Aihe: Apua: Omituista naksumista äänityksessä
1
Reddie
25.05.2004 21:30:23
Kaveri nauhotteli PodXT Prollaan vähän materiaalia suoraan tietokoneeseen USBin kautta. Nauhotukseen oli ilmaantunut jotain ihme naksumista. Osaisko joku kertoa mistä on kyse?

Koneen speksejä:
1,3 ghz duroni
Win2000
Sisäänrakenenttu C-media äänikortti
Muistia joku 256mb
Nauhotukseen käytetty Acid Pro 4:sta

Ja se nauhotettu pätkä:

http://www.kolumbus.fi/aku.kotkavuo/riffi.mp3
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
karkkka
26.05.2004 08:56:57 (muokattu 26.05.2004 09:02:15)
Kaveri nauhotteli PodXT Prollaan vähän materiaalia suoraan tietokoneeseen USBin kautta. Nauhotukseen oli ilmaantunut jotain ihme naksumista. Osaisko joku kertoa mistä on kyse?

Koneen speksejä:
1,3 ghz duroni
Win2000
Sisäänrakenenttu C-media äänikortti
Muistia joku 256mb
Nauhotukseen käytetty Acid Pro 4:sta

Ja se nauhotettu pätkä:

http://www.kolumbus.fi/aku.kotkavuo/riffi.mp3

Mulla ilmeni vastaavaa Terratecin 6firellä nauhotellessa. Ongelman syyksi itselläni paljastui VST-plugarit. Kuivana soundas OK. VST-Efektit päälle ja export --> wav --> samanlainen ritinä ja nakse.
En nyt tiedä, ootteko käyttäneet plugareita, mut itselläni se oli ongelmana.

Softa oli Sonar 2.2XL, pannu samaa luokkaa ja resot 24/96.

EDIT: korjaus edelliseen... projekti siirrettiin Sonar kolmoseen ja siellä lisättiin plugarit.
Born mistake prone™
Jonkke
26.05.2004 13:16:09 (muokattu 26.05.2004 13:18:56)
Vaihda joka ikinen piuha kitaran ja äänikortin väliltä mitä on. Tai no, en usko että USBssä vikaa olis, mutta jos jostain saat vastaavan, kokeile.

Samaa ääntä ei vissiin kuulu, jos suoraan kuuntelee podista?
Vai?

Tarkista liittimet. Äänitä jotain ja heiluttele kaikkia liittimiä mitkä vois vaikuttaa ääneen. Kuulostaa vähän siltä, että jokin liitin tai piuha on rikki. En kyllä voi millään varmuudella sanoa, mutta kannattaa kokeilla.

Eikös jokin midisynkka tai vastaava rätise jonkin verran, emmä tiedä, viisaammat valaisekoon. Muistan kuulleeni jonkin demon jossa rätisi myös jonkin verran, mutta ei noin pahasti. Kysyin sitten mistä rätinä johtuu, selitykseksi sain jotain midihommista..

Noh, eipä paljoa auttanut...

EDIT: Vaikuttaisko tuo äänikortti tähän? Äkkiseltään se tuntuis heikoimmalta linkiltä..
deggis
26.05.2004 14:45:48

Itsellä tuli edellisellä koneella vähän samanlaista jälkeä. En muista, oliko noin aggressiivista naksuntaa, mutta sitä kuitenkin todellakin oli. Koneesta löytyi toki myös legendaarinen VIA KT133A, joka joillain toimii ongelmitta, joillain ei. Minulla ei. Sinullakin duron, kai sieltä viakin löytyy.

Kyllä täältä varmaan joku naksuntaekspertti tunnistaa noista ongelmasi, mutta ainakin tämmöistä noihin on suositeltu: ACPI-virranhallinta pois päältä (tuolla ainakin oma uusi koneeni rauhoittui). Irq-jutuista en tiedä, kun ei ole usb-vehkeistä kokemuksia.
Mushroom Cut No13
samic
26.05.2004 18:50:07 (muokattu 26.05.2004 18:54:52)

Mulla on tullu tuolla pod2 samaa napsetta ja se rauhottu sillä kun sääti niitä kanavan volumea.
Tosin empä tuolla podilla paljoa nauhottelekkaan...enemmän reenivehkeenä kotona.
kannattas opetella se kitaravahvarin mikittäminen...

edit:tosin ei ihan noin pahaa napsetta pitäny.
www.morian.tk
Kemppilä
26.05.2004 18:51:50
Enpä tiedä tosta Acid proosta mutta onko siinä minkälainen puskurointi nauhotuksessa?
www.evvk.fi
Reddie
26.05.2004 18:58:43
Vahvarin mikittäminen ei onnistu ku kyseisellä hemmolla ei oo vahvaria saati mikkiä.

Enpä tiedä tosta Acid proosta mutta onko siinä minkälainen puskurointi nauhotuksessa?

Ööh, nyt pistit pahan... Ei mitään hajua, mä voin tiedustella frendiltä mut jos joku asiasta tietävä kerkeää väliin niin en pistä pahitteeksi.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
BenGlenton
26.05.2004 19:50:18
naksuminen tosiaan saattaa johtua äänikortin ajureista/asetuksista. Eli Buffer Size tai vastaava säätö isommalle arvolle, mutta vain sen verran isommalle että naksuminen loppuu..
http://www.supremecourtband.fi
jorma_r
27.05.2004 01:44:30 (muokattu 28.05.2004 11:12:56)
naksuminen tosiaan saattaa johtua äänikortin ajureista/asetuksista. Eli Buffer Size tai vastaava säätö isommalle arvolle, mutta vain sen verran isommalle että naksuminen loppuu..

Jeah. Mulla Emagic EMI A62m naksui aikanansa - nakse poistui kun säädin puskuria - en pidemmäksi mutta useampaan osaan. 4x 64 framea ei naksunut, 2 x 128 naksui. Ja tämä tietenkin vain tietyllä softakombinaatiolla...

EDIT: täsmälleen samoin raksui minulla ennen ajurin konffausmuutosta. Veikkaan että tämä tulee nimenomaan USB:sta. Line-innin kautta tuskin...
niko
27.05.2004 10:57:16
Tähän ei ehkä liity, mutta naksuntaa saattaa saada myös jos käyttää digitaalisia tuloja ja käytössä on äänikortin internal clock ulkoisen kellon sijaan.
Tämähan maistuu aivan paskalle. Ja lisäksi tässä on joku outo sivumaku.
Roadari
28.05.2004 11:58:10
Mulla on tapana heittää se buffer size tappiinsa miksausvaiheessa. Latency kasvaa kyllä, mutta eipä se miksausvaiheessa enää haittaa.

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
jorma_r
28.05.2004 23:29:54
Mulla on tapana heittää se buffer size tappiinsa miksausvaiheessa. Latency kasvaa kyllä, mutta eipä se miksausvaiheessa enää haittaa.

Sama vika. Itse asiassa teen sen jo nauhoitusvaiheessa. Kun rautamonitorointi on keksitty enkä tarvitse reaaliaikaisia plugineja kuuntelun sekaan on koko latenssikysymys minulle ankka. Ei toki kaikille.
PIM
29.05.2004 12:44:41
Kokeilepa muuttaa biosista PCI Latency timer asetusta suuremmaksi.

Tässä vähän taustatietoa PCI Latency timerista Linuxissa, mutta samat periaatteet pätee myös winukassa. Ikävä kyllä en ole löytänyt mitään apuohjelmaa jolla voisi säätää korttikohtaista arvoa windowsissa.

Lähde: http://www-106.ibm.com/developerworks/library/l-hw2.html

"The PCI latency timer

The answer to this question has everything to do with a configurable setting that each PCI device has, the PCI bus latency timer. It's normally the role of the Linux driver to set the proper PCI bus latency timer value for each PCI device in your system, and most of the time the default settings are adequate (if not optimal), all the devices get along fine and the system works properly. The PCI bus latency timer can range from zero to 248. If a device has a setting of zero, then it will immediately give up the bus if another device needs to transmit. If a device has a setting of 248, it will continue to use the bus for a longer period of time before stopping, while the other device waits for its turn.

If all of your devices have relatively high PCI bus latency timer settings and a lot of data is being sent over the bus, then your PCI cards are generally going to have to wait longer before they gain control of the bus and can begin sending data. However, once they gain control of the bus they will be able to burst a lot of data across it before giving up the bus to another device. This is why high PCI bus latency timer settings increase latency (the delay in sending data across the bus), but also increase effective bandwidth. Because each device gets to burst large amounts of data across the bus without interruption, the PCI bus is used more efficiently and your PCI devices can transmit more data.

On the other hand, if all your PCI devices have low PCI bus latency settings, then they're going to gladly give up the bus if another card needs to transmit data. This results in a much lower data transmit latency, since no device is going to hold on to the bus for an extended period of time, causing other devices to wait. The dark side to all this is that low PCI bus latency timer settings reduce the effective PCI bus bandwidth when two or more PCI devices are operating simultaneously. This happens because large data bursts become much less frequent and control of the bus changes rapidly, increasing overhead. "
Muuttokuorman kevennysmyynti nyt menossa. Tsekkaa tarjonta tästä.
jorma_r
29.05.2004 14:46:25
Kokeilepa muuttaa biosista PCI Latency timer asetusta suuremmaksi.

Sivuhuomiona - minulla tuon PCI-väylän asetusten viilaaminen ei auttanut.

Auttanee paljonkin PCI-korttien kanssa mutta vähemmän USB:n.

USB:n kanssa kun dataa siirtyy tasan 1ms välein ei PCI-väylän latenssi useinkaan käy kimppuun. (vaikka toki USB-ohjain on PCI-väylän laite)

Sen sijaan olennaista on saada siihen 1ms palaan mahdollisimman sopivasti tavaraa. Tästä syystä 48 kilohertsiä on USB:n kanssa parempi kuin 44.1 - siirrettävät datapalat menevät helpommin tasan.

Ja edelleen samasta syystä mulla auttoi se, että laitoin puskuriksi 4x512 framea enkä 2x 1024 framea. Sama latenssi mutta todennäköisemmin useampi palanen / 1 ms siirto mahtuu mukaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)