Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Warmoth-kaulaprofiilit
1 2
Arms
30.12.2014 20:00:07 (muokattu 30.12.2014 22:39:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys,
 
Kaipailisin omakohtaisia kokemuksia ja tietoa Warmothin kaulaprofiileista, jos joltakin sattuisi löytymään. Näitä, kun ei tahdo päästä missään testaamaan ennen tilausta.
 
Aion hankkia kyseiseltä valmistajalta uuden kaulan Stratooni. Nyt vain pähkäilen millä profiililla sen tilaisin. SRV-Straton kaula ei sitten kuitenkaan istu kouraani, vaikka niin luulin. Kaipaan paksumpaa kaulaa. Vaihtoehtoina on '59 roundback ja Fat -profiilit.
 
Tuo '59 roundback olisi Warmothin speksien mukaan se, mitä itse kaipaan, koska Gibson Les Paulin '59-kaula on itselleni täydellinen. Kuitenkin ulkomaan foorumeilta saa ristiriitaisia kommentteja kyseistä profiilista ja siitä kuinka lähellä se sitten oikeasti onkaan Gibsonin profiilia. Osa sanoo, että se on juuri sellainen kuin pitää ja osa väittää liian ohueksi.
 
Fat-profiilin kohdalla kyseessä on valmistajan paksuin kaula ja pohdin josko se menee jo liian paksuksi omaan makuuni.
 
Muilta spekseiltään kaula tulee olemaan 12 tuuman radiuksella ja 1 11/16 tuuman satulalla jne. Tarkoitus olisi päästä lähelle Gibsonin tuntumaa, jolla olen vuosia soittanut ja päässyt sinuiksi.
 
Pystyisiköhän joku ystävällinen sielu auttamaan miestä mäessä?
 
Kiitoksia jo etukäteen.
 
Edit: korjattu roundback
 
ja nimenselvennys
blues guitar
30.12.2014 22:04:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli Stratossa 59 roundback, kyllä se ihan kivan paksulta tuntu. Vastaavaa Gibsonia mulla ei ollu, johon olisin voinu verrata, mutta Tokain LS kaulaan verrattuna ainakin paksumpi.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
LaMotta
30.12.2014 22:28:58 (muokattu 30.12.2014 23:04:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsonin rounded-profiileissakin taitaa olla sen verran toleranssia, että absoluuttisen suoraa vertailua ei voi tehdä, mutta Warmothin kauloista '59 Roundback' on lähimpänä. Itsellä on ollut useampikin 'Standard Thin', joka kai vastaa lähinnä Fenderin standard-ceetä. Kysyjälle ei tosin tästä tiedosta ole mitään hyötyä.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
30.12.2014 22:32:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

'59 rounded on varmasti hyvä. Siinä on kaulalla paksuutta. :)
vaikeamuistaa
30.12.2014 22:44:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Mulla oli Stratossa 59 roundback, kyllä se ihan kivan paksulta tuntu. Vastaavaa Gibsonia mulla ei ollu, johon olisin voinu verrata, mutta Tokain LS kaulaan verrattuna ainakin paksumpi.
 
Onkohan noissa Tokain LS-malleissa kenties erilaisia kaulaprofiileja? Ainakin LS160:n kaula tuntuu kyllä omaan käpälään aavistuksen paksummalta kuin Warmothin 59 roundback. Molemmat silti hyviä.
 
Arms
30.12.2014 22:47:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kommenteista. Asiaa täytyy vielä tutkia ja miettiä.
 
Josko joku jolla on tai on ollut sekä Gibsonin '59 kaulalla varustettu kitara että Warmothin' 59 roundback kaulalla varustettu kitara sattuisi tänne kommentoimaan eroja niin se olisi mainiota.
 
Noissa Gibsonin kauloissa on tosiaan kanssa paljon eroja. Itsellä ollut kolme Les Paulia ja kaikissa sama mutta kuitenkin jonkin verran erilainen kaula.
 
Kaikki kommentit aiheesta ovat tervetulleita.
 
ja nimenselvennys
LaMotta
30.12.2014 23:29:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsonin kaulaprofiilit http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=218749&oo=330&os=o
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
blues guitar
30.12.2014 23:34:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaikeamuistaa: Onkohan noissa Tokain LS-malleissa kenties erilaisia kaulaprofiileja? Ainakin LS160:n kaula tuntuu kyllä omaan käpälään aavistuksen paksummalta kuin Warmothin 59 roundback. Molemmat silti hyviä.
 
Aika lähellä taisvat olla toisiaan. Kuitenkin skaala ja radius olivat erilaiset, joten eihän ne ihan samalta voineetkaan tuntua.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Wäiski
31.12.2014 00:04:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stratossani on FAT-profiilin kaula compound-radiuksella ja se on oikeasti melkoisen tuhti, ainakin 2015-mallin Lessu Studio tuntuu melkeinpä lattanalta sen jälkeen. Pidän kuitenkin FAT-profiilista erittäin paljon, tavalliset ihmiset sitten vähemmän.
 
Minulla oli myös Warmoth-projektia aloittaessani tavoitteena soitettavuus, joka muistuttaisi vanhan liiton LP:tä, kun normistratot tuntuivat tikuilta LP:n jälkeen. Nyt ei tunnu.
Kuten edellä joku totesikin, ei stratosta lespaa saa ja hyvä niin, ovathan ne erilaisia kitaroita. Kuitenkin FAT-kaulallisen straton ja Lespan välinen vaihtelu ei tunnu lainkaan ikävältä.
 
Mikäli aloittaja on kiinnostunut, voi tulla testaamaan stratoani Järvenpään suuntaan. Kaulaprofiileihin on aika vaikeaa ottaa testaamatta kantaa.
 
antnis
31.12.2014 00:39:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei 59 roundback mikään halko ole, selvästi ohuempi kuin esim Baja telessä. Mikäli oikein muistan, on se myös ohuempi kuin LS-85 Tokaissa tai varsinkin Zakk Wylde LP:ssä (oisko ollut Epiphone). American Standard Straton modern C on selvästi ohuempi kuin 59 roundbackissa. Mun veljellä on palatele josta ne mittaili Aurora guitarsissa kaulaprofiilia (Musikraftin '59-profiilinen kaula) ja oli kuulemma hyvin samalainen kuin 59 LP-profiili, radiusta lukuunottamatta aika samanlainen on kuin mun Warmothi. Että kait tuo sinne pallokentälle asettuu :)
 
Arms
31.12.2014 17:28:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia paljon kommenteista. Luulenpa, että käännyn tuon '59 roundback -profiilin puoleen.
 
Eipä siitä Les Paulia olla tekemässä mutta paksumpi kaula on saatava ja tuo 12'' radius on vaan tuttu ja turvallinen ja sama, mikä SRV:ssä on myöskin.
 
ja nimenselvennys
Progorava
31.12.2014 17:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut 59 kaulalla varustettu Gibson studio, sekä 59 roundback warmoth juuri tuolla 43mm satulla. Niitä on hankala verrata, ei ne samoja ole mutta omaan tassuun warmoth oli ehdottomasti jytkympi.
 
Jos oikein muistan niin warmoth on todellakin roundback kun taas gibson on enempi D ja samalla hieman kaposempi.
 
elon arska
31.12.2014 18:05:03 (muokattu 31.12.2014 18:05:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

59 roundback on aivan helvetin hyvä profiili. Fat taas liian jynkky, se kun on yhtä paksu koko kaulan mitalta, roundback kivasti ohenee lapaa kohti mentäessä.
 
Ei voi muuta sanoa hatun noston lisäksi kuin suositella.
 
Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas.
mpekkanen
31.12.2014 20:08:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä ollut joskus strato jossa oli Warmoth body ja kaula (SRV). Itse olen soittanut niin Gibsoneilla kuin Fendereillä ja minusta niitä on hieman vaikea verrata pelkän kaulan paksuuden/leveyden puolesta.
 
Les Paul on istualtaan ja hihnan kanssa ihan toisenlainen soittaa kuin stratocaster.
 
Tästä johtuen voi joissakin kitaroissa olla hyvä hieman kapeampi/leveämpi tai ohuempi/paksumpi kaula. Hyvältä tuntuvaan kaulaan vaikuttaa, ainakin omasta mielestä, myös kitaran bodyn muoto ja koko kitaran paino. Tietysti on myös makuasioita minkälaisista kitaroista tykkää, mutta esimerkkinä olevat strato ja Les paul ovat ainakin monessa suhteessa erilaisia. Myöskin sillä on väliä soittotuntumaan soitetaanko normaalivirityksellä vai käytetäänkö avoimia vireitä.
Itse tykkään kapeammasta kaulasta avoimessa D tai E-vireessä, mutta avoimessa G-vireessä menee hieman leveämpikin kaula paremmin.
Paksujen kielten ystävä voi myös tykätä erilaisesta kaulasta ja kitarasta kuin 08 tai 09-setillä soittava.
 
Varmasti paras ratkaisu olisi päästä kokeilemaan kitaraa jossa olisi sellainen kaula, mitä meinaat hommata. Ettei sitten tule mitään ikäviä yllätyksiä.
 
KimmoHoo
25.01.2015 22:26:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Warmoth Straton rungolla ja 59'Roundback-kaulaprofiililla. Kaula on 1,75 tuumaa leveä ja varustettu sillä 10-16 compound-muuttuvalla radiuksella. Les Paulin kaulat ovat tuntuneet hyviltä, mutta halusin leveämmän. Paketti on ollut kyllä vastaus tarpeisiini.
 
Arms
04.04.2015 15:49:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys,
 
Nyt on kaula saapunut ja asennettu (59 roundback). Soittoa ei ole vielä hirveän paljon kertynyt mutta sen verran uskaltaa sanoa, että toimii!
 
Kaula ei ole kuin henkäyksen paksumpi kuin alkuperäinen SRV-kaula. Profiili on kuitenkin Les Paulmaisen pyöreä ja istuu itselleni huomattavasti paremmin kouraan. Tuntuma on paksumpi kuin, mitä se todellisuudessa on. Henkimaailman hommia :)
 
Tänään kävin vielä hakemassa Kitarapajalta Lollarin mikit kitaraan(Special S, Flat Pole), koska Texas Specialien liian kovaa soiva G-kieli alkoi häiritä aivan liian paljon. Tulipahan ensimmäistä kertaa asennettua mikit kitaraan itse. Ei ollut vaikeaa ja sain ekalla asennuksella vielä ne toimimaan :)
 
Nyt alkaa kitara olla sellainen kuin Straton olen halunnut olevan. Se vaati kaksi Stratoa, joista meni ensimmäinen myyntiin ja nyt toinen tuli muokattua niin, että vaihtoon meni kaula, virittimet, mikit ja pleksi. Varmaan halvemmaksi olisi tullut, jollain muulla lähestymistavalla mutta sellasta se on. Näillä korteilla mennään.
 
Kiitoksia vielä kaikille avusta!
 
ja nimenselvennys
T.K.
05.04.2015 11:15:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatketaan hieman aiheesta.Itselläni myös vaikeuksia tottua tuohon Fenderin modern c profiiliin. Vaihtoehtoina juuri tuo 59 roundback, mikäli oikein olen tulkinnut niin ei se taida kuitenkaan mikään halko olla.Kaulan paksuushan on soitettavuuden suhteen myös verrannollinen sen leveyteen. Eli jos on kovin paksu, voi 43 mm leveys olla ihan siinä ja siinä. Ja myös tietysti radius vaikuttaa, miten paljon sitä kaarta on.Niin kysymykseni kuuluukin, onko kellään kokemusta Clapton profiilista.Olisiko vähän niinkuin soft v, mitenkähän vertautuu esim. Eric Johnson Stratoon.Warmoth sivujen profiilikuvien perusteella poikkeama niiden standart-thiniin todella pieni.Eli kenelläkään käytännön kokemusta Warren Clapton mallista. Entäs onko 59 round ja 43 mm satula tilutteluun liian halkomainen soittaa.
 
machinehead72
05.04.2015 12:20:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaikeamuistaa: Onkohan noissa Tokain LS-malleissa kenties erilaisia kaulaprofiileja? Ainakin LS160:n kaula tuntuu kyllä omaan käpälään aavistuksen paksummalta kuin Warmothin 59 roundback. Molemmat silti hyviä.
 
Itse yllätyin hieman, kun ostin MIJ Tokain les paulin (malli vissiin LS55) tuossa vähän aikaa sitten kun odotin kaulan olevan paljon tuhdimpi. Loppupeleissä aika ohut kaula.. Sitten rupesin muistelemaan että muutama vuosi sitten omistamassani kiinan tokaissa (LP myös) Oli myös aika tikku kaula.. Onkohan sitten noissa kalliimmissa malleissa tuhdimmat profiilit?
 
https://soundcloud.com/machinehead72 --> Pohojanmaan räkäsintä röck n rollia!
vaikeamuistaa
05.04.2015 15:51:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

machinehead72: Itse yllätyin hieman, kun ostin MIJ Tokain les paulin (malli vissiin LS55) tuossa vähän aikaa sitten kun odotin kaulan olevan paljon tuhdimpi. Loppupeleissä aika ohut kaula.. Sitten rupesin muistelemaan että muutama vuosi sitten omistamassani kiinan tokaissa (LP myös) Oli myös aika tikku kaula.. Onkohan sitten noissa kalliimmissa malleissa tuhdimmat profiilit?
 
En osaa sanoa, ei ole kokemusta muista malleista kuin LS160, jossa on kutakuinkin yhtä tuhti kaula kuin mitä oli Gibsonin 1958 reissuessa. Voihan se olla että noissa vaihtelee paksuudet samoissa malleissakin, sekä Tokaissa että Gibsoneissa.
 
antnis
05.04.2015 16:22:02 (muokattu 05.04.2015 16:22:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

machinehead72: Itse yllätyin hieman, kun ostin MIJ Tokain les paulin (malli vissiin LS55) tuossa vähän aikaa sitten kun odotin kaulan olevan paljon tuhdimpi. Loppupeleissä aika ohut kaula.. Sitten rupesin muistelemaan että muutama vuosi sitten omistamassani kiinan tokaissa (LP myös) Oli myös aika tikku kaula.. Onkohan sitten noissa kalliimmissa malleissa tuhdimmat profiilit?
 
Ainakin kalliimmissa Japseissa on tuhdimmat, joskus kokeilin LS85 vai mikä oli niin oli huomattavasti halompi kuin mun ALC-48:ssa (Koreassa tehty).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «