Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: FireWire läppäri?
1 2
humppahanuristi
28.01.2015 15:45:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs on vuoden 2015 tilanne, onko kannettavissa enää missään muissa kuin ehkä omenakoneissa Firewirejä?
Ajattelin kuitenkin PC-puolella pysyä.
 
Ei muuten mutta tuo äänitysmikseri on firewire-vehje ja sitten menisi koko paletti uusiin puihin eikä se houkuta.
 
Humpasta rautalankaan...
PIM
28.01.2015 15:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Mikäs on vuoden 2015 tilanne, onko kannettavissa enää missään muissa kuin ehkä omenakoneissa Firewirejä?
Ajattelin kuitenkin PC-puolella pysyä.

 
Vieläkö omenapuolella on firewirejä? Taitaa olla mennen talven lumia koko FW ja USB tulevaisuutta.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Mikael
28.01.2015 16:18:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omenakoneessa on Thunderbolt joka on tosin adapterin läpi yhteensopiva FW400/800-hommain kanssa.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
nakedzen
28.01.2015 17:55:37 (muokattu 28.01.2015 17:56:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Vieläkö omenapuolella on firewirejä? Taitaa olla mennen talven lumia koko FW ja USB tulevaisuutta.
 
Thunderbolt on tulevaisuutta. Yleistyy PC:lle kanssa kohta.
 
http://www.infoworld.com/article/26 … --thunderbolt-rumbles-into-pcs.html
Humanoid
29.01.2015 11:30:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä Thunderboltkin on luultavasti väistymässä USB3:n tieltä jossain vaiheessa.. Omenakoneissa Thunderbolt toimii samanaikaisesti myös DisplayPort-ulostulona, joten tuskin se niistä hetkeen häviää.
 
ferodoz
29.01.2015 20:37:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mulla on ainakin (MacBook Pro vm2011) sekä thunderbolt että fw800.
 
Just a face in the crowd.
Henri Henri Olavi
30.01.2015 10:37:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ferodoz: Kyllä mulla on ainakin (MacBook Pro vm2011) sekä thunderbolt että fw800.
 
Vanhoissa MBP:ssa oli joo. Ei ole enää. Oliskohan se tuo 2011-vuosi ollut vika jolloin noissa vielä FW oli.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Humanoid
31.01.2015 08:19:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Vanhoissa MBP:ssa oli joo. Ei ole enää. Oliskohan se tuo 2011-vuosi ollut vika jolloin noissa vielä FW oli.
 
2012. Sellanen tässä edessä komeilee edelleen :)
 
Henri Henri Olavi
31.01.2015 13:11:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humanoid: 2012. Sellanen tässä edessä komeilee edelleen :)
 
Okei. Muistin väärin.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
nakedzen
03.02.2015 02:14:07 (muokattu 03.02.2015 02:15:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humanoid: Kyllä Thunderboltkin on luultavasti väistymässä USB3:n tieltä jossain vaiheessa.. Omenakoneissa Thunderbolt toimii samanaikaisesti myös DisplayPort-ulostulona, joten tuskin se niistä hetkeen häviää.
 
TB on 2x nopeampi kuin USB3 niin en kyllä keksi miksi häviäisi. Ja Thunderbolt2 on 4x nopeampi kuin USB3.
-Q-
03.02.2015 09:45:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nakedzen: TB on 2x nopeampi kuin USB3 niin en kyllä keksi miksi häviäisi. Ja Thunderbolt2 on 4x nopeampi kuin USB3.
 
Historia on näyttänyt aika monta kertaa että aina se paperilla parempi ei voita. yksi USB3:n erinomainen valtti on yhteensopivuus planeetan tsiljoonan vanhan USB-laitteen kanssa jolloin TB on väkisin alakynnessä.
 
PIM
03.02.2015 11:48:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kenelle ja kuinka monessa tapauksessa on tullut eteen se tilanne, että USB3.0 siirtonopeus aiheuttaa selkeän pullonkaulan systeemissä?
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
-Q-
03.02.2015 12:46:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Kenelle ja kuinka monessa tapauksessa on tullut eteen se tilanne, että USB3.0 siirtonopeus aiheuttaa selkeän pullonkaulan systeemissä?
 
Ehkä jollekkin niistä joiden mielestä USB:n kaista ei edelleenkään riitä kuin kahdelle kanavalle. Myyttiä ylläpidetään välillisesti laitevalmistajien toimesta kun vaikkapa mikseristä saa talteen USB narulla vain main outin.
 
Mutta itseasiassa USB 3.1 nopeus on sama 10Gb/s. Arvioiden mukaan uutta standardia hyödyntäviä oheislaitteita nähdään jo myöhemmin tänä vuonna.
 
ganesha
04.02.2015 19:02:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Historia on näyttänyt aika monta kertaa että aina se paperilla parempi ei voita. yksi USB3:n erinomainen valtti on yhteensopivuus planeetan tsiljoonan vanhan USB-laitteen kanssa jolloin TB on väkisin alakynnessä.
 
Vanhoilla USB-laitteilla kun ei musakäytössä tee enää vuonna 2015 vittuakaan :)
 
PIM
05.02.2015 09:25:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Myyttiä ylläpidetään välillisesti laitevalmistajien toimesta kun vaikkapa mikseristä saa talteen USB narulla vain main outin.

 
Mites mulla on sellanen muistikuva, että tää ero FW ja USB mikserien välillä olisi johtunut aikanaan siitä, että joku elektroniikkakomponenttien valmistaja olisi tehnyt FW ohjainpiirin, jolla monikanavaäänen välityksen FW piuhaa pitkin sai toteutettua huomattavasti helpommalla kuin USB:ssä, eikä ero olisi liittynyt välttämättä mitenkään väylien välityskykyeroihin?
 
Googlehan sen osasi kertoa. Ilmeisesti kaikki FW mikserit käyttää kai vieläkin TC Applied Technologies firman DICE II chipsetiä tai sen uudempaa versiota.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Spedemix
05.02.2015 09:45:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Mites mulla on sellanen muistikuva, että tää ero FW ja USB mikserien välillä olisi johtunut aikanaan siitä, että joku elektroniikkakomponenttien valmistaja olisi tehnyt FW ohjainpiirin, jolla monikanavaäänen välityksen FW piuhaa pitkin sai toteutettua huomattavasti helpommalla kuin USB:ssä, eikä ero olisi liittynyt välttämättä mitenkään väylien välityskykyeroihin?
 
Googlehan sen osasi kertoa. Ilmeisesti kaikki FW mikserit käyttää kai vieläkin TC Applied Technologies firman DICE II chipsetiä tai sen uudempaa versiota.

 
Enpä tiennytkään tällaista. Mä jotenkin luulin, että se FW/USB2 ero perustui vaan siihen iänikuiseen juttuun että jos USB:tä pitkin kuljetetaan myös laitteen virta se sekoittaa pakkaa liikaa tehdäkseen äänikortista luotettavan siirtämään monikanavaa.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
PIM
05.02.2015 10:09:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Enpä tiennytkään tällaista. Mä jotenkin luulin, että se FW/USB2 ero perustui vaan siihen iänikuiseen juttuun että jos USB:tä pitkin kuljetetaan myös laitteen virta se sekoittaa pakkaa liikaa tehdäkseen äänikortista luotettavan siirtämään monikanavaa.
 
En mene vannomaan, että asia olisi näin, mutta kun kyse on taloudellisesta toiminnasta niin monesti sopivien komponenttien saatavuus sanelee tälläiset tekinset valinnat. Itse vaan satuin aikoinaan kiinnittämään huomion siihen, että about samoihin aikoihin monelta eri valmiustajalta ilmestyneiden FW mikseren ja äänikorttien spekseissä komeili "DICE II". Siihenhän voi olla tietysti joku syy, ettei TC tehnyt myös vastaavaa USB versiota ko. komponentista.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
-Q-
05.02.2015 19:23:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

USB vs FW liittyy paljon myyttejä musahommissa. Vitsi on siinä että ne on alunperin tarkoittu aivan eri asioihin. FW tehtiin nimenomaan nopeaan, paljon kapasiteettia vaativaan liikenteeseen mm. SCSI:n korvaajaksi ja USB oli tarkoittu korvaamaan perinteiset analogiset sarja- ja rinnakkaisportit joihin hiiret, printterit ja vastaavat oheislaitteet saadaan kytekttyä. USB:n tavoite siis ei ollut suuri nopeus vaan universaali standardi edullisesti, ei näiden pitänyt edes kilpailla toistensa kanssa.
 
Samaan aikaan ilmestyessään FW oli huomattavasti nopeampi ja nimenomaan tarkoitettu jatkuvaa suurta dataliikennettä varten, juuri mitä musahommiin tarvittiin. USB:n kakkosversio sitten toi jo riittävästi nopeutta myös musajuttuihin ja vaikka edelleenkin se protokollana oli vähän heikompi tässä käytössä jossa pahimmillaan liikutetaan paljon dataa molempiin suuntiin samaan aikaan, niin tietureiden prossutehojen kasvaessa nämä FW:n ja USB:n toteutuserot jäivät merkityksettömäksi 99% tapauksissa.
 
FW tarjoaa myös moninkertaisesti USB:tä enemmän virtaa ja korkeammalla jännitteellä omaa johtoansa pitkin, eli senkin asian vaikutuksen voi hyvin pyyhkiä myyttien listalta
 
Syy miksi vielä edelleenkin nuo edulliset mikserit tarjoavan vain stereosignaalin USB:tä pitkin johtuu ihan hinnasta. Se 2-kanavainen D/A-muunnin on halpa lisä ja toimii ihan standariajureilla. Ei niitä monikanavaisia FW miksereitä ole ollut yhtään sen halvemmalla kuin USB:llä toteutettuja vastaavia.
 
hallu
06.02.2015 11:39:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Vanhoilla USB-laitteilla kun ei musakäytössä tee enää vuonna 2015 vittuakaan :)
 
Minä teen! anna vanhat laitteesi minulle. Olen juuri etsimässä kuumeisesti sopivaa äänikorttia kun olen uusimassa konetta ja törmäsin samantien tähän liitäntäkysymykseen. TB on paras kaikista mutta myös ylivoimaisesti kallein joten ei kohdallani jatkoon. Tällä hetkellä olen aatellut, että jos nyt sitten sitä firewireä siihen asti kunnes TB-kortit halpenee. Joten jos sulla olisi esimerkiksi Firewirekortteja joilla ei tee vittuakaan vuonna 2015, niin minä otan;-).
 
Olisipa jo kevät
PIM
06.02.2015 13:26:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkin voisin ottaa jonkun USB-liitäntäisen härpäkkeen, jolla sais mielellään vähintään 8 raitaa kerrallaan tabletille ja vielä mielummin sellaisen, jonka kautta saisi vielä 8 raitaa lisää ADAT-väylän kautta. Satasen voisin jopa maksaa.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «