Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 544 45 46 47 48164 165 166 167 168
Sarko
23.01.2015 17:19:40
Laulava Kylätohtori: Ei ollenkaan huono ehdotus. Yksi Tubescreamer ja yksi vähän tuhdimpaan menoon.

Toisaalta voisi tehdä kunnon radikaalin vedon, myydä kaikki ja ostaa yhden od-spedu boostilla lautaan. Vaikka joku custom peli, johon saisi itse miettiä speksit. Tai ehkä sittenkin ilman boostia, ihan vaan yksinkertainen peruspedaali...

Jostain syystä Guitarsystemsin Drivetool vaikuttaa taas houkuttelevalta. Kerran sen jo omistin ja olihan se hyvä. Muistelisin, että (sekin) oli vähän treblekäs, joten meni eteenpäin. Samoin Fulldrive olisi vielä hauska testata...

Fulldrive perustuu Tubescreameriin, mut niinhän ne kaikki :D Onhan siinä kaikken näköstä kehittelyä ja modausta kehissä että ei se tosiaan perinteiseltä TS:ltä kuulosta.

Suosittelen että teet niin radikaalisti että kokeilet ne pedaalit, jätät kaks OD:ta itelles ja kippaat vaikka muut torille tai laitat spedulaatikkoon odottamaan parempaa päivää. Kokeilet niitä kahta vaikka seuraavilla tavoilla:

1. OD + Boost
2. Boost + Boost
3. Mieto OD + rajumpi OD
4. Mieto OD + mieto OD

Vaihtelet järjestystä ja katot että miten päin ne saundaa parhaalta. Kannattaa kans suhtautua niihin pedaaleihin ylimääräisinä gain stageina ja apuvälineinä optimaalisen soundin saavuttamisessa. Itse olen huomannut että noiden isotehoisten vahvistimien kanssa on oikeesti hyvä olla joku boost/od notkistamassa sitä saundia ja tuomassa vähän preesensiä siihen juttuun.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
freakingenius
24.01.2015 12:41:37
Myykää kaikki pedaalit ja ostakaa tämä tilalle!

https://www.youtube.com/watch?v=aveUEZkcQno
Antsa Lipsanen
24.01.2015 14:19:14
Merkillistä, ettei TIM-pedaali jota kauppaan ole herättänyt käytännössä lainkaan kiinnostusta. Jotenkin olen nämä mieltänyt ihan laatutuotteiksi, nämä Cochranen sätökset. Hintapyynnön lisäksi olen kyllä pyytänyt ihan reilusti tarjoamaankin. Toisaalta, ei ole ihan ensimmäinen kerta kun olen markkinatilanteen tulkinnut täysin väärin ja kysyntä ja tarjonta on jäänyt kohtaamatta:) Onneksi EN toimi kaupan alalla, voisi olla leipä tiukassa...
Laulava Kylätohtori
25.01.2015 11:11:49 (muokattu 25.01.2015 11:13:34)
Antsa Lipsanen: Merkillistä, ettei TIM-pedaali jota kauppaan ole herättänyt käytännössä lainkaan kiinnostusta. Jotenkin olen nämä mieltänyt ihan laatutuotteiksi, nämä Cochranen sätökset. Hintapyynnön lisäksi olen kyllä pyytänyt ihan reilusti tarjoamaankin. Toisaalta, ei ole ihan ensimmäinen kerta kun olen markkinatilanteen tulkinnut täysin väärin ja kysyntä ja tarjonta on jäänyt kohtaamatta:) Onneksi EN toimi kaupan alalla, voisi olla leipä tiukassa...

On kyllä outoa. Luulisi, että tuo menisi todella nopeasti. Mutta on siellä torilla muutakin kamaa, jonka luulisi menevän sekunnissa, mutta ei. Taitaa tori olla taas kuolluttakin kuolleempi...

Sama homma omien markkinatilannetulkintojen kanssa. Ehkäpä leivässä pysyäkseen pitäisi olla yhtiökumppani, joka tekisi aina päinvastoin kuin mitä oma vaisto sanoo...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
kid ego
25.01.2015 11:26:12
Antsa Lipsanen: Merkillistä, ettei TIM-pedaali jota kauppaan ole herättänyt käytännössä lainkaan kiinnostusta. Jotenkin olen nämä mieltänyt ihan laatutuotteiksi, nämä Cochranen sätökset. Hintapyynnön lisäksi olen kyllä pyytänyt ihan reilusti tarjoamaankin. Toisaalta, ei ole ihan ensimmäinen kerta kun olen markkinatilanteen tulkinnut täysin väärin ja kysyntä ja tarjonta on jäänyt kohtaamatta:) Onneksi EN toimi kaupan alalla, voisi olla leipä tiukassa...

Kyseisen hintaluokan pedaaleja voi olla vaikea saada liikkumaan tässä taloustilanteessa. Monelle saattaa riittää pienempi Timmy, jonka saa uutenakin paljon edullisemmin, ja on tuota Timiäkin näköjään versiosta riippuen saatettu myydä aika halvallakin. Jonkun version hinnat näemmä kyllä huitelevat pilvissä.
"Oon Jari, kun se on Atte." - Linda
Sarko
25.01.2015 11:46:20
Laulava Kylätohtori: Taitaa tori olla taas kuolluttakin kuolleempi...

En tiedä, ehkä tietynlainen kama vetää just tällä hetkell. SL Drive meni minuutissa, mutta se ei torille edes kerennyt, Swartin 6v6-Se:stä tuli kymmeniä osto- ja vaihtotarjouksia parin päivän aikana tossa joulukuussa. Mut enpäs tiedä, onkohan niin että butiikki ei tällä hetkellä vedä samalla tavalla kuin ns. perustavara?
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Laulava Kylätohtori
25.01.2015 12:13:34
Sarko: En tiedä, ehkä tietynlainen kama vetää just tällä hetkell. SL Drive meni minuutissa, mutta se ei torille edes kerennyt, Swartin 6v6-Se:stä tuli kymmeniä osto- ja vaihtotarjouksia parin päivän aikana tossa joulukuussa. Mut enpäs tiedä, onkohan niin että butiikki ei tällä hetkellä vedä samalla tavalla kuin ns. perustavara?

Sl Drive taitaa kuulua siihen pieneen ryhmään, joka menee kaupaksi nopeasti. Mutta muuten torilla on paljon laatutavaraa halvalla, eikä vaan näytä millään menevän. Eikä kaikki ole mitään kallista, vaan ihan tavallista laatukamaa halvalla.

Tietysti näin juuri nyt, kun itsellä muhii ajatus kunnon harvennuksesta kitarakamoissa. Tämä kyllä tappaa kaikkein tehokkaimmin kaikenlaiset gasittelyt...

Testailin tuota (jo joskus aikaisemmilla vahvareilla tutuksi tullutta systeemiä), että pistää pari od:ta peräkkäin. Kyllä useammalla gain stagella saa usein parempaa soundia kuin kaikki särö vain yhdestä vehkeestä, mutta aika nopeasti loppui into kesken tuohon testirumbaan. Aika loputon suo varsinkin, kun ei osaa päättää, mikä on paras. :)

Ja toisaalta yritin lähestyä tätä oikean tarpeen kautta, eli en oikeastaan tarvitse mitään sen jykevämpää monen gain stagen säröä. Vahvari reunarutulle ja sooloon vähän lisähönkää pöntöstä, niin siinä se. Aika äkkiä suuremmissa säröissä alkaa se "liika särö" ärsyttämään. Tai siis se lakkaa innostamasta ja tekee mieli vääntää gainia pienemmälle.

Yritin 'demota' bänditreenitilannetta pistämällä levyn soimaan, korvatulpat (uudet valetut 9 dB vaimennuksella) päähän ja hönkää vahvarista vähän enemmän. Huomasin, että oikeasti tarvitsen paljon vähemmän säröä kuin ihan yksinään soittaessa kuvittelin. Samoin näin pedaalien erot olivat paljon pienempiä. Joo, eihän siinä mitään uutta ja yllättävää ollut, mutta ehkä silti se särön määrän vähäisyys "bändikontekstissa" yllätti.

No, enivei, suurin yllätys tuli, kun pistin wahin päälle. Oikeastaan koko homma ratkesi sillä samalla hetkellä. Kaikki spedut ovat hyviä jne, jne, mutta perkele, kun pistin S0r0666:n TS808 päälle ja aloin polkemaan wahia, niin se oli siinä. Match made in heaven. Perkele, mutta toimii hienosti tuo Jaskan wah ja S0r0n TS808. Samoin tuo TS808:n tatsí (siis se "syttyminen, mistä aikeisemmin oli puhetta) on paras tai oikeastaan sopii parhaiten siihen, mihin tuota od:ta ajattelin. Vähäsen TS808 on kirkas, tone saa olla nollassa tai lähes nollassa, mutta muuten se taitaa vetää pisimmän korren tällä kertaa.

Nyt pitäisi myydä muut vittuun saman tien, eikä missään tapauksessa alkaa enää kokeilemaan niitä. Jos niitä testaa, niin iskee taas se ärsyttävä "mutta tämähän on näin hyvä, en minä nyt tästä voi luopua"-fiilis....
Antsa Lipsanen
25.01.2015 12:44:48
Laulava Kylätohtori: On kyllä outoa. Luulisi, että tuo menisi todella nopeasti. Mutta on siellä torilla muutakin kamaa, jonka luulisi menevän sekunnissa, mutta ei. Taitaa tori olla taas kuolluttakin kuolleempi...

Sama homma omien markkinatilannetulkintojen kanssa. Ehkäpä leivässä pysyäkseen pitäisi olla yhtiökumppani, joka tekisi aina päinvastoin kuin mitä oma vaisto sanoo...

Tämä on tämä tammikuu aina haastavaa aikaa, kun on jokavuotinen keikkatauko ja on liikaa aikaa söhrätä pedaalien kanssa. Sitten se helmikuun koittaessa alkaa olla setuppi läjässä ja sillä pärjätään hienosti pitkän aikaa. Nyt laitan tuon TIMin kaappiin ja otan taas joskus käyttöön, sillä hyvä vehjeshän se on ehdottomasti. Täytyy ostaa nyt vielä tuo Tim Pearce Rockett -pedaali tutkintaan ja sitten riittää toviksi söheltäminen. Ehkä.
Sarko
25.01.2015 14:15:23
Laulava Kylätohtori:

No, enivei, suurin yllätys tuli, kun pistin wahin päälle. Oikeastaan koko homma ratkesi sillä samalla hetkellä. Kaikki spedut ovat hyviä jne, jne, mutta perkele, kun pistin S0r0666:n TS808 päälle ja aloin polkemaan wahia, niin se oli siinä. Match made in heaven. Perkele, mutta toimii hienosti tuo Jaskan wah ja S0r0n TS808. Samoin tuo TS808:n tatsí (siis se "syttyminen, mistä aikeisemmin oli puhetta) on paras tai oikeastaan sopii parhaiten siihen, mihin tuota od:ta ajattelin. Vähäsen TS808 on kirkas, tone saa olla nollassa tai lähes nollassa, mutta muuten se taitaa vetää pisimmän korren tällä kertaa.

Jännä homma, en ole kyllä TS808:ia kirkkaaksi kokenut koskaan, sehän leikkaa inasen ylätaajuuksia bassojen ohella kans. Makuasioita, ite en voi sietää tumppuja pedaaleja ollenkaan, tatsi katoaa ja soundi muuttuu puuroksi. En siis ole lämpimän vintagesaundin miehiä omien juttujeni suhteen!
Gabe
25.01.2015 14:16:59 (muokattu 25.01.2015 15:16:27)
Jam Pedals TubeDreamer voisi olla minun OD. En vain osaa päättää TubeDreamer+ ja 58 mallien välillä. Pitääpä pistää kysymyslistaa Kreikan pojille. Miten erilaista soundia 808 kiljujista keskimäärin lähtee? Tohtori sanoi omaansa kirkkaaksi ja JAMin sivuilla sanottiin lämpimäksi ja keskiääni painotteiseksi. Minulla on kerrankin sellainen tilanne että mieluummin tummempaa soundia jos johonkin päin on mentävä. Trebleä ja ylä-keskiääniä on vihdoinkin reservissä riittävästi.

e. Skinpimp 3OD Germanium OD vielä listalle. Ai että on maukkaan kuuloinen purkki.
Aivoproteesi
25.01.2015 14:48:14
ProGuitarShop lähenteli asiakaspostilla ja siinä on tarjouksessa Earthquaker Devicesin Palisades 150 taalalla. Normaalihinta on 100 taalaa enemmän. Tätä laatikkoa "kehuvat" viimeiseksi hankinnaksi OD/tubescreamer-polulla. Kytkimiä ja namiskoja on sen verran mukavasti, ettei lopu säätäminen ihan heti.

Linkissä normihinnalla:

http://proguitarshop.com/earthquake … evices-pedals-palisades-custom.html
Sarko
25.01.2015 17:41:13 (muokattu 25.01.2015 17:42:12)
Gabe: Jam Pedals TubeDreamer voisi olla minun OD. En vain osaa päättää TubeDreamer+ ja 58 mallien välillä. Pitääpä pistää kysymyslistaa Kreikan pojille. Miten erilaista soundia 808 kiljujista keskimäärin lähtee? Tohtori sanoi omaansa kirkkaaksi ja JAMin sivuilla sanottiin lämpimäksi ja keskiääni painotteiseksi. Minulla on kerrankin sellainen tilanne että mieluummin tummempaa soundia jos johonkin päin on mentävä. Trebleä ja ylä-keskiääniä on vihdoinkin reservissä riittävästi.

e. Skinpimp 3OD Germanium OD vielä listalle. Ai että on maukkaan kuuloinen purkki.

Ei noissa huutajissa niin paljoa keskinäisiä eroja ole, TS808 on hieman miedompi ja tummempi kuin TS9 jne. Perusfiilis on samalla pallokentällä näissä kaikissa, kompressoi ja korostaa keskitaajuuksia, leikkaa ala- ja yläkertaa. Vertailuvideoita löytyy netistä runsaasti. Pakko sanoa että toi kirkkaus ei ainakaan stock-screamereitä vaivaa, verrattuna esim. Klon Centauriin perustuviin purkkeihin.
Gabe
25.01.2015 18:19:57
Sarko: Ei noissa huutajissa niin paljoa keskinäisiä eroja ole, TS808 on hieman miedompi ja tummempi kuin TS9 jne. Perusfiilis on samalla pallokentällä näissä kaikissa, kompressoi ja korostaa keskitaajuuksia, leikkaa ala- ja yläkertaa. Vertailuvideoita löytyy netistä runsaasti. Pakko sanoa että toi kirkkaus ei ainakaan stock-screamereitä vaivaa, verrattuna esim. Klon Centauriin perustuviin purkkeihin.

Tuollainen 808 johdannainen voisi olla juuri se mitä kaipaan. Centaur johdannaiset ovat näkin kyllä hyviä, mutta ei tähän tarkoitukseen. Tuo Skinpimp 30D on toisaalta aiheuttanut nyt ensimmäiset oikeat gasit aikoihin od purkkien saralla. Jam Pedalsin 58 ei kyllä jää kauas jälkeen sekään.
Sarko
25.01.2015 18:26:19 (muokattu 25.01.2015 18:28:47)
Gabe: Tuollainen 808 johdannainen voisi olla juuri se mitä kaipaan. Centaur johdannaiset ovat näkin kyllä hyviä, mutta ei tähän tarkoitukseen. Tuo Skinpimp 30D on toisaalta aiheuttanut nyt ensimmäiset oikeat gasit aikoihin od purkkien saralla. Jam Pedalsin 58 ei kyllä jää kauas jälkeen sekään.

Jos aitoa asiaa haluaa niin Maxonia saa hyvään hintaan niin uutena kuin käytettynä, nehän teki TS-spedut Ibanezille silloin hamalla 70-luvulla ja valmistavat niitä edelleen. Kloonejahan sitten löytyy pilvin pimein.

Itellä on yks TS-klooni ja pelittää kuin pitääkin. Ajattelin vielä Boss SD-1:sen hoitaa arsenaaliin mahd. modattavaksi niin saa samaa sävyä eri klippauksella. SD-1 on suht legendaarinen valinta Marshallin puskentaan, mut taitaa olla liian "pedestrian" jos jotain Jam Pedalseja katselee sillä silmin :)
antnis
25.01.2015 19:04:36
Itse olen ajatellut hommata tästä lähin vain sellaisia speduja, jotka menevät sitten helposti kaupaksi. Ostin jo SHOD ja SL Driven, vielä pitäis joku delay saada.
Laulava Kylätohtori
25.01.2015 19:09:42
Sarko: Ei noissa huutajissa niin paljoa keskinäisiä eroja ole, TS808 on hieman miedompi ja tummempi kuin TS9 jne. Perusfiilis on samalla pallokentällä näissä kaikissa, kompressoi ja korostaa keskitaajuuksia, leikkaa ala- ja yläkertaa. Vertailuvideoita löytyy netistä runsaasti. Pakko sanoa että toi kirkkaus ei ainakaan stock-screamereitä vaivaa, verrattuna esim. Klon Centauriin perustuviin purkkeihin.

Enpä tiedä, luulen, että johtuu klooniudesta tuo kirkkaus. On meinaan kirkas purkki, mutta jostain syystä mulla on ollut sama tilanne kaikilla (valmistajasta riippumatta) custompurkeilla, ovat olleet todella kirkkaita. Esim. Danielun Blue Note piti lähettää modattavaksi, koska oli todella kirkas ja alataajuudet hukassa. Tosin erittäin hyvä peli se oli soundiltaan ja kaikelta muultakin. Samoin Bossit ovat lähes käyttökelvottoman kirkkaita. Mistähän tuollainen kirkkaus johtuu?

Mutta jos ei oteta tuota kirkkautta huomioon, niin eihän näissä sinänsä niin suuria eroja ole. Oma Maxon on tosin Vintage Overdrive Pro, eikä TS-9. TS-9:kin joskus omistin, mutta siitä on monta vuotta, joten en muista tarkkaan. Tosin se oli hyvin saman tyylinen kuin Bossin SD-1, joka tosin taisi olla Monte Allums -modattu. SD-1 Monte-modilla on myös pirun hyvä poljin, ihan samaa tasoa kuin nämä kalliimmat TS-versiot.

Tässä on hyvä vertailu. Vahvarikaan ei ole puhtaalla, niin kuin liian monissa vertaulissa:

https://www.youtube.com/watch?v=Ak_nWBdEMhg

Siitä vaan valitsemaan mieleisensä. :)
heviäijä
25.01.2015 19:38:24
Onko kellään teistä nii hyvää efektiä vahvaris ettette tarviis mitää pedaalia
Laulava Kylätohtori
25.01.2015 19:45:04
heviäijä: Onko kellään teistä nii hyvää efektiä vahvaris ettette tarviis mitää pedaalia

On, mutta kyllä silti voi efektejä käyttää....
Gabe
25.01.2015 20:30:42 (muokattu 25.01.2015 20:31:06)
heviäijä: Onko kellään teistä nii hyvää efektiä vahvaris ettette tarviis mitää pedaalia

Kunnon fuzzeja on ainakin harvemmin löytynyt vahvistimista. Aika paljon soittelen kuitenkin ilman mitään purkkeja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)