä:
https://www.youtube.com/watch?v=-3u6U7PIq6U
 
Koko setti maksaisi tilattuna about 35€, joka on varsin houkutteleva, vastaan todella-kallis-homma kun vie teetettäväksi. Vähän aikaa meni tajuta miten tuo "crowning" osio toimii, mutta kyllä se sitten käykin järkeen. Foorumeilla porukalla on ollut erittäin hyviä kokemuksia kyseisestä menetelmästä.
 
Mitäs olette mieltä? Voiko olla hyvä systeemi? Pohdin tässä parhaillaan, ostaako tuollainen setti vai sitten tavallinen kolmioviila. Freestyle viilaus ei ole meikäläisen vahvoja puolia ja pelottaa, että tulee silpastua liikaa ja epätasaisesti.
 
GiovanniDiRondo
29.01.2015 13:17:41 (muokattu 29.01.2015 13:20:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Terve!
 
Kiinnostaisi hoitaa nauhojen hionta itse ja vastaan tuli tällainen tee-se-itse menetelmä:
https://www.youtube.com/watch?v=-3u6U7PIq6U
 
Koko setti maksaisi tilattuna about 35€, joka on varsin houkutteleva, vastaan todella-kallis-homma kun vie teetettäväksi. Vähän aikaa meni tajuta miten tuo "crowning" osio toimii, mutta kyllä se sitten käykin järkeen. Foorumeilla porukalla on ollut erittäin hyviä kokemuksia kyseisestä menetelmästä.
 
Mitäs olette mieltä? Voiko olla hyvä systeemi? Pohdin tässä parhaillaan, ostaako tuollainen setti vai sitten tavallinen kolmioviila. Freestyle viilaus ei ole meikäläisen vahvoja puolia ja pelottaa, että tulee silpastua liikaa ja epätasaisesti.

 
Miten se "crowning" sitten toimii?
 
Edit: ok, no joo miksei..
 
jusu68
29.01.2015 13:20:42 (muokattu 29.01.2015 13:24:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpa kyllä mielenkiintoinen keksintö.
 
Olen muutamiin kitaroihin vaihtanut nauhat. Ja vaikka kuin ne hioo tasoon, niin kielten laiton jälkeen joutuu jotain nauhaa vähän parsimaan.
 
Tuolla systeemillä voisi ihan viimeisen hionnan hoitaa kielten kanssa.
 
joseplluissans
29.01.2015 13:41:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tota noin, ois kiva nähdä lähikuva nauhasta ton käsittelyn jälkeen. Ei meinaa vakuuttanu toi metodi. Sille on syynsä miksi nauharempat maksaa...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
kojones
29.01.2015 13:43:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kruunaus on tolla metodilla tehtynä aika sinne päin, kuten myös kiillotus. Parhaimmillaankin lopputulos voi olla "ihan kiva".
 
discominister
29.01.2015 14:02:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Kruunaus on tolla metodilla tehtynä aika sinne päin, kuten myös kiillotus. Parhaimmillaankin lopputulos voi olla "ihan kiva".
 
Tätä itsekin vähän uumoilin. Mutta budjettiratkaisuksi "ihan kiva" lopputulos voi olla.. no ihan kiva.
 
basisti1971
29.01.2015 14:06:00 (muokattu 30.01.2015 12:52:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Jenkkilää parhaimmillaan, liki joka lauseessa vilahti maaginen PATENTED :D.
 
kojones: Kruunaus on tolla metodilla tehtynä aika sinne päin, kuten myös kiillotus. Parhaimmillaankin lopputulos voi olla "ihan kiva".
 
+1
 
Toimiihan tuo, ja varmasti parantaa uuden (Itämaisen-)tusinakepin soitettavuutta hurjasti, mutta tokkopa kukaan vakavissaan nauhajumppaa vieraille tekevä moista ainakaan suosittelisi, saati sitten mainostaisi käyttävänsä.
 
Kait jollain jumbo tai super-jumbo nauhoilla "crowningin" aiheuttama nauhojen madaltuminen menisi vielä hyväksyttäviin rajoihin kun matskua on hukattavaksi asti, mutta helposti menetetään 2 nauhojen hiontamahdollisuutta kerralla yhden sijaan, seikka joka on matalilla/ohuilla nauhoilla usein liikaa.
 
Katanat ovat selvästi kalliimpia, mutta suorana/ei-säädettävänä versiona helppoja tehdä itse, ja niilläkin pääsee kuulemma Plekkiä parempaan lopputulokseen.
Tiedä sitten, en koskaan ole Plekattua hipelöitsenyt.
 
Mitä crowning-viiloihin tulee, T-Kaupan halpiksellakin menee normi nikkeli-nauhat harrastemielessä aivan loistavasti.
Paljon/ammatikseen jos tekee -tai rosterisia suosii- ostaa sitten laadukkaampaa, tai hakkaa itse.
 
T:Samuli
 
discominister
29.01.2015 14:16:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Kait jollain jumbo tai super-jumbo nauhoilla "crowningin" aiheuttama nauhojen madaltuminen menisi vielä hyväksyttäviin rajoihin kun matskua on hukattavaksi asti, mutta vähänkin matalammilla menetetään 2 nauhojen hiontamahdollisuutta kerralla, joka on usein liikaa.
 

 
Muistaakseni jossain foorumilla todettiin, että tuolla tehtäessä lähtee helposti liikaa pois, joten suositeltiin tekemään hitaasti ja maltilla.
 
rrroope
30.01.2015 11:15:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ensimmäisenähän tuossa hiotaan nauhat tasoon palikan ja hiomapaperin kanssa. tää on kai ihan hyväksyttävä menetelmä mut tuskin tähän tarvii mitään ulkomaista settiä tilata? hiomapaperia saa rautakaupasta ja palikoita, no niitä on maailma täynnä, koettaa vaan etsiä suoran sellaisen. säästetyt rahat voi sit vaikka käyttää sen oikean nauhojen pyöristysviilan ostamiseen.
 
basisti1971
30.01.2015 13:12:46 (muokattu 30.01.2015 13:13:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
discominister: Muistaakseni jossain foorumilla todettiin, että tuolla tehtäessä lähtee helposti liikaa pois, joten suositeltiin tekemään hitaasti ja maltilla.
 
Ihan hyvä neuvo, joka saisi olla paremmin painotettuna videollakin, mutta kuinkahan hyvin joku selvästi kohderyhmänä oleva nuori jannu malttaa tehdä hitaasti ja maltilla :).
 
Vielä kun hätiköiden keskeltä lähtee enemmän kuin päistä, on katastrofin ainekset valmiina.
 
Toisaalta...
 
Saahan siinä sitten joku ammattimies vaihtaakseen nauhat ;).
 

 
rrroope: ensimmäisenähän tuossa hiotaan nauhat tasoon palikan ja hiomapaperin kanssa. tää on kai ihan hyväksyttävä menetelmä mut tuskin tähän tarvii mitään ulkomaista settiä tilata?
 
Aika heikoissa kantimissa taitaa olla nostettujenkaan kielien alle mahtuvien tarpeeksi tukevien"palikoiden" saatavuus, ellei itsellä ole mahdollisuutta/vehkeitä/taitoa moisia valmistaa.
Tuo "veto päällä" metodi kun on omasta mielestä ainoa fiksu pointti koko menetelmässä.
Itse suoristelisin vielä kaulan ja vetelisin pidemmällä palikalla/stagalla.
 

 
rrroope: ... palikoita, no niitä on maailma täynnä, koettaa vaan etsiä suoran sellaisen.
 
Ja kun on löytänyt suoran, ajaa siihen vaikka sirkkelillä tai jyrsimellä oikean säteen, niin ei tule ihan yhtä helposti itse tehdyn näköistä.
 
T:Samuli
 
MPU
01.02.2015 11:34:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko joku jämäkkä alumiinikulma tollaiseen hyvä? Sellainen, joka mahtuisi kielten alle, joku 10mm leveä vaikka se otelaudalle tuleva osa. Se kädensijapuoli sit vaikka kuin leveä, se toisi sen jäykkyyden ettei hiomapinta taipuile. Tollaisella hioen niin, että otelaudan puoleinen lape on koko ajan tasaisesti nauhoja vasten, ei kulmallaan. Sit normaalit kruunaukset ja kiillotukset perään.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
joseplluissans
01.02.2015 13:40:52 (muokattu 01.02.2015 13:41:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en tajua tommosta "vaivattomasti priimaa" -asennetta. Kaula irti, kaularautaa säätäen suoraksi ja pitkää alumiiniprofiilia käyttäen nauhojen hionta. Tämän jälkeen _oikealla_ crowningviilalla (Ei oo kalliita ebaystä löytyy kolmellakympillä) se nauhojen pyöristys. Eikä se kiillotus ole mitään rakettitiedettä. Ei oo paljon vaikeampaa ja tulee varmasti hyvä. Eikä tarvii maksaa patentista ;)
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
MPU
01.02.2015 15:18:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Mä en tajua tommosta "vaivattomasti priimaa" -asennetta. Kaula irti, kaularautaa säätäen suoraksi ja pitkää alumiiniprofiilia käyttäen nauhojen hionta. Tämän jälkeen _oikealla_ crowningviilalla (Ei oo kalliita ebaystä löytyy kolmellakympillä) se nauhojen pyöristys. Eikä se kiillotus ole mitään rakettitiedettä. Ei oo paljon vaikeampaa ja tulee varmasti hyvä. Eikä tarvii maksaa patentista ;)
 
Kielten jännitys päällä ja ilman on kaksi eri tapaa hioa nauhat. Ei välttämättä mitenkään vaivattomasti priimaa. Samaa mieltä olen toki tällaisesta jutun alussa esitellystä sinne päin-tavasta. Varmasti todella epätasaiset nauhat paranee noinkin mutta ei niistä priimat tule.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
73nd3r
01.02.2015 20:03:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Mä en tajua tommosta "vaivattomasti priimaa" -asennetta. Kaula irti, kaularautaa säätäen suoraksi ja pitkää alumiiniprofiilia käyttäen nauhojen hionta. Tämän jälkeen _oikealla_ crowningviilalla (Ei oo kalliita ebaystä löytyy kolmellakympillä) se nauhojen pyöristys. Eikä se kiillotus ole mitään rakettitiedettä. Ei oo paljon vaikeampaa ja tulee varmasti hyvä. Eikä tarvii maksaa patentista ;)
 
Muuten samaa mieltä, mutta tuo crowning-viilan käyttö riippuu siitä mihin on tottunut, ei sovi esim. mun käsiin kun on aikanaan opetellut muuten.
Linkissä Dan-setä näyttää miten kolmioviilalla tehdään nättiä (noin 1:15 min kohdasta - ja kannattaa pyöristää kolmioviilasta ne terävät kulmat): https://www.youtube.com/watch?v=HOloalsCVAY
 
discominister
01.02.2015 22:38:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän, että täällä on suositeltu perinteisiä keinoja, mutta kysynpä nyt viisaammilta kuitenkin: Mitäs mieltä olette tällaisesta työkalusta?
 
https://www.youtube.com/watch?v=5K7lPOBYKZY
 
joseplluissans
02.02.2015 10:26:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Tiedän, että täällä on suositeltu perinteisiä keinoja, mutta kysynpä nyt viisaammilta kuitenkin: Mitäs mieltä olette tällaisesta työkalusta?
 
https://www.youtube.com/watch?v=5K7lPOBYKZY

 
Noitakin tavaramerkkisuojattuja viiloja myydään ebayssä pikkurahalla. Saahan tollakin sinne päin :P
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «