Aihe: MarkBass -klubi
1 2 3 4 534 35 36 37 3844 45 46 47 48
Gary oin
02.07.2014 18:04:29

Dropped C: Arvasin, että palstan päivystäviltä putkipuristeilta tulee tälläistä kommenttia....

Nämä asiat olivat varmasti jokaisen tiedossa ilman avaamistakin. Mielestäni kuitenkin työn jälki on ihan siistiä. Ja omasta mielestäni kyseessä on hyväsaundinen ja kohtuuhintainen laite, joka on itselläni kestänyt kovaa ajoa viisi vuotta. Valmistuspäivämääräksi on merkitty 07/2007.

Jokainen tälläisen omistaja kuitenkin varmasti tiedostaa, että näitä ei ole tehty ikuiseen käyttöön, niinkuin esim. joitain 60 -ja 70-luvun Point-to-Point vahvaimia.

Itse olin positiivisesti yllättynyt laitteen avatessani.

Pahin ongelma on, että päätekivien merkinnät on hiottu pois ja nehän näistä ensimmäisenä tuhoutuu. Rakenne sisältä sinänsä ihan mitä voi olettaa, ilmaa saa sisään ja näyttäisi ihan järkevästi kiertävän. Ilmeisesti liittimienkään vikoja näissä ei niinkään ole ollut.

Pitääpä muistaa omaakin käynnistellä että konkkarempalta säästyy, ollut nyt varanuppina puolisen vuotta käyttämättä.
von
02.07.2014 21:27:34

Turifuzz: Kyllä tuossa on takana ihan kiusa kilpailijoille, pääte-FETit kun ovat sen verran suuressa osassa että niiden tyyppimerkintöjen puute haittaa kopiointia (sekä estää valtuuttamattomat huollot...) Sama tuomio oli tosiaan omalle R500:lle, enkä itsekään juuri luottaisi korjattuihin hakkuripeleihin. Tuo päätekivien palaminen voi olla sekä syy että oire, todellista vikaa selvittäessä huoltomiehen pitäisi tietää tarkasti hakkurin käyttäytyminen, mikä ei juuri skemasta tai datalehdeltä selviä.

Edit: korvaakos kotivakuutus, suosittelen koettamaan

Kotivakuutus korvas osan onneks. Ei vaan korvaa syntynyttä vitutusta ja vaivaa. No nyt on Orangen bass terror kehissä eikä paluuta mark bassiin ole!
Gary oin
02.07.2014 22:19:10

von: Kotivakuutus korvas osan onneks. Ei vaan korvaa syntynyttä vitutusta ja vaivaa. No nyt on Orangen bass terror kehissä eikä paluuta mark bassiin ole!

Hyvä kuulla ettei sentään täysin takkiin tullut. Minä en vieläkään ole ihan täysin merkkiä vihaamassa, mutta vieläkin varaosien saatavuus pännii. Nurkassa on kaksi Markbass-leimattua 10" neodyymielementtiä odottamassa omaa kaappiprojektia, jos kaikki olisi mennyt maalaisjärjen mukaan niin nuo elementit olisivat vielä alkuperäisellä paikallaan koska:

"So lighten your load, not your sound, and get timeless tone from a cabinet that has a longer life expectancy than you."
Dropped C
04.07.2014 11:36:44
Vaihdoin muuten tuohon R500:n alkuperäisen JJ:n putken tilalle EHX:n röörin. Muutoksen siis pitäisi olla tummasta kirkkaampaan. Kertoilen vaikka sitten muutuiko saundit yhtään. Ja olihan se alkuperäinen putki jo 7-vuotta vanha ja kovaa ajettu.
Gary oin
04.07.2014 21:07:48

Dropped C: Vaihdoin muuten tuohon R500:n alkuperäisen JJ:n putken tilalle EHX:n röörin. Muutoksen siis pitäisi olla tummasta kirkkaampaan. Kertoilen vaikka sitten muutuiko saundit yhtään. Ja olihan se alkuperäinen putki jo 7-vuotta vanha ja kovaa ajettu.

Minä tykkäsin tosiaan GE 5751-rööristä, sai särön miellyttävämmäksi ja lämpimämmäksi tossa pelissä. Tuo vakkari-JJ on kyllä kaikin puolin mitäänsanomaton.
Dropped C
05.07.2014 15:32:13 (muokattu 05.07.2014 15:32:27)
Turifuzz: Minä tykkäsin tosiaan GE 5751-rööristä, sai särön miellyttävämmäksi ja lämpimämmäksi tossa pelissä. Tuo vakkari-JJ on kyllä kaikin puolin mitäänsanomaton.

Mun tavoite on kyllä täysin päinvastainen. Ajattelin, että toi EHX vois olla karumpi ja kolkompi. Katotaan sit ko pääsee reenikselle.
markbass
24.07.2014 23:09:42
pikku markku 3 löytyy täältä, enkä vaihtais poijjes. kajarina toimii merkki fender ja soitto soi komiasti.
jukkajylli
26.07.2014 00:42:04
markbass: pikku markku 3 löytyy täältä, enkä vaihtais poijjes. kajarina toimii merkki fender ja soitto soi komiasti.

Onnea ja menestystä..
And it's just a waste of time..
Boogierooster
27.01.2015 13:17:52
Jaahas, muiden jatkoksi vaan.

Käytössäni ollut Little Mark lakkasi toimimasta yllättäen. Laite sammui yhtäkkiä ja oli polttanut sulakkeen. Koitin toimintaa uudella sulakkeella, mutta se pamahti myös. Laite on siis huoltoa vailla. Onko muilla ketjussa kokemusta samankaltaisesta viasta ja mahdollisista korjauskustannuksista? Hoitaako Aron Soitin Suomessa MB-huollot?
okabass
27.01.2015 15:25:12 (muokattu 27.01.2015 15:31:03)
Palautui mieleen n. viiden vuoden takaa. Heheh.

Dropped C: Ja mikä vittu on siinä, että jotain humppa-äijää vituttaa just nää maken vahvistimet? Ota Maken LMIII, lähtee humppa, ei maksa paljon. Laita vaikka Sansamp, lähtee metalli. Laita vaikka EBS, lähtee rock ja hevi. Ja yhä ei maksa paljoa. Mitä vitun väärää tässä filosofiassa on?

Okabass: Lähinnä minua naurattaa tälläiset kommentit. Uskomatonta, kuinka herkkähipiäisiä neitoja etenkin MB fanit ovat. En ymmärrä, miksi keskinkertaisen metallirasian kunniaa pitää puolustaa verissäpäin. Heh.

Ps. Olen muuten soittanut Markpaskalla varmaan useamman keikan kuin sinä.
Ainakin parilla Viikkarin purkilla on backlinessä kyseinen loota.

Ja:

Okabass: Keskinkertaiseksi sen tekee minusta mm:

A) soundi; steriili, mitään sanomaton, luonteeton.

B) perustekniikka (puolijohteet) Ko. tekniikalla ei päästä samaan "meininkiin" kuin ison lamppukoneen kanssa.

C) Lähes mahdoton korjata, menee helposti koko piirikortin vaihdoksi. Eli kallis korjauttaa, syntyy turhaa elektroniikkajätettä. Joku sanoo, että onhan putkilaitekin kallis korjauttaa. Ehkä, mutta hyvin tehty ja suunniteltu putkikone kaipaa huoltoa harvoin ja saat A-luokan soundin. MB osastossa korjaus maksaa ehkä saman, ja saat kuitenkin vain B-luokan soundin.

Referenssinä on isotehoinen putkikone (esim. Mesa, Marshall, SVT, Trace Elliot): se kepittää noissa minusta olennaisissa vahvistinasioissa MB mennen tullen. MB etuna: kevyt, "voi nyt keikan vetää"- soundi, suht halpa.
Hyvin moni muukin laite täyttää samat ehdot.

Minusta MB suitsutus johtuu referenssin vääristymästä (ei ole koskaan soitettu oikealla bassosetillä, vaan jollain transistoroidulla telkänpöntöllä). Ja osittain myös silkasta puukorvaisuudesta.

Ymmärrän ihan hyvin, että joku soittaa sillä keikkoja, jos saa näppylöitä esim. painavista kamoista. Saman rahan saa heikommillakin vehkeillä.

Onhan minullakin tekeillä kirppusirkusvahvistin täysin huuhaa keikoille. Mutta moista suitsutusta en jaksa ymmärtää. "
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Jussi70
27.01.2015 15:55:17 (muokattu 27.01.2015 16:01:18)

okabass: Palautui mieleen n. viiden vuoden takaa. Heheh.

Dropped C: Ja mikä vittu on siinä, että jotain humppa-äijää vituttaa just nää maken vahvistimet? Ota Maken LMIII, lähtee humppa, ei maksa paljon. Laita vaikka Sansamp, lähtee metalli. Laita vaikka EBS, lähtee rock ja hevi. Ja yhä ei maksa paljoa. Mitä vitun väärää tässä filosofiassa on?

Okabass: Lähinnä minua naurattaa tälläiset kommentit. Uskomatonta, kuinka herkkähipiäisiä neitoja etenkin MB fanit ovat. En ymmärrä, miksi keskinkertaisen metallirasian kunniaa pitää puolustaa verissäpäin. Heh.

Ps. Olen muuten soittanut Markpaskalla varmaan useamman keikan kuin sinä.
Ainakin parilla Viikkarin purkilla on backlinessä kyseinen loota.

Ja:

Okabass: Keskinkertaiseksi sen tekee minusta mm:

A) soundi; steriili, mitään sanomaton, luonteeton.

B) perustekniikka (puolijohteet) Ko. tekniikalla ei päästä samaan "meininkiin" kuin ison lamppukoneen kanssa.

C) Lähes mahdoton korjata, menee helposti koko piirikortin vaihdoksi. Eli kallis korjauttaa, syntyy turhaa elektroniikkajätettä. Joku sanoo, että onhan putkilaitekin kallis korjauttaa. Ehkä, mutta hyvin tehty ja suunniteltu putkikone kaipaa huoltoa harvoin ja saat A-luokan soundin. MB osastossa korjaus maksaa ehkä saman, ja saat kuitenkin vain B-luokan soundin.

Referenssinä on isotehoinen putkikone (esim. Mesa, Marshall, SVT, Trace Elliot): se kepittää noissa minusta olennaisissa vahvistinasioissa MB mennen tullen. MB etuna: kevyt, "voi nyt keikan vetää"- soundi, suht halpa.
Hyvin moni muukin laite täyttää samat ehdot.

Minusta MB suitsutus johtuu referenssin vääristymästä (ei ole koskaan soitettu oikealla bassosetillä, vaan jollain transistoroidulla telkänpöntöllä). Ja osittain myös silkasta puukorvaisuudesta.

Ymmärrän ihan hyvin, että joku soittaa sillä keikkoja, jos saa näppylöitä esim. painavista kamoista. Saman rahan saa heikommillakin vehkeillä.

Onhan minullakin tekeillä kirppusirkusvahvistin täysin huuhaa keikoille. Mutta moista suitsutusta en jaksa ymmärtää. "

Mikset vois mielummin kertoa Boogieroosterille että jäsen Arska1 korjautti omansa viidelläkympillä ja siltä kannattaa kysyä missä on korjauttanut ??

Oho! :o Kiitos asiasta kaikille kiinnostuneille ja kantaa ottaneille! Korjaajan mukaan Markun ongelmasta päästiin parilla osanvaihdolla virtalähteestä jolloin korjausten ja osien kokonaishinnaksi tuli 50€... joten ei kukkarokaan rasittunut. Tämä styrkkari on toiminut jo 5 vuotta joten kulut ovat suhteessa käyttöikään pienet. Omistan myös L-Markin joka toiminut moitteetta 8-vuotta. Em. vaffarit ovat olleet humppa kuin myös hevihommissa ja riittäneet lavalle kuin lavalle koska bändimme ovat asennoituneet soittamaan oikeilla volyymeilla ilman kilpailuasetelmaa ja mielestäni nuo bassokamppeethan ovatkin henk.kohtaisia monarityökaluja lavalla ja varsinainen bassotoisto yleisölle Pa.n kautta onkin sitten asia erikseen. Markit olen valinnut aikanaan hinta- ja laatusuhteen takia ja kevyen roudattavuuden koska en halua aamuyön pimeinä tunteina hajoittaa vanhaa raihnaista selkääni. P.S Hyviä soittohetkiä ja keikkoja kaikille basisteille transistori- tai putkivahvistin hemmoja ylenkatsomatta! :)

Yst. Terv. Arska1.
Jussi70
27.01.2015 20:26:53

okabass: En muista ulkoa kaikkia mnettiin kirjoitettuja viestejä. Jos yksi on saanut korjautettua 50 €, niin hyvä. Tuskin kuitenkaan lukuisat muut. Ehkä laitat listaa, kun tunnut muistavan niin hyvin kaikki viestit.

Sorry, mä luulin et sä muistat. ;-)

okabass: Palautui mieleen n. viiden vuoden takaa. Heheh.

Mutta oikeassa olet, ei niitä kaikkia saa korjautettua tuolla rahalla. Hienoa kuitenkin jos yksikin tuli kuntoon "pikkurahalla".
Boogierooster
28.01.2015 17:54:31
Kiitos paljon vinkeistä! Mukava nähdä, että täältä löytyy vielä avuliastakin porukkaa! Laitoin arska1:lle pikaviestiä aiheesta, vaihdamme varmaan siellä pari sanaa.
Horselover Fat
04.02.2015 15:11:09
Millasilla yhdistelmillä ihmiset täällä soittelevat Mark Bassejaan? Itse juuri ostin Little Mark III -nupin ja siihen olisi nyt kaappi hakusessa. Kun vaan tietäisi, että mikä sen kaveriksi ois hyvä. Mielellään se ois tietty mahdollisimman kevyt, järkevästä hinnasta plussaa. Olisko hyviä ehdotuksia?
Dropped C
04.02.2015 16:35:35
Horselover Fat: Millasilla yhdistelmillä ihmiset täällä soittelevat Mark Bassejaan? Itse juuri ostin Little Mark III -nupin ja siihen olisi nyt kaappi hakusessa. Kun vaan tietäisi, että mikä sen kaveriksi ois hyvä. Mielellään se ois tietty mahdollisimman kevyt, järkevästä hinnasta plussaa. Olisko hyviä ehdotuksia?

Toi nyt on niin bassonupeksien peruskauraa, että omat mieltymykset ja budjetti on ne tekijät. Kaikki kaapit toimii.
jufoso
04.02.2015 17:06:02
Horselover Fat: Millasilla yhdistelmillä ihmiset täällä soittelevat Mark Bassejaan? Itse juuri ostin Little Mark III -nupin ja siihen olisi nyt kaappi hakusessa. Kun vaan tietäisi, että mikä sen kaveriksi ois hyvä. Mielellään se ois tietty mahdollisimman kevyt, järkevästä hinnasta plussaa. Olisko hyviä ehdotuksia?

Mulla on Little Mark Tuben alla GK:n 212 kaappi ja se on ainakin monikäyttöinen yhdistelmä.

Kokeilin aluksi GK:n Fusion -myllyä mut se ei ottanut oikein tuulta alleen. Little Mark Tubekin tosin alkanut jotain kevyttä pörinää pitämään... Mistä lie johtuu.
Dropped C
04.02.2015 17:12:16 (muokattu 04.02.2015 17:50:02)
Niin ja Okalle pisteet, kun kaivoi mun viisi vuotta wanhoja raapustuksia esiin. Omat Maket pörisee vielä onneksi, mutta jos joskus ostan uutta käytettyä nuppia, niin vaihtelun vuoksi se tulee olemaan muun merkkinen.

Mulla on tollaset ämyrit oman Maken alla. Toimii varmaan siinä missä joku muukin ratkaisu, tosin en ole perinteisen saundin ystävä.

http://muusikoiden.net/dyn/users/132207.jpg
Rämppy
04.02.2015 20:43:56

Mulla on Mark Bassin Standard 1 x 15 ja 2 x 10 kaapit. Soundaavat erittäin hyvältä LM3:n kanssa sekä yhdessä että erikseen. Nyt mulla on nuppina MB:n TTE500 ja soundit paranivat entisestään.Eli standard -sarjan kaappeja voin suositella. Eivät ole halvimmat, mutta ovat hyvät ja keveys on tietty bonusta.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Esa H
04.02.2015 21:30:57

MB Standard 104 HF - erittäin hyväsaundinen ja kovaääninen kaappi. Hiukan iso roudattavaksi vaikka kevyt.
MB Traveller 151 P. Kulkee yhdessä kädessä. Tyypillinen 1x15' saundi. Äänenpaine riittävä useimpiin tarkoituksiin. Kulkee useimmiten mukana.
Keikalle kumpikin mukaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)