Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaraan tilamikitys?
1 2
taivaanpukki
23.01.2015 11:23:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rummuissahan perusmikki, mutta miten sitä uskaltaa käyttää kitaran nauhotuksissa? Aiheutuuko siitä selvästi haittaavia akustisia oikosulkuja vai onko ne vain tietokoneella mitattavissa olevia? Onhan kuulemma esim. Solstafir nauhottanut kitaransa uimahallin tyhjän altaan pohjalla.
 
Jos tilamikitys on ihan ok, niin onko siinä perus huomioon otettavia asioita, joita pitää ottaa huomioon? Suurimmaksi osaksi särökitaroilla omassa pikkuprojektissa mennään. Laitteistot eivät mitään timanttia ole, mutta saahan niillä yrittää mihin on omasta takaa mahdollisuus!
 
Numb
23.01.2015 11:49:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kantsii kokeilla, että tuleeko semmoista tulosta, jota haluaa.
 
Jos on lähi- ja tilamikit, niin vaihevirheet lienevät suurin ongelma.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
oksatboys
23.01.2015 12:00:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melko tavallistahan tuo. Esim. laajakalvokonkka tai nauhamikki toimii kivasti tilamikkinä.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Spedemix
23.01.2015 19:08:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yeah, ite käytän melkeinpä aina jos on sopivan hyväsaundinen tila (jossain pikkukopissa ne tilamikit voi olla vähän turhat). Usen niissä skenaarioissa joissa kitaravahvari pönöttää samassa huoneessa kuin missä rummut on äänitetty.
 
Mä ite lähestyn sitä tilamikkiasiaa ihan samasta kulmasta kuin rumpuhuonemikit. Mun ykkösvaihtoehto on omni-AB-pari 1,5-2 metrin leveydellä toisessa päässä huonetta.
 
Usein siis äänitän kitarahuoneen stereona ja myrkytän sitä hieman sekaan miksaukseen (enkä tee oikeastaan mitään muuta niiden kanssa). Tällä tavalla kitaroihin saa just inan eläväisyyttä ilman että tarttee kaikujen kanssa näperrellä.
 
Jos vain miksaan ja joku on mulle monohuonemikin äänittänyt, niin se tulee usein hiljasena panoroitua toiselle puolelle kuin lähimikki.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Antti1
23.01.2015 19:36:07 (muokattu 23.01.2015 19:37:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Jos vain miksaan ja joku on mulle monohuonemikin äänittänyt, niin se tulee usein hiljasena panoroitua toiselle puolelle kuin lähimikki.
 
Kokeilin juuri huijata vähän stereovaikutelmaa ja isompaa tilaa rumpujen kanssa, ehkä sama resepti voisi toimia kitarallakin:
-kaikki mikkisignaalit yhteen ryhmään
-ryhmään ilman feedbackia delay L 20-30ms ja R 30-40ms
-vasemman kanavan panorointi keskemmälle niin, että stereokuvan keskipiste on about keskellä
-sopivan kuuloinen kaiku esim. 10-30% wet
-kompuralla kunnolla lyttyyn, esim. 1176 toimii kivasti
-kanavaa auki taustalle haluttu määrä
 
Ton voi tehdä pelkälle tilaäänelle, pelkälle lähimikille tai sitten molemmille. Pitää varmaan kokeilla, rummuilla tuli ihan uskottavaa jälkeä ainakin kaikilla noilla eri yhdistelmillä. Tietty oikeasti hyvällä tilamikityksellä tota ei välttämättä tarvitse tehdä, mutta mun mielestä se tuntui aika jännältä tavalta lisätä melko luonnollisen kuuloinen pidempi kaiku koko setin joukkoon.
 
E: Näissä tilamikityksissä ja elämää suuremmissa stereohommissa tietty kannattaa kuitenkin muistaa biisin sovitus, kaikkihan ei voi tietenkään olla suurinta ja leveintä ja muhkeinta ja eniten naamalla ja silti tunnelmallisen kaikuisaa. Usein jää tilaäänet käyttämättä, tai todella hiljaiselle kovin ruuhkaisissa miksauksissa.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
darkus
26.01.2015 18:25:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kokeilin juuri huijata vähän stereovaikutelmaa ja isompaa tilaa rumpujen kanssa, ehkä sama resepti voisi toimia kitarallakin:
-kaikki mikkisignaalit yhteen ryhmään
-ryhmään ilman feedbackia delay L 20-30ms ja R 30-40ms
-vasemman kanavan panorointi keskemmälle niin, että stereokuvan keskipiste on about keskellä
-sopivan kuuloinen kaiku esim. 10-30% wet
-kompuralla kunnolla lyttyyn, esim. 1176 toimii kivasti
-kanavaa auki taustalle haluttu määrä.

 
Steven Slaten drum mix tutoriaalista napattu? :D
 
En itse saanut tuota kikkaa toimimaan kunnolla ilman kummallista flutter echo/vaihevirhe efektiä. Kummalliselta kuulosti. Tiedä häntä mikä oli.
 
Itse äänitän kitaraa vain yhdellä mikillä mutta tulee kyllä miksausvaiheessa lähetettyä kitaraa ja basson säröraitaa ryhmänä lyhyeeseen plate kaikuun.
 
Attack Attack, We are back again baby!
Mikael
26.01.2015 21:28:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Usein oon tilat ottanut talteen, mutta harvoin on ollut käyttöä. Useimmiten varmaan koska sähkökitaraäänityksissä ei useinkaan panosteta hyviin tiloihin ja pienen huoneen tilasoundilla ei yleensä tee noissa hommissa paljon mitään. Sähkis jotenkin luonteenomaisemmin toimii paremmin keinotekoisilla tilaefekteillä kun vaikkapa useimmat akustiset instrumentit.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
saastara
26.01.2015 22:31:17 (muokattu 26.01.2015 22:40:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli tuosta Speden viestistä kimmokkeen kautta mieleen, että mulla on jo pitkään ollut joku äärimmäinen allergia ristikkäin pannattuja kaikuja ja dilsoja kohtaan. En esim ikinä duunaa 'raita X L, X Delay R, raita Y R, Y Delay L.. Rupeaa aina vaan ottamaan aivoon, menee mössöksi.. Diggaan siitä, että äänet on kompaktisti eikä 'ympäriinsä'.
 
Eri asia sitten tietysti Van Halen-osasto ymv erikoisefektit.. Jos on joku yksittäinen elementti jonka toispuoleisuus ahdistaa, niin onhan se loogista jotain tilaa vastapainoksi lätkyttää toiseen päätyyn. Mä vaan harvemmin ahdistun toispuoleisuudesta.. Edes isoissa määrissä.
 
Enkä nyt tarkoita, että olisin yleisesti allerginen tiloille.. Mä rakastan yli kaiken valtavia kaikuja ja dilsoja.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
JoKo
27.01.2015 09:39:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä laitan aina pzm-mikin lattialle vahvistimen eteen. Puolipallokuvion takia se ei varsinaisesti kuule äänen suuntaa joten sen paikalla ei ole kovin suurta merkitystä, etäisyydellä ainostaan. Sitä ei tartte paljoakaan laittaa lähimikin sekaan kun sen saa jo samaan tilaan muiden soitinten kanssa. Mikkien suhdetta veivaamalla saa kitaran eteen ja taakse miksauksessa. Monesti tulee myös laitettua pallokuvionen mikki studion viereiseen käytävään.
 
Spedemix
27.01.2015 09:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Tuli tuosta Speden viestistä kimmokkeen kautta mieleen, että mulla on jo pitkään ollut joku äärimmäinen allergia ristikkäin pannattuja kaikuja ja dilsoja kohtaan. En esim ikinä duunaa 'raita X L, X Delay R, raita Y R, Y Delay L.. Rupeaa aina vaan ottamaan aivoon, menee mössöksi.. Diggaan siitä, että äänet on kompaktisti eikä 'ympäriinsä'.
 
Mjoo, pakko myöntää, että tuossa mainitsemassani postauksessa en yleensä tykkää laittaa niitä vastapuolella olevia monohuonemikkejä kauhean kovalle koska aika nopeasti ne kitarat rupee kuulostaan siltä kuin ne olisi panoroitu keskelle.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Antti1
27.01.2015 11:02:23 (muokattu 27.01.2015 11:03:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Steven Slaten drum mix tutoriaalista napattu? :D
 
En itse saanut tuota kikkaa toimimaan kunnolla ilman kummallista flutter echo/vaihevirhe efektiä. Kummalliselta kuulosti. Tiedä häntä mikä oli.

 
No siitähän siitä. Vaikka Steven vähän koominen hahmo joidenkin mielestä onkin, niin on sillä mun mielestä ihan hyviä vinkkejä ja ideoita silti toisinaan. Tämä vaikuttaisi yhdeltä niistä, mutta ennätin tosiaan kokeilemaan vasta yhteen projektiin. En tiedä vaikuttaako olennaisesti asiaan, mutta fiksailin siinä kaikki lähimikkien viiveet mautoalignilla kohdilleen ja syötin pre-fx signaalin tohon feikkitilaan.
 
Mun mielestä toi viiveaika oli aika isossa roolissa ja sit mä myös leikkelin vähän alapäätä, yläkeskaria ja diskanttia, jottei tila puske niin paljoa oleellisille taajuuksille. Sen jälkeen rupesi toimimaan, aluksi kuulosti vähän hämmentävältä omaankin korvaan. Mittari ei ainakaan näyttänyt merkittävää eroa vaihetoistossa, eikä sitä korvallakaan huomannut.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
PIM
27.01.2015 14:51:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:
-ryhmään ilman feedbackia delay L 20-30ms ja R 30-40ms

 
Kuten tästäkin ilmenee niin ihmiskorva alkaa vasta jostain 30ms delaystä eteenpäin erottamaan kaksi samasta äänilähteestä lähtevää signaalia erillisiksi ja pienemmillä delayarvoilla korva "summaa" signaalit yhteen, jolloin ihminen kuulee vain yhden äänen, jonka taajuusvaste on vaihe-erosta johtuva kampasuodinilmiön seurauksena vääristynyt. Eli tilamikin pitää olla vähintään n. 10 metriä kauempana äänilähteestä, tai keinotekoisesti viivästetty siten että se vastaisi tuota 10 m etäisyyttä, jotta ihmiskorva kuulisi miksauksessa myös sitä "tilaa" eikä pelkästään taajuusvasteeltaan vääristyneen lähimikkisignaalin.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
saastara
27.01.2015 15:29:43 (muokattu 27.01.2015 15:29:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Kuten tästäkin ilmenee niin ihmiskorva alkaa vasta jostain 30ms delaystä eteenpäin erottamaan kaksi samasta äänilähteestä lähtevää signaalia erillisiksi ja pienemmillä delayarvoilla korva "summaa" signaalit yhteen, jolloin ihminen kuulee vain yhden äänen, jonka taajuusvaste on vaihe-erosta johtuva kampasuodinilmiön seurauksena vääristynyt. Eli tilamikin pitää olla vähintään n. 10 metriä kauempana äänilähteestä, tai keinotekoisesti viivästetty siten että se vastaisi tuota 10 m etäisyyttä, jotta ihmiskorva kuulisi miksauksessa myös sitä "tilaa" eikä pelkästään taajuusvasteeltaan vääristyneen lähimikkisignaalin.
 
Tosin siinä kohtaa kun samassa äänilähteessä on toisessa kanavassa digitaalisesti luotu tila, voidaan matikka heittää roskikseen, koska ollaan astuttu jo korvan fysiikan ja luonnollisen tilan lainalaisuuksien ulkopuolelle.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
-Hexa-
29.01.2015 14:13:46 (muokattu 29.01.2015 14:16:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: eipä mitään sittenkään
 
Tekniikka on musiikissa hyvä renki, mutta huono isäntä.
Spedemix
30.01.2015 10:35:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerrankin on Speden vuoro päteä :D
 
PIM: Kuten tästäkin ilmenee niin ihmiskorva alkaa vasta jostain 30ms delaystä eteenpäin erottamaan kaksi samasta äänilähteestä lähtevää signaalia erillisiksi ja pienemmillä delayarvoilla korva "summaa" signaalit yhteen, jolloin ihminen kuulee vain yhden äänen, jonka taajuusvaste on vaihe-erosta johtuva kampasuodinilmiön seurauksena vääristynyt. Eli tilamikin pitää olla vähintään n. 10 metriä kauempana äänilähteestä, tai keinotekoisesti viivästetty siten että se vastaisi tuota 10 m etäisyyttä, jotta ihmiskorva kuulisi miksauksessa myös sitä "tilaa" eikä pelkästään taajuusvasteeltaan vääristyneen lähimikkisignaalin.
 
Tavallaan hieman ontuvasti kelattu. Tällä logiikalla ainoa todellinen "huone" saadaan "tuplauksella". Vähän niin kuin kaikua ei kuulisi jos sen pre-delay on alle 30m.
 
Pitää muista myös se, että usein näissä eri mikeissä (huone vs lähi) on myös eri matskua ja nää eri matskut ei vääristä toinen toisiansa kirjaimellisesti kampasuodatuksen lailla. Koska huonemikeissä on enemmän sitä huonetta näiden kahden signaalin summauksessa tapahtuu myös paljon muutakin kuin vain kampasuodatusta.
 
Tiivistäen: "tila" ei ole "tuplaus".
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Mikael
30.01.2015 10:44:19 (muokattu 30.01.2015 10:44:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulehan se "tilamikki" myös ne heijasteet mitä tulee seinien kautta, jolloin tietty myös matka pitenee. Toi pelkkä etäisyysasia pätisi vain mikäli oltais vaikka pellolla tai muuten kaiuttomassa tilassa.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
PIM
31.01.2015 14:55:43 (muokattu 31.01.2015 15:10:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No se nyt on vaan fakta, että ihmiskorva ei erota kahtena eri äänenä samasta äänilähteestä lähtevää ääntä jos äänten aikaero on muutamaa kymmentä millisekuntia lyhyempi. Tätä voi jokainen helposti testata itsekin jos käytössä on joku äänityssofta. Senkun vaan tuplaa jonkun raidan ja viivästää toista raitaa aina muutaman ms:n enemmän kerrallaan ja jossain vaiheessa alkaa instumentti selvästi kuulostamaan kahdelta. Itse kokeilin juuri Reaperilla ja ao. samplella ja vasta 50:ms aikaerolla kitara kuulosti selvästi kahdelta. Kokeilkaapa myös samalla miten huimasti soundi muuttuu kun aloitatte 0 ms. erosta ja kasvatatte eroa millisekunnin kerrallaan.
 
https://www.gearslutz.com/board/att … w-guitar-samples-fathead-rhythm.wav
 
Edit: Samalla kerralla voi testata myös sen, että kuinka aika/vaihe-erosta johtuvan kampasuodin ilmiön aiheuttama ero kasvaa mitä lähemmäksi toisiaan signaalien taso lähestyy kun aikaeroa on muutama millisekunti ja faderia lähtee nostamaan toisella raidalla n. -10dB tasosta ylöspäin. Suurimmillaan vaikutuksen sen pitäisi olla, eikun se on, kun raidat soi molemmat yhtä lujaa ja kun faderia nostaa lisää niin n. +10dB:n jälkeen ei sitä enää kuulu ollenkaan
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
saastara
31.01.2015 15:33:07 (muokattu 31.01.2015 15:36:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: No se nyt on vaan fakta, että ihmiskorva ei erota kahtena eri äänenä samasta äänilähteestä lähtevää ääntä jos äänten aikaero on muutamaa kymmentä millisekuntia lyhyempi. Tätä voi jokainen helposti testata itsekin jos käytössä on joku äänityssofta. Senkun vaan tuplaa jonkun raidan ja viivästää toista raitaa aina muutaman ms:n enemmän kerrallaan ja jossain vaiheessa alkaa instumentti selvästi kuulostamaan kahdelta. Itse kokeilin juuri Reaperilla ja ao. samplella ja vasta 50:ms aikaerolla kitara kuulosti selvästi kahdelta. Kokeilkaapa myös samalla miten huimasti soundi muuttuu kun aloitatte 0 ms. erosta ja kasvatatte eroa millisekunnin kerrallaan.
 
Tää on toki totta, mutta pointti olikin väellä ehkä se, että siinä kohtaa kun sulla on kaksi eri mikkiä, kahdessa eri pisteessä, ne ei ole enää sama äänilähde. Tai jos sulla on tuplattuna sama raita, ja sulla on siinä toisessa kaiku (plugari tai oikea kammio). Tän sä voit helposti todeta laittamalla siihen toiseen tuplattuun raitaan minkä vaan kaikuplugarin ja säätämällä pre delayn nollaan.
 
Eli vaikka sä puhutkin asiaa, sä puhut ihan eri asiasta. Tila on paljon muutakin kuin viivettä signaalissa ja sen aiheuttamaa kampasuodatusta. Toi sun skenaario pätee luonnossa ainoastaan tyhjiössä, jossa ei olisi heijastavia pintoja.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Mikael
31.01.2015 15:56:31 (muokattu 31.01.2015 15:57:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on tietty asiaan liittymätöntä saivartelua, mut tyhjiössä ei oo ääntä ollenkaan kun ei oo mitään ainetta missä se liikkuis. :D
 
Tilamikkihän myös kuulee sen tilan soinnin ja äänilähteen suoran äänen ihan eri balanssissa kun se lähimikki siinä vahvistimen edessä. Lisäksi se tilamikki kuulee sen suorankin äänilähteen muutenkin erilaisena (ihan taajuusbalanssin ja dynamiikankin suhteen) joten kyseessä ei ole (kuten edelläkin mainittiin) kaksi identtistä signaalia joista toista on vaan viivästetty.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
saastara
31.01.2015 16:10:11 (muokattu 31.01.2015 16:22:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Tää on tietty asiaan liittymätöntä saivartelua, mut tyhjiössä ei oo ääntä ollenkaan kun ei oo mitään ainetta missä se liikkuis. :D
 
Juu, ajattelin aiemmin editoida ton huomion, mutta jätin tekemättä. Heti puraisi prkl nilkkaan.
 
E: Tosin Teräsmies pystyy kuulemaan jopa avaruuden tyhjiön läpi, joten selkeästi se on jotenkin tehtävissä.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «